10 Jun 2024 09:05 door Luisa
Toen mijn beide ouders nog leefden was mijn moeder 50% eigenaar en mijn vader ook 50% eigenaar. Nu is mijn vader overleden en is automatisch mijn moeder 100% eigenaar? Ook als is ze gescheiden?[/quote]
Nee zeker niet. Het eigendomsdeel van jouw vader gaat naar zijn erven. Jij en je zus?
Maar voor de hypotheek ligt het anders. Die stond, neem ik aan, op naam van je beide ouders. Dat betekent dat zowel vader als moeder hoofdelijk aansprakelijk waren voor het betalen van de hypotheek. Door overlijden vader blijft moeder alleen over. Je erft in zoverre de hypotheek niet.
Maar stel de woning is 300.000 waard. 150 vader en 150 moeder.
Die 150 vader gaat naar jou en zus, elk 75. Moeder houdt 150. In theorie.
Maaaar er ligt een hypotheek van 200.000 op de woning. De hypotheekverstrekker is preferent schuldeiser. Wil jij jou 75.000 ten gelde maken, zal eerst de hypotheek afgelost moeten worden. Dus in zoverre gaat het wel van jullie erfdeel af.
Dus 300.000 minus hypotheek 200.000, blijft over 100.000 waarvan 25.000 voor jou.
Dat is de situatie als jij of zus het erfdeel te gelde willen maken.
Maar als moeder in de woning gaat wonen en jij en zus wachten met ten gelde maken van jullie erfdeel, betekent dat niet dat jullie mee moeten betalen aan hypotheeklasten. Moeder is daarvoor verantwoordelijk en aansprakelijk.
Als moeder niet kan betalen zal de woning verkocht moeten worden en is de situatie als hierboven. Maar zolang moeder de maandelijkse lasten betaald is er niets aan de hand. Dit is wat je moeder wil toch? Het is dus aan zus en jou of jullie het erfdeel nu willen of niet. Na haar overlijden kunnen jij en zus woning verkopen, hypotheek aflossen en overwaarde delen.
Maar goed, vraag dit wel na bij hypotheekverstrekker en notaris.