Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Juridische vraag

<<

sanskie

Kletskop

Bericht 09 Jun 2024 17:23

Juridische vraag

Mijn ouders zijn 15 jaar geleden gescheiden.
Omdat ze beide geen geld hebben zijn ze beide eigenaar van het koophuis gebleven.
Nu is mijn vader overleden.
Nu wilt mijn moeder in het ouderlijk huis gaan wonen.
Kan dit zomaar?
Er zit nog een hypotheek schuld van bijna 2 ton op het huis. Nooit afgelost alleen rente betaald.
Gaat om een aflossingsvrije hypotheek.
De looptijd loopt pas af als langs levende overlijdt beweerd mijn moeder.
Ik heb ook nog 1 zus.
Als we met ze drieën eigenaar worden zijn we met ze alle toch verantwoordelijk voor die hypotheek? Wozbelasting ect ect ?
Mijn moeder leeft van een aow, kan zij alleen de kosten dragen ?
Kan je dan zelf nog een hypotheek of lening krijgen?
En ik en mijn zus kunnen toch niet zomaar ons
deel kosteloos aan onze moeder schenken of wel ?
<<

Filoria

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Jun 2024 17:27

Re: Juridische vraag

Wat naar dat je vader is overleden, gecondoleerd.

Als je erfgenaam bent, dan hebben jullie waarschijnlijk een notaris benaderd? Dan zou ik daar een gesprek mee aanvragen om jouw vragen te stellen. Of je vragen op de mail zetten naar de notaris.
T (2008) en I (2013)
<<

sanskie

Kletskop

Bericht 09 Jun 2024 17:33

Filoria schreef:Wat naar dat je vader is overleden, gecondoleerd.

Als je erfgenaam bent, dan hebben jullie waarschijnlijk een notaris benaderd? Dan zou ik daar een gesprek mee aanvragen om jouw vragen te stellen. Of je vragen op de mail zetten naar de notaris.

Thanx,
Gaan we ook doen. Alleen mijn moeder denkt er vrij gemakkelijk over. Ik heb geen zin in een hypotheek schuld. En zomaar mijn deel schenken/geven kan volgens mij niet.
<<

Max

Yipyapper

Bericht 09 Jun 2024 19:04

Omdat je moeder eigenaar is van het pand (50%) werkt dat volgens mij anders. Sowieso is zij van de 2 ton hypotheek van 1 ton al de eigenaar. Dus alleen de overgebleven ton moet worden verdeeld. Dat gaat dus om 33K p.p.

Ik zou een notaris of financieel adviseur om hulp vragen. Het ligt er ook aan wat er in het testament van je vader staat. Mocht hij dat nooit hebben aangepast na de scheiding kunnen daar ook nog wat verrassingen in zitten.

Kijk hier anders eens, daar staat wel goede informatie op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erven/vraag-en-antwoord/wat-moet-ik-doen-als-ik-een-huis-erf
Laatst gewijzigd door Max op 09 Jun 2024 19:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

sanskie

Kletskop

Bericht 09 Jun 2024 19:10

Max schreef:Omdat je moeder eigenaar is van het pand (50%) werkt dat volgens mij anders. Sowieso is zij van de 2 ton hypotheek van 1 ton al de eigenaar. Dus alleen de overgebleven ton moet worden verdeeld. Dat gaat dus om 33K p.p.

Ik zou een notaris of financieel adviseur om hulp vragen. Het ligt er ook aan wat er in het testament van je vader staat. Mocht hij dat nooit hebben aangepast na de scheiding kunnen daar ook nog wat verrassingen in zitten.

Er is geen testament.
Mijn moeder heeft nooit iets betaald in die 15 jaar. Alleen mijn vader heeft rente betaald geen aflossing. Ze is van plan nu ook Alleen de rente gaan te betalen ..en hele aflossing komt dus nooit ja als zij overlijdt. Ik erf nu 25% maar ik heb geen zin in dat ik nu opeens verantwoordelijk ben voor de hypotheek ook niet gedeeltelijk. En zomaar die 25% aan haar geven kan dat ?
<<

Max

Yipyapper

Bericht 09 Jun 2024 19:16

Sanskie je kunt de erfenis beneficiair aanvaarden of de erfenis verwerpen. Zie de link die ik in m'n vorige post plaatste.

Zijn je ouders wel officieel gescheiden?
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Jun 2024 20:27

Maar de hypotheek staat toch niet op naam van jou en zus? Eigendom en hypotheek zijn 2 verschillende zaken. Je moeder is nu dus alleen aansprakelijk voor de hypotheek. In theorie zou je jouw 25% van de (overwaarde) woning kunnen opeisen. De woning moet dan verkocht, want ik neem aan dat moeder jullie niet kan uitkopen. Of moeder er laten wonen en dan de verdeling na haar overlijden.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 09 Jun 2024 22:11

Is er geen overlijdensrisicoverzekering gekoppeld aan de hypotheek? Iets om uit te zoeken want dat heeft effect op de financiële kant.
08/2018
05/2021
<<

sanskie

Kletskop

Bericht 09 Jun 2024 23:07

Luisa schreef:Maar de hypotheek staat toch niet op naam van jou en zus? Eigendom en hypotheek zijn 2 verschillende zaken. Je moeder is nu dus alleen aansprakelijk voor de hypotheek. In theorie zou je jouw 25% van de (overwaarde) woning kunnen opeisen. De woning moet dan verkocht, want ik neem aan dat moeder jullie niet kan uitkopen. Of moeder er laten wonen en dan de verdeling na haar overlijden.

Toen mijn beide ouders nog leefden was mijn moeder 50% eigenaar en mijn vader ook 50% eigenaar. Nu is mijn vader overleden en is automatisch mijn moeder 100% eigenaar? Ook als is ze gescheiden?
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Jun 2024 07:10

Dit zijn denk ik toch allemaal vragen voor een notaris.
2016
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Jun 2024 07:24

sanskie schreef:
Luisa schreef:Maar de hypotheek staat toch niet op naam van jou en zus? Eigendom en hypotheek zijn 2 verschillende zaken. Je moeder is nu dus alleen aansprakelijk voor de hypotheek. In theorie zou je jouw 25% van de (overwaarde) woning kunnen opeisen. De woning moet dan verkocht, want ik neem aan dat moeder jullie niet kan uitkopen. Of moeder er laten wonen en dan de verdeling na haar overlijden.

Toen mijn beide ouders nog leefden was mijn moeder 50% eigenaar en mijn vader ook 50% eigenaar. Nu is mijn vader overleden en is automatisch mijn moeder 100% eigenaar? Ook als is ze gescheiden?

Luisa zegt niet dat ze 100% eigenaar is, maar dat zij wel in haar eentje aansprakelijk is voor de hypotheek en dat dat twee verschillende dingen zijn.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Maple

Kletskop

Bericht 10 Jun 2024 08:24

June schreef:
sanskie schreef:

Luisa zegt niet dat ze 100% eigenaar is, maar dat zij wel in haar eentje aansprakelijk is voor de hypotheek en dat dat twee verschillende dingen zijn.

Dit. Huis en hypotheek zijn twee hele verschillende dingen. Verder vraag ik me ook af hoe je ouders het met de hypotheek verzekeringstechnisch hebben geregeld bij overlijden? Is daat bij hetbafsluiten van d ehypotheek een verzekering voor geregeld?

Omdat er zoveel verschillende manieren zijn om dingenn vast te leggen/te regelen en dit vaak ook niet (goed) gebeurt, denk ik dat het voor ons heel lastig is om hier een zinnig woord over te zeggen, dit zou echt via een notaris of financieel adviseur moeten. Die kan jullie specifieke situatie goed uitzoeken en beoordelen.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Jun 2024 09:05

Toen mijn beide ouders nog leefden was mijn moeder 50% eigenaar en mijn vader ook 50% eigenaar. Nu is mijn vader overleden en is automatisch mijn moeder 100% eigenaar? Ook als is ze gescheiden?[/quote]

Nee zeker niet. Het eigendomsdeel van jouw vader gaat naar zijn erven. Jij en je zus?
Maar voor de hypotheek ligt het anders. Die stond, neem ik aan, op naam van je beide ouders. Dat betekent dat zowel vader als moeder hoofdelijk aansprakelijk waren voor het betalen van de hypotheek. Door overlijden vader blijft moeder alleen over. Je erft in zoverre de hypotheek niet.

Maar stel de woning is 300.000 waard. 150 vader en 150 moeder.
Die 150 vader gaat naar jou en zus, elk 75. Moeder houdt 150. In theorie.
Maaaar er ligt een hypotheek van 200.000 op de woning. De hypotheekverstrekker is preferent schuldeiser. Wil jij jou 75.000 ten gelde maken, zal eerst de hypotheek afgelost moeten worden. Dus in zoverre gaat het wel van jullie erfdeel af.
Dus 300.000 minus hypotheek 200.000, blijft over 100.000 waarvan 25.000 voor jou.
Dat is de situatie als jij of zus het erfdeel te gelde willen maken.

Maar als moeder in de woning gaat wonen en jij en zus wachten met ten gelde maken van jullie erfdeel, betekent dat niet dat jullie mee moeten betalen aan hypotheeklasten. Moeder is daarvoor verantwoordelijk en aansprakelijk.
Als moeder niet kan betalen zal de woning verkocht moeten worden en is de situatie als hierboven. Maar zolang moeder de maandelijkse lasten betaald is er niets aan de hand. Dit is wat je moeder wil toch? Het is dus aan zus en jou of jullie het erfdeel nu willen of niet. Na haar overlijden kunnen jij en zus woning verkopen, hypotheek aflossen en overwaarde delen.

Maar goed, vraag dit wel na bij hypotheekverstrekker en notaris.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 10 Jun 2024 09:17

En je overige vragen.
Als je moeder in de woning gaat wonen, kan je laten vastleggen dat jij een zus een vorderIng van het erfdeel op de woning hebben. Dat zou ik doen als moeder een nieuwe partner heeft of andere erfgenamen dan jij en zus. Dan zal je de woning moeten taxeren om de hoogte vordering te kunnen bepalen.

Of moeder de maandelijkse lasten kan voldoen zou ik met hypotheekverstrekker bespreken. Wijzigt er iets in maandbedrag of niet?

Moeder kan misschien wel een hypotheek verkrijgen op haar AOW inkomen ( ook hier, informeer bij hypotheekverstrekker),maar dit zal niet veel zijn. Het is nog maar de vraag of ze daar een woning voor kan kopen op de huidige markt.
Waar woont moeder nu dan?
<<

sanskie

Kletskop

Bericht 10 Jun 2024 17:11

Lieve luisa

Super thanx voor je heldere duidelijke uitleg

Mijn moeder woont nu in een sociale huurwoning

Terug naar Persoonlijk