01 Dec 2023 17:16 door Pompoen
Wij hebben ook een lekkere mix. Mijn man J heeft wat ze toen nog minimal braindamage noemden maar nu ADHD heet, mijn dochter Lo heeft een neurobiologische ontwikkelingsstoornis anders gespecificeerd en heeft een disharmonisch intelligentieprofiel. Ze scoort op alles eigenlijk heel hoog behalve op verwerkingssnelheid, die is benedengemiddeld tot laag.
Mijn man en mijn dochter zijn echte druktemakers, staan graag in het middelpunt van de belangstelling, kletsen veel, zijn actief en altijd in beweging.
Dan hebben mijn oudste zoon Lu en ik allebei ASS, wij raken snel overprikkeld.
En mijn jongste F heeft Cerebrale parese (zonder echt fysieke gevolgen) als gevolg van hersenletsel. Hij lijkt in veel opzichten op mijn Lo en J, hij is heel actief en bewegelijk. Maar hij is wel regelmatig heel erg moe en kan ontzettend ongeremd zijn dan. Dan gaat hij schreeuwen, slaan, met spullen gooien, spugen en is hij heel snel boos of verdrietig. Op school moet hij regelmatig bijkomen omdat hij te moe is. Als wij ‘s avonds aan tafel met elkaar proberen te praten gaat hij er expres hard doorheen gillen of elke keer als iemand iets probeert te vertellen er heel hard doorheen tetteren.
Hij is ook linkszijdig blind en moet daardoor meer energie steken in het kijken en wij moeten er rekening mee houden geen spullen te laten rondslingeren en waar hij zit en dat soort dingen.
Wij hebben echt last van elkaar regelmatig. Lu wordt van overprikkeling heel druk, hij gaat zichzelf overschreeuwen en is een prikkelzoeker. Maar hij heeft eigenlijk dan juist meer rust nodig, diepe druk en weinig beweging en licht om zich heen. Hij zit zichzelf en daarmee eigenlijk ook de rest van het gezin in de weg. F zit regelmatig met zijn handen op zijn oren te smeken of de middelste kan ophouden met (heel hard) zingen. Lo doet regelmatig impulsieve onverwachtse dingen, Lu en ik schrikken daar vaak van en hebben er last van dat er steeds onverwachtse dingen gebeuren.
Ik zelf heb ook heel veel behoefte aan rust en ontprikkelen. Binnen het gezin was dit bijna niet op te lossen, daarom heb ik nu een eigen tiny house achterin de tuin. Lo kan heel boos en driftig zijn en wil graag alle aandacht voor zichzelf hebben. Dat botst ook regelmatig flink. F dendert overal doorheen, hij is natuurlijk ook gewoon een kleuter, maar wel een vrij wilde onbehouwen kleuter die regelmatig flink obstinaat is en dan precies die dingen doet die de ander vervelend vindt.
Wat wij proberen is veel uitleg geven over gedrag, soort psycho-educatie voor de andere gezinsleden. We werken ook met een stoplichtmodel, daar zijn we mee begonnen bij Lu met hulp van de ergotherapeut en dit bleek heel verhelderen te zijn toen we het een beetje onder de knie hadden. Wij kunnen aan Lu vragen waar hij zit op het stoplicht of hem vertellen waar wij denken dat hij zit. We vertellen ook de andere kinderen regelmatig waar hij zit en waarom hij dan anders reageert en wat zij kunnen doen. Ook met Lo zijn we bezig met het stoplicht, maar dat lukt nog niet zo goed, ze wil eigenlijk helemaal niet over haar gevoel praten en dus ook niet daarover. Maar ze weet inmiddels wel wat het voor haar inhoud maar ook dat de anderen ergens op een kleur zitten. Als ik vertel dat ik in rood zit dan weten de oudsten inmiddels wel ongeveer wat dat betekend.
We proberen enerzijds aan te geven dat bepaald gedrag ongewenst is en anderzijds bij de anderen het begrip te vergroten. Dus ja, Lu is nu hard aan het zingen, maar nee hij zit in donker oranje dus daar kunnen we nu even niet zo veel aan veranderen. Maar we kunnen wel iemand een koptelefoon opzetten, of Lu rustige muziek geven, dan zingt hij minder, of ze uit elkaar halen.
Het betekend ook wel eens dat we niet samen gaan avondeten, ik eet af en toe apart als ik te overprikkeld ben, maar ik eet ook wel eens apart met Lu. Ook met uitstapjes splitsen we vaak, we doen niet vaak wat als gezin samen want dat levert vooral stress op. We hebben gewoon niet allemaal dezelfde energie en niet allemaal dezelfde behoeften. Als we wel wat met het gezin doen dan kiezen we dat zorgvuldig uit en zorgen we zoveel mogelijk dat iedereen daarbinnen krijgt wat die nodig heeft.
Laatst gewijzigd door
Pompoen op 08 Dec 2023 17:39, in totaal 1 keer gewijzigd.