Hoe zorg je voor jezelf?
Dus vertel eens, hoe ziet jouw zelfzorg eruit? Wie heeft er tips voor mij? Plan je dit bewust of neem je daar tussendoor gewoon tijd voor?
Marin schreef:Ik vind dit soort topics altijd een beetje confronterend omdat ik hier echt heel slecht in ben. Ik heb afgelopen jaren zo'n laag zelfbeeld gehad dat ik vond dat ik voor mezelf zorgen helemaal niet nodig had, immers was ik niet belangrijk dus waarom zou ik daar dan voor zorgen. Zelfzorg moet echt uit m'n tenen komen dus. Wel echt iets waar ik aan wil werken komend jaar, omdat het al wat beter gaat, wordt het ook wat makkelijker het te doen, voor zover dat logisch klinkt.
Maar mijn grootste winst ligt in het mezelf zelfzorg gunnen.
Joey schreef:Ik snap je punt eel gstq maar denk dat wat er ook wel in zit in dat je pas goed voor anderen kunt zorgen als je goed voor jezelf zorgt. In de praktijk merk ik dat in ieder geval van. Ik merk dat ik meer ruimte heb om voor anderen te doen als ik goed voor mezelf zorg.
Marin schreef:En mijn grootste voornemen maar tegelijkertijd mijn grootste valkuil is eten en drinken niet als zelfzorg te zien. Lekker een wijntje en lekker een zak chips wil ik niet langer als positieve zelfzorg zien. Maar ook niet als te negatief want dat is ook niet goed, het moet neutraler worden. Dus daar moet ik heel erg aan werken. Weet nog niet zo goed hoe, maar het bewustzijn is er in elk geval.
Maar mijn grootste winst ligt in het mezelf zelfzorg gunnen.
Godsavethequeen schreef:Ik vind selfcare ook wel weer iets heel westers en getuigen van een bevoorrechte positie. Prima natuurlijk en fijn als het kan, maar het confronterend noemen dat je er weinig tijd voor vrijmaakt, vind ik weer een ander uiterste. Het zit hem misschien ook wel in bewust kijken naar blaadjes die van de bomen vallen, de eerste lentedagen, luisteren naar een lachend kind. Nog niet eens zo heel lang geleden hadden vrouwen 6 kinderen, geen wasmachine, stofzuiger of vaatwasser en kon je je 1x in de week wassen in een teil. Heerlijk hoor als je minimaal 1x in de week met een boek in bad kan liggen, 3x per week kan sporten en maandelijks naar de sauna kan gaan, maar de meeste mensen in de wereld kunnen dat niet en dat is pas echt confronterend. Ik gun het iedereen. Het is meer de term selfcare waar ik kriebels van krijg en dan helemaal in combinatie met het confronterend vinden dat je te weinig tijd voor jezelf neemt en daarbij het woord selfcare gebruikt. Ik zou er juist voor pleiten dat mensen meer gaan doen voor anderen. Meer vrijwilligerswerk, koken voor mensen in de buurt, samen een stadstuin bijhouden, meer gemeenschap en minder individuele selfcare.
Max schreef:Self care is niet iets typisch Westers. De meeste dingen die onder self care vallen komen uit de Aziatische cultuur. Daar wordt dat niet als self care gezien, omdat het gewoon onderdeel is van hun leven en cultuur.
Yoga, mindfulness, meditatie, chanting, reiki, aryuveda, qi gong etc. Zelfs in dorpen waar ze geen stromend water en electriciteit hebben doen ze veel aan wat bij ons onder "self care" valt.
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers