07 Jan 2024 23:09 door Lot
Het is zo hoe je de dag indeelt vind ik. En hoe ze hebben geslapen, hoe jij je voelt etc. Ik heb echt pauzes nodig op een dag, dat scheelt zoveel in hoe ik de dag ervaar. Als ik die niet neem dan heb ik veel sneller een kort lontje einde dag.
Als mijn dochter in bed ligt zeg ik vaak tegen zoon dat ik ook even wil rusten. Dit hebben we geoefend en sinds hij wat ouder wordt gaat dit veel beter. Ik heb een koptelefoon gekocht voor de iPad zodat ik dan niks hoor of zet hem ook weleens wat verder weg van me (hij keuken, ik woonkamer). Voor hem is die rust ook fijn. Ik luister soms een meditatie, doe even mijn ogen dicht of scroll op mijn telefoon of kijk iets wat ik leuk vindt (die laatste twee zijn mwa).
Maar kinderen kunnen zoveel prikkels geven in een korte tijd. Ze praten door elkaar heen, ze raken je aan, trekken aan je been, ze stellen 3 vragen tegelijk. Ze trekken iets uit je hand, ze bemoeien zich met vanalles. En dat dan allemaal tegelijkertijd, terwijl je net wakker bent. En ze bedoelen het niet eens vervelend, het zijn gewoon kinderen. Maar soms denk ik echt: mijn god, rustig aan jullie! Dat kan mijn brein echt niet verwerken hoor 😅.
Ik denk ook weleens om een nieuwe baan te zoeken die minder prikkels geeft. Want na een werkdag ben ik ook altijd overprikkeld en dat gaat thuis ook meteen weer door.