04 Jul 2022 16:42 door Filoria
21 was ik, 26 bij de tweede. Schijnt biologisch gezien een erg goede periode te zijn om kinderen te krijgen.
Dat vind ik ook wel een zorgwekkend gevolg van de woningnood en het lang thuis blijven wonen: de gemiddelde leeftijd waarop vrouwen kinderen krijgen zal er ongetwijfeld door stijgen. Voor de kansen op goede gezondheid van moeder en kind is dat niet gunstig.
Dit is vast een impopulaire mening, maar ik vraag me soms af of de twintigers van nu - hoe moeilijk ze het ook hebben in tijden van leenstelsels en woningnood - niet teveel verwachten van het leven. Ze willen zich pas binden aan een vaste werkgever als ze ultiem gelukkig worden van hun werk daar, pas een langere relatie aangaan als ze de perfecte partner hebben gevonden (luister Datevermaak), verhuizen als ze een perfect huis hebben gevonden (zie Kopen zonder Kijken), kinderen krijgen als ze veel van de wereld hebben gezien en financieel alles tiptop in orde hebben.
Mede het gevolg van opgevoed worden door ouders die zeggen dat je alles mag doen wat je wil, als je er maar gelukkig van wordt. Je hebt dan teveel te kiezen eigenlijk.
Ik ben zelf ook zo opgevoed. Maar min of meer per ongeluk op mijn 21e al gebonden geraakt aan een man, kind, baan en (klein) huis. Ik heb al die keuzevrijheid als twintiger niet gevoeld. Dát heeft mij gek genoeg juist gelukkig gemaakt. Ik heb nooit hoeven twijfelen over backpacken in Australië of een tweede studie of een paar jaartjes bij mijn ouders wonen om te kunnen sparen. Met een man en een kind waren dat soort dingen überhaupt geen optie. Dat geeft ergens ook rust en richting aan je leven.
Nu de kinderen ouder zijn, kan ik alsnog gaan nadenken over een tweede studie, een carrièreswitch, een verre reis. Het is een misverstand dat dat soort dingen alleen maar kunnen tussen je twintigste en je dertigste.
T (2008) en I (2013)