08 Jul 2022 17:48 door Whatever
Scenario 1: hangt er beetje vanaf, ik kan empathievol begrijpen waar het vandaan komt maar soms vind ik het ook juist compassievol om iemand wel te vertellen dat iets niet handig is. Maar die ruimte moet er dan wel zijn.
Scenario 2: verschillend, hangt beetje van mijn mood en die persoon af. Soms zeg ik vriendelijk maar assertief dat ik eerst was. Soms laat ik het gaan, maar kan dan meestal wel denken van ok, prima joh, geniet ervan, rot voor je zo gestresst en gehaast en boos whatever bent. En soms erger ik me wel heel erg maar dat is ook menselijk en mag ook als ik zelf ook al een pittige dag had. Dus dan ben ik mild voor mezelf.
Scenario 3: dat vind ik moeilijk maar die dingen kan ik wel loskoppelen. Empathie is bij mij niet per se verbonden aan verantwoordelijkheid. Soms maken mensen domme keuzes maar dat maakt hun lijden niet minder en mijn empathie daarvoor ook niet. Het is niet dat ik minder medeleven heb als je het "verdient" ofzo. En ik denk wel dat daar ook een groot stuk loslaten zit. Je wilt die persoon misschien helpen en je ziet dat ze keuzes maken die niet helpend zijn en dat frustreert. Maar dan helpt het mij wel om te beseffen dat het hun keuzes zijn. En ik dat los moet laten. En dat ik grenzen mag stellen aan wanneer ik wel of geen compassie kan opbrengen qua hoeveel mentale ruimte ik heb op dat moment. Maar mijn compassie zou nooit afhankelijk mogen zijn van of je wel of niet de juiste keuzes maakt (in mijn ogen).
Scenario 4: hangt er een beetje van af. Wat is de reden, weet ik überhaupt die reden, hoe receptief is die persoon voor feedback, hoeveel last hen ik ervan etc.
Ik denk dat ik de laatste jaren wel veel empathischer en milder en helpend geworden ben zowel naar mijzelf en naar anderen. Ik heb ooit cursussen mindful selfcompassion gevolgd en daar heb ik veel uit gehaald. Mijn coach van destijds heeft ook een boek geschreven, "hartvol". Dat is wellicht een aanrader. Verder heeft metta meditatie mij ook veel geholpen. En ik heb wel gemerkt dat ik enerzijds altijd milder was voor anderen dan voor mezelf, maar alsnog best kritisch en oordelend en ongeduldig. Maar dat ik dus ook pas echt veeeeel milder geworden ben voor anderen toen ik dat ook meer voor mezelf werd.