Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Heb jij genoeg buffer?

<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Apr 2021 11:10

Heb jij genoeg buffer?

https://bufferberekenaar.nibud.nl/#/panel/0

Hier kun je wat gegevens invullen en dan komt eruit hoeveel spaargeld je zou moeten hebben. Ik kom uit op 34k, maar ik weet niet hoeveel mijn vriend netto verdient dus dat heb ik gegokt en ik heb ook maar 1 auto ingevuld. Maar ik vind dat best een flink bedrag wat als spaargeld wordt aangeraden!

Edit: het is wel incl de volledige huidige waarde van mijn auto en die heb ik all risk verzekerd en hij is pas 3 jaar oud. Dus dat geld heb ik als het goed is niet nodig.
<<

Anoniem320

Bericht 21 Apr 2021 11:14

Re: Heb jij genoeg buffer?

Dat is wel een hele algemene berekening haha. Ik heb een stuk meer buffer dan dat ze adviseren.
<<

Anoniem331

Bericht 21 Apr 2021 11:15

Oh dat ga ik niet eens checken. Want daar kom ik toch niet aan toe.
<<

Anoniem304

Bericht 21 Apr 2021 11:19

Het Nibud vindt dat onze auto's samen voor €42.500 te vervangen zijn. Ze hebben samen nog niet eens 1/3, gekost daar van, dus ik snap hun berekening niet zo goed. 🤣

Als ik gewoon invul wat we zelf uit willen geven aan het vervangen van de auto's dan wordt het een stuk realistischer. En dan hebben we ruim voldoende buffer.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Apr 2021 11:25

Even mijn vriend weggelaten en de vervangingswaarde van de auto op 10.000 gezet (daar kan ik prima een andere auto voor kopen in geval van nood). Dan hoef ik ineens maar 14k spaargeld te hebben. Inderdaad niet een heel handige rekentool, haha.
<<

Anoniem320

Bericht 21 Apr 2021 11:29

Ik heb een auto voor de lol, ik heb m niet echt nodig. Als ie stuk zou gaan zou ik niet per se gelijk weer een nieuwe kopen. Daarnaast ben ik zelfstandig, dus lijkt me voor mij noodzakelijk om juist een stuk hogere buffer te hebben dan iemand in loondienst. Als ik ziek ben (of erger m'n hand breek) is er niemand die mij doorbetaalt, maar daar vragen ze helemaal niet naar!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Apr 2021 11:32

Onze adviesbuffer is 20k en dat redden we
2015 💙
<<

Anoniem316

Bericht 21 Apr 2021 11:40

Hahahaha die vervangingswaarde voor de auto. Waar is dat op gebaseerd joh. Vervangingswaarde voor beide auto's is ruim € 25.000. Samen hebben ze niet eens € 10.000 gekost.

Als ik de reële waarde van de auto's meeneem, dan komen we dit jaar aan de buffer toe die het nibud adviseert.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Apr 2021 11:44

Dee schreef:Hahahaha die vervangingswaarde voor de auto. Waar is dat op gebaseerd joh. Vervangingswaarde voor beide auto's is ruim € 25.000. Samen hebben ze niet eens € 10.000 gekost.

Als ik de reële waarde van de auto's meeneem, dan komen we dit jaar aan de buffer toe die het nibud adviseert.

De mijne zou denk ik wel kloppen, hij kostte 48k en nu is hij 3 jaar oud en 24k waard (op basis van kenteken). Nibud vindt dus dat je dat bedrag op je rekening moet hebben voor het geval je de auto moet vervangen.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 21 Apr 2021 11:46

Ik heb ruim voldoende buffer. Ik heb geen auto en daarom is hun adviesbuffer echt heel laag, €6000 ongeveer. Ik zou me er niet fijn bij voelen als dat inderdaad mijn hele buffer was. Bedrag voor onderhoud aan het huis is in mijn ogen echt te laag, dan zou ik nooit een grotere klus kunnen doen en echt alleen repareren wat kapot gaat.
<<

Anoniem304

Bericht 21 Apr 2021 11:47

Ano_niem schreef:
Dee schreef:Hahahaha die vervangingswaarde voor de auto. Waar is dat op gebaseerd joh. Vervangingswaarde voor beide auto's is ruim € 25.000. Samen hebben ze niet eens € 10.000 gekost.

De mijne zou denk ik wel kloppen, hij kostte 48k en nu is hij 3 jaar oud en 24k waard (op basis van kenteken). Nibud vindt dus dat je dat bedrag op je rekening moet hebben voor het geval je de auto moet vervangen.

Onze klopt echt niet. De cataloguswaarde van die van ons is ook 48K en de vervangingswaarde ook 24K, echter is de auto van 2006!
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Apr 2021 12:01

Ik zou € 12.400 moeten hebben.
Dat red ik makkelijk.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Apr 2021 12:04

Volgens mij vind het Nibud auto's heel belangrijk haha. Daarvoor moeten wij alleen al 25.000 spaargeld hebben. Dat vind ik dus dikke onzin haha
2016
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 21 Apr 2021 12:31

Het Nibud vind auto’s heel belangrijk en fietsen totaal niet terwijl als je een elektrische fiets hebt je toch al snel een behoorlijk bedrag kwijt bent wanneer deze stuk gaat
2015 💙
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 21 Apr 2021 12:41

Beetje gek van die auto’s inderdaad. Heb ons eigen kenteken niet ingevuld, wil niet dat ze mijn persoonsgegevens daardoor kunnen vinden. Maar we zitten ruim boven de geadviseerde buffer.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Bericht 21 Apr 2021 12:42

Minx schreef:Het Nibud vind auto’s heel belangrijk en fietsen totaal niet terwijl als je een elektrische fiets hebt je toch al snel een behoorlijk bedrag kwijt bent wanneer deze stuk gaat

Inderdaad! De mijne was geloof ik € 2000 en volgens mij heb je al vrij snel een nieuwe accu nodig als je hem veel gebruikt. Die kosten ook al snel een paar honderd euro. Ik heb mijn fiets toen wel direct voor 5 jaar verzekerd (geloof dat dat € 50 kostte voor 5 jaar). Een fiets is ook veel sneller gestolen dan een auto.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Apr 2021 13:05

Advies is ongeveer € 28.000 met 2 auto's, globale inschatting en vervangingswaarde op basis van vergelijkbare tweedehands.

Ik mis in de berekening dingen als vaste lasten. Afhankelijk van de hoogte van je hypotheek heb je meer of minder geld nodig!
08/2018
05/2021
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 21 Apr 2021 14:00

Mijn auto klopt best behoorlijk met wat wij er destijds voor betaald hebben.
Qua buffer zitten we ruim boven het advies.
Let's discover the world together.
<<

Pluis

Kletskop

Bericht 21 Apr 2021 14:32

Het advies is hier €10.700,- waarvan €8.200,- voor de inventaris. De kans dat er hier in een keer van het ene op het andere moment voor €8.200,- aan inventaris stuk gaat is zo klein. Daar ga ik geen rekening mee houden.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Apr 2021 15:40

Haha dit zegt toch helemaal niets. Ik heb een leaseauto dus dan moet ik van hen invullen dat ik geen privé auto heb, dat klopt maar als mijn leaseauto wegvalt moet ik toch echt zelf een auto kopen. Daarnaast hangt je buffer toch ook heel erg samen met je werksituatie, als je voor jezelf werkt moet die er denk ik heel anders uit zien dan als je vast in loondienst bent.
<<

Anoniem313

Bericht 21 Apr 2021 16:23

Mja ik vind dit soort tools echt geen belangrijke informatie geven.
<<

Anoniem321

Bericht 21 Apr 2021 17:30

Ik weet zonder te checken al dat ik ver beneden het advies uitkom... :laughcry:
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 21 Apr 2021 19:17

Harrison schreef:Haha dit zegt toch helemaal niets. Ik heb een leaseauto dus dan moet ik van hen invullen dat ik geen privé auto heb, dat klopt maar als mijn leaseauto wegvalt moet ik toch echt zelf een auto kopen. Daarnaast hangt je buffer toch ook heel erg samen met je werksituatie, als je voor jezelf werkt moet die er denk ik heel anders uit zien dan als je vast in loondienst bent.

Nou dit inderdaad! Wij rijden beiden een leaseauto. Wat een flut tool, het vraagt ook te weinig over je situatie. Ach, wel leuk dat ik een keer meer heb dan wat het internet zegt dat ik nodig heb 🤓
<<

Anoniem307

Bericht 21 Apr 2021 22:57

Genoeg? Nooit. Maar als er een apparaat stuk gaat, dan kunnen we gelijk een nieuwe aanschaffen zonder beknibbelen op andere zaken. Maar ik wil in de toekomst echt wel 10k op de spaar hebben.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 04 Mei 2021 20:01

Hmm, ik vulde het in, maar vanwege de auto moesten we ineens een gigantische buffer hebben. Nou hebben we een Landrover Defender, die zijn ook tweedehands nog best prijzig. Maar als onze Landrover kapot gaat dan vervangen we die alleen als we daar het geld voor (over) hebben. Die hebben we niet omdat we dat perse nodig hebben maar omdat mijn man dat zo leuk vindt.

Overigens is de buffer geen probleem, zelfs niet als we de Landrover wel direct zouden willen kunnen vervangen.
Volgende

Terug naar Persoonlijk