Law of attraction
Voor wie er niet mee bekend is, het gaat o.a. om deze principes:
- je bent niet je gedachten
- je hebt op elk moment een keuze over je gedachten en daaruit voortvloeiend ook over hoe je je voelt
- alles is energie: als jij positief in het leven staat zal je ook positiviteit aantrekken. Denk hierbij aan dankbaar zijn voor wat er is, focussen op de goede dingen in je leven, negatieve dingen accepteren en kijken hoe je hiervan kunt groeien
- manifesteren is een ding: als je maar gelooft dat je iets kunt bereiken of jezelf voorstelt dat je het al hebt bereikt, is alles mogelijk.
Ik vind het heel interessant want deze theorie maakt je veel meer in charge over je leven en over hoe je je voelt. Ik heb ook zelf ervaren hoe bevrijdend het kan zijn om je niet meer te identificeren met wie je dacht te zijn of met oude patronen of oude verhalen. En hoe je, als je je rot voelt, ervoor kan zorgen dat je energie weer omhoog gaat en te navigeren op vertrouwen ipv angst. En ik geloof ik heel erg in dat alles groeit wat je aandacht geeft.
Maar toch zitten er ook flinke beperkingen aan deze manier van denken: hoe classificeer je dan heftige gebeurtenissen in het leven van mensen zoals ziekte en verlies, of ongelijke kansen in het leven? In het licht van de LOA theorie heb je altijd op een bepaalde manier invloed op wat je gebeurt en kun je je dus ook makkelijk een schuldgevoel aan (laten) praten. Net luisterde ik een podcast van een bekende LOA coach die ging over ziekte, en ze benoemde dat ze gelooft dat je jezelf altijd kunt helen, als je maar de juiste gedachten hebt en het zelf 100% gelooft. Dit vind ik dus mega gevaarlijke uitspraken. Fijn als het voor je werkt, maar het kan mensen zo'n schuldgevoel of valse hoop geven.
Lois Kruidenier had hier deze week een hele mooie post over op haar instagram, met de strekking dat bezig (kunnen) zijn met LOA een ontzettend privilege is. Daar kan ik me eigenlijk wel in vinden maar nu worstel ik dus een beetje met het hele verhaal.
Zijn er meer mensen bezig met deze visie? Hoe staan jullie hierin?
♥ ♥ juli 2018