Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Doen wat je leuk vindt

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 05 Jul 2020 21:22

Doen wat je leuk vindt

Dit gaat een beetje moedeloos klinken maar ik werd vandaag weer met mijn neus op de feiten gedrukt dus open er toch een topic over. Het komt er op neer dat ik niet zo goed weet wat ik wil, ik ben een vrij meegaand type en vaak vliegt mijn dag/week zo voorbij doordat ik meegenomen wordt in wat moet/wat ik tegen kom. Ik leg me snel bij dingen neer en mis dan de overview maar daarin doe ik mezelf dus tekort vind ik. Dit is alleen maar erger geworden sinds ik moeder ben, als je me vraagt wat vind je nu echt leuk weet ik dat gewoon niet. Ik help anderen mensen graag soms zelfs ten koste van mezelf. Ik kan moeilijk beslissingen nemen en leef vaak in mijn hoofd. Ik ben altijd gehaast en kan moeilijk ontspannen. Perfectionistisch maar niet altijd goed voorbereid.

Ik zou wat meer taakgericht/doelgericht willen leven en meer plezier willen hebben, doen wat ik leuk en belangrijk vind. Hoe pakken jullie dit aan? En hoe kom je er weer achter wat je leuk vindt en wat je gelukkig maakt (naast kind en gezin)?

Ik ben trouwens wel gelukkig hoor maar denk gewoon dat er meer uit te halen valt :)
<<

Anoniem309

Bericht 05 Jul 2020 22:51

Re: Doen wat je leuk vindt

Wat goed dat je hier een topic voor opent. Het is ook heel lastig als je niet weet wat je leuk vind. Zoals je het beschrijft krijg ik het gevoel alsof je heel erg geleefd wordt door alles wat er om je heen gebeurt. Heb je ook momenten die echt voor jezelf zijn? En wat doe je dan?
Ik herken wel een beetje wat je schrijft. Ik wist een paar jaar geleden ook eigenlijk niet wat ik nou eigenlijk leuk vond en op de momenten die ik voor mezelf had zat ik voornamelijk tv te kijken wat ik vaak ook niet heel interessant vond. Wat mij heeft geholpen is om echt tijd te nemen voor mezelf en gewoon verschillende dingen te proberen. Ik ben begonnen met wandelen en al snel vond ik dat zo fijn dat ik ook steeds meer en grotere afstanden ging wandelen. Uiteindelijk ben ik dat zelfs gaan combineren met het zoeken van eetbare paddenstoelen. Ook ben ik gaan koken en bakken. Ik merkte dat ik daar echt plezier uit haalde dus ook dat ben ik meer gaan doen. Inmiddels bak ik ook regelmatig brood en dat is natuurlijk nog handig ook, want eten moet je toch en het komt altijd wel op. Uiteindelijk had ik ook nog genoeg tijd om te beginnen met een moestuin. En hoewel ik helemaal geen groene vingers had (bij mij ging vroeger ieder plant dood), heb ik ook daar veel over geleerd en daar pluk ik letterlijk de vruchten van. Mijn tip is dus dat je het beste wat dingen kan proberen die je leuk lijken en dan merk je vanzelf of je het leuk genoeg vind om er mee door te gaan. En wellicht zijn er ook wel dingen die je met kinderen kan doen. In dat geval is het juist extra leuk dat je die dingen samen kan doen. En als je iets gevonden hebt wat je ook echt leuk vind, dan zal je waarschijnlijk ook merken dat je er voldoening en ontspanning uit haalt.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 06 Jul 2020 05:57

Tuttebel wat ben je toch een aanwinst voor dit forum. Zo uitgebreide en lieve reacties altijd!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Jul 2020 06:36

Dat vind ik ook Zora en altijd zo persoonlijk en mooi geschreven.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 06 Jul 2020 06:58

Ik herken het heel erg Lot. Heb dus geen tips voor je maar lees heel erg geïnteresseerd mee.

Vorige week heb ik met een mindfull walking challenge meegedaan. 4 dagen 15min wandelen met een podcast van haar. Ze vroeg op de 2e of 3e dag 'waar wordt jij gelukkig van, wat doe je graag' en ik kon gewoon niks bedenken!
Natuurlijk wordt ik gelukkig van een gezellige dag met m'n gezin of vriendinnen maar wat doe ik nou echt graag? Wat vind ik nou echt leuk? Werkelijk geen idee.
Ik sport, dat vind ik fijn en leuk en ik speel trompet en dat vind ik ook meestal wel leuk maar het is niet zo dat ik daar echt oprecht geluk uithaal ofzo, het is een aangenaam tijdverdrijf zeg maar.
30-04-2017
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Jul 2020 07:38

Zora schreef:Tuttebel wat ben je toch een aanwinst voor dit forum. Zo uitgebreide en lieve reacties altijd!

Hier sluit ik me bij aan!

Ik herken het Lot! Zeker het verschil met mijn 4 jaar in het buitenland wonen is soms pijnlijk nu. Voelt nu toch weer of de sleur erin komt en de weekenden zijn om voordat je het weet. Heb dus even geen tips maar fijn dat je dit geopend hebt en ik lees even mee!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 06 Jul 2020 08:06

Ja eens over Tuttebel en wilde dat ook al zeggen!

Lot, ik herken het gevoel ook. Zeker omdat ik niet meer werk.
Ik weet wel wat ik enorm leuk vind: koken, eten, drinken, reizen. Culinair genieten op verschillende plekken op de wereld. Maar ja das een lastige hobby. ?
Ik lees heel veel over m'n interesses. Dat kan ik vanuit huis doen, wanneer de sleur erin zit. Ik ben ook wel een dromer dus ik kan op die manier even ergens anders zijn met m'n hoofd.

Ik sluit me wel bij Tuttebel aan dat je sommige dingen gewoon moet proberen. Hopelijk kan je wat dingen uitproberen zonder al te grote investeringen, dat helpt natuurlijk. Kijk of je een keer een SUP les kunt boeken, voor je zelf een bord aan schaft (ik noem maar wat, ik zie toevallig een supper langs komen vandaar haha), in relatie tot zo'n moestuin (wat ik net als Tuttebel erg leuk vind) koop wat kleine potjes die je eerst binnenshuis kunt proberen (ook leuk met je zoontje, aardbeitjes plukken).
Ik zit ook nog te denken, ik wandel ook graag en kijk altijd vrij bewust om me heen. Komt ook door m'n fotografisch oog, ben zo ontwikkeld daarin dat ik altijd en overal wel iets moois zie. Misschien kan je dat ook proberen, kijken wat je opvalt waar je blij van wordt.
Maar 't is lastig hoor, zomaar bedenken wat je leuk vind doe je gewoon niet 123.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem298

Bericht 06 Jul 2020 08:40

Zora schreef:Tuttebel wat ben je toch een aanwinst voor dit forum. Zo uitgebreide en lieve reacties altijd!

Hele dikke plus 1!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Jul 2020 09:13

Ik las je eerste twee zinnen Tuttebel en vond dat al zo lief en warm. Inderdaad een aanwinst ben je. Bedankt voor je reactie, ik kijk inderdaad veel tv/vlogs op loze momenten of scroll wat door mijn telefoon of ben aan het webshoppen. Niet erg rustgevend of inspirerend. Of ik ben bezig met mijn to-do lijst. Ik ga weleens in bad, kan wat aanrommelen in huis, met bloemen en accessoires of doe weleens de tuin. Dat vind ik wel leuk. Sporten vind ik ook leuk, me er toe zeggen gaat lastiger. Ik moet inderdaad maar eens wat gaan doen. Wat me ook gaat helpen is denk ik mijn telefoon wegleggen en de tv uitlaten.

Kees: die challenge heb ik vorige week ook gedaan en ik had precies hetzelfde... dat wandelen was wel fijn hè?!
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Jul 2020 09:44

Ik ben nu een cursus gaan volgen. Elke week 2 uur, plus twee keer een half uur auto met mijn eigen muziek. Doordat het al ingepland is ben ik verplicht die tijd ook te nemen. Die cursus inspireert mij ook weer tot meer hobbytijd. Kan doordeweeks ook echt uitkijken naar de vrijdag, even ongestoord hobbyen.

Telefoon gaat inderdaad zoveel tijd in zitten. Met mijn vriend probeer ik die nu vaker weg te leggen of in elk geval het automatisme eruit te krijgen om hem steeds te pakken. Als we die laten liggen is ineens de woonkamer opgeruimd of een grote klus gedaan. Dan kijken we aan het eind van de dag toch tevredener terug.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Jul 2020 10:19

Nog even OT, ik herken wel wat je zegt Lot. Op gegeven moment is het leven zo'n geoliede machine en dan komt er een besef van 'is dit alles'. Mijn man is hier echt een ster in het herkennen, ik ga volgens hem dan bepaald gedrag vertonen: zuchten, excessief opruimen en meer slapen. Hij grijpt dan vaak in voordat ik het zelf door heb, regelt oppas en neemt me mee uit de sleur en dwingt me na te denken over wat ik wil.
Laatste keer was paar weken terug en toen zei ik: ik wil eigenlijk gewoon even weg. In een hotel, met roomservice, in mijn pyama en helemaal niks. Dat ga ik nu a.s. maandag doen, met een vriendin. En ik wil graag mijn wenkbrauwen en wimpers laten doen, dus dat staat voor woensdag. En dan kan ik eigenlijk weer maanden vooruit. Soms weet ik het ook zelf niet, dat vind ik de moeilijkste. Maar dan begin ik klein (bioscoop ofzo) en dan als ik daar ruimte voor maak komen vaak ook de andere dingen wel.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem326

Bericht 06 Jul 2020 10:36

Ik weet erg goed wat ik leuk vind en waar ik blij van word. Maar als je dat niet weet dan is het goed idee om terug te gaan naar je kindertijd. Wat vond je toen leuk? Waar had je interesse in? Was je een buitenkind? Hield je van puzzelen of van knutselen? Las je graag?

Het speelgoed dat kinderen kiezen, zegt iets over hun persoonlijkheid. Kinderen kiezen vaak speelgoed dat aansluit bij hun natuurlijke aanleg. Ik heb ooit een studiekeuzetest gedaan. En daaruit kwam dat ik theologie het beste bij me zou passen. Het beroep dat het beste bij me paste was componist. Nou ben ik niet gelovig en niet muzikaal. Tijdens een gesprek vroeg de coach naar mijn kindertijd en tijdens dat gesprek kwam naar voren hoe tekenend de voorkeuren uit je kindertijd zijn. Sinds dat gesprek heb ik dat altijd mee in overweging genomen en zie je in mijn leven een rode draad van jongs af aan. Ik ga, als ik vastloop in mijn dagelijkse leven, altijd terug naar de basis, naar hetgeen dat me altijd blij heeft gemaakt. Ik hoop dat deze tip jou ook helpt. Voor mij was -ie goud waard.

En ook leuk nu om bij mijn eigen kinderen te zien.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Jul 2020 10:39

HG, wat grappig, na jouw post ging ik even stapje terug en ik vond als kind tuinieren (met name bloemen) geweldig en lego. Nu zie ik me niet meer met lego spelen, maar ik denk dat ik weer eens wat meer de tuin in moet. Dankjewel!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem326

Bericht 06 Jul 2020 10:46

Leuk Marsy en buiten zijn is sowieso goed voor je. In de tuin werken ook. En wat betreft lego, dat zegt waarschijnlijk ook veel over je vaardigheden.

Ik lees nu je post ook dat je doel- en taakgericht ermee bezig wil zijn. Dat lijkt mij nou juist niet de manier om meer leuke dingen te gaan. Je zou het wel een vaste plaats kunnen geven in je week. Bijvoorbeeld, ik ga op zaterdagochtend in de tuin werken. Of ik volg op donderdagavond een schrijfcursus. Of op zondagmiddag ga ik bakken of koken. Maar ik zou er niet meteen een doel aan vasthangen. Tenzij je erg resultaatgericht bent.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Jul 2020 12:46

Mooi HG. Ik was als kind erg veel buiten, buiten spelen met andere kinderen op straat. Ik hield altijd al van natuur, bloemen en dieren. Mijn kamer veranderen/gezellig maken. En lezen, ik las erg veel als kind, ik ging wekelijks naar de bieb en las alle boeken dan in een week uit.

Ik hield ook van dansen, ballet, streetdance en zat op turnen. Misschien kan ik nog eens aan mijn moeder vragen wat wat ik graag deed als kind.

Wat jij zegt Marsy lijkt me ook heerlijk. Ik ben ook nooit meer alleen, maar dat vind ik ook weer spannend/grote stap. Alleen naar een hotel gaan. En wat fijn dat je man dit herkent bij je, mijn vriend hield me gisteren ook een spiegel voor. Hij zei je moet niet over 5/10 jaar denken; hoe is dit gebeurd? Dat je steeds een stapje meer toegeeft en op jezelf inlevert en uiteindelijk terug kijkt en denkt: what happened here?

Nan: leuk doe je een cursus mbt je hobby?

HG: je laatste opmerking snap ik. Misschien lopen hier ook wel twee dingen door elkaar. Aan de ene kant meer plezier/vrijheid/dichtbij mezelf blijven aan de andere kant wil ik wat meer grip krijgen op de sleur en het geleefd worden. En ja ik ben resultaatgericht maar daar moet ik op bepaalde fronten wat vanaf komen :).
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 06 Jul 2020 13:20

Lastig Lot. Misschien kun je ook wel wat je vroeger leuk vond in een nieuwe verpakking stoppen?

Als ik er aan terug denk doe ik precies weer wat ik in mijn kinderjaren ook deed: knutselen. Nu dan met stof. Maar ik ben zo creatief bezig geweest altijd en nu dus weer.

Enorm goede tip van HG!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 06 Jul 2020 13:31

Lot schreef:

Kees: die challenge heb ik vorige week ook gedaan en ik had precies hetzelfde... dat wandelen was wel fijn hè?!

Ja dat was zeker fijn. Vond haar vooral fijn tijdens het wandelen. Normaal vind ik wandelen maar gewoon en nu was het echt even fijn.
Heb haar audio's ook in de mail bewaard en wil dat eigenlijk minimaal elke week even doen.
Het helpt me iig om wat rust en bewustwording te creëren.
30-04-2017
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 06 Jul 2020 13:35

.
Laatst gewijzigd door Gympie op 20 Jul 2020 22:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Jul 2020 13:57

Wel ergens prettig om te lezen dat het herkenbaar is. Misschien hoort het ook een beetje bij de levensfase met jonge kind(eren)? Of gewoon bij deze wereld die zo snel is en waarin alles kan?

Ik ben benieuwd Gympie!
<<

Vajen

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 06 Jul 2020 14:19

Als ik tussen jouw regels door lees lijkt het voor mij alsof je ook opzoek bent naar een stukje zingeving en bewustwording. Als je vaak gehaast, op de automatische piloot en in je hoofd leeft dan mis je naar mijn idee een stukje van je eigen leven. Meer dat je het ondergaat maar je leven niet lééft, als je snap wat ik bedoel. Op een dag gebeurd er heel veel, heb je mooie en minder leuke momentjes, voel je waarschijnlijk van alles. Maar zolang je je hier niet bewust van bent, zie je dit niet en lijkt elke dag misschien wel hetzelfde.

Ik denk dat het niet alleen zit in bedenken wat je leuk vindt maar meer ook het gevoelsstuk ervan. Het uit je hoofd (en in je lichaam) komen en voelen en ervaren wat een activiteit daadwerkelijk met je doet. Als volwassene zijn we vaak een stukje speelsheid verloren en ergens vind ik dat zonde. Mijn advies zou dus zijn: ga lekker spelen, uitproberen en ontdekken en vul dat in op de manier die jij wilt. Probeer er niet meteen te hoge verwachtingen van te hebben als je iets nieuws probeert maar houd in gedachten dat je mag uitproberen en ontdekken. Ik ben zelf ook heel perfectionistisch maar als ik een bepaald resultaat wil dan blokkeer ik veel sneller, dan kan mijn creativiteit niet meer vrij stromen.

Net als HG had ik willen zeggen dat het goed is om te kijken wat je als kind leuk vond, daar heb je ook al antwoord op gegeven zie ik. Je zou een keer kunnen gaan wandelen of fietsen, neem een boek mee en stop op een leuk plekje om te gaan lezen in de natuur. Ga op zoek naar wilde bloemen (je kunt ze ook zelf drogen), of ga naar een pluktuin. Zet je favoriete muziek op en ga gewoon even lekker dansen, dat is heel goed om uit je hoofd te komen.
Ik raad aan om dit soort momenten wel echt in te plannen in je agenda, anders komt het er al snel niet van. Gun jezelf die tijd en ruimte.

Ik heb een eigen bedrijf enigszins in deze richting dus vandaar dat ik het een erg interessant onderwerp vind :) Ik heb ook iets ontwikkeld dat je kan helpen om wat bewuster en minder gehaast te leven. Ik wil liever niet neerzetten wat het precies is, maar als je benieuwd bent mag je een pb sturen.
<<

Gympie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 06 Jul 2020 14:38

.
Laatst gewijzigd door Gympie op 20 Jul 2020 22:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Jul 2020 14:51

Oh thanks, die ken ik wel ja! Ik zal eens op haar insta kijken. Hoop dat het jou brengt wat je zoekt. Of meer dat je eruit haalt wat je nodig hebt (dan hou je het meer in eigen hand :) ).

Vajen, je hebt helemaal gelijk!
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Jul 2020 15:21

Lot schreef:
Nan: leuk doe je een cursus mbt je hobby?

Ja, naaien. Ik begon 2 jaar geleden met kleertjes voor J en nu naai ik alle kleren voor de kinderen en mezelf. Het is daar deels zelfstandig naaien en bij iets moeilijks helpt de juf. En veel kletsen met de andere naaisters. Dat is wel fijn, soms spreek ik amper andere volwassenen naast mijn vriend.

Wat HG zegt vind ik wel een hele goede. Als ik dat op mezelf betrek klopt dat precies. Ik was altijd aan het knutselen, lezen of met poppen/barbies aan het spelen. En die laatste maakte ik ook veel kleertjes voor zelf, die naaide ik dan met de hand.

Nou, naaien is nu mijn grote hobby. Lezen doe ik ook nog elke dag voor het slapengaan. Poppenspel niet meer, maar met vlagen open ik de Sims nog weleens, da's eigenlijk ook een poppenhuis.

Die hobby's zijn wel een aantal jaar "weg" geweest, maar nu ik wat meer aan huis gekluisterd ben met kinderen is dat weer helemaal terug en vraag ik me af waarom ik ooit gestopt ben.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 06 Jul 2020 15:45

Ik vind het echt super lastig om te bedenken wat ik vroeger graag deed.
Ik speelde graag buiten en nu sport ik graag buiten, verder dan dat kom ik niet eigenlijk. Zwemmen, maar baantjes trekken lukt niet naast m'n bootcamp en het geeft me minder voldoening dan bootcamp.
Misschien ben ik gewoon een saaie muts haha

Edit: oh, lezen dat vond en vind ik fijn, daar zou ik wel meer tijd voor kunnen/moeten vrijmaken.
30-04-2017
<<

Anoniem309

Bericht 07 Jul 2020 12:31

Wat een lieve berichtjes allemaal. Het komt denk ik ook wel een beetje voort uit het feit dat het best een tijd rustig was op het forum. Ik vond het dan jammer dat sommige mensen weinig of geen reacties kregen dus daarom ben ik ook uit meelezerstand gekomen. Ik hoop ergens dat andere meelezers dat ook gaan doen. Maargoed, ik het uiteindelijk wel ontdekt dat ik het meeschrijven heel leuk ben gaan vinden, om maar weer terug te komen op de kern van dit topic. Voor mij is het meeschrijven dus ook echt een ding wat ik leuk vind en waar ik plezier uit haal.

Wat Vajen zegt vind ik trouwens ook heel zinvol. Je bewust zijn van wat je doet. Ik heb dat ook heel erg met bakken en eten. Als je bewust bent van wat je eet geniet je er ook veel meer van en dat is niet anders dan met andere dingen. Met bakken vind ik het heerlijk om mijn brood te kneden en te voelen hoe dit steeds steviger wordt. Ik kan er dus echt helemaal blij van worden als mijn deeg eindelijk een fijne structuur heeft. Als je je dus bewust bent van de kleine dingen, kan je er dus ook echt blijdschap en voldoening uit halen.

En Kees, ik denk dat dat saaie muts echt wel mee valt. Ik denk dat als je echt de tijd neemt voor jezelf je ook kan ontdekken dat je veel dingen leuk kan vinden. We worden als volwassenen vaak gewoon te veel geleefd waardoor je jezelf soms een beetje uit het oog verliest. Vandaar dat ik dit een heel mooi topic vind, want het is zo belangrijk dat je dingen doet die je leuk vind en dat je weet waar je voldoening uit haalt.
Volgende

Terug naar Persoonlijk