Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe zou jij omgaan met een vriendschap die 'klaar' is?

Wat zou jij doen?

Ik zou de vriendschap zoetjes aan laten verwateren
20
67%
Ik zou eerlijk zijn en laten weten dat ik de vriendschap niet meer wil
7
23%
Ik zou het contact negeren (niet reageren op bijv appjes)
1
3%
Ik zou de vriendschap toch aanhouden, evt op lagere intensiteit
2
7%
Anders...
0
Geen stemmen
 
Aantal stemmen : 30
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 27 Aug 2020 18:35

Hoe zou jij omgaan met een vriendschap die 'klaar' is?

Ik heb een vriendschap die ik, kort gezegd, niet meer wil. Het kost me energie (veel eenrichtingsverkeer) en we zijn gewoon ook echt uit elkaar gegroeid. Dat is echter mijn mening, andersom wordt dat volgens mij niet zo gezien want er blijft contact gezocht worden.
Sowieso is dit een vriendschap die vanuit de kant van de ander altijd als veel belangrijker is ervaren. Diegene heeft niet zoveel vrienden en ik ben ook getuige geweest op haar bruiloft, dat was ik natuurlijk graag en was ook vereerd maar andersom was ze zeker nooit mijn getuige geweest.
Klinkt een beetje lullig misschien, maar ik heb echt het beste met haar voor en daarom vind ik het ook heel lastig aan te geven dat de vriendschap wat mij betreft klaar is, ze heeft me niks misdaan en ze heeft gewoon een goed hart. Ik wil haar het liefst geen pijn doen (zeker niet gezien ze hoogzwanger is na een moeilijk zwangerschapstraject).
Wie heeft er verhalen uit eigen ervaring? En ik ben ook erg benieuwd hoe jullie hiermee om zouden gaan in deze situatie. Vandaar de poll...
Juli 2015
Maart 2017
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 27 Aug 2020 18:41

Re: Hoe zou jij omgaan met een vriendschap die 'klaar' is?

Ik heb ook zoiets gehad. En na een hele tijd aanmodderen en afgezegde afspraken was ik er klaar mee. Ik kon het zelf niet meer opbrengen er nog energie in te steken en ik heb het dan ook gewoon gezegd. We hebben geen ruzie en als we elkaar zien praten we ook gewoon nog. We appen nog op elkaars verjaardagen en that’s it.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem315

Bericht 27 Aug 2020 18:44

Re: Hoe zou jij omgaan met een vriendschap die 'klaar' is?

Ik vind appjes negeren echt heel sneu, dat zou ik nooit doen. Dan zou ik toch echt kiezen voor een verhelderend gesprek of voorlopig even niets doen. Nu tijdens haar zwangerschap zou ik haar gewoon even met rust laten.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 27 Aug 2020 18:59

Re: Hoe zou jij omgaan met een vriendschap die 'klaar' is?

Laten verwateren zou ik alleen doen als het duidelijk is dat het van twee kanten over is, maar gewoon niemand het uitspreekt, dus als beide partijen geen contact meer met elkaar zoeken. In dit geval zou ik denk ik de vriendschap aanhouden op lagere intensiteit. Grote kans dat als zij straks een kind heeft, ze toch minder kans heeft om af te spreken en wie weet kost het je dan minder energie en heb je er geen probleem mee om toch af en toe met haar af te spreken.

Anders toch via een gesprek, maar dan echt pas over een hele tijd, niet nu ze hoogzwanger is en ook niet straks als ze net bevallen is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 27 Aug 2020 19:03

Re: Hoe zou jij omgaan met een vriendschap die 'klaar' is?

Ik zou het op lagere intensiteit aanhouden. Hoewel dat natuurlijk wel lastig is als ze jou energie kost die je niet aan haar wilt verspillen. Ik heb wel ooit een vriendin gehad waarbij het contact verwaterd was, die vroeg of we onze vriendschap weer nieuw leven in konden blazen. Toen heb ik aangegeven dat ik daar geen behoefte aan had. Dat voelde echt als een opluchting.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 27 Aug 2020 19:33

Re: Hoe zou jij omgaan met een vriendschap die 'klaar' is?

Bedankt voor jullie ervaringen en reacties tot nu toe. Het voelde een beetje als een puberaal topic, maar ik maak me d'r gewoon best wel druk om. Ik vind het idd niet passend haar nu met iets lastig te vallen, dus dat ga ik sowieso niet doen. Maar de pogingen die ik tot nu toe deed om het te laten verwateren worden niet opgepakt. Ik app sinds een maand of 3 niet meer uit mezelf en in december heb ik wel aangegeven niet met haar te willen afspreken nu omdat ik even andere prioriteiten stelde/weinig energie had (dat heb ik bij mezelf gehouden, omdat dat ook zo was op dat moment). Ik heb haar daardoor sinds november vorig jaar niet meer gezien terwijl we eerder elkaar elke 6 weken toch wel zagen.

Thunder, hoe reageerde jou vriendschap destijds? En hoe heb je het gebracht?

Exo, appjes negeren zou ik zelf idd ook niet doen, maar wie weet anderen wel, dus vandaag die optie haha.

Susan, wie weet heb je gelijk idd, stelt zij dadelijk ook haar prioriteiten en heeft ze d'r aandacht bij d'r baby of krijgen we daardoor juist weer een raakvlak.
Al zou dat voor mij wel vrij zuur voelen, gezien ik in onze vriendschap eigenlijk niks kon zeggen over mijn eigen kinderen de laatste jaren gezien het feit dat het alsmaar niet lukte zwanger te raken. Ik begrijp natuurlijk wel dat ze dat lastig vond, maar sommige reacties waren echt niet leuk/eerlijk.

Bisq, ik kan me voorstellen dat het als opluchting voelde. Ik denk dat het mij ook zou opluchten als de vriendschap over is. Wat betreft energie verspillen, dat is idd het lastige in deze. Ik heb momenteel vrij weinig energie, dus alles wat het me kost is eigenlijk teveel.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 27 Aug 2020 20:13

Re: Hoe zou jij omgaan met een vriendschap die 'klaar' is?

Pure* schreef:
Susan, wie weet heb je gelijk idd, stelt zij dadelijk ook haar prioriteiten en heeft ze d'r aandacht bij d'r baby of krijgen we daardoor juist weer een raakvlak.
Al zou dat voor mij wel vrij zuur voelen, gezien ik in onze vriendschap eigenlijk niks kon zeggen over mijn eigen kinderen de laatste jaren gezien het feit dat het alsmaar niet lukte zwanger te raken. Ik begrijp natuurlijk wel dat ze dat lastig vond, maar sommige reacties waren echt niet leuk/eerlijk.



Daar kan ik wel inkomen, zeker als ze echt vervelend heeft gereageerd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 27 Aug 2020 20:14

Re: Hoe zou jij omgaan met een vriendschap die 'klaar' is?

Dat laatste kun je tzt natuurlijk goed tegen haar zeggen: dat je weinig energie hebt en daar zuinig op bent. En dat je merkt dat je niet oplaadt van het afspreken met haar.

Maar in deze situatie zou ik nog even niks doen. En het nog even op lage intensiteit voortzetten.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 27 Aug 2020 21:11

Re: Hoe zou jij omgaan met een vriendschap die 'klaar' is?

Thunder, hoe reageerde jou vriendschap destijds? En hoe heb je het gebracht?

We hadden elkaar al een hele tijd niet meer gezien, omdat ze steeds afzegde, alleen ‘gesproken’ via de app. Toen ik jarig was kreeg ik een berichtje dat ze me graag in reallife wilde feliciteren en ik kreeg heel sterk het gevoel dat ik dat niet meer wilde. Dat heb ik dus gezegd en uitgelegd waarom. We hebben er later nog een keer in reallife over gesproken en ze begreep me ook goed. Het is gewoon jammer dat het zo gelopen is, maar we hebben geen ruzie of iets en spreken elkaar ook gewoon als we elkaar tegenkomen. Maar geen vriendinnen meer, geen koffie ochtenden meer samen, maar goede kennissen en dat is prima voor nu. Misschien komt het later wel weer en anders is het ook goed.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4506

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 28 Aug 2020 10:31

Re: Hoe zou jij omgaan met een vriendschap die 'klaar' is?

Ik zou ook gewoon tot op zekere hoogte eerlijk tegen haar zijn. Je hoeft niet onnodig te kwetsen door te eerlijk te zijn. Had het hier toevallig met een vriendin over afgelopen week. Die heeft net een miskraam gehad en merkt dat ze behoefte heeft om te cocoonen i.p.v. sociaal te zijn.
Heb aangegeven dat ze uit moet spreken waar zij behoefte aan heeft en als dat even geen contact is snap ik dat volledig. Ga er dan van uit dat ze wel weer contact opneemt als ze er aan toe is en als dat nooit is dan weet ik ook genoeg :)
Ik zou wel onzeker worden als ze me gewoon uit het niets gaat negeren, vind dat ik wel iets meer respect verdien.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 28 Aug 2020 18:51

Re: Hoe zou jij omgaan met een vriendschap die 'klaar' is?

Thunder, klinkt alsof het goed is zo en knap dat je zo eerlijk geweest bent. Ik ben bang als ik mijn bezwaren betreft de vriendschap bij haar uit ze gaat proberen het te verbeteren, en daar heb ik ook niet meer zo'n behoefte aan. Al kan ik dat dan natuurlijk wel gewoon zeggen.

Feline, ik ben bij mijn vriendschappen over het algemeen ook wel zo qua insteek. Soms heeft iemand tijd voor zichzelf nodig en kan ik dat ook zien als iets van de ander wat ik haar gun, uiteindelijk loopt dat dan wel los (of niet idd, maar vaak is het dan ook prima). In dit geval heb ik dus wel aangeven minder contact te willen (of iig geen real life contact) en werd dat wel gerespecteerd ook, alleen blijft ze wel op andere manieren contact zoeken. Niet reageren vind ik ook niet nodig idd, wil haar juist niet teleurstellen omdat ze respect verdiend. Maar mijn wat meer kortaf reacties worden lijkt het niet gezien, of dat ik niet uit mezelf meer app. Ze blijft contact leggen.

Maar door dit topic heb ik het wel even wat meer op een rijtje voor mezelf. Ik laat het gewoon even zo doorstuderen, mocht ze 't over tijdje nog niet' snappen ' en haar kindje is inmiddels geboren en wat ouder, dan leg ik het alsnog wel wat duidelijker uit.
Typisch eigenlijk wel als ik er over nadenk hahaha, dat niet 'snappen' is één van de dingen waar ik me zo aan stoor bij haar. Ze mist zo vaak signalen, zelfs als je dingen letterlijk verteld dringt het vaak niet door. Ik vermoed doordat ze gewoon zoveel met zichzelf bezig is...
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem309

Bericht 31 Aug 2020 00:33

Re: Hoe zou jij omgaan met een vriendschap die 'klaar' is?

Ik heb maar 2 tips voor je en dat is kies een goede timing om het echt te verbreken en wees eerlijk. Ik heb eens aan de andere kant gestaan en bij mij werd de vriendschap via de app verbroken op een moment dat ik diep in de shit zat. Juist door de timing kwam deze klap extra hard aan. Deze ‘vriendin’ had al wel eens eerder aangegeven zich niet meer prettig te voelen bij de vriendschap, maar toen we erover in gesprek gingen betrok ze juist alles op zichzelf. Dat het stom van haar was, dat ze vooral met zichzelf in de knoop zat en sorry, sorry, sorry. Achteraf had ik veel liever gehad dat ze toen eerlijk was geweest. Op zich is het logisch om vragen te hebben als de ander klaar is met de vriendschap. Dus als je met haar in gesprek gaat en ze ziet dit niet aankomen zal ze ongetwijfeld willen weten wat er aan de hand is en waar dit vandaan komt. Dus wees op dat moment ook vooral eerlijk dat de klik er vanuit jouw kant niet meer is.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers