Het geloof
En is je partner het ook? En je kinderen?
Ik ben katholiek opgevoed en we gingen elke week naar de kerk. Nadat we de communie hadden gedaan gingen we ook misdienaren. Eigenlijk deden alle kinderen dst en gingen we ook elk jaar met de pastoor naar een pretpark en bij hem thuis op visite als hij jarig was. Pastoor kwam ook op huisbezoek. Later bleek de vorige pastoor heel veel kinderen te hebben misbruikt, wat natuurlijk een enorme schok teweegbracht in ons dorp. Vanaf dat moment gingen mijn ouders eigenlijk niet meer naar de kerk. Ik ging ongeveer vanaf mijn 17e niet meer en ik geloof ook niet in God. Ik respecteer het natuurlijk wel erg. Ik ga ook op reis wel altijd even een kerk binnen om een kaarsje te branden en dat voelt toch wel vertrouwd.
Van de week heb ik mijn dochter voor het eerst mee naar de kerk genomen, om haar te laten zien hoe de kerk eruit ziet. Een beetje uitgelegd wat het is, wat mensen er doen (coor zover ze het begrijpt, ze is net 2). We hebben samen een kaarsje gebrand. Ze mag straks, net als ik, zelf kiezen of ze gelovig is (ze is niet gedoopt), maar ik vind het wel belangrijk dat ze het kent en respecteert. Ik zal haar dan ook de Kinderbijbel voorlezen, omdat er in die verhalen wijze lessen zitten.
Mijn vriend heeft dezelfde geschiedenis (zonder misbruikende pastoor gelukkig) en staat er hetzelfde in als ik.