Flo schreef:Niet gelovig, ook niet van huis uit. Wel altijd christelijk onderwijs gevolgd trouwens, basisschool en in principe ook middelbare school, al werd er daar veel minder met het geloof gedaan. Alleen de zoutkorrel (?) ieder eerste lesuur van de dag, verder totaal niets.
Ben wel blij dat m’n ouders ons wel naar christelijke scholen gedaan hebben, vind het nu als volwassene wel fijn dat ik een flink deel van de bijbelverhalen ken en ik weet wat er op bepaalde feestdagen nou precies gevierd of herdacht wordt. Ik heb m’n schoolbijbel van de basisschool ook nog steeds thuis in de boekenkast staan.
Caulfield schreef:Ik ben gelovig (Nederlands hervormd) opgevoed, maar heb daar zelf afscheid van genomen. Onze kinderen krijgen van ons geen religieuze overtuiging mee.
Caulfield schreef:Ik ben gelovig (Nederlands hervormd) opgevoed, maar heb daar zelf afscheid van genomen. Onze kinderen krijgen van ons geen religieuze overtuiging mee.
Anelisan schreef:Ben jij gelovig?
Heb jij er iets van mee gekregen vanuit thuis?
En als jij kinderen hebt, geef je ze iets van het geloof mee?
Olíve schreef:Hij zou onze dochters daar, wat mij betreft best kennis mee mogen laten maken, zolang hij het bestaan van God maar niet als een feit brengt. Net als dat ik het niet bestaan van God niet aan mijn kinderen op dring.
Geel schreef:Maar je kunt toch gewoon zeggen dat jij niet gelooft dat God bestaat en je man dan zegt dat hij dat wel doet? Dat heeft toch niks te maken met opdringen of als feiten presenteren? Het lijkt me zo lastig dat wat je gelooft of niet bijna niet uitgesproken mag worden. (Zo lees ik het nu, mss gaat het in de praktijk niet zo.)Olíve schreef:Hij zou onze dochters daar, wat mij betreft best kennis mee mogen laten maken, zolang hij het bestaan van God maar niet als een feit brengt. Net als dat ik het niet bestaan van God niet aan mijn kinderen op dring.
Ik geloof wel in God en ik ben christelijk. Hervormd opgevoed en naar reformatorische scholen gegaan. We gingen vroeger op zondag twee keer naar de kerk en deden door de week ook actief mee. Iedereen in ons gezin is ook nog gelovig en actief in de kerk, alleen mijn vader komt zelden nog in de kerk, maar dat is meer omdat hij na de scheiding van mijn moeder zich onderdompelde in werk en hij niet meer echt een gemeente vond waar hij zich thuis voelde.
Mijn man gelooft ook en wij brengen onze kinderen ook christelijk op. Ik hoop dat zij het geloof in God later ook zullen ervaren. We lezen nu dagelijks voor uit de kinderbijbel, we praten over onderwerpen die daarmee te maken hebben, we luisteren en zingen (onder meer) christelijke liedjes, en we bidden en danken bij het eten en voor het slapen. We gaan op zondag bijna altijd naar de kerk en hebben het ontzettend naar ons zin daar.
Nu lijkt het overigens vooral een riedeltje manieren die laten zien dat je gelovig bent of niet. Maar dat is niet de essentie, het draait om een bepaalde gesteldheid van je hart uiteraard.
Geel schreef:Maar je kunt toch gewoon zeggen dat jij niet gelooft dat God bestaat en je man dan zegt dat hij dat wel doet? Dat heeft toch niks te maken met opdringen of als feiten presenteren? Het lijkt me zo lastig dat wat je gelooft of niet bijna niet uitgesproken mag worden. (Zo lees ik het nu, mss gaat het in de praktijk niet zo.)Olíve schreef:Hij zou onze dochters daar, wat mij betreft best kennis mee mogen laten maken, zolang hij het bestaan van God maar niet als een feit brengt. Net als dat ik het niet bestaan van God niet aan mijn kinderen op dring.
Fantine schreef:Jullie zijn zoals ik het lees als gezin "veel" met het geloof bezig, ik vraag me af hoe het voor jullie als ouders zou zijn wanneer je kinderen er later niks mee blijken te hebben? Mag ik deze vraag stellen? Ben benieuwd hoe je dit ziet.
Olíve schreef:Maar dat bedoel ik juist. Dat we niet allebei heel stellig in onze eigen waarheid zijn zonder bewegingsruimte voor elkaars standpunt of vragen van de kinderen. Dat zou ik fout vinden. Maar juist wel in het onderwerp open houden en ruimte voor gesprek hebben. Met daarin ook kritische vragen en antwoorden vanuit beide perspectieven.
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers