Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Informatie filteren

<<

Anoniem279

Bericht 08 Aug 2019 14:33

Informatie filteren

Hoe doen jullie dat?

Even een kleine (nouja, klein...) toelichting: ik ben vandaag (wederom) gezakt voor m’n rij-examen. Voornaamste reden: niet op tijd anticiperen op de juiste situaties, en vooral veel te afwachtend zijn.
Ik voelde de bui zelf al hangen en wat ik aan mezelf merk, waarvan ik denk dat dat de oorzaak is: Ik zie eigenlijk zoveel, er komt zoveel informatie in m’n hoofd binnen dat ik het ontzettend lastig vind die informatie te filteren en echt alleen díé informatie te gebruiken wat ik nodig heb. Bijvoorbeeld bij een kruising: ik weet dat ik moet kijken hoe die kruising geregeld is. Watvoor kruising is het, gelijkwaardig of voorrang, hoe is de voorrang geregeld, wat staat er op de borden/weg/stoplichten. Daarna weet je vanzelf wel wat je moet doen. Maar ik zie van alles. Asfalt, bomen, verkeer waar ik helemaal niks mee te maken heb, een duif die op de weg hupst, zelfs teksten die bijvoorbeeld op een geparkeerd busje in een zijstraat staan waar ik helemaal niks mee van doen heb. Ik probeer te focussen maar het lukt me niet, hoe meer ik focus, hoe meer nutteloze informatie ik zie en hoe meer nuttige informatie ik juist over het hoofd zie. Met als gevolg dat ik echt veel te traag reageer op bepaalde situaties of bijvoorbeeld tijdens een inhaal- of invoegmanoeuvre op de snelweg flink terugzak in snelheid omdat ik maar blijf kijken en aarzelen. Best gevaarlijk dus.

Het irritantste vind jk nog: ik weet van mezelf dat ik het kan, maar het lijkt of het allemaal erger word als ik druk voel. Maar als bijrijder weet ik het bijvoorbeeld allemaal precies. Als ik ontspannen zelf tijdens de les achter het stuur zit, lukt het me ook prima. Maar maak ik een fout, dan ga ik daarna die fout en elke situatie die daarna komt, overanalyseren. Misschien speelt het ook mee dat ik echt moeite ermee heb als ik voel dat ik beoordeeld word, ik weet het niet.

Ik ben een paar jaar geleden in een voortraject geweest voor onderzoek naar ADD (vragenlijsten invullen en wat gesprekken met de praktijkondersteuner bij de huisarts) maar dat is toen verder niet doorgezet naar een psycholoog of iets, ik kon geen ADD hebben want dat kwam niet uit mijn verleden naar voren. Schoolresultaten zijn altijd goed geweest en ik heb nooit problemen gehad op school.

Ik heb het in het dagelijks leven ook weleens. Niet continu maar wel af en toe. Als er veel moet gebeuren dan blokkeert alles in mij ook zo ongeveer omdat ik niet zie waar ik moet beginnen, ik zie zoveel wat moet gebeuren. In situaties van stress is het erger aanwezig en kan ik er ook echt kribbig van worden. Of is dit niet echt vergelijkbaar?

Nouja, hoe dan ook, ik hebben jullie tips voor mij hoe ik in elk geval m’n volgende examen wél met succes doorsta? Ik vind dit namelijk zo vreselijk zonde van m’n geld, ik kan goed rijden, beheers de auto, weet de theorie als de beste (dat zegt m’n instructeur tenminste :nerd: ), kan het achteraf ook allemaal prima vertalen op de praktijk. Maar vaak op het moment zelf gaat het toch mis/loop ik vast.
<<

Anoniem326

Bericht 08 Aug 2019 14:42

Re: Informatie filteren

Ik herken het wel. Ik vind zelf dat ik daarom ook niet goed kan rijden en ik word heel moe van rijden. Ik ben gediagnosticeerd met ADD, maar ik heb dat nooit echt aan mijn rijvaardigheden gekoppeld.

Ik ben dus snel afgeleid en vind het moeilijk te focussen. Maar tijdens mijn examen heb ik gedaan wat ervan me verwacht werd. Tijdens de lessen krijg je toch zo'n riedeltje hoe je moet kijken en in welke volgorde (ik weet dat nu niet meer)? Dus ik heb in elke situatie gewoon precies gedaan wat me is opgedragen/ wat er van me werd verwacht. En ging mijn focus uit naar het riedeltje. Maar misschien heb ik het geluk dat ik onder (hoge) druk juist het beste presteer.

Geen echte concrete tips dus. Wel echt balen dat je het weer opnieuw moet doen.
<<

Anoniem279

Bericht 08 Aug 2019 14:47

Re: Informatie filteren

Haha, ja, dat riedeltje inderdaad. Dat is me wel bekend maar wat ik dan zíé tijdens dat riedeltje, komt allemaal als even belangrijk binnen zegmaar. Ook die rode klaproos in de berm, bij wijze van spreken.
<<

Anoniem326

Bericht 08 Aug 2019 14:50

Re: Informatie filteren

Flo schreef:Haha, ja, dat riedeltje inderdaad. Dat is me wel bekend maar wat ik dan zíé tijdens dat riedeltje, komt allemaal als even belangrijk binnen zegmaar. Ook die rode klaproos in de berm, bij wijze van spreken.


Dan moet je in je hyperfocus :smile: ! Maar dat is wellicht makkelijker gezegd als gedaan. Als ik moet presteren dan kan ik al het andere uitschakelen. Maar dat gaat vanzelf. Dus ik heb verder geen tips. Het lijkt me erg lastig als je je zo laat afleiden op dit soort belangrijke momenten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Aug 2019 14:50

Re: Informatie filteren

He wat vervelend dat je weer gezakt bent. Dat ten eerste. Wat is dat toch frustrerend, zeker als je weet (ook van je rij instructeur) dat je eigenlijk prima rijdt. Het is ook zo'n momentopname. Balen zeg.

Ten tweede, en dit wil ik in hoofdletters schrijven: DIT HERKEN IK ZO HEEL ERG.

Dit is waarom het bij mij ook eeuwig duurde met dat rijbewijs. Ik moet alweer bijna huilen als ik aan die frustratie terug denk, hoe jij het omschrijft is zó hetzelfde. Bij mij was er dus drie keer voor nodig voor ik slaagde, maar ik denk nog steeds dat dat evengoed nog een keer later had kunnen zijn (gelukkig niet want dan was het volgens mij staatexamen geworden, maar goed, dat terzijde). Ik zag ook altijd alles op de weg (alleen geen beren en apen :angel: ), zoveel informatie die je binnenkrijgt en ik kreeg dan een soort warm gevoel van concentratie om maar alles te filteren wat echt belangrijk was. En soms zag ik het dan gewoon echt niet. En dan kreeg ik een opmerking van m'n instructeur (toen het nog een vervelende was en niet de fijne) alsof ik gek was dat ik dat ene bord of situatie niet gezien had. Ik had het wel gezien, maar het was nog niet doorgedrongen, er kwam té veel binnen. En inderdaad dat overanalyseren, ik maakte situaties altijd té moeilijk. Probeer simpeler te denken. Analyseer snel wat je ziet en speel daar op in, niet op de zes mogelijke situaties die zich kunnen voor doen. Bijvoorbeeld met invoegen, kijk, kijk, kijk maar beslis dan ook. Het scheelt voor mij heel erg dat ik een auto heb met een vrij groot vermogen, dat helpt mij daarin, dat ik dan dus ook daadwerkelijk snel handel. Kan ik? Ja, gaan dus.

Wat ik nu ga zeggen is heel kut en wil je niet horen, althans, ik vond dat echt zo vreselijk om te horen toen ik steeds maar zakte, maar het komt echt met ervaring. Bij mij althans wel. Ik vond dat echt de vreselijkste dooddoener en het is toch waar. A) ik ben beter gaan rijden door de ervaring maar met name B) dat filteren heb ik geleerd. Ik weet niet hoe, ik wil je dolgraag concrete tips geven, maar ik weet het eigenlijk niet. Zo te horen rijd jij genoeg 'mee' met je vriend en dat je dan actief mee kijkt. Ik denk dat dit geleidelijk is gegaan toen ik meer ben gaan rijden. Het vergt een bepaald soort focus. Ik zal er nog even over nadenken of ik echt niet met iets concreets kan komen want ik wil je graag een tip geven, maar op dit moment weet ik het even niet. Het is gewoon ontstaan.
En heel soms doe ik nog iets doms in de auto en dan zegt m'n man hetzelfde als de instructeur vol verbazing of ik iets echt niet heb gezien of waarom ik in godsnaam zoiets doe. Dan is dat weer typisch zo'n moment. Maar het is echt met de jaren minder geworden. Ik denk op basis van wat je schrijft dat je het echt wel leert, maar dat je met zo'n examen ook een beetje mazzel moet hebben.

Maar ik herken het dus. Ook met andere dingen in het dagelijks leven heb ik moeite met informatie filteren. M'n hoofd loopt snel vol. Dit is ook waarom ik tegenwoordig na een dag vol drukte gewoon rust moet. Laatst lachte m'n man me uit toen hij thuis uit z'n werk kwam en ik met een grote geluidsdempende koptelefoon op zat. Zag er uit als een debiel, maar men, even geen prikkels.

Ik hoop dat je ook maar iets aan deze reactie hebt. Ga lekker balen (maar niet overanalyseren, ha ha) en succes met het vervolg. Bummer!!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem279

Bericht 08 Aug 2019 14:56

Re: Informatie filteren

Haha Marin, mijn vriend heeft net een maand zijn rijbewijs en ik heb sinds die tijd twee keer bij hem in de auto gezeten :wink: Maar ik rijd wel regelmatig met anderen mee inderdaad. Verder reageer ik later even inhoudelijk want ik moet ff stofzuigen en boodschappen halen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Aug 2019 15:00

Re: Informatie filteren

Nou bij anderen dan :)
Let's discover the world together.
<<

Anoniem279

Bericht 08 Aug 2019 16:29

Re: Informatie filteren

HGL, ja, zo’n hyperfocusmoment precies tijdens m’n examen zou perfect zijn inderdaad!

Marin, klinkt idd heel herkenbaar zoals je het omschrijft. Gelukkig heb ik wel een heel meedenkende instructeur maar inderdaad, als ik dan iets over het hoofd zie en hij daar een opmerking over maakt dan kan ik me ook heel rot gaan voelen. Vooral balen van mezelf omdat ik blijkbaar iets stoms en simpels (weer) over het hoofd heb gezien. Of niet eens over het hoofd gezien, want ik héb het wel gezien maar het kwam niet goed binnen en heb er dus niets mee gedaan.

Mooi voorbeeld net tijdens m’n examen: Ik zie een bord met 50 erop langs de weg staan dus ga braaf 50 rijden maar zie alle verkeer voor me razendsnel uitlopen. Dus ik zeg nog, huh, het was hier toch 50? Blijkt dat bord dus einde 50km/u aan te geven. Totaal niet gezien, alleen die 50 is blijven hangen. Dat het op een wit bord stond met een streep erdoor was me niet eens opgevallen.

Fijn te horen dat het met die focus bij jou uiteindelijk goed gekomen is! Daar ga ik voor mezelf uiteindelijk ook wel vanuit maar ik wil dat het in elk geval in het volgende examen sowieso goed gaat.
Daarna ga ik wel regelmatig rijden en ervaring opdoen, want het rijden op zich vind ik echt heel erg leuk! Vind het trouwens ook niet vervelend om te horen dat ervaring uiteindelijk vanzelf komt hoor, echt rijden leer je uiteindeljk zonder instructeur naast je.

Wat ik me trouwens af vroeg, wat houdt een ANWB-examen dan in? Ik heb vandaag een faalangstexamen gehad, is dat niet min of meer hetzelfde?
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 08 Aug 2019 17:00

Re: Informatie filteren

Bedoel je niet het staatsexamen? Een ANWB examen is er niet. Tips zijn er denk ik niet te geven, wellicht is medicatie een idee?
<<

Anoniem279

Bericht 08 Aug 2019 17:03

Re: Informatie filteren

Ohja, staatsexamen :) Medicatie is iets waar ik in het uiterste geval wel naar wil grijpen maar ik denk eigenlijk niet dat dat dit probleem oplost. Zenuwachtig ben ik namelijk niet per definitie. Ja, uiteindelijk wel maar dat is niet het voornaamste probleem.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 08 Aug 2019 17:06

Re: Informatie filteren

Flo schreef:Ohja, staatsexamen :) Medicatie is iets waar ik in het uiterste geval wel naar wil grijpen maar ik denk eigenlijk niet dat dat dit probleem oplost. Zenuwachtig ben ik namelijk niet per definitie. Ja, uiteindelijk wel maar dat is niet het voornaamste probleem.


Je hebt ook medicatie voor meer focus. Wellicht het proberen waard voor het examen? Ik herken wel wat je schrijft, ik merk dat het door ervaring echt beter wordt doordat ik elke dag moet rijden.
<<

Anoniem279

Bericht 08 Aug 2019 17:08

Re: Informatie filteren

Ik heb plantival thuis staan, een halfjaar geleden gebruikt tijdens m’n lessen maar ik had niet het idee dat ik daar veel baat bij had. Bedoel je dat? Of een ander medicijn?
<<

Anoniem281

Bericht 08 Aug 2019 17:09

Re: Informatie filteren

En een faalangstexamen? Is iets duurder, maar je kan veel meer de tijd nemen voor zaken. Vooraf zit je ook wat langer, je start rustiger, ze nemen meer de tijd voor je. Je kan uitleggen wat je probleem is, mag tussendoor even stoppen en uit de auto enz.
<<

Anoniem279

Bericht 08 Aug 2019 17:10

Re: Informatie filteren

Vandaag had ik al een faalangstexamen... Het voelde wel veel relaxter dan het normale examen maar helaas nog geen gewenst resultaat...
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 08 Aug 2019 17:15

Re: Informatie filteren

Flo schreef:Ik heb plantival thuis staan, een halfjaar geleden gebruikt tijdens m’n lessen maar ik had niet het idee dat ik daar veel baat bij had. Bedoel je dat? Of een ander medicijn?


Plantival is geen medicatie er zit geen werkzamen stof in dus niet gek dat het niks deed ;-). Ik bedoel echte werkzame medicatie door de huisarts voorgeschreven.
<<

Anoniem279

Bericht 08 Aug 2019 17:17

Re: Informatie filteren

Hmm, daar kan ik nog wel eens om vragen. Weet je misschien hoe die medicatie heet? Vind het fijn om me van tevoren even in te lezen.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 08 Aug 2019 17:18

Re: Informatie filteren

Flo schreef:Hmm, daar kan ik nog wel eens om vragen. Weet je misschien hoe die medicatie heet? Vind het fijn om me van tevoren even in te lezen.


Geen idee haha, dat weet de apotheek vast wel :-).
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Aug 2019 17:32

Re: Informatie filteren

Ik heb toen bewust geen faalangstexamen gedaan. Ik heb wel faalangst, maar dat wordt juist sterker als het benadrukt wordt. Dus hoe meer tijd en hoe rustiger ik er over zou kunnen doen, hoe meer het in m'n hoofd gaat zitten. Daarom koos ik juist voor een gewoon examen, beetje de pleister er sneller aftrekken zeg maar. Weet niet of jouw gevoel ook zo werkt, maar voor mij had een faalangstexamen denk ik juist averechts gewerkt.

Ik weet verder niet wat een staatsexamen precies inhoudt. Maar je hebt gelukkig nog één keer (toch?)

Je voorbeeld van dat 50 bord had mij ook kunnen gebeuren.

Zou het helpen als je dingen echt hardop zegt? Dus in dat geval zeggen: 50 bord, streep erdoor. Dan registreer je het misschien wat bewuster en helpt het ook de aandacht van andere dingen weg te halen misschien.
Let's discover the world together.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 08 Aug 2019 20:41

Re: Informatie filteren

Ik kan me voorstellen dat de druk je juist erg alert maakt (dat secondes heel langzaam gaan en je juist alles opmerkt in die tijd). Dat is dan toch een soort uiting van stress/spanning denk ik. Zeker als je al een keer negatief bent beoordeeld ga je twijfelen en nog meer twijfelen en dus de verkeerde keuzes maken, dat herken ik wel.

Misschien dat valeriaan helpt. Verder denk ik dat je die afwachtende houding ook wel kunt aanpakken, ik kan mezelf daar altijd wel op betrappen en denken dit duurt te lang, NU kiezen. Net als Marin zegt, maak een beslissing en ben duidelijk in het verkeer. Denk dat ze daar ook wel opletten.

Verder niet echt tips, niet overanalyseren inderdaad. Volgende keer beter, je doet je best toch?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 08 Aug 2019 22:05

Re: Informatie filteren

Fantine schreef:
Flo schreef:Hmm, daar kan ik nog wel eens om vragen. Weet je misschien hoe die medicatie heet? Vind het fijn om me van tevoren even in te lezen.


Geen idee haha, dat weet de apotheek vast wel :-).


Bestaat niet zonder dat het de rijvaardigheid beïnvloed.. Bananen eten voor een examen schijnt wel te helpen heb ik gehoord?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 08 Aug 2019 22:10

Re: Informatie filteren

Ik heb hier ook erg last van gehad! Niet zozeer dat ik dingen over het hoofd zag en andere dingen wel zag, maar ik zie gewoon álles.
Daarnaast wil ik situaties overanalyseren, heb al voor 10 auto’s bedacht wat ze mogelijk gaan doen.
Heb daar ook last van bij anderen in de auto helaas, kan nooit ontspannen in een auto zitten.
Ik ben momenteel maar gestopt met rijden (helaas). Wonderbaarlijk genoeg heb ik wel in 1x mijn rijbewijs gehaald haha, nouja ik rij ook niet slecht maar het is doodvermoeiend voor mezelf.

Helaas geen tips voor je dus.. Wil je wel heel veel succes wensen met lessen nog!
<<

Anoniem294

Bericht 09 Aug 2019 19:47

Re: Informatie filteren

Kun je het niet tijdig anticiperen en het te afwachtend zijn tijdens dit examen misschien wat specificeren? Misschien kunnen we je dan wat verder op weg helpen?

Ik heb add maar kan anticiperen als de beste. Mijn instructrice was daar altijd al verbaasd over, maar tijdens het examen helemaal. Ik had alles vaak sneller in de gaten dan haar, ook tijdens mijn examens wist ik tot 2 keer toe een ongeluk te voorkomen die zij nog niet aan zagen komen. En als die raak waren waren ze echt goed raak geweest (ik met 130km bovenop degene die voor mij schoot zonder richting en onvoldoende ruimte) die op het laatste stukje uitvoegstrook wilde en dat voor mij langs deed. En de ander was anders met minimaal 110 op mijn linkerkant ingereden waar ik 85 reed. (Gaf mij geen voorrang, hij kwam als een gek van de snelweg de provinciale (voorrangs) weg oprijden (er stonden ook duidelijke haaientanden).

Dat was mij niet gelukt als ik al die dingen om mij heen zou zien. Ik heb mijn focus echt ver vooruit en in mijn spiegels en de rest vd wereld als bomen en planten en bermen zie ik niet eens meer.
Ik kijk strak vooruit en spiegels. Ik weet alleen niet of dat een beetje aan te leren is door te proberen strak ver vooruit en in de spiegels te kijken. Ik denk het eigenlijk wel want mijn instructrice bleef daar gewoon constant op hameren in het begin. Gewoon hardop het hele uur. Ver vooruit, spiegel, spiegel links spiegel rechts. Tot ik er leip van werd en niet anders meer durfde te kijken haha. Maar misschien doet hij dat bij jou ook wel?
Hierdoor weet ik ook eigenlijk altijd ruimschoots van te voren wat voor kruising ik nader. Sowieso lijkt mij het goed om daar dan de focus tijdens de lessen op te leggen tot je volgende examen. Want dat is ook een stuk veiliger als je alleen rijdt straks.

Of is dat afwachtende en anticiperen alleen tijdens het examen een dingetje door de (onbewuste) spanning?

Waar doe je je examen? Is dat in je eigen woonplaats of in de dichtsbijzijnde stsd met cbr locatie?
Ik weet eigenlijk niet of je ook op een andere locatie examen mag doen als je er verder niet bekend bent maar ik ben wel blij dat ik heb gewacht met afrijden tot we hier woonden dan in de randstad. Ik rij prima in de randstad maar tijdens het examen vond ik dit toch wel erg prettig.

Nog een andere optie waar je misschien wat aan kunt hebben maar misschien niet ziet zitten.
Afrijden in een automaat. Hierdoor hoef je minder handelingen uit te voeren waardoor je je misschien beter kunt focussen op de weg.

Ik heb zelf een automaat rijbewijs omdat alle rijscholen voor schakelen heel vol zaten en ik in de komende maanden niet meer dan 1 x per week een uur kon lessen, maar hij gaf toen aan dat ik met de automaat wel direct kon beginnen bij zijn vrouw en meerdere uren per week (nadat ik aan gaf snel een auto wilde ivm sporten kids en niet nog 6-9 mnd wachten). Ik zou sowieso een automaat kopen dus was prima voor mij voor nu. (Al hebben we in Marokko een schakelauto, dus ik ga nog wel nog een keer afrijden in een schakel auto).
Laatst gewijzigd door Anoniem294 op 09 Aug 2019 20:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem279

Bericht 09 Aug 2019 20:06

Re: Informatie filteren

Coco, dank je voor je reactie. In de reacties hierboven staan een aantal voorbeelden wat veroorzaakt dat ik te afwachtend ben en niet tijdig anticipeer.

Fijn dat het bij jou wel heel goed ging/gaat, trouwens!
Ik denk dat het bij mij een combi zenuwen en onervarenheid is. ADD kaartte ik aan omdat ik daar destijds een vooronderzoek naar heb gehad en mezelf (los van dit) nog altijd ontzettend in de symptomen herken. Moest daar wel direct aan denken toen m’n instructeur en ik het aan het nabespreken waren.

Lessen/afrijden in een automaat wil ik niet, we hebben een auto besteld en dat is een schakelbak, zou het echt vervelend vinden als ik daar niet in mocht rijden.

Maargoed, we gaan vol goede moed verder. Ik heb alweer een nieuwe datum, nieuwe ronde, nieuwe kansen...
<<

Anoniem307

Bericht 10 Aug 2019 17:33

Re: Informatie filteren

Kun je geen tussentijdsetoets doen? Mijn broertje heeft negen keer afgereden, voor hij zijn rijbewijs eindelijk haalde. Je zag het nooit aan hem, maar hij was zo zenuwachtig dat hij zó lette op de besproken fouten, dat hij spontaan nieuwe begon te maken.

Zelf heb ik er drie keer overgedaan. En dat was ook door niet juist anticiperen in het verkeer. Of gewoon, zoals de tweede keer, borden missen en 80 rijden waar ik maar 50 mocht. Heb zelf ook nog nagedacht over een ttt, maar drie keer was gelukkig scheepsrecht. En als ik nu kijk in welke situatie ik het meeste heb geleerd, dan is dat toch de tien jaar geweest dat ik alleen heb gereden en wel fouten mocht maken. Maar goed, dat zeg ik die al 15 jaar haar rijbewijs heeft...
<<

Anoniem279

Bericht 10 Aug 2019 17:48

Re: Informatie filteren

Isles, een tussentijdse toets wordt tegenwoordig standaard gedaan, die heb ik vóór m’n 1e keer afrijden gedaan. Een ttt is ervoor bedoeld alvast te wennen aan de examensituatie. Die situatie en manier van werken ken ik na één ttt en twee examens wel, dus ik denk niet dat dat me gaat helpen. Watvoor meerwaarde zou zo’n ttt in jouw ogen hebben dan? Áls ze die al een tweede keer af zouden nemen?
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers