(Te) gevoelig afgesteld
Ik noem het bewust niet ‘hoogsensitief’ want ik krijg een beetje de kriebels van die term (net als van fibromyalgie, maar dat heb ik ook ben ik bang haha) maar mijn lichamelijk therapeut bij de revalidatie en ik kwamen dus tot de conclusie dat ik allerlei emoties van anderen oppik en dat ik ontzettend gevoelig ben voor prikkels. Voor mij is het nu een negatieve eigenschap, het zit me echt in de weg, maar volgens haar kan ik wel leren om er een positieve eigenschap van te maken en moet ik er ook meer rekening mee gaan houden. Vraag me niet hoe. Ze noemde het zelf overigens ook geen hoogsensitief maar hooggevoelig (wat hetzelfde is natuurlijk) en gaf als verklaring dat ik als kind door de dingen die ik heb meegemaakt mijn antennes erg goed ontwikkeld heb, ik moest immers heel alert zijn. Dat vond ik dan wel weer een plausibele verklaring, maar uiteindelijk maakt het natuurlijk niets uit.
Zijn er meer mensen hier die dit hebben? Die erg gevoelig zijn afgesteld?
Waar hebben jullie last van?
En hebben jullie een modus gevonden om er mee om te gaan?

. Ook weer niet gek in dit tijdperk met al die prikkels. Voor mij soms wel lastig om er aan toe te geven, ik vind dan dat ik me aanstel waardoor ik mezelf niet de ruimte geef om de prikkels te verwerken. Wat Poppy zegt herken ik ook wel, dat je in gezelschap druk kan zijn en daarna helemaal bekaf. Feestjes hebben ook nooit mijn voorkeur, van een volle agenda krijg ik een gekke kriebel in mijn buik (negatief). Veel mensen zien kost mij ook veel energie, ik pik ook (of denk in ieder geval) hun emoties op. Als mijn vriend slecht in zijn vel zit en dit uitstraalt vind ik het heel moeilijk dit los van mijn eigen emoties/gevoel te zien en laat ik me erin meezuigen. Als ik op straat iemand zie kan ik ook een emotie oppikken, maar denk soms ook dat ik dit zelf inkleur (en dus nergens op slaat) maar ik heb er wel last van. Soms visualiseer ik mezelf in een zeepbel om afstand te houden van anderen en hun gevoelens. Kleding kan ik ook niet tegen prikkende kaartjes (maar wie wel?). Ik vind het heel fijn om alleen te zijn en knap echt op van in de natuur zijn. Geluid kan me ook erg prikkelen, harde tv of muziek, maar kan bijv zelf wel een keer een liedje hard aanzetten. Of naar festival of concert. Dus ja, wat het nu precies is weet ik niet. Ik probeer er balans in te houden maar het gaat vaak ‘fout’ omdat ik dan toch denk dat alles wel kan/moet/niet anders kan. Of ik heb juist een gevoel van yeah ik kan dit allemaal (en dan is het daarna helemaal op). Het heeft misschien ook met introvert zijn te maken. Voor mij is het ook goed om pauzes te nemen, wandelen in de pauze op werk, 1 minuut ogen dicht op het toilet, na werk even half uurtje niks en op de bank liggen. Maar dat lukt of doe ik bijna nooit. Ik kan trouwens ook heel slecht tegen agressie.