Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kind van een alcoholiste

<<

Judy

Noob

Berichten: 5

Geregistreerd: 12 Jan 2020 18:48

Bericht 12 Jan 2020 20:04

Kind van een alcoholiste

Ik heb een ander account gemaakt hiervoor, ik wil het liever niet onder mijn eigen naam hebben maar ik heb behoefte om het ergens kwijt te kunnen.

Mijn moeder is ongeveer mijn gehele jeugd alcoholiste geweest. Ik wist niet beter of ik vond mijn moeder thuis lazarus op de bank/bed/op de wc of waar dan ook. Thuiskomen uit school en een kopje thee drinken met een koekje samen met mama zat er niet in.

Altijd op mijn tenen lopen en bang iets te doen waardoor ze uitviel, naar de supermarkt om bier voor haar te halen, thuis voor het huishouden en mijn 4 jaar jongere zusje zorgen (mijn vader werkte heel de week want er moest toch brood op de plank), scheve gezichten als ik met mijn moeder op pad was, nooit vriendinnen mee naar huis nemen. Dat was een beetje mijn jeugd. Toen wist ik niet beter, nu achteraf weet ik dat het zo natuurlijk niet hoort.

Op de middelbare school begon ik betere vriendschappen te krijgen, ik nam mensen in vertrouwen, ging ik handballen in een leuk team. Dat was fijn! Dacht ik... Achter mijn rug om werd over mij geluld en alles wat ik in vertrouwen vertelde tegen een goede vriendin (dacht dat het een goede vriendin was) wist de volgende dag het hele handbalteam. Mijn vertrouwen in mijn moeder was er niet, maar hierdoor was het vertrouwen in andere mensen helemaal weg. Ik deed maar wat, was bang wat ik thuis zou aantreffen, ging naar school omdat iedereen dat deed maar had geen idee wat ik wilde, had medelijden met en was boos op mijn vader omdat hij met haar moest leven en ons bij haar hield. Hij noemde dat toen liefde, hij verliet de liefde van zijn leven zomaar niet. Echte vriendinnen had ik niet.

Tot een jaar of 15 geleden inmiddels. Het ging niet goed met mijn moeder. Ze riep naar boven dat de ambulance eraan kwam voor haar. Zal wel, dachten wij, er was inmiddels altijd iets. Maar die ochtend veranderde alles. Als ze toen zelf niet de ambulance had gebeld hadden we haar kunnen begraven. Op de eerste hulp kreeg ze haar eerste hartstilstand, met intuberen is iets in haar keel kapot gegaan waardoor ze bloedvergiftiging kreeg, haar nieren waren op, eigenlijk was ze zo goed als dood. 2 maanden op de IC, grotendeels in coma plus nog een hartstilstand en daarna nog week of 6 gewoon in het ziekenhuis, maar ze heeft het geflikt. Ze is nuchter en ik had EINDELIJK een moeder. Wat ben ik trots op die vrouw, ze heeft gewoon letterlijk een 2e kans gekregen en die met beide handen gegrepen.

Eind goed al goed zou je zeggen. Maar dat is het niet. Met mijn moeder wel, gelukkig maar. Maar ik merk vooral de laatste tijd dat ik er nog erg veel last van heb. Een kroeg met dronken mensen mijd ik, sowieso mijd ik dronken mensen. Mensen die nu zeggen dat dry january zo moeilijk is kan ik echt niet begrijpen. Als ik een alcoholist zie op straat zie ik mijn moeder. Zelf drink ik geen druppel. Vooral sinds ik een hele lieve vriend heb wordt het erger. Hij houdt van een biertje in het weekend, uiteraard gun ik hem dat van harte. Maar als hij wat meer heeft gedronken krijg ik een soort flashbacks en gaan mijn gedachten heel rap terug naar mijn jeugd. Hij weet wat er is gebeurd vroeger, hij wil er ook rekening mee houden, maar hij hoeft van mij natuurlijk niet die biertjes te laten staan in het weekend.

Ik ben nu wel op een punt dat ik merk dat ik er misschien toch iets mee moet, maar wat? Zou EMDR helpen? Is het een jeugdtrauma?

Voor de meiden die de moeite hebben genomen dit te lezen, respect voor jullie. Ik geloof niet dat meiden mij hier kunnen helpen, maar ik ben het even kwijt. ?
<<

Anoniem284

Bericht 12 Jan 2020 20:17

Re: Kind van een alcoholiste

Ik heb je verhaal gelezen en ik vind het heel heftig wat je hebt meegemaakt. Ik lees in je laatste stukje wel een mooi antwoord voor jezelf; er iets mee doen (niet moeten, je moet niks wat dat betreft). Ik zou dan een afspraak maken bij de huisarts, die kan je verder op weg helpen voor de juiste hulp. Knap en goed dat je dit hebt opgeschreven!
<<

Anoniem315

Bericht 12 Jan 2020 20:24

Re: Kind van een alcoholiste

Jeetje, wat heb jij een heftige jeugd gehad zeg.. Ik word verdrietig van je verhaal. Het klinkt zo eenzaam.

Wat fijn dat je moeder nu nuchter is en dat ze eindelijk je moeder kan zijn.

Ik denk dat EMDR je zéker kan gaan helpen. Ik ken vele succesverhalen. Het zal even flink heftig worden, maar daarna krijg je een stuk rust er voor terug.
<<

Judy

Noob

Berichten: 5

Geregistreerd: 12 Jan 2020 18:48

Bericht 12 Jan 2020 20:29

Re: Kind van een alcoholiste

Gympie, je hebt gelijk hoor. Ik moet niks, maar ik ben nu op een punt dat het wel slim is denk ik om het te doen. Praten met een psycholoog heb ik meerdere keren gedaan, maar helpt niet écht, maar een afspraak maken bij de huisarts lijkt me inderdaad een goede stap.

Exo, ze haalt nu inderdaad haar moeder-tijd dubbel en dwars is. We doen zoveel leuke dingen en ik ben zo trots nu!
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 12 Jan 2020 20:30

Re: Kind van een alcoholiste

Wat een verdrietige jeugd voor jou en je zusje. Ik denk dat je het beste een afspraak kan maken met je huisarts, die kan je verder op weg helpen naar een hulptraject. Sterkte. En wat goed van je dat je zo’n stap wil nemen.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 12 Jan 2020 20:49

Re: Kind van een alcoholiste

Wat een heftige jeugd heb je gehad! Maar heel fijn dat je nu wel een echte moeder hebt. Hopelijk kun je goede hulp vinden, sterkte!
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 12 Jan 2020 20:59

Re: Kind van een alcoholiste

Wat een heftig verhaal. Emdr kan je zeker helpen, dat is wel heel zwaar maar werkt vaak ontzettend goed. Ook kun je misschien systeemtherapie overwegen?
R. 2013
D. 2016
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 12 Jan 2020 21:43

Re: Kind van een alcoholiste

Jeetje wat een verdrietig verhaal. Kan me je gevoel naar dronken mensen ook heel goed voorstellen. Niet zo gek lijkt me. Maar snap ook dat je je vriend ook wel een biertje wil kunnen gunnen.

Ik denk inderdaad ook dat emdr je zou kunnen helpen. Misschien goed om eerst met de huisarts te praten en eens te horen wat die adviseert.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 12 Jan 2020 21:44

Re: Kind van een alcoholiste

Wat heftig zeg. Ik zou hier zeker hulp bij zoeken. Dit kun je gerust een trauma noemen. En juist doordat je moeder zo veranderd is, gun ik jou dat je daar ook écht van kunt genieten. Maar dan zul je eerst zelf in het reine moeten komen met je verleden.

Zet hem op, ik vind je dapper!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 352

Geregistreerd: 02 Okt 2016 14:34

Bericht 12 Jan 2020 23:47

Re: Kind van een alcoholiste

Wat jij en jouw zusje doorgemaakt hebben noem je een chronisch trauma. Meerdere traumatisch ervaringen veroorzaakt door één van je ouders. Zelf werk ik als orthopedagoog met oa kinderen waar traumatisering speelt.
Eigenlijk ben je al voor een heel groot deel op weg naar herstel, stabiele relatie met je vriend.
Je merkt dat er ‘triggers’ zijn in jouw leven (dronken mensen, geur van alcohol) die je weer terugbrengen naar die traumatische tijd/ ervaringen. EMDR zou heel goed kunnen helpen die emoties die bij die triggers horen milder te maken, dat die gevoelens je niet langer meer ‘overspoelen.
Maar wat dat betreft zou ik het je naast de emdr ook gunnen om een uitgebreider traject in te gaan zodat de ervaringen uit het verleden een plek kunnen krijgen.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 13 Jan 2020 07:43

Re: Kind van een alcoholiste

Knap dat je dit met ons deelt en goed hoe je ermee omgaat nu. Ik denk dat therapie zeker kan helpen. Verder zou ik, als ik jouw vriend was, het ook zeker begrijpen en de biertjes gewoon kunnen laten staan. Want inderdaad, zo moeilijk is het niet om geen alcohol te drinken lijkt mij.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 13 Jan 2020 09:12

Re: Kind van een alcoholiste

Ik had je verhaal gister gelezen en moest even nadenken wat ik kon reageren. Er zijn al veel goede dingen geschreven. Ik vind het enorm knap dat je het hier deelt. En ook goed dat je er wat mee wil doen.

Ik gun je een mooi tweede leven met je moeder!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 13 Jan 2020 09:37

Re: Kind van een alcoholiste

Wat een heftig verhaal. En wat bijzonder dat je moeder een 2e kans heeft gekregen en het nu zo goed gaat met haar en tussen jullie.
Het feit dat je zelf inziet dat je er wat aan wilt doen is al de eerste stap. Ik zou een afspraak maken met de huisarts.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 13 Jan 2020 09:59

Re: Kind van een alcoholiste

Wat een zware jeugd! Heel fijn dat je moeder hersteld is. Ik zou zeker kijken of je hier hulp bij kunt krijgen, je huisarts kan je vast verder op weg helpen.
<<

Judy

Noob

Berichten: 5

Geregistreerd: 12 Jan 2020 18:48

Bericht 13 Jan 2020 10:13

Re: Kind van een alcoholiste

Bedankt voor jullie reacties, heel fijn dat jullie de moeite hebben genomen om het te lezen en te reageren.

Anansi, wat bedoel je met een uitgebreider traject? Ik heb bijvoorbeeld meerdere keren gesproken met verschillende psychologen, maar dat had niet het gewenste effect.

Spencer, wat jij noemt ken ik niet. Ik ga het eens opzoeken.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 13 Jan 2020 12:19

Re: Kind van een alcoholiste

Jeetje wat een heftig verhaal! Ik zou qua therapie denk ik iets zoeken dat wat meer ingaat op je gevoel en waar je met iemand kunt praten over wat je allemaal hebt meegemaakt. Je hebt zo'n lange tijd moeten overleven in een wereld waarin je niet kon leunen op degene die jou dat wel zou moeten bieden, dat het me belangrijk lijkt dat heel goed te gaan verwerken. Ik denk dan (alleen) EMDR daar niet toereikend voor is.
Wel heel erg goed dat je er iets mee wilt gaan doen.
Ik herken het deels omdat mijn vader ook een alcoholist is geweest maar daar kwam ik gelukkig alleen om het weekend. Als ik met mijn vriend in bed lag in het donker en ik rook bier raakte ik soms in paniek. Het is belangrijk dat goed te verwerken.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 13 Jan 2020 13:32

Re: Kind van een alcoholiste

Jeetje wat een heftig verhaal, wat fijn dat jullie nu een goede moeder-dochter band hebben. Ik heb geen ervaring met EMDR maar wel ken wel een succesverhaal van een jeugdtrauma dat op deze manier verwerkt is.
⁠♡♡♡
<<

Anoniem301

Bericht 13 Jan 2020 14:45

Re: Kind van een alcoholiste

Tabbie schreef:Knap dat je dit met ons deelt en goed hoe je ermee omgaat nu. Ik denk dat therapie zeker kan helpen. Verder zou ik, als ik jouw vriend was, het ook zeker begrijpen en de biertjes gewoon kunnen laten staan. Want inderdaad, zo moeilijk is het niet om geen alcohol te drinken lijkt mij.


Als dat laatste zo was dan was de moeder van de TO geen alcoholist natuurlijk.

Mooi dat je je verhaal deelt Judy, heel heftig en verdrietig wat je hebt mee gemaakt toen je nog maar zo klein was.
Fijn en knap dat je nu wel een mooie band met je moeder hebt.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 13 Jan 2020 19:23

Re: Kind van een alcoholiste

Fijn dat je nu zo'n goede band met je moeder hebt! Kunnen jullie ook samen over het verleden praten en wat ze jullie door haar alcoholisme heeft aan gedaan? Ik heb zelf EMDR gehad vanwege traumatische ervaringen in mijn jeugd, sindsdien gaat het zoveel beter met me! Dat gun ik jou ook.. Ik ben de herinneringen niet vergeten maar ze hebben geen enorme lading meer en ik kan eraan denken zonder boos of machteloos te worden.

Wellicht toch even langs de huisarts? Ik heb eerst wat gesprekken gehad met de POH GGZ en ben toen doorverwezen.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 13 Jan 2020 22:59

Re: Kind van een alcoholiste

Carrie schreef:
Tabbie schreef:Knap dat je dit met ons deelt en goed hoe je ermee omgaat nu. Ik denk dat therapie zeker kan helpen. Verder zou ik, als ik jouw vriend was, het ook zeker begrijpen en de biertjes gewoon kunnen laten staan. Want inderdaad, zo moeilijk is het niet om geen alcohol te drinken lijkt mij.


Als dat laatste zo was dan was de moeder van de TO geen alcoholist natuurlijk.

Mooi dat je je verhaal deelt Judy, heel heftig en verdrietig wat je hebt mee gemaakt toen je nog maar zo klein was.
Fijn en knap dat je nu wel een mooie band met je moeder hebt.

Dat snap ik. Maar haar vriend is , ga ik nu even van uit , geen alcoholist. En als mijn ene wijntje een trigger zou zijn voor mijn vriend, zou ik het geen probleem vinden om dat wijntje te laten staan. Wil niet zeggen dat to geen extra hulp mag inschakelen, knap en goed juist!
<<

Anoniem307

Bericht 14 Jan 2020 07:18

Re: Kind van een alcoholiste

Mijn moeder is een dochter van twee alcoholistische ouders. En dan heeft ze ook nog zo'n dochter. ? Desalniettemin is ze in therapie gegaan voor de trauma die haar ouders haar hebben bezorgd. Mijn moeder begon pas openlijk met mij te praten over haar jeugd toen ze het fout zag gaan met mij. De reden waarom ik ervoor heb gekozen om te doen wat ik nu doe. Ik wil zo niet zijn en al helemaal niet met kinderen in het spel.

Mijn moeder is lang in therapie geweest en zelfs nu zou ze nog wel een aantal jaartjes aan therapie kunnen gebruiken. Wat ze normaal probeerde te vinden, was verre van normaal en de impact was, en is soms nog, groot. Maar ze komt er wel. Omdat ze, net als jij, ziet dat het echt geen gezonde situatie was en ermee om probeert te gaan dmv therapie. Sterkte.
<<

Judy

Noob

Berichten: 5

Geregistreerd: 12 Jan 2020 18:48

Bericht 14 Jan 2020 16:17

Re: Kind van een alcoholiste

Fantine schreef:Fijn dat je nu zo'n goede band met je moeder hebt! Kunnen jullie ook samen over het verleden praten en wat ze jullie door haar alcoholisme heeft aan gedaan? Ik heb zelf EMDR gehad vanwege traumatische ervaringen in mijn jeugd, sindsdien gaat het zoveel beter met me! Dat gun ik jou ook.. Ik ben de herinneringen niet vergeten maar ze hebben geen enorme lading meer en ik kan eraan denken zonder boos of machteloos te worden.

Wellicht toch even langs de huisarts? Ik heb eerst wat gesprekken gehad met de POH GGZ en ben toen doorverwezen.


We hebben het er wel eens over inderdaad, heel fijn dat dat gewoon kan en het niet weggestopt wordt en zo. Toen ik thuis zat met een burn-out vroeg ze bijvoorbeeld ook; ‘komt dat door mij?’

Ik heb inmiddels een afspraak bij de huisarts staan voor volgende week. Even kijken wat ze voor me kan betekenen.

Tabbie, als mijn vriend 1 of 2 biertjes drinkt heb ik er eigenlijk niet zoveel last van. Maar als het meer wordt en dus ook zijn gedrag gaat veranderen en ik de alcohol ga ruiken als hij praat en zo dan vind ik het minder leuk worden. Dit is gebeurd en daar hebben we toen goed over gepraat, met als resultaat dat hij er inderdaad rekening mee houdt (maar ik wil hem ook niet die 1 of 2 biertjes in het weekend ontzeggen). Hij wist van mijn verleden, maar door dat gesprek pas hoe heftig het écht is geweest allemaal.
<<

Judy

Noob

Berichten: 5

Geregistreerd: 12 Jan 2020 18:48

Bericht 14 Jan 2020 16:18

Re: Kind van een alcoholiste

Olíve schreef:Jeetje wat een heftig verhaal! Ik zou qua therapie denk ik iets zoeken dat wat meer ingaat op je gevoel en waar je met iemand kunt praten over wat je allemaal hebt meegemaakt. Je hebt zo'n lange tijd moeten overleven in een wereld waarin je niet kon leunen op degene die jou dat wel zou moeten bieden, dat het me belangrijk lijkt dat heel goed te gaan verwerken. Ik denk dan (alleen) EMDR daar niet toereikend voor is.
Wel heel erg goed dat je er iets mee wilt gaan doen.
Ik herken het deels omdat mijn vader ook een alcoholist is geweest maar daar kwam ik gelukkig alleen om het weekend. Als ik met mijn vriend in bed lag in het donker en ik rook bier raakte ik soms in paniek. Het is belangrijk dat goed te verwerken.


Maar praten heb ik meerdere keren geprobeerd en heeft niet het juiste effect tot nu toe. Misschien heb ik niet met de juiste gesproken, dat kan ook, maar ben wel vast een beetje verder aan het kijken.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 14 Jan 2020 18:55

Re: Kind van een alcoholiste

Wat moedig dat je hierbij hulp gaat zoeken. Ik heb geen ervaring hierin en kan je niet adviseren, maar je huisarts kan dat vast. Ik hoop voor je dat je snel het juiste traject voor jou vindt!
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9734

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 14 Jan 2020 19:13

Re: Kind van een alcoholiste

Super fijn dat je vriend er op die manier rekening mee houdt!

Verder heel goed dat je een afspraak heb staan.
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers