Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nachtmerries

<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5153

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 11 Jul 2017 13:05

Nachtmerries

Al zolang ik me kan herinneren ben ik een slechte slaper. Ik denk dat het een combinatie is van 2 dingen. 1) Pavor nocturnus, maar daar heb ik eerlijk gezegd vrij weinig last van omdat het maar eens in de 2-4 weken is en ik me er niets van herinner. En 2) nachtmerries. Heel vaak heel veel nachtmerries. Altijd heel heftig, realistisch, meestal wakker schrikken en soms ook echt angstig wakker blijven en lampen aan of even Facebook of lezen om niet linea recta terug te gaan naar dezelfde droom. De dromen weet en onthoud ik, zijn vaak heel eng. Soms gerelateerd aan realistische zaken waar ik me zorgen om maak (of niet eens), soms bizarre horrorscenarios (die ik eigenlijk niet kijk). Het is bijzonder slaapverstorend. Ik heb eigenlijk bijna iedere nacht nachtmerries en soms meerdere per nacht. Als ik ze niet heb valt het op van "wat heb ik goed geslapen en goed doorgeslapen.

Ik probeer er de laatste tijd aan te werken, maar ik vroeg me af of er hier iemand ervaring of tips heeft. Ik had het er met een vriendinnetje die psycholoog en slaapstoornissen phd student is over. Een collega van haar doet nachtmerrie onderzoek en had een zelfhulpboek, maar die is toch 20 euro en ik vraag me af of dat helpt zonder de psychologische begeleiding erbij. Hij raadde het niet aan.

Heeft hier iemand tips? Slaaphygiene en ontspanningsoefeningen doe ik nu. Helpt nog niet echt.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 11 Jul 2017 13:14

Re: Nachtmerries

Ik moet direct aan dat programma denken dat bij RTL5 is geweest over slecht slapen en slaapstoornissen. Eigenlijk kwam het bij al die verschillende mensen terug dat het beste werkte:

Strikte regelmaat (ook bij de mensen met onregelmatige diensten)
Geen gebruik van mobiel tot twee uur voor het slapengaan
Niet te lang slapen op tijden dat het wel lukt

Slechts zelden werd er echt een diagnose gesteld dat er iets mís was. Maar goed: dit was een tv programma, maar het verschafte wel inzicht. Ik vond het gewoon opvallend dat regelmaat, vaste patronen, geen gebruik mobiel allemaal effect had. Er waren ook hele extreme gevallen, maar ook wel cases die overeenkomen met wat jij beschrijft.
<<

Anoniem237

Bericht 11 Jul 2017 14:51

Re: Nachtmerries

Heb je al eens aan een slaapcentrum gedacht? Daar kun je een nacht doorbrengen en gaan zij ze met allerlei methodes de hele nacht observeren. Daardoor kunnen ze waarschijnlijk achterhalen waar je slaapproblemen vandaan komen.
<<

Geel

Bericht 11 Jul 2017 15:00

Re: Nachtmerries

Ik heb geen verstand van nachtmerries, maar wat Caro zegt zou ik ook zeggen. Veel gelezen over slaap (bij baby's, maar dat geldt vaak ook deels voor volwassenen), en goede slaap valt of staat met een ritmecombi van melatonine en cortisol en adrenaline. Wanneer je daar goed op inspeelt, ga je doorslapen. Ga je bijvoorbeeld naar bed wanneer je 's avonds moe bent, begint te gapen, of kijk je nog even een programma af, app je een vriendin of ga je forummen? Dat eerste zou heel slim zijn.

Verder spelen je slaaprituelen een belangrijke rol. Je lampen uit doen, douchen, tanden poetsen, een stukje lezen, zachter licht aan etc. Daarmee laat je je lichaam weten: ik ga nu slapen en dat verlaagt ook je adrenaline.

Ik snap ook dat je 's nachts op je telefoon gaat kijken na een nachtmerrie, omdat het je even helemaal uit je droom haalt, maar het is niet slim. Daarmee geef je je lijf een stoot 'dag' van heb-ik-jou-daar en is het alleen maar moeilijker om weer in slaap te vallen én leer je dus ook niet doorslapen. Hoe moeilijk het ook is, het is beter om bijvoorbeeld even iets te zingen, een glaasje water te drinken of bijvoorbeeld hardop tegen jezelf te dat het niet eng is of hardop aan iets positiefs te denken.

Verder denk ik dat de stress die je overdag hebt in je dromen verwerkt moet worden. Je dromen vertellen je wel degelijk iets. Niet per se de inhoud, maar als je nachtmerries hebt, is er iets wat je moet verwerken. Zelf heb ik gek genoeg pas de vólgende nacht nadat er iets stressigs is gebeurd een enge droom. Dus niet dezelfde nacht, maar die nacht erna. Die stress kan ook sluimeren, er hoeft niet iets heftigs gebeurd te zijn.

Oké, dit waren mijn two cents. Naar voor je!
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3830

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 11 Jul 2017 18:54

Re: Nachtmerries

Ik ben het eens met de gehele post van Geel.
Wat ik nog kan toevoegen is dat ik vroeger ook vreselijke nachtmerries had, soms realistisch, soms horror. Maar op de een of andere manier heb ik geleerd om ze om te buigen tijdens het dromen. Ik kan dus, als ik aanvoel dat de droom de verkeerde kan op gaat, hem naar iets leuks of neutraals toe sturen. Misschien kun je daar eens op Google-en.
Sterkte, het lijkt me erg vervelend.
<<

Anoniem251

Bericht 11 Jul 2017 20:57

Re: Nachtmerries

Slik je toevallig melatonine? Ik bijna nooit, maar als ik het doe droom ik ook vaak heftig.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5153

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 11 Jul 2017 21:37

Re: Nachtmerries

Emelin schreef:Slik je toevallig melatonine? Ik bijna nooit, maar als ik het doe droom ik ook vaak heftig.


Daar ben ik inderdaad mee gestopt omdat het het veel erger maakte. Ik sliep wel beter in en door maar had toen echt vrijwel iedere nacht meerdere nachtmerries op een gegeven moment. Dat ging echt niet meer.

Qua slaaphygiene helpt het redelijk qua inslapen, minder qua doorslapen en vrij weinig tegen nachtmerries. En even water drinken of aan iets anders denken is niet genoeg. Dan ga ik linea recta terug naar dezelfde nachtmerrie. Ik moet echt even lampen en andere prikkels hebben. Radio, lezen, of dis mijn telefoon (deed ik afgelopen jaar vaker als mijn vriend naast me lag). Qua doorslapen maakt het niet zoveel uit. Sneller doorslapen betekent 9/10 x alleen maar doorslapen in dezelfde nachtmerrie en weer in paniek wakker schrikken dus beter goed wakker worden.

Ik ga meestal al douchen voor het slapen, vaak met lavendel douche gel. Tanden poetsen. Even bodylotion smeren op bed. Ontspanningsoefening. En dan nog even lezen of gelijk slapen. Maar ik ben een echte piekeraar. Vooral als min lichaam tot rust komt. Gaat wel steeds beter nu ik met mindfulness bezig ben.
<<

Anoniem278

Bericht 12 Jul 2017 05:03

Re: Nachtmerries

In de 'Kampioen' staat een werkboek met cd's met korting als je lid bent (en je kent vast wel iemand die lid is van de ANWB) mindfulness. Misschien heb je daar nog iets aan?

Ik kan je wel tips geven maar aangezien ik een extreem verstoord slaappatroon heb, vind ik dat een beetje hypocriet. Maar omdat bij mij de redenen duidelijk zijn, heb je er misschien toch iets aan?

Dat vaste patroon is ook het eerste wat je leert in slaaptraining. Dat betekent echt dat je er heel strikt in moet zijn. Telefoon in de buurt van bed is een no go. En het is de bedoeling dat je elke avond rond dezelfde tijd naar bed gaat en in ieder geval absoluut op dezelfde tijd opstaat. Dus stel dat je een 'slechte nacht' hebt gehad, mag je niet tot tien uur blijven slapen maar moet je er toch om half acht uit.

Het patroon was ongeveer zo.
Als je uitgaat van elke avond om 23 uur naar bed gaan.
Tv kijken van 19-22 uur. Dit mag ontspannende tv zijn, liefst geen crime/thriller etc. In plaats daarvan mag lezen ook, daarvoor geldt hetzelfde, geen spanning omdat je dan de hele nacht gaat denken hoe bepaalde dingen aflopen. Die boeken mogen wel overdag hoor ;-) (en het is natuurlijk eigen keuze, het is een advies)
22 uur, gsm mag in je zak mee naar buiten maar alleen voor noodsituaties, je mag m niet voor de fun gebruiken, daarna moet hij weggelegd.
Om 22 uur, wandelschoenen aan en een half uur gaan wandelen buiten, als er buiten een veilige plek is, of binnen op een hometrainer of loopband. Het gaat niet om keihard rennen maar om beweging en je hoofd leegmaken. De focus moet liggen op een repeterende beweging.
Om 22: 30uur, de douche in, in bad mag ook natuurlijk. Neem daar uitgebreid de tijd voor. Lekker schuim, inderdaad insmeren als je dat ontspannend vindt etc.
Om 22:50 u (maar dat ligt aan hoeveel tijd je neemt voor douchen, het is niet zo strikt natuurlijk) ontspanningsoefeningen en focus op jezelf en je ademhaling, dit alles in de slaapkamer. Daarbij mag je een cd aan met ontspanningsmuziek, mindfulness of zachte pianomuziek. Je mag deze op de timer aan en ermee in slaap vallen.
Rond 23u : slapen.

Als je wakker wordt van een droom of in onrust moet je even naar toilet en een slokje water drinken en dan de stap van 22:50 weer herhalen. Je mag wel de droom even in je slaapdagboek schrijven, om er op een ander moment op terug te komen. (met de lamp aan, liefst een zacht bedlampje en geen tl licht)
Ik weet niet of dat genoeg is met jouw nachtmerries. Ik zou je dan ook ten zeerste aanraden hiervoor wel hulp te vinden, inderdaad bv in een slaapcentrum. Vaak is er wel iets aan te doen.

Maar nogmaals, ik geef geen garantie hiervoor, maar dit is een schema van zo'n training.
<<

Anoniem245

Bericht 12 Jul 2017 06:07

Re: Nachtmerries

Wat lAstig Whatever, ik heb de laatste weken ook nachtmerries, het zijn meer een soort horrorfilms waar ik naar kijk maar geen deel van uit maak. Echt wazig.
Ik vind de tips van Quizzle op zich goed, alleen bij mij werkt wandelen just averechts. Mijn laatste ronde met de honden is dan ook tussen 20 en 21u omdat als ik te laat ga ik te wakker wordt van het wandelen.
Ik weet ook niet wat je verder kunt doen aan die nachtmerries, ik vind ze zelf erg vervelend maar heb het 1 a 2 keer per week en niet elke nacht.
Sterkte ermee in ieder geval.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3496

Geregistreerd: 06 Sep 2013 15:20

Bericht 12 Jul 2017 06:32

Re: Nachtmerries

Is het boek misschien te krijgen bij de UB? Dan kun je het boek lenen en kijken of het wat voor je is.

Sterkte!
'ja, maar' betekent nee.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 12 Jul 2017 08:26

Re: Nachtmerries

Als tip om je wat af te leiden kan je ook 'binaural beats' gebruiken.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers