Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Beter met geld omgaan.

<<

Evaa@

Noob

Berichten: 61

Geregistreerd: 08 Okt 2015 18:19

Bericht 11 Feb 2017 19:33

Beter met geld omgaan.

Hallo!
Zoals de titel al zegt wil/moet ik beter met geld omgaan. Ik heb een enorm gat in mijn hand en elke maand neem ik mij voor om het deze maand beter te gaan doen maar het lukt niet. Ik vind het echt heel lastig en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, tips geven en daarnaast ben ik echt heel benieuwd naar hoe jullie dat doen, met geld omgaan etc. Hieronder heb ik onze inkomsten en uitgaven gezet. En ja, ik heb schulden vanuit een vorige relatie :( Het aflossen zal nog ongeveer 2,5 jaar duren.

Onze inkomsten samen:
€2580,- (2x loon en zorgtoeslag)

Onze uitgaven:
- Huur €660,-
- Schuld €249,-
- Zorgverzekering 2x €235,-
- Benzine €150,-
- Gas/water/licht €110,-
- Auto €80,- (wegenbelasting+verzekering)
- Telefoons 2x €50,-
- Ziggo €44,50
- Inboedel & 2x uitvaart €25,-
- Lezen €10,30 (Tijdschrift)
- Netflix €7,99
Dit is samen €1621,80 zonder boodschappen, sparen en extra uitgaven zoals kleding. Dat zou dus betekenen dat we €958,- overhouden voor boodschappen, sparen en de extra uitgaven. Maar het erge is dat ik (ik ga over de administratie etc) elke maand net uit kom zonder ook maar 1 cent te sparen. Ik schaam mij heel erg hiervoor en het is ook gewoon te erg voor woorden! Ik koop zoveel onzin (makeupje hier, action prullaria daar en ga zo maar door). Maar ik wil het anders! Er staat 0 euro op de spaarrekening en dat maakt mij onrustig. Als er iets kapot gaat hebben we een probleem. Tevens is onze auto over een half jaartje aan vervanging toe, deze hebben we 2 jaar geleden gekocht voor €1700,- maar we willen beide nu een jonge (max 3 jaar oud) auto en daar betaal je al snel €9000/10.000 voor...tevens wil ik heel graag een buffer opbouwen dus er zal flink gespaard moeten worden. Ik wil dat echt heel graag! Maar ik ben zo slecht met geld dat ik heel bang ben dat het niet gaat lukken.

Kunnen jullie mij helpen? Hebben jullie tips? Ik vind het bijv heel moeilijk om niet dagelijks naar de supermarkt te gaan, eens per week haal ik boodschappen maar alsnog wandel ik bijna elke dag de supermarkt in voor...ja voor onzin eigenlijk zoals een blikje Energy oid.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 11 Feb 2017 19:41

Re: Beter met geld omgaan.

Wat hier helpt is, wekelijks boodschappen doen. Een vast budget voor de boodschappen per week vaststellen en de rest meteen sparen.
Wij hebben samen een afspraak wie wat vuur bedrag per maand in elk geval spaart en alles wat daar nog extra bij komt is mooi meegenomen.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Anoniem304

Bericht 11 Feb 2017 19:45

Re: Beter met geld omgaan.

Werken jullie niet fulltime of zijn jullie nog erg jong dat je samen nog geen €2600 verdiend?

Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar €80 voor wegenbelasting en autoverzekering is behoorlijk hoog. Kan je niet wat aan je verzekering doen?
2x €50 voor een telefoonabonnement is ook enorm veel.
Tijdschrift en eventueel Netflix de deur uit als je nog meer wilt besparen.
So far de lasten.

Nu de extra's en boodschappen.
Kom op dit forum meelezen in bespaartopics en 'onzinshopstop 2016' en 60 dagen geen geld uitgeven, of hoe dat topic ook maar heet.
Er is bijna €1000 over en als je geen enkele cent kunt sparen is dat echt ernstig, maar dat had je zelf ook al in de gaten. Hou je bij wat je uitgeeft aan boodschappen en prullaria? Reserveer €350 voor boodschappen en verzorging, dan heb je €650 over per maand om te sparen. Het is goed om bij te houden wat je uitgeeft, want misschien moet je eerst goed schrikken voordat het kwartje valt. Dat is niet erg, dat hoort er ook bij.

Dus bijhouden!
En niet naar de Action of Kruidvat gaan. Het is even afkicken (dat soort winkels zijn gewoon een verslaving) maar uiteindelijk mis je het echt niet. Gooi alle overbodige troep die je hebt weg, zet het op de weggeefhoek of verkoop het op Marktplaats. Begin met een schone lei. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd!
Misschien kan je 3x per week naar de supermarkt gaan, in plaats van eens per week en dan alsnog iedere dag voor extraatjes. Je mag dan van jezelf 3x per week gaan, MAAR je maakt een lijstje en daar hou je je aan. Energy drink is hartstikke slecht voor je, dus schrap dat sowieso :P Als dat dan goed gaat kan je terug naar 2x per week en uiteindelijk 1x per week.
<<

anoniem203

Bericht 11 Feb 2017 19:45

Re: Beter met geld omgaan.

Om te beginnen zou ik Netflix en je tijdschriften abbo opzeggen.

En jullie telefoon abbo's kunnen die niet minder? Ik heb een abbo van 12,50 in de maand en kom daar iedere maand precies op uit. 2x 50 euro vind ik echt heel veel.

Verder zou ik gewoon niet zoveel meer bij de Action komen, letten op aanbiedingen van make-up bij bijv. het Kruidvat en sowieso eens kijken naar een goedkoper merk zoals Catrice en eigen merk Hema of Etos. En niet iedere dag naar de supermarkt gaan maar om te beginnen om de dag. En dan kijken naar budget merken ipv Honig, Coca Cola en Lays.

Als je dit allemaal minderd of veranderd weet ik zeker dat je zo'n 100-150 euro per maand kan besparen en dan kan dan mooi op jullie spaarrekening. Als je over een paar maanden dan een paar honderd euro erop hebt staan zul je zien dat het je ook wat rust geeft. Het hoeven geen duizenden euro's te zijn als je maar een wasmachine oid kan vervangen mocht die plotseling kapot gaan.
<<

Anoniem304

Bericht 11 Feb 2017 19:51

Re: Beter met geld omgaan.

Oh en als ik dan eens in de Action o.i.d. kom dan ga ik recht op m`n doel af en ik kijk niet bij de prullaria. Kom ik toch iets tegen dan vraag ik mezelf af; heb ik dit echt nodig?
NEE. Het antwoord is altijd NEE.
Want er is een groter doel. Als ik €20 uitgeef bij de Action aan rotzooi, kunnen we €20 minder sparen. We willen graag een nieuwe auto voor mij en boven de boel verbouwen en daarna spouwmuurisolatie, dus er moet echt asap een paar duizend euro bij gespaard worden. Die bigger picture zit gewoon altijd in m`n hoofd.
<<

Evaa@

Noob

Berichten: 61

Geregistreerd: 08 Okt 2015 18:19

Bericht 11 Feb 2017 19:56

Re: Beter met geld omgaan.

Nee nee we hebben niet beide een telefoonabonnement van €50,- maar samen is het €50,-. De wegenbelasting is €33,- per maand en de verzekering €44,- vanwege een schade die ik 3/4 jaar geleden heb gehad op een parkeerplaats. Dus die kan echt niet minder helaas, waar jullie wel een punt hebben (en ergens weet ik het zelf ook wel) is het tijdschrift en Netflix. Dat is ook precies waar ik altijd mee de fout in ga 'Ach het is maar een tientje per maand' maar al die tientjes tikken uiteindelijk wel aan. Een vast bedrag per week pinnen bijv €70,- kan ook een optie zijn en dan de pinpas aan mijn vriend geven. Hij zegt ook wel geregeld dat een blikje Energy bijvoorbeeld de grootste onzin is en dat is ook zo! Ik weet het ook wel. Ik baal ook vaak genoeg ontzettend van mezelf maar een dag later kan ik weer denken 'F*ck it ik koop het gewoon!' Daarnaast krijg ik heel vaak het idee dat andere mensen dat ook doen, misschien wel de grootste onzin hoor.
<<

Anoniem304

Bericht 11 Feb 2017 19:59

Re: Beter met geld omgaan.

Evaa@ schreef:Nee nee we hebben niet beide een telefoonabonnement van €50,- maar samen is het €50,-. De wegenbelasting is €33,- per maand en de verzekering €44,- vanwege een schade die ik 3/4 jaar geleden heb gehad op een parkeerplaats. Dus die kan echt niet minder helaas, waar jullie wel een punt hebben (en ergens weet ik het zelf ook wel) is het tijdschrift en Netflix. Dat is ook precies waar ik altijd mee de fout in ga 'Ach het is maar een tientje per maand' maar al die tientjes tikken uiteindelijk wel aan. Een vast bedrag per week pinnen bijv €70,- kan ook een optie zijn en dan de pinpas aan mijn vriend geven. Hij zegt ook wel geregeld dat een blikje Energy bijvoorbeeld de grootste onzin is en dat is ook zo! Ik weet het ook wel. Ik baal ook vaak genoeg ontzettend van mezelf maar een dag later kan ik weer denken 'F*ck it ik koop het gewoon!' Daarnaast krijg ik heel vaak het idee dat andere mensen dat ook doen, misschien wel de grootste onzin hoor.

En als iedereen in de sloot springt dan doe jij het ook? :P

Ja iedereen trakteert zichzelf wel eens, maar het zijn niet die blikjes energy waardoor je niet kunt sparen lijkt me. Tenzij het je per maand honderden euro's kost.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 11 Feb 2017 19:59

Re: Beter met geld omgaan.

De dag dat het geld binnen komt 400 euro naar de spaarrekening zetten en daar niet meer aan komen.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1462

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:58

Bericht 11 Feb 2017 19:59

Re: Beter met geld omgaan.

En pin boodschappen geld voor de week/maand en laat je pinpas thuis.
En kijk eens een paar keer het tv programma dubbeltje op z'n kant. Dat motiveert vast ook ;) en ze geven vast ook goede tips.

Oh en wat volgens mij ook een goede is. Met jezelf afspreken dat als je iets ziet wat je wil kopen, je het altijd pas morgen / over een paar dagen mag gaan kopen. 9 vd 10 keer hoef je het dan waarschijnlijk niet meer.
Smile, it's free!
<<

Anoniem304

Bericht 11 Feb 2017 20:02

Re: Beter met geld omgaan.

:hulde:
Sam schreef:De dag dat het geld binnen komt 400 euro naar de spaarrekening zetten en daar niet meer aan komen.

:hulde:
Sam schreef:De dag dat het geld binnen komt 400 euro naar de spaarrekening zetten en daar niet meer aan komen.

:hulde:
Sam schreef:De dag dat het geld binnen komt 400 euro naar de spaarrekening zetten en daar niet meer aan komen.

:hulde:
Sam schreef:De dag dat het geld binnen komt 400 euro naar de spaarrekening zetten en daar niet meer aan komen.

:hulde:
<<

Anoniem282

Bericht 11 Feb 2017 20:05

Re: Beter met geld omgaan.

Ben jij koopverslaafd? Zo ja, dan lijkt het me juist niet handig dat jij degene bent die de financiën regelt. :) Cotton geeft al aan waarop je kunt besparen. Als het echt zo'n probleem voor je is om niet je geld uit te geven aan allerlei onzin, zou ik daar hulp voor zoeken als je uit jezelf je niet kunt beheersen. Dit is echt heel zonde namelijk, want jullie zouden makkelijk rond moeten kunnen komen en met gemak 500-600 euro kunnen sparen op maandbasis. En dus zelfs tijdschriften en Netflix kunnen behouden. Dat laatste zou je natuurlijk op jaarbasis ruim 200 euro mee besparen, maar daar zit in dit geval niet de grootste winst. De winst zit 'm erin dat jij de oorzaak aanpakt van jouw drang naar 'kopen, kopen, kopen'. Ik heb er verder weinig verstand van, maar wat ik om me heen zie en op tv ook meekrijg, zijn dit vaak niet de gelukkigste mensen. Hier zou ik dus verandering in aanbrengen. Dat lijkt me een stuk constructiever op de langere termijn.
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 11 Feb 2017 20:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem184

Bericht 11 Feb 2017 20:09

Re: Beter met geld omgaan.

Ik krijg mijn salaris op een vaste dag in de maand, ik heb het dusdanig ingesteld dat de dag erna een bedrag naar m'n spaarrekening gaat. Hetzelfde smet m'n hypotheekrenteaftrek, de dag nadat dat binnengekomen is (maandelijks), gaat dat bedrag volledig naar de spaarrekening. Mijn vriend krijg (nu nog) wekelijks betaald en maakt wekelijks een flink bedrag over naar z'n spaarrekening. Afspraak is dat we daar gewoon vanaf blijven en we van de rest van het geld rond moeten komen. Je houdt onder de streep, na alle vaste lasten, een redelijk bedrag over dus voor jullie zou dit ook mogelijk moeten zijn :) Gewoon direct overmaken en niet meer aankomen. Ik vind het gewoon ook echt leuk m'n spaarrekening te zien groeien, dat helpt mij ook wel.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 11 Feb 2017 20:23

Re: Beter met geld omgaan.

Hahaha Cotton. Zo doen wij dat zelf ook.
Werkt goed TO.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem304

Bericht 11 Feb 2017 20:25

Re: Beter met geld omgaan.

Ja ik ook, eerst sparen en als ik aan het einde van de maand nog wat over heb gaat dat ook op de spaarrekening!
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 11 Feb 2017 20:26

Re: Beter met geld omgaan.

Ja hier dus ook. Anders gaat hier ook veel meer op. En nu met het nieuwe huis en de baby hebben we graag een mooie pot.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 11 Feb 2017 20:38

Re: Beter met geld omgaan.

Dat doe ik inderdaad ook Sam! Anders gaat het gewoon veel makkelijker op. Nu moest ik pas wel geld terugboeken voor de aanbetaling van de vakantie maar dat is niet zo erg dan!
⁠♡♡♡
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 11 Feb 2017 20:40

Re: Beter met geld omgaan.

Nee natuurlijk. Je hebt ook dingen waarvoor je spaart toch. Wij sparen nu zoveel dat we aan het einde wel eens iets terug moeten zetten. Maar we sparen nu wel echt heel scherp. Hand op de knip, zoals m'n man zegt.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Evaa@

Noob

Berichten: 61

Geregistreerd: 08 Okt 2015 18:19

Bericht 11 Feb 2017 20:40

Re: Beter met geld omgaan.

Guattari schreef:Ben jij koopverslaafd?.


Dat heb ik mijzelf ook wel eens afgevraagd maar daar kom ik niet uit. Ik breng mijzelf niet in de schulden omdat ik perse iets wil 'hebben' (Ik heb een schuld omdat mijn ex en ik een koophuis hadden die met verlies is verkocht) en mijn kasten puilen ook niet uit. Daarintegen kan ik wel echt gelukkig worden van een nieuw make-up product die net iets anders is dan wat ik al heb, om het vervolgens nooit te gebruiken. Stom hé? Mijn make-up zijn niet allemaal van een merk. Wenkbrauwpotlood is van Essence, oogschaduw Action, poeder en eyeliner Hema, mijn foundation is wel van een merk (max factor).

Qua boodschappen zal ik eens nadenken wat we van merken hebben. Ik haal vrijwel altijd mijn boodschappen bij de Jumbo (De Aldi en Lidle zitten aan de andere kant van de stad). De merkloze boodschappen: Ranja, boter/bakboter, vleeswaren, hagelslag, pindakaas, groenten, vlees, brood, chips/nootjes, waspoeder. MerkBoodschappen: Wereldgerechten, kaas, wasverzachter, deodorant, sausjes zoals mayonaise en volgens mij is dat het. Frisdrank en sapjes drinken we bijna nooit maar als ik dat haal is het van eigen merk.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 11 Feb 2017 20:42

Re: Beter met geld omgaan.

Sam schreef:Nee natuurlijk. Je hebt ook dingen waarvoor je spaart toch. Wij sparen nu zoveel dat we aan het einde wel eens iets terug moeten zetten. Maar we sparen nu wel echt heel scherp. Hand op de knip, zoals m'n man zegt.


Mijn man zegt dan maar dat kan jij niet want je hebt geen hand :palm: Maar ik ben ook wel echt aan het sparen, geen echt doel maar ik heb soms ineens dat gevoel van ik MOET sparen haha!
⁠♡♡♡
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 11 Feb 2017 20:43

Re: Beter met geld omgaan.

Hahahahah dat zegt E ook. Jij hebt geen gat, jij hebt geen hand hahahaha.
High five!
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem304

Bericht 11 Feb 2017 20:43

Re: Beter met geld omgaan.

Haal je dan enorm veel boodschappen? En weet je wat je uitgeeft aan boodschappen? Of heb je geen idee? Hou je het wel of niet bij?
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 11 Feb 2017 20:54

Re: Beter met geld omgaan.

Whahaa Sam! Krijg jij maar snel je baby kan ik iets voor je shoppen haha!
⁠♡♡♡
<<

Anoniem252

Bericht 11 Feb 2017 21:00

Re: Beter met geld omgaan.

Ik vind jullie salaris voor 2 mensen wel erg weinig. Heb je geen recht op zorgtoeslag?
Hebben jullie de auto nodig? Ov of fietsen is voordeliger vaak.
Die zorgverzekering van 2*235 vind ik ook erg hoog.
Hebben jullie überhaupt het spaargeld om 9000 euro aan een vrij nieuwe auto uit te geven?
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 11 Feb 2017 21:33

Re: Beter met geld omgaan.

Ik denk dat het de zorgverzekering voor hun beide is, aangezien de telefoonabo ook voor hun beide was.

Maar je zou kunnen overwegen (als jullie gezond zijn) om je eigen risico omhoog te brengen. Dat scheelt enorm in de lasten. Wij doen dit nu al een aantal jaar, en tja misschien zullen we er toch een keer gebruik van moeten maken. dat is dan gewoon zo, maar dan hebben we wel al heel wat jaren extra kunnen besparen. Maar dat moet je wel fijn vinden, niet iedereen wil dat.

Daarnaast kan je op alle abonnementen elk jaar shoppen, ja en dat kan dus ook bij je huidige leverancier/abonnementen. Scheelt enorm veel geld. Wij bellen ze standaard elk jaar of switchen over.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 11 Feb 2017 21:39

Re: Beter met geld omgaan.

En een vast bedrag per maand reserveren voor boodschappen? Bv 250/300 euro en het daarbij laten?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers