Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Man moet veel afvallen

<<

Kwak

Yipyapper

Bericht 18 Sep 2016 20:20

Man moet veel afvallen

Mijn man moet om medische redenen 25 kilo afvallen.
As woensdag gaan we samen naar de diëtist maar ik zou graag even verhalen willen horen van wie ook veel is afgevallen.
Hoe lang deed je er over? Kon je nog wel gewoon wat lekkers eten? Hoe heeft je omgeving je gesteund ect ect... Ik heb zoveel vragen.

Ik kan niet met hem mee doen, dan zou er niks meer van me overblijven. Ik wil wel proberen om elke avond te eten wat hij mag eten maar ik hou ook wel van chips.
En net als snoepjes en koekjes voor de kinderen, wat moet ik daar mee doen? En cola en fris ect? Ik ken mijn man en die gaat dat eten als hij het ziet. Tips en ideeën zijn welkom, graag zelfs!

Volgende week maandag gaat hij echt beginnen. We gaan eerst komend weekend naar Barcelona :banaan:
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 18 Sep 2016 20:28

Re: Man moet veel afvallen

Ik ben 30 kilo afgevallen in 9 maanden tijd, maar dit heb ik wel gedaan door mijn eetpatroon volledig te veranderen. Ik at geen koolhydraten meer. Door mijn zwangerschap helaas weer wat aangekomen. Nu ben ik 60 dagen geleden gestart met 50 days of green happiness en 12 kilo afgevallen in die periode. Dit is een volledig veganistische levenstijl.
Voor mij werkt het het beste om gewoon helemaal niets lekkers meer te nemen en volledig vast te houden aan de richtlijnen, omdat ik anders moeite had met maat houden.
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Sep 2016 20:33

Ik ben 10 jaar geleden ruim 30 kilo afgevallen en dat is er nog steeds vanaf, ik heb dit gedaan door bewuster te eten en gezondere keuzes te maken maar ook mezelf wat te gunnen zo nu en dan. Ik heb er een jaartje over gedaan geloof ik. Ook veel bewegen ernaast. Kan je niet samen met je man gaan sporten?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 18 Sep 2016 20:38

Ik kan hem echt een personal trainer aanraden, die tevens meekijkt qua voeding. Leuk, gezond en het werkt als een trein.
• @found_my_key2sport •

28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem184

Bericht 18 Sep 2016 20:43

Toch kan ik uit ervaring vertellen dat het echt wel heel erg fijn is als je partner tot op zekere hoogte meedoet, dus geen frisdrank in huis (nu hou ik daar niet van, dus dat is voor mij geen valkuil) maar ook geen chips en ander lekkers. Dat hoeft niet te betekenen dat jij zelf direct ook gaat/miet afvallen, maar wel dat je hem kunt steunen in het gezonde eten. Wat niet in huis is, is ook geen verleiding.

Voor de kinderen zou ik gewoon ook wat minder koek/snoep in huis halen en afspreken dat datgene wát in huis is, echt voor de kinderen is.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 18 Sep 2016 20:54

Ik sluit me aan bij Maple. Niets is zo gemeen als een partner die lekker vreet terwijl jij zo hard je best doet. Dat betekent niet dat jij nooit meer een chipje mag, maar behandel dat gewoon een beetje met respect naar hem toe. Het lijkt me veel motiverender voor hem werken wanneer hij weet dat z'n partner 'm steunt. Dat zit niet eens perse in samen altijd gezond eten maar wel samen bewuste keuzes maken en hem steunen wanneer hij het nodig heeft. Mijn man is ook een stuk rigoureuzer bezig met afvallen, zeker nu wanneer ik niet eens mag afvallen. Maar ik steun hem door bijv gezond te koken, zelf ook nee te zeggen tegen dingen. Ipv chips kun je ook samen op zoek naar gezondere snacks. Wij eten bijv kleinere porties tegenwoordig. Dat doe ik zelf ook maar ook hem steun ik. Als hij dan nog meer wil, herinner ik 'm. Ik sport nog maar één keer per week, hij drie keer. Maar op die momenten kook ik alvast een gezonde maaltijd. Zo steun ik hem. Ik ben er van overtuigd dat die support van een partner essentieel hebt (wanneer je in een relatie zit dan ten minste). Ik zou niet eens anders kunnen dan hem steunen hierin en laat dat graag op dit soort manieren merken.
Let's discover the world together.
<<

Kwak

Yipyapper

Bericht 18 Sep 2016 21:16

Ik wil inderdaad een vaste avond per werk een oppas hebben zodat we kunnen sporten samen. Lastig met kinderen dat we gewoon niet tegelijk weg kunnen om te sporten.

Mijn man is 2 avonden per week weg, dan wou ik zelf wat lekkers eten en verder inderdaad niet.
De kinderen hebben we al verteld dat we wat anders gaan eten en dat we ook minder koekjes en snoepjes gaan eten.

Ik hoop vooral dat bij hem de knop om gaat, hij gaat dinsdag nog naar de ha om de gevaren te vertellen van veel te hoge bloeddruk. Van mij neemt hij het niet aan, vandaar op deze manier.
Ik hoop vooral van de diëtist handvaten te krijgen met wat te koken en te kopen.

Zijn er goede websites met gezonde goede recepten?
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Sep 2016 21:27

Oh dat zijn veel kilo's Kwak!
Helpen door zelf ook niet te snacken helpt hier beter dan dat mijn man wel gewoon lekker zit te chipsen ;-)
Dan kan je inderdaad die 2 andere avonden een zak chips in huis halen en opbergen voor hij er weer is.
<<

Kwak

Yipyapper

Bericht 18 Sep 2016 21:28

Haha viva, partnerruil dan maar tijdelijk! Ik snacken met jouw man en ga jij met de mijne aan de wortels ;)!
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Sep 2016 21:48

Haha gezellig ;-) Zolang ik maar niet mee hoef te gamen!
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Sep 2016 22:02

Ik snap niet zo goed dat er niets van jou overblijft als jij ook mee zou doen met een gezonde leefstijl?

Je hebt toch geen chips/koek/frisdrank nodig om op gewicht te blijven? Ook dat kan op een gezonde manier toch? Bovendien heeft je man sowieso een grotere caloriebehoefte dus als je volledig met hem mee zou doen qua gezond eten kan ik me niet voorstellen dat jij te weinig binnen krijgt. En ook dan kun je ervoor kiezen om dat op een gezonde manier aan te vullen met natuurlijke vetten i.p.v. met koek en snoep.

Ik hoop heel erg dat de dietiste niet aan komt zetten met een 'Sonja Bakker' advies. Als je man 25 kilo overgewicht heeft dan komt hij m.i. al heel ver met geen voorbewerkte producten eten, voldoende bewegen en alcohol/frisdranken laten staan.

Je zou overigens ook je kinderen kunnen betrekken in het bewegen door 's avonds met z'n allen een stuk te fietsen/lopen/skaten. Leen desnoods een hond van de buren zodat de kinderen ook iets leuks te doen hebben.

Succes!
<<

Kwak

Yipyapper

Bericht 18 Sep 2016 22:08

Ik heb idd geen snacks nodig om op gewicht te blijven, denk ik alhans. Ik vind het gewoon lekker.
Met frisdrank kan ik prima zonder.
Maar hoe doe je dat eigenlijk met visite? Alleen maar water of ranja aanbieden?

Mijn man gaat waarschijnlijke met de oudste hardlopen terwijl zij mee fiets.
Na het eten met het gezin wat doen is geen optie omdat ze hier alle 3 om half 7 naar bed gaan en we dan net klaar zijn met eten. Man is om 6u pas thuis.

Peraoonlijk lijkt mij het gewoon echt lastig om niet even lekker te snacken.
<<

Anoniem184

Bericht 18 Sep 2016 22:10

Haha oh Feline, over dat Sonja Bakker-advies: mijn dietiste is heel erg van het koolhydraten vermijden. Na een goeie uitleg waarom en een aantal handvaten vind ik dat best oké vol te houden. Gewoon puur, onbewerkt, veel groenten en eiwitten enzo. Ik val er niet keihard van af (vind ik) maar ik voel me er reuze goed bij (energieker, minder opgeblazen), dus dat maakt het goed vol te houden.
Een vriendin van mij loopt bij een gewichtsconsulente en zij werkt met eetschema's. Een beetje Sonja Bakker-stijl, de ene dag moet je dit, de andere dag dat. Wat stond erop (onder andere, er waren meer dingen waar ik me over verbaasde): Als tussendoortje een Liga Milkbreak :palm:
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 18 Sep 2016 22:12

Tja ik doe dat sowieso eigenlik al niet voor m'n eigen gezondheid. Ik kan dus eigenlijk niet goed advies geven over jouw snackgedrag want ik herken dat niet. Ik zou ook niet de persoon zijn die zodra m'n man uit huis is een zak chips pakt om het dan wel snel te eten. Voelt hoe dan ook niet goed, dan voelt het toch als stiekem of als ongezond want dat is het voor jou ook. Ook al heb je geen slecht gewicht, qua zout en vet is het natuurlijk sowieso ongezond.

Ik zou dat zelf ook niet heel chill vinden denk ik, ook al zou m'n partner dat doen als ik er niet ben. Het voelt toch een beetje stiekem of als na na, ik mag dat lekker wel en jij niet.

Bovendien denk ik dat je inderdaad als heel gezin het roer toch wel redelijk om moet gooien. 25 kilo is niet niks. Dat is een levensverandering. Dat doe je niet in een paar maanden en bovendien doe je dat (als je een gezin hebt) niet alleen. Dit is voor de rest van z'n leven. Dus ik zou daar zelf dan toch ook proberen bewuster in te staan.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Sep 2016 22:19

Mijn vriend is overigens bijna 40 kilo afgevallen door niet meer te drinken, gezonder te eten en veel te sporten. Ik heb hem nooit 'dik' gekend dus hij is alweer meer dan 4 jaar op dit gewicht.
<<

Kwak

Yipyapper

Bericht 18 Sep 2016 22:28

Het roer moet idd ook om Marin.
Ik moet daar nog helemaal m'n weg in vinden en me in verdiepen.
Weet ook niet zo goed hoe ver ik moet gaan voor m'n kinderen. Zou ik die ook maar water geven ipv ranja, of toch wel ranja. Ipv patat uit de frituur dan maar uit de oven ect ect.

Ik vind het gewoon echt heel lastig. Wat is goed eten, wat is "slecht" eten?
Ik kook al zoveel mogelijk zonder pakjes. Z'n 4x in de week is het zeker "pakjesloos" maar wel met kokosmelk bijv, is dat goed of juist weer niet? Ik kan het op internet ook allemaal nog niet goed vinden.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 18 Sep 2016 22:30

Ja dat is ook echt lastig! En een hele zoektocht naar wat voor jullie werkt. Goede hulp van buitenaf kan daarbij handig zijn.
Ik kook zelf niet echt veel met recepten dus kan je niet goed helpen bij het geven van handige websites. Maar de dingen die je noemt zijn idd goede manieren om het allemaal iets gezonder te maken.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Sep 2016 22:32

Ik zou je echt aanraden om een keer het boek The Green Happiness door te bladeren. Zij hebben in principe al het denkwerk al voor je gedaan. Ik kan me voorstellen dat het niet te doen is met een gezin maar je kunt er goede recepten en adviezen uit halen. Het gaat er uiteindelijk om dat je begrijpt wat een bepaald soort voedsel met je lichaam doet.

Voor je kinderen zou je water met wat fruit erin kunnen geven? Dan is de overgang niet zo groot. In plaats van frituren kun je ook geroosterde zoete aardappel (in de oven) maken, super lekker en minder vet (mits je er niet 5 eetlepels olijfolie over gooit).

Kokosmelk is niet per definitie goed of slecht maar wel vrij puur dus in die zin kan het weinig kwaad.
<<

Anoniem202

Bericht 19 Sep 2016 00:01

Tsjah wat goed is en wat slecht daar zijn veel verschillende theorieën over te lezen!
Ik denk dat je man (naja, jullie) verschillende dingen moeten gaan proberen om te zien wat bij jullie past.
Als je man vullende hoofdmaaltijden eet, die uit pure ingrediënten bestaan en als snack fruit/ rauwkost ed eet dan daarnaast enkele keren per weer sport, dat ie een heel end komt.
Kijk eens in het clean, fit & healthy-topic, daar vind je denk ik veel tips en ideeën.
Je zou hem kunnen steunen door bv een gezond ontbijt of lunch voor hem klaar te maken. Dat hoeft natuurlijk niet hetzelfde als de jouwe te zijn.
Qua avondmaaltijd laat je groenten het grootste gedeelte van de maaltijd zijn en zijn de granen en vlees/vis veel kleiner van portie.
Het zal even wennen zijn maar 25 kg is aardig wat, het lijkt me dat ie dan zelf ook de noodzaak wel in ziet.
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Sep 2016 01:04

Wat vind je man ervan dat hij 25 kilo moet afvallen? Heeft hij zelf ideeën om het gewicht kwijt te raken?
<<

Anoniem197

Bericht 19 Sep 2016 05:34

Ik zou meegaan naar de diëtiste. Aangezien jij vaak kookt, kan je daar veel tips geven.
Ik zou jouw kinderen er niet teveel mee belasten maar wel leren wat een gezonde keuze is.

Ik merk aan jou dat je het snacken niet los wilt laten. Dit zou ik dan ook niet doen omdat jij het anders niet vol houdt.
Doe dit als jouw man weg is en pak dan niet iets uit de kast zodat hij kan zien wat jij hebt gehad. Dat kan steken namelijk.
Als je bv pasta maakt, vervang een deel van zijn pasta met courgette slierten. Zodat hij met een kleine aanpassing gezond eet maar jouw kinderen wel hun energie krijgen.

Is weight watchers niets voor hem?
Maar bedenk dat hij jouw steun nodig heeft. Zoveel afvallen is zwaar. Dat is een hele strijd.
<<

ChiQ

Bericht 19 Sep 2016 07:28

Haha Kwak - ik moet een beetje lachen om je. Je vraag over je visite, wij hebben altijd drinken in huis waar we zelf nooit van drinken, dat staat er dan als visite komt. Ik koop trouwens gewoon blikjes zodat ik geen halve flessen weggooi of zelf dan maar gaan drinken. Ik denk trouwens dat mijn man en ik slank blijven omdat wij sporadisch chips, koek en ander snaai eten na het eten. Ik schil meestal fruit, niets spectaculairs, gewoon wat druiven en wat fetakaas of gewoon niets bijzonders verder. Ik maak ook wel eens wortel in 4 en en dan in olie en klein beetje citroen en zout. Of ik pak een olijfje. Maar nooit chips en toastjes of weet ik het. Het is alsnog gezellig hoor, jullie moeten afleren gezelligheid icm eten te zien. Je man is gewoon te zwaar, en 30 kilo is écht veel. Daar is toewijding en steun bij nodig. Als dat betekend dat jij ook geen chips mag dan is dat zo. En hij moet zelf ook even van de snoep en koek van de kids afblijven. En jij mag gerust kokosmelk uit een pakje. Jij zal misschien in het begin wel wat afvallen en als je dat niet wil eet dan wat volle producten maar daarna zal je gewicht gewoon stabiel blijven. Het roer moet om. En trouwens, als jij dan wel eens wat wil eten dan moet je dat gewoon lekker doen. Hij ziet zelf ook dat jij een stuk slanker bent dan hij en zo graag wil hij vast geen chips meer als hij gewicht begint te verliezen en resultaat gaat zien. Succes. Lukt echt!
<<

Anoniem184

Bericht 19 Sep 2016 08:21

Kwak, ik denk dat jij je gedachtengang ook los moet laten. Want zoals jij het snacken niet los wilt laten, zo is dat voor je man ook moeilijk. Precies hetzelfde. Dus waarom niet samen? Dan voelt hij zich veel meer gesteund. Natuurlijk is het niet erg als je heel af en toe eens een schaaltje chips eet als hij er niet is, maar probeer dat tot een minimum te beperken. Dat hoeft toch echt niet wekelijks? Ik kan je uit ervaring vertellen dat je je niet echt gesteund voelt als je partner gewoon de meeste avonden dat jij er niet bent chips en chocola gaat eten. Ookal doe je dat met de beste bedoelingen júíst als hij er niet is. En dan nog, je kunt toch ook gezond snacken? Er zijn echt nog wel meer gezonde snacks dan alleen de stengels bleekselderij, wortels en radijsjes. Ga inderdaad mee naar de diëtiste en laat je ook informeren, hoe je dit als gezin aan kunt pakken. En kijk op Pinterest eens naar gezonde (koolhydraatarme) snacks, ontbijt, lunches en maaltijden. En natuurlijk kun je pasta, aardappelen en rijst enzo blijven klaarmaken, maar hou er rekening mee dat je man als advies gaat krijgen juist dat te minderen.

Mijn vriend doet nu op zijn manier een beetje mee en daar heb ik echt vwel meer aan. Dat maakt het voor mij uiteindelijk ook vol te houden. Want die levensstijl is niet voor even, maar voor altijd. Echt, doe mee.
<<

Anoniem304

Bericht 19 Sep 2016 09:05

Marin schreef:Tja ik doe dat sowieso eigenlik al niet voor m'n eigen gezondheid. Ik kan dus eigenlijk niet goed advies geven over jouw snackgedrag want ik herken dat niet. Ik zou ook niet de persoon zijn die zodra m'n man uit huis is een zak chips pakt om het dan wel snel te eten. Voelt hoe dan ook niet goed, dan voelt het toch als stiekem of als ongezond want dat is het voor jou ook. Ook al heb je geen slecht gewicht, qua zout en vet is het natuurlijk sowieso ongezond.

Ik zou dat zelf ook niet heel chill vinden denk ik, ook al zou m'n partner dat doen als ik er niet ben. Het voelt toch een beetje stiekem of als na na, ik mag dat lekker wel en jij niet.

Bovendien denk ik dat je inderdaad als heel gezin het roer toch wel redelijk om moet gooien. 25 kilo is niet niks. Dat is een levensverandering. Dat doe je niet in een paar maanden en bovendien doe je dat (als je een gezin hebt) niet alleen. Dit is voor de rest van z'n leven. Dus ik zou daar zelf dan toch ook proberen bewuster in te staan.

Helemaal mee eens. Mijn vriend snoept en snackt ook veel minder omdat het gewoon ongezond is. En natuurlijk kan je nog wel eens wat lekkers eten als je aan het afvallen bent, maar uit ervaring weet ik dat je ook heel andere (gezonde) dingen erg lekker gaat vinden.

In het begin zal je man verlangen naar al die ongezonde rotzooi, maar dat veranderd echt. Je levensstijl moet gewoon helemaal om en dat moet je wel met het complete gezin doen. Wil trouwens totaal niet zeggen dat je kinderen geen ranja mogen. Of gaat je man dan stiekem een fles ranja leegzuipen als je er niet bent? Wij hebben de koelkast ook vol fris liggen, de kast vol koekjes en chips, maar ik kom er niet aan want ik vind het niet meer lekker. Ik ben nu bijna 20 kilo afgevallen en dat verlangen naar ongezonde snacks gaat echt weg. Ik vind heel veel koekjes uit de supermarkt niet eens meer lekker, ze smaken chemisch zoet. Als ik nu zin heb om te snacken pak ik 5-6 snack augurkjes of heel soms een Nakd reep zonder toegevoegde rotzooi. Wie had dat ooit gedacht (voorheen was het een pak koekjes én een pint Ben & Jerry's en als ik dan nog trek had nog een paar koekjes). Op een verjaardag eet ik alleen gebak als het zelfgemaakt is en er super lekker uit ziet. Slagroomtaart, oranjekoek en HEMA vlaai dat ken ik nou inmiddels wel eens en zo lekker is dat toch niet, waarom zou ik het dan opeten? Het is een kwestie van keuzes maken.
Als we nu uit eten gaan neem ik niet meer standaard een toetje, alleen als er iets op de kaart staat wat echt heerlijk klinkt. Ik zal geen standaard dame blanche bestellen omdat een toetje erbij hoort ofzo.
Het is een knop die om moet.
<<

Anoniem304

Bericht 19 Sep 2016 09:06

Oh en mijn vriend eet wel ijs en chips naast mij, maar nu kan dat inmiddels ook. In het begin was dat echt not done en ik zou het ook echt niet leuk vinden als ik een avond weg zou gaan en hij dan alles uit de kast trekt en los gaat. Het is voor hem gewoon ook niet gezond, maar dat beseft hij inmiddels ook wel.
Volgende

Terug naar Persoonlijk