21 Jun 2023 12:17 door Giselle
Afgelopen weken zijn heel heftig voor me geweest. Eindelijk valt het kwartje. Waar komen mijn klachten vandaan? Waarom voel ik wat ik voel, denk ik wat ik denk, ben ik wie ik ben? Steeds kwam mijn jeugd weer terug, hoe mijn vader vaak afwezig was in verband met werk en hoe mijn moeder er wel was, maar meestal niet bereikbaar. Er is zo vreselijk veel gebeurd in onze jeugd en nu pas komen we erachter dat er daadwerkelijk sprake is geweest van affectieve verwaarlozing. Ik vind het zo heftig, het maakt me ook zo vreselijk verdrietig, maar tegelijk vallen er ontzettend veel puzzelstukjes op hun plaats. Ik heb verdriet om wat ons is aangedaan, maar ook om mijn vader die het eigenlijk niet heeft gezien (of willen zien?). Hij realiseert zich nu wat er gebeurd is en dat het niet goed is geweest en dat het anders had gemoeten. Dat hij vaker thuis had moeten zijn, of beter had moeten opletten, beter signalen had moeten oppikken. M'n moeder deed het natuurlijk alleen als hij niet thuis was, al waren ruzies tussen mijn ouders altijd heel heftig met stemverheffing/schreeuwen van mijn moeder en gooien met dingen (zoals een beker naar zijn hoofd). Mijn vader is net zo goed slachtoffer geweest van haar gedrag en die realisatie doet ook enorm veel pijn.
Ik denk er veel aan, het houdt me zo ontzettend bezig. Hoe ga ik nu met mijn moeder om? Wil ik haar nog wel zien? Moet ik haar op afstand houden zolang ik bezig ben met therapie en bezig ben mijn trauma te verwerken? Ze vertoont nu namelijk regelmatig nog hetzelfde gedrag en ik kan er niet meer tegen. Zou haar het liefste eens goed de waarheid vertellen, maar mijn vader wil dat liever niet. Ook zij is beschadigd en dat is geen excuus voor haar gedrag, maar wel een verklaring. En ze heeft de laatste jaren ook echt wel goede momenten, maar ze vervalt steeds weer in dat achterbakse, narcistische gedrag en dat kan ik er even niet meer bij hebben. Geen idee of ik tips wil of gewoon m'n hart wilde luchten, ik vind het wel fijn om het even van me af te typen.