Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Iemand ervaring erfenis verwerpen

<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 06 Mrt 2025 18:24

Iemand ervaring erfenis verwerpen

Mijn oom is deze week overleden en heeft hoge schulden en zo goed als geen middelen om dit te voldoen.
Hij heeft ook geen persoonlijke bezittingen die we nog willen helpen, dus wilden de erfgenamen (zijn moeder en broers en zussen) de erfenis verwerpen.
Echter gaat het dan over op de volgende laag, waar ik zelf ook te behoor, als deze weer verwerpen komt het bij de minderjarige kinderen uit en kun je niet zonder toestemming van een rechter verwerpen.

Nu heb ik inmiddels al verschillende notarissen benadert en het is bijna niet mogelijk om een kosten indicatie te krijgen omdat dit afhankelijk is van de situatie. Daarbij adviseren beide notarissen een andere route.

Heeft iemand toevallig ervaring met het toestemming vragen voor verwerpen erfenis van minderjarige kinderen? Of wellicht vanuit vakgebied hier ervaring mee?
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 06 Mrt 2025 20:12

Re: Iemand ervaring erfenis verwerpen

Het enige dat ik laatst begreep vanuit een persoonlijke situatie is dat minderjarige kinderen geen schulden kunnen erven.

Dus als bij schuld had, komt dit niet ten lasten van minderjarige iig.
<<

Godsavethequeen

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 06 Mrt 2025 21:10

Juist wel en dan moet het naar de rechter. Ik ken iemand die het onlangs is overkomen. Als zij verwerpt gaat het naar haar minderjarige kinderen. Zij vond het juridisch gedoe. En vooral pijnlijk omdat ze al lang geleden afscheid heeft genomen van deze persoon. Sterkte.
Laatst gewijzigd door Godsavethequeen op 06 Mrt 2025 22:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Mrt 2025 21:19

Kunnen ze de erfenis niet beneficiair aanvaarden? Dan worden de schulden voor zo ver mogelijk betaald uit de erfenis, en voor de resterende schuld zijn ze dan niet verantwoordelijk.

Let wel goed op, je mag qua spullen dan ook echt niks meenemen, omdat je de erfenis dan eigenlijk zuiver aanvaart
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Mrt 2025 21:31

Onlangs hebben wij dit ook bij de hand gehad. De eerste erfgenamen hebben de erfenis verworpen, van de 2e laag wilde de ene helft wel (beneficiair) aanvaarden, de andere helft wilde verwerpen. Alleen doordat het vervolgens naar zijn kinderen ging was het ‘teveel gedoe’ en is er toch aanvaard.

Je kunt dus beneficiair aanvaarden. Schulden worden dan met de erfenis verrekend. Het is dus alleen wel zo dat wanneer iemand zijn of haar deel alsnog wil verwerpen, dat dat dan inderdaad overgaat naar de volgende laag (de minderjarigen). Hiervoor zul je dan eerst naar de notaris moeten en ook nog naar de rechtbank.
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 06 Mrt 2025 21:35

Ja, 12 jaar geleden hebben we een erfenis verworpen. Mijn schoonzus heeft dit ook moeten doen voor haar toen minderjarige kinderen.

Het was niet ingewikkeld. Via de rechtbank een verzoek indienen. Kostte geloof ik destijds rond de 150 euro.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 06 Mrt 2025 21:47

Loïs schreef:Ja, 12 jaar geleden hebben we een erfenis verworpen. Mijn schoonzus heeft dit ook moeten doen voor haar toen minderjarige kinderen.

Het was niet ingewikkeld. Via de rechtbank een verzoek indienen. Kostte geloof ik destijds rond de 150 euro.

Zo lees ik het ook in onderstaande link. Formulier invullen en griffierechten betalen. Kan zelfs met meerdere tegelijk om maar 1x de kosten te betalen als ik het goed begrijp. Zelf geen ervaring mee maar vind deze link wel.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eren-erven
2015 💙
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 08 Mrt 2025 06:54

Bedankt voor alle reacties, gisteren door de crematie er helemaal niet meer aan gedacht om te kijken of er gereageerd was.

@Tabbie; de minderjarige kinderen kunnen alleen beneficiair erven, dus zijn ze niet verplicht de schulden te betalen.

@godsavethequeen; bedankt voor je reactie. Wij hadden ook weinig contact met mijn oom.

@sawadee; het beneficiair aanvaarden zou zeker kunnen alleen moet je dan of zelf heel veel doen of ben je veel geld kwijt aan de notaris. Dus leek verwerpen in eerste instantie het makkelijkst.

@Ooh la la; het grootste gedeelte van mijn familie heeft weinig te besteden en heeft ook niet de capaciteit om het afwikkelen te doen. Dus bij beneficiair aanvaarden zal veel bij mij komen te liggen en notaris.

@loïs; oh fijn te horen dat het toen gewoon werd goedgekeurd. Daar is online weinig over te vinden.

@Minx; die info heb ik ook gevonden, maar er is weinig te vinden over of zo’n verzoek vaak afgekeurd wordt. En de ene notaris die ik heb gesproken gaf daarom beneficiair aanvaarden als advies en de ander verwerpen. Dus dat maakt het ingewikkeld.
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 08 Mrt 2025 09:29

Ik moet even kijken of ik het terug kan vinden. Wij hebben dit vier jaar geleden voor mijn zoon moeten doen i.v.m. de erfenis van mijn schoonvader. Mijn schoonvader had ook alleen maar schulden.
10-08-2017 ♥
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 08 Mrt 2025 10:22

Isolt schreef:Ik moet even kijken of ik het terug kan vinden. Wij hebben dit vier jaar geleden voor mijn zoon moeten doen i.v.m. de erfenis van mijn schoonvader. Mijn schoonvader had ook alleen maar schulden.

Oh als je zou willen doen heel graag!
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 08 Mrt 2025 22:27

Klopt inderdaad, zoveel mogelijk mensen op een aanvraag doen, dan hoef je maar één keer griffierechten te betalen.

Benecifair aanvaarden of verwerpen voor een minderjarige; dat is ook een beetje afhankelijk wat jullie zelf willen. Als iedereen verwerpt, dan mag niemand zich ook meer met de nalatenschap bemoeien. Officieel mag je dan dus ook geen persoonlijke spullen meenemen uit de woning, zelfs geen foto albums, want dan stel je je op als erfgenaam. Wil je dat soort dingen wel graag zelf hebben of regelen, dan kan je beter beneficiar aanvaarden.
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 09 Mrt 2025 17:15

@Loïs; het liefste wil de familie er gewoon vanaf zijn. Er was geen tot weinig contact en niemand heeft behoefte aan de spullen. Daarbij voelen we er weinig voor om zijn huurwoning volledig leeg te ruimen en de woning eventueel te herstellen.
<<

Loïs

Kletskop

Bericht 09 Mrt 2025 18:18

Dan zou ik echt gaan voor verwerpen. Dan is het een kwestie van de sleutel eventueel inleveren bij de woningbouw en je bent klaar. Tenminste zo ging dat bij ons. Aantal keer wel een deurwaarder aan de deur gehad, maar nooit moeilijkheden gehad.
Zoveel mogelijk mensen op een formulier, en dat opsturen naar de rechtbank. De rechter zal er ook echt geen noodzaak inzien om voor de kinderen een andere keuze te maken.
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 09 Mrt 2025 19:32

Dat kan ik me inderdaad ook niet voorstellen dat een rechter het niet accepteert dat een kind een schuld verwerpt!
Dank je wel voor je reacties, heel fijn.
<<

Elsje

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 12 Mrt 2025 21:24

Hoi Wen,

Wat een nare situatie.
Wij hebben een jaar of 6 geleden ook de erfenis van mijn oom verworpen.

Mijn oma, moeder en oom deden dit eerst, toen ik met mijn broertje en nichtjes maar dan schuif alles door naar mijn minderjarige kinderen.

Ik weet niet meer helemaal hoe het ging maar ik weet wel dat we contact hebben gehad met de rechtbank. Die zou ik even bellen voor advies. (Wij hebben niks via een notaris gedaan) we moeten toen via de rechtbank een machtiging aanvragen om als ouders de erfenis te kunnen verwerpen. (Bizar!) Met die machtiging kan je de akte van verwerpen aanvragen

Ik hoop dat je er zo een beetje uitkomt.

Succes!
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 14 Mrt 2025 11:44

@Elsje, heel erg bedankt voor je reactie, we gaan het inderdaad op deze manier aanpakken.
Heb nu al meerdere reacties van mensen hier dat dit wel werk kost maar in principe niet heel ingewikkeld is en heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.
<<

Elsje

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 14 Mrt 2025 20:44

Wij vonden het vooral heel vervelend dat we eerst toestemming nodig hadden om überhaupt de erfenis te kunnen verwerken voor onze kinderen.

Maar als je de stappen volgt komt het goed en anders stuur gerust een pb ☺️

Terug naar Persoonlijk