Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gevoel van anderen aanvoelen/overnemen (HSP)

<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 14 Apr 2022 09:23

Gevoel van anderen aanvoelen/overnemen (HSP)

Ik ben hoogsensitief en ik merk dat ik de laatste tijd (ik denk dat het erger is geworden sinds ik een kind heb) dat ik er echt veel last van heb dat ik de stemming van anderen zo aanviel en overneem. Mijn vriend is momenteel erg gestrest en veel te druk en hij was net heel even thuis, en nu zit ik te huilen en heb ik een opgezette keel van de stress. En het is niet eens mijn eigen stress.

Ik vind het soms echt naar, als iemand verdriet heeft, word ik ook verdrietig. Dan lijkt het net of ik het naar mezelf toe trek, wat natuurlijk helemaal niet de bedoeling is. Soms ook gênant, dat ik verdrietig word van de emotie van mensen die ik amper ken. Ik merk ook dat ik me soms afzonder van mensen die zich niet goed voelen, omdat ik die emoties zo heftig voel. Ik wil dat helemaal niet, ik wil er juist kunnen zijn dan voor diegene.

Herkent iemand dit? Hoe gaan jullie er mee om?
<<

Agnes

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1639

Geregistreerd: 11 Jul 2018 18:09

Bericht 14 Apr 2022 09:38

Re: Gevoel van anderen aanvoelen/overnemen (HSP)

Ja zeker herkenbaar. Het is heel lastig om je daarvoor af te sluiten en moet eerlijk zeggen dat mij dat ook niet goed lukt. Sommige mensen kunnen mij helemaal 'leeg zuigen' qua energie als die van hun niet goed is, bijvoorbeeld. Maar stemmingen kan ik (soms) ook overnemen. Vooral van mensen die echt dicht bij me staan zoals mijn man neem ik het gemakkelijk over.

Ik heb eigenlijk geen tips hoe ik er mee om ga, maar wie weet iemand anders wel dat ik er ook wat aan heb.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3087

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 14 Apr 2022 09:39

Re: Gevoel van anderen aanvoelen/overnemen (HSP)

Gedeeltelijk wel herkenbaar. Ik ben een enorme spons en het lijkt wel of dat de laatste jaren alleen maar erger is geworden. Heel vermoeiend en vervelend. Ik probeer tegenwoordig veel afleiding te zoeken in tijd voor mezelf. Even afsluiten en een serie kijken of boek lezen. Zodat ik mijn gedachten helemaal uit kan zetten. En lang en veel douchen. Maar dat is dan weer niet zo goed voor het milieu.

Ik lees mee voor tips.
<<

Alexis

Lady-post-a-lot

Berichten: 1302

Geregistreerd: 08 Feb 2021 15:35

Bericht 14 Apr 2022 09:48

Re: Gevoel van anderen aanvoelen/overnemen (HSP)

Douchen helpt bij mij ook, gek hè? Alsof dat water je met het geluid en gevoel helemaal afsluit van wat er in je heen gebeurt. En de natuur in gaan helpt ook heel goed bij mij.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6197

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 14 Apr 2022 09:52

Re: Gevoel van anderen aanvoelen/overnemen (HSP)

Ik herken dit heel goed. Kost me veel energie. Kan er momenteel wel goed mee omgaan. Wat ik er aan doe:
Veel tijd voor mezelf inplannen (belangrijkste).
Bewust kiezen om naar bepaalde feestjes of afspraken wel/niet te gaan en evt daarna tijd voor mezelf inplannen.
Vaak de natuur in.
Als iets of iemand me veel energie kost dmv visualisatie bij mezelf proberen te blijven. Of dmv bijv als mantra: dit verdriet is niet van mij, deze stress is niet van mij, ervoor zorgen dat ik het minder overneem.
Door mediteren en yoga helpen die visualisatie en mantra's vaak redelijk.

Edit: en douchen ja!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43721

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Apr 2022 10:28

Re: Gevoel van anderen aanvoelen/overnemen (HSP)

Ja heel erg! Ik voel de sfeer in een ruimte direct en van andere mensen ook. Ik laat daardoor makkelijk over me heen lopen want ik pas me dan heel makkelijk aan iemand aan zodat die het fijn vindt.

Ik heb niet echt een tip voor dat soort momenten zelf behalve dat ik echt tijd voor mezelf nodig heb. Echt even niemand anders dan m'n eigen hoofd.
Let's discover the world together.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 14 Apr 2022 12:36

Re: Gevoel van anderen aanvoelen/overnemen (HSP)

Douchen helpt mij ook en ik doe nog wel eens de tip die ik van psycholoog kreeg 20 jaar geleden: ik ga in bed liggen, niet met de intentie om te slapen maar ik ga liggen met oordoppen in en probeer op nul te gaan. 9/10 keer val ik wel in slaap maar vaak maar kort, en dan is het net alsof ik reset heb gehad. De shakti mat helpt hier ook bij.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11404

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 14 Apr 2022 13:59

Re: Gevoel van anderen aanvoelen/overnemen (HSP)

Ik had altijd veel last van emoties of spanningen die in een ruimte hangen. Tegenwoordig kan ik het veel meer af laten ketsen door er iets over te zeggen, of het in mijn verbeelding echt te laten afketsen. Ik heb er steeds minder last van lijkt wel!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 14 Apr 2022 16:12

Re: Gevoel van anderen aanvoelen/overnemen (HSP)

Héél herkenbaar en enorm vermoeiend! Vooral als mensen zenuwachtig of opgewonden zijn ergens over slaat dat meteen op mij over. Maar de stemmingswisselingen van mijn peuterpuber zijn ook killing, ben soms echt helemaal op als ze weer zo'n bui heeft.

De shaktimat wil ik er weer eens wat vaker bij pakken in combinatie met een rustig muziekje of een meditatie. In bad liggen vind ik ook wel ontspannend, maar wat ik echt al te lang niet heb gedaan en wat m'n hoofd wel goed leeg maakt, is in m'n eentje naar de bios gaan. Geen afleiding van telefoon of wat dan ook, maar gewoon focussen op de film en verder niks.
❤ 7 juni 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43721

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Apr 2022 17:05

Re: Gevoel van anderen aanvoelen/overnemen (HSP)

Oh ja de Shaktimat is een goeie hiervoor idd. Ik visualiseer altijd dat ik op een rivier drijf. Ooit gelezen in een boek.
Let's discover the world together.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 14 Apr 2022 17:20

Re: Gevoel van anderen aanvoelen/overnemen (HSP)

Ik herken het ook heel erg. Twee tips die mij in de heat of the moment eigenlijk niet helpen maar misschien jullie wel:

- visualiseer alsof je een soort schild/bescherming om je heen hebt in de vorm van een ei. Jij beslist wat er doorheen komt.

- visualiseer alsof je eigen energie hard van binnen naar buiten ‘schijnt’. Dan is er ook weinig ruimte voor de energie van iemand anders om jou te bereiken.

Een beetje zweverig die laatste, met een oefening/meditatie erbij werkt het bij mij wel maar door de dag heen eigenlijk niet.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 14 Apr 2022 17:24

Re: Gevoel van anderen aanvoelen/overnemen (HSP)

Wat me soms trouwens wel helpt: het letterlijk van me af schudden. Dit kan door handen wassen of gewoon even alles losschudden. Maar dan moet je je er al bewust van zijn op dat moment en dat heb ik meestal pas te laat.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Patsy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1689

Geregistreerd: 01 Jan 2019 11:13

Bericht 14 Apr 2022 17:34

Re: Gevoel van anderen aanvoelen/overnemen (HSP)

Ik herken dit ook enorm. Vooral als iemand chagrijnig is verdrietig merk ik dat direct en ik ga me ook zo voelen.

Ik probeer iig gedurende de week rustmomenten in te plannen waarin ik alleen ben. Verder is goed slapen voor mij een must, slaap ik slecht dan ben ik veel gevoeliger voor de stemming van anderen.

Verder heb ik geen tips, maar ik lees graag die van jullie.
💙 25 februari 2014
💙 5 juni 2015
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11576

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 15 Apr 2022 14:30

Re: Gevoel van anderen aanvoelen/overnemen (HSP)

Herkenbaar, heel irritant ook dat we alledrie in huis trekjes hebben. Dus nog wel eens elkaar versterken. Ik laat het er tegenwoordig maar zijn. Het hoort bij mij en af en toe moet ik even huilen om het eruit te krijgen. Het is ook een van de redenen dat ik de fysiotherapie niet lekker meer trok.
2015 💙
<<

Banana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 489

Geregistreerd: 05 Jul 2021 18:23

Bericht 15 Apr 2022 15:07

Re: Gevoel van anderen aanvoelen/overnemen (HSP)

Misschien is dit heel dom van mij, maar ik dacht dat dit normaal is... Dus niet iedereen heeft dit? Ik dus wel, maar werkelijk nooit bij stilgestaan dat ik daar iets aan zou moeten doen. Het hoort bij me. Geen tips dus, maar wel vervelend dat je er zo'n last van hebt!

Edit: Nu ik erbij stil sta heeft inderdaad niet iedereen die ik ken dit... Lijkt me wel relaxt, als je gewoon andermans emoties van je af kan laten glijden... Maar wij zijn wel een stuk empatischer, moet je maar denken ;-)

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers