Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

40% van de Nederlanders te dik

<<

Anoniem186

Bericht 29 Mei 2014 22:55

40% van de Nederlanders te dik

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... rde-te-dik

En 30% van de mensen op aarde. Wat veel! Ik had gedacht dat het veel zou zijn, maar zoveel?! Ik schrik er van!

Hadden jullie dat gedacht?

Hoe zal dat over een aantal jaar zijn... Echt een slechte zaak...
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 29 Mei 2014 23:02

Re: 40% van de Nederlanders te dik

Ja, ik geloof dat wel. Ons beeld is onwijs aan het veranderen. Ik zit een paar kg boven de BMI grens van 25. Als ik tegen mensen zeg dat ik graag wat kilo's kwijt wil kijken ze me aan of ik gek ben want ik ben toch niet te dik. Bij mijn vriend idem dito.
2015 💙
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Mei 2014 23:05

Ik schrik er niet van. Begrijp me niet verkeerd, dit is natuurlijk veel te veel, maar dit nieuwsbericht bevestigt wel hetgeen ik op straat ook zie.
<<

Anoniem108

Bericht 29 Mei 2014 23:09

Het verbaast me niets. Als ik om me heen kijk op straat, vind ik de hierboven benoemde percentages nog 'laag'. Als je had gezegd 70%, geloofde ik je ook meteen.
<<

Anoniem50

Bericht 29 Mei 2014 23:19

Ik hoorde het net ook en vanuit hier, daar waar ik woon, kan ik het me moeilijk voorstellen. Er zijn een paar extreme gevallen, maar verder? En ik ben natuurlijk ook gewoon een volle 0.00000001%
<<

Anoniem131

Bericht 30 Mei 2014 00:05

Wat is te dik? Het heeft ook nog met gezond leven te maken en met meer factoren. Dit schetst het beeld dat we ongezond leven en dat hoeft niet zo te zijn.
<<

Anoniem51

Bericht 30 Mei 2014 00:32

Ik geloof best dat het percentage aanzienlijk is, maar 40%, dat zie ik om me heen nou ook echt weer niet terug. Dat is bijna 1 op de 2 Nederlanders...
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 30 Mei 2014 06:09

Ik moet regelmatig kleding aan nieuwe werknemers geven en hierdoor zie ik wel dat veel mensen, in dit geval jongeren, te dik zijn. De broeken vanaf maat 40 vliegen de deur uit en de kleinerr maatjes blijven liggen. Zo zonde als je als 16 jarige al richting maat 50 gaat.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Anoniem51

Bericht 30 Mei 2014 06:57

Sowieso vraag ik me altijd af hoe ze bij deze cijfers komen, ik bedoel, mij hebben ze niet gevraagd om even op de weegschaal te komen staan, jullie wel?
Maar inderdaad, dat het percentage zorgwekkend hoog is geloof ik wel, alleen verbaast het me dat het zo hoog is. Of het is beroerd gesteld met m'n eigen zelfbeeld, ik zie om me heen namelijk veelal mensen met een veel beter figuur dan ik.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 30 Mei 2014 07:12

Geen idee hoe ze het aan het percentage komen, maar ik kan me voorstellen dat ze gewoon een bepaald aantal mensen in het hoofd hebben (zeg: 100.000) en dan gaan tellen op straat. Want als ik om me heen kijk... En dan vooral een strakke legging en shirtje aantrekken want de rollen moeten wel extra goed zichtbaar zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik vind vollere vrouwen vaak erg aantrekkelijk, maar ik vind wel dat een ieder zich een beetje moet kleden naar zijn/haar lichaam, zowel dik, dun, normaal, lang, kort etc.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem313

Bericht 30 Mei 2014 07:20

Er staat niet bij welke criteria zijn gehanteerd, maar op basis van die 40% vermoed ik BMI >25. Dat is een hele grove indicator waar steeds meer kritiek op komt. Bij BMI>30 ben je wel echt te zwaar, maar tussen de 25 en de 30 is er niet perse iets mis. Beter is het dan om te kijken maar buikomtrek en gezondheidsindicatoren als glucose, cholesterol etc. Er zijn zelfs onderzoeken die laten zien dat een BMI net boven de 25 gunstig is voor bepaalde maten.
<<

Anoniem44

Bericht 30 Mei 2014 08:47

Maar Caulfield, op die manier ga je toch steeds de grenzen verschuiven? Wat nu normaal wordt gevonden, dat was 50 jaar geleden nog dik, maar dat betekent niet dat het ineens gezonder is geworden om dat postuur te hebben.

Mij verbaast dit percentage niks. Ik zie het overal om me heen en ik zie ook heel duidelijk de oorzaak. Om een voorbeeld te geven, mijn schoonmoeder is te zwaar en ze weet niet hoe het komt. Ze zegt dat ze voldoende beweegt en gezond eet. Maar toen ik laatst bij haar in de auto zat, werd het me ineens duidelijjk. In de auto lagen blikjes cola, fanta, red bull dat soort dingen en overal lagen zakjes met dropjes, winegums, chips, etc. In de 30 minuten dat ik bij haar in de auto zat, heeft ze een blikje frisdrank op en een stuk of 30 dropjes.

Tja, voor een keer niet erg, maar als je dat elke dag doet, uit gewoonte, dan gaat het natuurlijk wel snel.
<<

Anoniem51

Bericht 30 Mei 2014 08:57

-ED- schreef:Maar Caulfield, op die manier ga je toch steeds de grenzen verschuiven? Wat nu normaal wordt gevonden, dat was 50 jaar geleden nog dik, maar dat betekent niet dat het ineens gezonder is geworden om dat postuur te hebben.

Sowieso vraag ik me af of de standaard vergeleken met vijftig jaar terug zo anders is, als ik naar foto's van uit die tijd kijk zie ik ook genoeg stevige huisvrouwen/boerinnen voorbij komen. En toen waren rondingen juist het schoonheidsbeeld. Maar los daarvan, het is wel erg makkelijk concluderen dat je zo de grens steeds maar aan het verschuiven bent. Juist omdat overgewicht nu zo'n probleem is en 50/60 jaar terug niet, wordt er nu heel veel onderzoek aan besteed en 50-60 jaar terug nauwelijks. Men wist toen gewoon niet beter, misschien was voor sommige mensen een BMI van 25,9 toen ook wel gezond.
Ik merk dat mensen licht overgewicht vaak gelijk stellen aan extreme overgewicht, dat doe jij nu ook ED. Ik denk dat we het allemaal met je eens zijn dat een BMI van 30+, wat zeg ik, zelfs 27-28+ echt niet gezond is. Maar Caulfield heeft het over een BMI van net iets boven de 25, dat is dan weer een soort grijsgebied en voor veel mensen écht niet zo'n ramp.
<<

Anoniem51

Bericht 30 Mei 2014 09:00

En daarbij ben ik het met Caulfield eens dat het náást de BMI ook verstandiger is om te kijken naar andere waarden, zoals zij aangeeft, buikomtrek, glucose etc etc. Zo'n BMI-getalletje is een prima startindicatie, maar los van dat verder nietszeggend omdat het niet per persoon vertelt hoe de binnenkant van zo'n lichaam eraan toe is.
<<

Anoniem44

Bericht 30 Mei 2014 09:11

Nu bagatelliseer je het probleem, maar echt, de cijfers spreken voor zich. Het is echt heel erg toegenomen de laatste jaren, daar kun je niet omheen.

Ik ben het wel met je eens dat BMI niet alles zegt , maar het geeft wel een indicatie. Ik vind het vooral bij mannen vaak nogal meevallen. Die zijn dan vrij groot en stevig gebouwd, in de zin van brede schouders enzo en die zitten dan al snel tegen de bmi 25 aan, terwijl als je ze ziet, ze echt niet dik zijn, ofzo.
<<

Anoniem51

Bericht 30 Mei 2014 09:15

Ik bagatelliseer niks hoor :) Mij hoor je ook nergens zeggen dat het níét toegenomen is en mij hoor je ook nergens zeggen dat het geen enkel probleem is dat we massaal zo dik zijn.
<<

Anoniem44

Bericht 30 Mei 2014 09:33

Je zegt dat er toen ook genoeg stevige huisvrouwen waren, maar dat zegt natuurlijk niks. Als je puur kijkt naar de percentages dan is het gewoon enorm toegenomen. In iedere tijd waren er te dikke mensen, alleen was het toen misschien 2% van de bevolking en nu dus 40%.
<<

Anoniem51

Bericht 30 Mei 2014 09:45

Dat was om aan te geven dat de grenzen echt niet zo verschuiven negatieve zin, daarna zei ik namelijk dat rondingen vróéger de standaard waren. Maar met die opmerking geef ik nergens aan dat overgewicht géén groeiend probleem is. Beter nog, in eerdere posts noem ik het zelf ook zorgwekkend. Ik vind het hinderlijk dat jij altijd één enkele opmerking van iemand eruit vist en daar dan op door blijft hameren, terwijl uit de rest van de reacties misschien wel blijkt dat ze heel iets anders bedoelt dan het beeld dat jij probeert te schetsen. Ik wil je alvast vragen daarmee op te houden, want anders wordt dit topic bij voorbaat al geen interessante discussie.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Mei 2014 10:04

Maar de grenzen verschuiven wel. De gemiddelde confectiemaat is inmiddels 42, dat wordt tegenwoordig ook normaal gevonden, maar over het algemeen ben je met die maat wel iets te dik.
Denk eens terug aan je basisschool, hoeveel dikke kindjes zaten er toen in de klas? Bij mij niet zoveel, geloof maar 1. Ik zie nu echt veel dikke kindjes.
<<

Anoniem51

Bericht 30 Mei 2014 10:07

luisa schreef:Maar de grenzen verschuiven wel. De gemiddelde confectiemaat is inmiddels 42, dat wordt tegenwoordig ook normaal gevonden, maar over het algemeen ben je met die maat wel iets te dik.
Denk eens terug aan je basisschool, hoeveel dikke kindjes zaten er toen in de klas? Bij mij niet zoveel, geloof maar 1. Ik zie nu echt veel dikke kindjes.

True, maar nogmaals, dát zeg ik ook niet. ED reageerde op de post van Caulfield dat je daarmee de grenzen gaat verschuiven, wat, als ik de reactie van Caulfield in gedachten hou, ik opvatte dat de grenzen verschoven zouden worden van wat een gezond gewicht is en wat niet meer. Dat er feitelijk meer dikke mensen zijn, ben ik het met iedereen eens, maar over die grens had ik het niet.
<<

Anoniem44

Bericht 30 Mei 2014 10:10

Ja, precies Luisa. In mijn klas zat één meisje dat te dik was, maar als je nu een gemiddelde basisschoolklas binnenloopt dan zie je dat van de 30 kinderen, er zeker 10 duidelijk te zwaar uitzien en misschien nog een paar die een beetje op het randje zitten.

Over die maten gesproken. Ik hoorde dat een maat 36 nu ook alweer ruimer is dan een maat 36 twintig jaar geleden. Vrouwen blijken wanneer ze eigenlijk een maat 38 nodig hebben, liever een merk te kopen waar ze in de 36 passen, omdat dit hen een beter gevoel geeft. Hierop spelen de modeketens in. Toch een gek idee, hè?
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Mei 2014 10:49

Dundas schreef:
luisa schreef:Maar de grenzen verschuiven wel. De gemiddelde confectiemaat is inmiddels 42, dat wordt tegenwoordig ook normaal gevonden, maar over het algemeen ben je met die maat wel iets te dik.

True, maar nogmaals, dát zeg ik ook niet. ED reageerde op de post van Caulfield dat je daarmee de grenzen gaat verschuiven, wat, als ik de reactie van Caulfield in gedachten hou, ik opvatte dat de grenzen verschoven zouden worden van wat een gezond gewicht is en wat niet meer. Dat er feitelijk meer dikke mensen zijn, ben ik het met iedereen eens, maar over die grens had ik het niet.

Maar door maatje 42 als normaal te beschouwen geef je aan dat het gezond is, of althans niet ongezond. Daarmee wordt toch de grens van wat gezond is verschoven en wordt er een verkeerd beeld gecreëerd. Niet door deskundigen, maar door de 'gewone' mens. dat zelfde geldt voor het verschuiven van bmi grenzen.
Ben het eens dat Bmi of maat alleen onvoldoende is om te beoordelen of een gewicht gezond of ongezond is. Het is alleen wel een voor iedereen makkelijke indicatie.
<<

Anoniem86

Bericht 30 Mei 2014 12:14

Maar iemand met maat 42 van 1,50 is toch echt wel te dik terwijl ik met maat 42 met 1.83 een normaal gewicht heb. Dus maten zegen ook niks..
<<

Zero

Bericht 30 Mei 2014 13:45

-ED- schreef:Over die maten gesproken. Ik hoorde dat een maat 36 nu ook alweer ruimer is dan een maat 36 twintig jaar geleden. Vrouwen blijken wanneer ze eigenlijk een maat 38 nodig hebben, liever een merk te kopen waar ze in de 36 passen, omdat dit hen een beter gevoel geeft. Hierop spelen de modeketens in. Toch een gek idee, hè?

Nou, dat zie ik voornamelijk in BH's! Tegenwoordig heeft iedereen maar gewoon cupmaat E.
Ik had 5 jaar geleden cupmaat E, vorig jaar had ik F, sinds ik ben afgevallen en naar de Primark ga heb ik 'slechts dubbel D' en nu heeft een vriendin van me (die ik nu ze zwanger is op een kleine C schat) ook opeens E.
Ze moet er zelf ook hard om lachen, die maten kloppen gewoon écht niet. Voorgevormd of niet, ik ben echt niet in een half jaar tijd van F naar dubbel D gegaan en zij van B/C naar E.
<<

Anoniem50

Bericht 30 Mei 2014 14:11

Dat van de kledingmaten herken ik wel. Toen ik 16 jaar was een maat 34 iets te ruim. Maar in broekmaat 26 pastte ik van zijn levensdagen niet. Jaren en ruim vijf kg later paste ik opeens wel in een broekmaat 26 en ook maat 34 zat als gegoten. Ik heb toen weleens geroepen dat ze de kledingmaten groter hadden gemaakt, maar dat vond men maar onzin. Toch blijf ik erbij dat kledingmaten anders zijn dan ze waren toen ik 16 jaar was. En ik snap ook niet waarom ik een D zou moeten hebben van borsten, want zulke joekels zijn het nu ook weer niet. Ik geloof dat ze me daarmee ook er gewoon inluizen, voor het goede gevoel. Jammer dat ik nu net weer niets met borsten heb.
Volgende

Terug naar Algemeen