Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Onderhandelen

<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mei 2014 15:57

Onderhandelen

Ben jij goed in onderhandelen? of afdingen?
Ik kan dat dus totaal niet, als ik op een markt ben of in een land waar dat heel normaal is, dan betaal ik de vermelde prijs en als ik dat teveel vind, dan koop ik het gewoon niet.

Maar ik ging net voor een camera in de uitverkoop kijken en hij was nu 50 euro goedkoper dan twee dagen geleden. Een verkoopster sprak mij aan, dus ik maakte een opmerking in de trant van 'zou de prijs nog verder zakken' (want de actie loopt tot zondag, dus ik ben dan geneigd zondag langs te komen, wie weet is de prijs dan nog meer gezakt). De ze vroeg wel wat ik dacht dat ze nog meer aan de prijs konden doen.
Maar niet direct op gereageerd, meer van 'dat het veel geld is'. Daarna nog een tijd over de camera gehad, zag dat ze er ook best nog wat hadden liggen. Keek ook voor een flitser, die hebben ze voor 289, dus gaf aan dat ik dat veel geld vond en misschien eerst voor een simpele goedkope zou gaan en toen zei ze ook wel dat ze wellicht wat aan de prijs kon doen.

Maar heb aangegeven vanavond terug te komen (was in lunchpauze), dus nou vroeg ik mij af hoeverre ik hier nou over kan onderhandelen? Wat zouden jullie doen?

Gaat om een camera, buiten op het bord stond 799, 2 dagen terug was het 749 en nu 699. (bij bol.com is hetzelfde pakket ongeveer 839). Afhankelijk van de prijs zal ik wel of niet de flitser nemen.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mei 2014 16:00

Re: Onderhandelen

Volgens mijn vriend moet je in zo'n soort situatie niet te veel laten blijken dat je (zeer) geïnteresseerd bent.. Kun je niet zeggen voor bedrag X wil ik de hele set met flitser hebben?
Ik heb sinds kort een 1100D, die heeft vriend gehaald. Verder niets van de prijs af omdat de set al ruim 100eu onder adviesprijs lag.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Bloemetjesgordijn

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 02 Mei 2014 16:02

Mijn man heeft dat wel gedaan. Ging naar een fotozaak voor een standaard, tas en een lens. Toen had de winkel zelf een mooie prijs gemaakt voor het pakket. In een winkel onderhandel ik niet graag, mijn man doet dat sneller. Ook met onze wasmachine + stofzuiger had hij ook korting geregeld + stofzuigerzakken erbij gekregen.
Op rommelmarkten ding ik wel altijd af maar vind dat het daar wel hoort en in een winkel niet zo snel.

Als ze al hebben aangegeven dat er iets aan de prijs gedaan kan worden zou ik eens vragen wat de camera + flitser kost bij hun. Ben je tevreden met die prijs dan zou ik 'm daar aanschaffen. Mocht er iets zijn heb je ook de winkelgarantie en dat vind ik prettiger dan bij een webwinkel.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 02 Mei 2014 16:21

Ik heb leren onderhandelen toen ik mijn huis kocht en nieuwe dingen wilde voor de inrichting. Het kan echt veel geld schelen en het geeft best wel een kick wanneer het lukt. :) En het lukte me in vrijwl elke woonwinkel.
• @found_my_key2sport •

28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem156

Bericht 02 Mei 2014 16:30

Ja, ik kan goed onderhandelen.
Dat heb ik gedaan bij m'n bed, m'n koelkast en m'n vloerbedekking. En toen ik vroegahh op vakantie in Turkije was kreeg ik ook spullen voor een leuke prijs mee.
<<

Anoniem50

Bericht 02 Mei 2014 16:38

Ik ben geen verkoper en ook geen goede koper. Als ik iets zie en de prijs staat me aan dan betaal ik dat er gewoon voor. Als ik een prijs in gedachten heb en ze bieden het dan vind ik het ook goed.

Op het werk was ik er ook echt niet goed in. We waren nog zo klein dat er geen eigen verkoopafdeling was en het kwam dus voor dat ik moest verkopen/crosssellen of hoe je dat ook schrijft. Nou daar ben ik dus echt niet goed in. Was blij dat de verkoop een eigen afdeling kreeg.
<<

Anoniem173

Bericht 02 Mei 2014 16:51

Ik ben er slecht in en hou d'r ook echt niet van haha.
<<

Anoniem255

Bericht 02 Mei 2014 16:53

Ja hoor. Ik doe dat wel.
Als tijdens een opruiming of sale een artikel soms wel 100.- goedkoper is dan kunnen ze het daar buiten een actie om ook voor mee geven. Het scheelt ook dat ik van veel branches weet hoe de inkoopprijzen liggen. Dat is echt absurd.
Ik snap ook niet dat als iets 750.- kost en ze het in een sale wegdoen voor 300.- dat ze het niet meteen voor bijvoorbeeld 450.- verkopen. De kans is groot dat ze er dan meer verkopen en uiteindelijk meer verdienen dan het voor 300.- weg moeten doen.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 02 Mei 2014 17:26

ja dat kan ik wel. Zo heb ik bij mijn ouders hun nieuwe laptop korting en een muis geregeld. Bij hun nieuwe auto setje winterbanden. Bij onze nieuwe auto een volle tank benzine en een onderhoudsbeurt.

Hier in het dorp is een winkel als je daar vraag kan het goedkoper dan kan dat ook gewoon maar moet je wel contant betalen en niet pinnen
Afbeelding
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mei 2014 17:28

Mien schreef:Ja hoor. Ik doe dat wel.
Als tijdens een opruiming of sale een artikel soms wel 100.- goedkoper is dan kunnen ze het daar buiten een actie om ook voor mee geven. Het scheelt ook dat ik van veel branches weet hoe de inkoopprijzen liggen. Dat is echt absurd.
Ik snap ook niet dat als iets 750.- kost en ze het in een sale wegdoen voor 300.- dat ze het niet meteen voor bijvoorbeeld 450.- verkopen. De kans is groot dat ze er dan meer verkopen en uiteindelijk meer verdienen dan het voor 300.- weg moeten doen.

Misschien omdat die 300 euro, zoals jij het schetst, onder de inkoopsprijs ligt? Meeste winkels hanteren een behoorlijke marge om er iets op te verdienen, alhoewel dat voor veel producten ook niet is. Als ze altijd die prijs hanteren zoals die saleprijs, dan maken ze altijd verlies en gaan ze uiteindelijk failliet.
<<

Spark

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 02 Mei 2014 19:03

Ik ben daar heel slecht in.
Op vakantie durf ik het wel in die shopjes waar er 10 van zijn.
Maar in normale winkels betaal ik gewoon de prijs die aangegeven wordt en als ik het te duur vind koop ik het niet.
Terwijl als ik zo lees er best wat winst te behalen valt!
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mei 2014 19:26

Ik ben daar slecht in en ik heb er een hekel aan haha. Ik probeer zulke situaties ook altijd te vermijden.
In normale winkels (dus niet winkels waar je wel moet bieden zoals in Turkije) koop ik het gewoon voor de prijs die erbij staat en als ik het te duur vind koop ik het niet.

Ik wist dus niet dat het kan in woonwinkels.
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Anoniem73

Bericht 02 Mei 2014 20:31

Als ik meerdere dingen tegelijk koop dan vraag ik altijd wel of er iets aan de prijs gedaan kan worden. Zo kochten wij een nieuw aquarium met toebehoren rond de 1000 euro en daar hebben we nog best veel afgekregen ook kregen we er van alles bij wat eigenlijk bij een andere actie hoorde.

Oo en als ik iets te duur vind zeg ik het ook. Op Koningsdag waren we lekker aan het struinen over de vrijmarkt en zag een pop-up tentje liggen, doos helemaal beschadigd, met een rol plakband weer dichtgeplakt. 15 euro vroeg ze ervoor nou dat vind ik voor een vrijmarkt echt te duur maar volgens haar stond ze op een braderie en waren de spullen echt nieuw... :12:
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mei 2014 20:56

Ou echt gelukt is het niet. Hij wilde er wel 50 afdoen, maar alleen als ik ze allebei nam. Toch maar niet gedaan, omdat ik toch nog wel erg twijfelde over de flitser en mij er eigenlijk meer in wil verdiepen. Dus heb gewoon de camera gedaan voor het aangegeven bedrag.
<<

Anoniem255

Bericht 02 Mei 2014 21:25

Helix schreef:

Misschien omdat die 300 euro, zoals jij het schetst, onder de inkoopsprijs ligt? Meeste winkels hanteren een behoorlijke marge om er iets op te verdienen, alhoewel dat voor veel producten ook niet is. Als ze altijd die prijs hanteren zoals die saleprijs, dan maken ze altijd verlies en gaan ze uiteindelijk failliet.

Ik weet dat vaak die prijs bij lange na niet onder de inkoopprijs ligt.
Voorbeeldje van laatst bij de V&D.
Er hingen superleuke ondergoed setjes voor mijn dochter.
Hemd 9.95 en onderbroekje 6.95 maar waren afgeprijsd naar 1.- en 0.50
Ik vroeg of de sale al begonnen was maar nee, dit liep niet zo goed dus werd het al afgeprijsd.
Er hing echt een kopkant vol! Waarom dan in eerste instantie niet wat lager inzetten. Dan verdien je er altijd meer aan dan dat het nu weggaat voor ern euro en nog minder.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mei 2014 21:50

Oh ik kan écht niet onderhandelen of afdingen.
Vanmiddag hebben m'n vriend en ik een nieuwe auto gekocht maar met hulp van mijn vader.
Naast het feit dat hij veel verstand heeft van auto's kan hij ook goed onderhandelen.
We hebben er dus een mooie prijs voor betaald én allerlei extras erbij gekregen.

Ik voel me vooral erg ongemakkelijk bij afdingen.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 02 Mei 2014 21:57

Mien schreef:
Helix schreef:

Ik weet dat vaak die prijs bij lange na niet onder de inkoopprijs ligt.
Voorbeeldje van laatst bij de V&D.
Er hingen superleuke ondergoed setjes voor mijn dochter.
Hemd 9.95 en onderbroekje 6.95 maar waren afgeprijsd naar 1.- en 0.50
Ik vroeg of de sale al begonnen was maar nee, dit liep niet zo goed dus werd het al afgeprijsd.
Er hing echt een kopkant vol! Waarom dan in eerste instantie niet wat lager inzetten. Dan verdien je er altijd meer aan dan dat het nu weggaat voor ern euro en nog minder.

Grote kans dat het voor een lagere 'startprijs' ook niet gelopen had. Nu ze het zo ver afprijzen pakken ze nog iets, verliezen aardig wat maar zijn ze er wel van af.

En ik denk dat veel productem gewoon een advies verkoopprijs hebben waar wibkels zich aan (moeten) houden.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 02 Mei 2014 23:10

Ik ben ook heel slecht in onderhandelen. Via de mail (zoals op marktplaats) durf ik het wel, maar mondeling kan ik me vanalles voornemen, maar dus ik meestal niet.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Mei 2014 00:19

Bij grote aankopen durf ik het wel en op vakantie ook.

Overigens in de winkel waar ik werkte had je gewoon advies verkoopprijzen en de acties die we vaak hadden waren dan ook voor een lagere prijs ingekocht.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 03 Mei 2014 01:23

Op duurdere artikelen en showroommodellen ding ik meestal wel af... Ook als ik meer dan 1 artikel aanschaf probeer ik af te dingen. (wie niet waagt, wie niet wint, denk ik dan :smile:) Meestal krijg ik wel een deel van de verkoopprijs af.
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 03 Mei 2014 01:25

Vooral bij keukens moet je in Nederland afdingen heb ik geleerd. Hier doe ik het eigenlijk overal, vooral bij electronica zaken. Ik krijg meestal wel $100 korting als het boven de $400 dollar is, Het is idioot hoeveel geld ze erop verdienen en ze geven liever korting dan helemaal niks verkopen. In vakantielanden ding ik ook altijd af.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Mei 2014 11:03

Mijn vriend is hier heel goed in en vindt onderhandelen een van de leukste dingen. Soms vind ik dat ook wel irritant, dan denk ik het is wel goed zo en dan blijft hij maar door zeuren :p ach ja, uiteindelijk besparen we wel geld. Zeker met ons nieuwe huis (verbouwing, inrichting) op die manier wel veel geld bespaard.
Helaas is hij dan soms ook zo standvastig dat hij iets niet wil kopen uit principe, bijvoorbeeld omdat de verkoper niet nog 25 euro toe wil geven. Met zulke principekwesties word ik altijd heel gefrustreerd en kan ik mijn gezicht moeilijk in de plooi houden.

Terug naar Algemeen