Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

<<

Anoniem80

Bericht 17 Apr 2014 20:39

Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Weet jij de betekenis van deze dagen?
Laatst gewijzigd door Anoniem80 op 17 Apr 2014 21:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 26733

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 17 Apr 2014 20:48

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag wen pase

Ja, zo ongeveer. Donderdag was het Laatste Avondmaal, vrijdag de kruisiging en met Pasen stond hij weer op uit de dood. Ik kijk elk jaar Jesus Christ Superstar, leerzame film :D
❤️ 7 juni 2018
<<

Anoniem156

Bericht 17 Apr 2014 20:51

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag wen pase

Ja, dat weet ik. Ik heb alleen nog nooit van stille zaterdag gehoord.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12258

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 17 Apr 2014 20:52

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag wen pase

Witte donderdag is ook de dag van het voeten wassen. Net geleerd van mijn vader toen ik naar huis belde. MIjn moeder was naar de kerk voor het voetenwassen. Na wat google was het ook een onderdeel van de laatste avondmaal.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem50

Bericht 17 Apr 2014 20:55

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag wen pase

Ik kwam mijn oude onderbuurvrouw (80 jr.) tegen en ze heeft me vanochtend precies verteld wat het allemaal inhoudt. Laatste avondmaal, kruisiging en wederopstanding. Maar nu is nog de vraag waar de Paashaas vandaan komt...
<<

Anoniem331

Bericht 17 Apr 2014 21:03

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag wen pase

De paashaas stond in het schap naast de kerstman.

Ik ken de dagen, en weer ook waarom deze dagen zo heten.
<<

Anoniem187

Bericht 17 Apr 2014 21:43

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Stille zaterdag is mij onbekend? En verder weet ik ergens heel ver weg vast wat het allemaal betekend.. Maar ik kan het je niet zo opnoemen.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 17 Apr 2014 21:45

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag wen pase

Silly-One schreef:Witte donderdag is ook de dag van het voeten wassen. Net geleerd van mijn vader toen ik naar huis belde. MIjn moeder was naar de kerk voor het voetenwassen. Na wat google was het ook een onderdeel van de laatste avondmaal.


Vroeger zijn mijn voeten ook een keer gewassen in de kerk op witte donderdag. Dat was toen gewoonte dat de mensen die het Vormsel deden, hun voeten lieten wassen door de Pastoor.
Maar inderdaad, het was een onderdeel van het laatste avondmaal.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 17 Apr 2014 21:50

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag wen pase

Marley schreef:Ik kwam mijn oude onderbuurvrouw (80 jr.) tegen en ze heeft me vanochtend precies verteld wat het allemaal inhoudt. Laatste avondmaal, kruisiging en wederopstanding. Maar nu is nog de vraag waar de Paashaas vandaan komt...

Hazen en konijnen waren vroeger het symbool van vruchtbaarheid. Een vruchtbare haas was dan ook het teken van de lente, van het ontstaan van nieuw leven in de natuur. Dit is wat mij vroeger verteld was.
<<

Anoniem50

Bericht 17 Apr 2014 21:56

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag wen pase

Parisienne schreef:
Marley schreef:Ik kwam mijn oude onderbuurvrouw (80 jr.) tegen en ze heeft me vanochtend precies verteld wat het allemaal inhoudt. Laatste avondmaal, kruisiging en wederopstanding. Maar nu is nog de vraag waar de Paashaas vandaan komt...

Hazen en konijnen waren vroeger het symbool van vruchtbaarheid. Een vruchtbare haas was dan ook het teken van de lente, van het ontstaan van nieuw leven in de natuur. Dit is wat mij vroeger verteld was.


Leuke gedachte.

Ik had vanochtend vroeg een afspraak en toen ik haar tegenkwam in het portiek vertelde ze me van alles. Ik kwam zelfs bijna te laat bij mijn vervolgafspraak. Zegt degene waar ik de vervolgafspraak mee had; Weet je nu dan ook waar de paashaas vandaan komt? Nee, we hebben het eigenlijk alleen gehad over de dagen, Mattheus en dat ze vanavond klaar zou zitten van The Passion.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 17 Apr 2014 22:07

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Ik vond het ook wel een leuke gedachte. Geen idee of het 100% waar is, maar het klinkt wel logisch :laughcry:
<<

Anoniem50

Bericht 17 Apr 2014 22:13

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Parisienne schreef:Ik vond het ook wel een leuke gedachte. Geen idee of het 100% waar is, maar het klinkt wel logisch :laughcry:


Dat de peeshees naast de Kerstman stond is ook wel leuk. :P


Maar nu het toch gaat om de gedachtenis van de dagen gaat, waar gaat Pinksteren ook weer om?
<<

Anoniem331

Bericht 17 Apr 2014 22:14

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Dan vier je de uitstorting van de heilige geest. Is altijd 50 dagen na Pasen.
<<

Anoniem 49

Bericht 17 Apr 2014 22:25

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Tangerine schreef:Dan vier je de uitstorting van de heilige geest. Is altijd 50 dagen na Pasen.

Ik dacht 40..
<<

Anoniem331

Bericht 17 Apr 2014 22:26

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Nee toch.. Je hebt toch de 40 dagen tijd voor Pasen? En dan zitten er 49 tussen pasen en Pinksteren, dus op de 50ste dag?
<<

Anoniem86

Bericht 17 Apr 2014 22:33

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Tangerine schreef:Nee toch.. Je hebt toch de 40 dagen tijd voor Pasen? En dan zitten er 49 tussen pasen en Pinksteren, dus op de 50ste dag?


Hemelvaart is op de veertigste dag geloof ik, en dan met vijftig dagen is het Pinksteren.
<<

Anoniem 49

Bericht 17 Apr 2014 22:40

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Jullie hebben gelijk! Excuses!
<<

Anoniem173

Bericht 18 Apr 2014 06:59

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Vroeger heb ik dat vaak in de kerk gevierd dus ik weet het wel goed. Alleen moet altijd wel even nadenken.
<<

Anoniem304

Bericht 18 Apr 2014 08:56

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Nee ik weet het niet meer.

Ik heb op een christelijke school gezeten, dus ik heb het vast ooit geleerd.
<<

Blue

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 251

Geregistreerd: 18 Apr 2014 10:04

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 18 Apr 2014 10:28

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Ik weet het ook niet meer. Moet het ieder jaar weer opzoeken.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9635

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 18 Apr 2014 10:42

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Van alle Christelijke feestdagen weet ik de betekensis.
Hoeveel dagen ertussen zitten en wanneer Pasen precies valt, dat kan ik dan weer nooit onthouden.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 18 Apr 2014 11:18

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Nee, eigenlijk niet, ondanks dat ik op een zeer protestantse school zat. Het kan me eigenlijk ook niet interesseren.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem273

Bericht 18 Apr 2014 13:07

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Ja, dat weet ik. Katholieke Pabo gedaan en ik werk op een christelijke school. Zelf heb ik er verder niks mee.
<<

Anoniem238

Bericht 18 Apr 2014 13:14

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Aziraphale schreef:Ja, dat weet ik. Katholieke Pabo gedaan en ik werk op een christelijke school. Zelf heb ik er verder niks mee.

Wat ik mij dan afvraag, als je op een christelijke school werkt moet je dan niet achter de visie van de school staan en daarin zelf ook belijdend/actief zijn, of zijn de 'regels' anders?
Het lijkt mij lastig dat als je er zelf niks mee hebt, dat je dan wel achter de vieringen en visie van de school staat op het gebied van het geloof.
<<

Anoniem273

Bericht 18 Apr 2014 13:30

Re: Witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag en pasen

Boekenwurm, op mijn school hoeft dat gelukkig niet. Anders lijkt me dat wel lastig, ja. Sowieso is mijn school zowel katholiek als protestants en merendeel van het publiek heeft geen godsdienst. We besteden aandacht aan bijbelverhalen, normen en waarden en er is veel aandacht voor geloven waar je je zelf het beste bij voelt. Ik zal niet zomaar te koop lopen dat ik geen bepaalde godsdienst aan hang, we hebben gewoon respect voor allerlei visies. En de reden dat ik er werk is voornamelijk om de vernieuwende onderwijsvisie, niet om het geloof.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers