Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Rijbewijs verlengen, opnieuw verklaring geschiktheid?

<<

Anoniem130

Bericht 16 Feb 2014 13:28

Rijbewijs verlengen, opnieuw verklaring geschiktheid?

Haihai,

Hoopte dat iemand hier het weet, want op internet kan ik het niet duidelijk vinden.

Ik heb vroeger als kind epilepsie gehad en bij halen van mijn rijbewijs en later bij mijn motorrijbewijs, moest ik dus zo'n eigen verklaring invullen en doktersgegevens enzo regelen voor een verklaring van geschiktheid.

Alleen nu ben ik eraan toe om mijn rijbewijs te verlengen, alleen moet ik nu ook weer opnieuw die verklaring van geschiktheid regelen?
<<

Liz

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 16 Feb 2014 13:37

Re: Rijbewijs verlengen, opnieuw verklaring geschiktheid?

Ik heb ook epilepsie. Als je weer een verklaring nodig hebt had je daar een bericht van gehad van de gemeente. Na een aantal jaren is dat niet meer nodig. Mijn rijbewijs was nu voor 3 jaar verlengd en dat wordt de volgende keer 5 jaar dan moet ik een laatste keer een keuring. Als je het niet zeker weet zou ik even de gemeente bellen. Hoop het voor je, die keuring kost zoveel geld.
Afbeelding
<<

Anoniem130

Bericht 16 Feb 2014 13:49

Ik ga morgen even bellen dan. Zou het echt irritant vinden, heb als kind van 11/12 drie insulten gehad en tot mijn 17e medicatie gebruikt. Met rijbewijs destijds al ruim 7 jaar aanvalsvrij en ca. 2 jaar medicatievrij, maar vooruit. Toen met motor vond ik het al flauw dat ik weer 38 euro moest dokken en alles uitzoeken en opvragen terwijl ze exact hetzelfde al in hun systeem hadden staan, maar vooruit, omdat het voor de motor miss net anders was...

Wel steeds gewoon voor 5 jaar gekregen, niet echt een persoonlijke beperkte termijn.

Maar als het nu weer moet, al 15 jaar aanvalsvrij en 10 jaar medicatie vrij en een dossier dat ze al in tweevoud hebben en dat ook al tien jaar niet gewijzigd is....... Dan word ik echt pissig denk ik. :o
<<

Anoniem130

Bericht 16 Feb 2014 13:55

Ik heb trouwens zo'n algemene brief gehad dat mijn rijbewijs verloopt waar wel een alinea in staat van "Let op, hebt u een verklaring van geschiktheid nodig begin dan tijdig met het regelen hiervan etc.", maar geen brief daadwerkelijk dat ik die verklaring opnieuw moet regelen?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 16 Feb 2014 13:56

Zij kunnen toch niet zien dat het dossier niet is gewijzigd als een arts dat niet heeft aangegeven? Zou idd wel zuur zijn. Maar is dat ook de reden dat je maar voor 5 jaar een rijbewijs hebt gekregen en niet voor 10??
2015 💙
<<

Anoniem44

Bericht 16 Feb 2014 14:00

Ik snap wel dat je het overdreven vindt, aan de andere kant is het ook goed dat ze er zo streng op zijn. Je zal maar in de auto zitten en ineens een aanval krijgen!
<<

Anoniem130

Bericht 16 Feb 2014 14:04

Ja, dat is standaardprocedure bij epilepsie in voorgeschiedenis, max. 5 jr. Ook al is de kans dat ik ooit weer epilepsie krijg even groot als dat een gezond iemand het opeens krijgt.

En ik snap dat zij dat niet zien, maar volgens mij ben ik al verplicht hen in te lichten als ik ooit weer epilepsie krijg omdat je dan eerst weer bepaalde periode aanvalsvrij moet zijn voor je weer mag rijden. Dus als ik het hun moet vertellen als het verandert is het wel best bullshit om iedere 5 jaar weer een rijbewijs en zo'n verklaring te moeten betalen, alleen maar om de rest van mijn leven te laten weten dat dat dossier niet veranderd is? :o

Mag toch echt hopen dat dat ergens (en ik hoop nu al) ophoudt..
Laatst gewijzigd door Anoniem130 op 16 Feb 2014 14:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem130

Bericht 16 Feb 2014 14:06

-ED- schreef:Ik snap wel dat je het overdreven vindt, aan de andere kant is het ook goed dat ze er zo streng op zijn. Je zal maar in de auto zitten en ineens een aanval krijgen!

Die kans is even groot voor jou als voor mij. Misschien nog wel groter voor jou!

Stomme bureaucratie.. :(

Als er nou veranderingen waren of ze het gewoon in de gaten willen houden ok. Maar dit is gewoon ordinair geldklopperij om dossiers die al 10 jaar niet veranderd zijn voor de derde keer op te vragen terwijl ze het al gehoord hadden als er wel veranderingen geweest waren. (maar goed, heb nu wel sprankje hoop dat het dus misschien niet hoeft)
<<

Anoniem44

Bericht 16 Feb 2014 14:09

Ja, denk je? Ik denk toch wel dat de kans groter is als je een voorgeschiedenis hebt met epilepsie?
<<

Anoniem130

Bericht 16 Feb 2014 14:20

Nee, epidemiologisch gezien niet meer. Hoewel ik dan puur vanuit mijn situatie spreek he. Juist omdat ik het op de kinderleeftijd gehad en alleen op de kinderleeftijd, het idiopathisch was, er nooit afwijkingen gevonden zijn op eeg of mri, ik direct op medicatie reageerde en ik dus al 15 jaar aanvalsvrij en 10 jaar medicatievrij ben. De kans op recidief is gewoon praktisch nul, dan was het er al geweest zeg maar. Een recidief nu kun je ook eigenlijk niet meer linken aan mijn childhood epilepsy.
<<

Pippin

Kwebbel

Bericht 16 Feb 2014 15:08

Ik heb zelf 10 jaar geleden eenmalig een aanval gehad, toen had ik al mijn rijbewijs. Heb toen in overleg met mijn neuroloog een bepaalde tijd geen auto gereden (ik geloof iets van een half jaar ofzo). Sindsdien heb ik nooit meer aanvallen gehad, maar eerlijk gezegd heb ik dat verder nooit gemeld, omdat ik al mijn rijbewijs had op dat moment. En omdat mijn neuroloog toen ook aangaf dat als ik die periode niet zou rijden en geen aanvallen meer zou krijgen dit voldoende was. Ik slik nu 10 jaar later nog wel nog steeds medicijnen.
Vorig jaar heb ik mijn rijbewijs moeten verlengen, maar omdat daar verder niet naar gevraagd werd, heb ik daar toen geen melding van gemaakt.
<<

Anoniem122

Bericht 16 Feb 2014 15:40

Pippin schreef:Ik heb zelf 10 jaar geleden eenmalig een aanval gehad, toen had ik al mijn rijbewijs. Heb toen in overleg met mijn neuroloog een bepaalde tijd geen auto gereden (ik geloof iets van een half jaar ofzo). Sindsdien heb ik nooit meer aanvallen gehad, maar eerlijk gezegd heb ik dat verder nooit gemeld, omdat ik al mijn rijbewijs had op dat moment. En omdat mijn neuroloog toen ook aangaf dat als ik die periode niet zou rijden en geen aanvallen meer zou krijgen dit voldoende was. Ik slik nu 10 jaar later nog wel nog steeds medicijnen.
Vorig jaar heb ik mijn rijbewijs moeten verlengen, maar omdat daar verder niet naar gevraagd werd, heb ik daar toen geen melding van gemaakt.

Is dat geen risico met het oog op verzekering? Mocht er iets gebeuren, dat je verzekering dan niet uitkeert?
<<

Pippin

Kwebbel

Bericht 16 Feb 2014 16:00

TukTuk schreef:Is dat geen risico met het oog op verzekering? Mocht er iets gebeuren, dat je verzekering dan niet uitkeert?

Momenteel heb ik geen auto, rijd ik alleen af en toe in een Greenwheels auto. Bij het aanvragen van dat abonnement heb ik er wel melding van gemaakt. Moest toen ook een verklaring invullen met uitleg van mijn geschiedenis, en toen ben ik geaccepteerd. Die verzekering weet ervan, dus ik ga ervan uit dat zij daar geen problemen mee hebben.
<<

Anoniem122

Bericht 16 Feb 2014 16:05

Ah ok, dan zou het idd geen probleem moeten zijn!

Aan de ene kant wel goed dat er streng gecontroleerd wordt, maar vindt het dan bijvoorbeeld wel raar dat bestuurders boven de 75 jaar, maar 1x in de 5 jaar gekeurd hoeven te worden. Dat zou wat mij betreft wel vaker mogen, in die 5 jaar kunnen mensen toch snel "aftakelen" en vaak zijn die oudjes echt een gevaar in het verkeer.
<<

Anoniem73

Bericht 16 Feb 2014 16:08

Eigenlijk zoals pippin zegt. Verlengen en als er iets niet klopt hoor je dat vanzelf wel. Mijn man (examinator en instructeur) zegt ook dat als er inprincipe niks veranderd je geen eigen verklaring hoeft in te vullen.
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Feb 2014 16:37

Als je rijbewijs een afwijkende geldigheidsduur heeft, dus minder dan 10 jaar, dan moet je inderdaad weer gekeurd worden.
Afbeelding
<<

Anoniem130

Bericht 18 Feb 2014 14:39

Magenta schreef:Eigenlijk zoals pippin zegt. Verlengen en als er iets niet klopt hoor je dat vanzelf wel. Mijn man (examinator en instructeur) zegt ook dat als er inprincipe niks veranderd je geen eigen verklaring hoeft in te vullen.

Helaas toch wel. :( Heb het CBR maar even gebeld, voor het geval ik er anders weer voor niets stond. Maar omdat ik een rijbewijs voor 5 jaar had gekregen, moet ik opnieuw een eigen verklaring invullen. Waarschijnlijk hoef ik niet gekeurd te worden, omdat het dossier dus niet veranderd is. Ik moet alleen een handtekening van mijn huisarts halen.

Vind dat eerlijk gezegd nog stommer, want dan gaat het dus helemaal niet echt om het feit dat ze een vinger aan de pols willen houden of iets willen controleren. Want ze hoeven me waarschijnlijk helemaal niet te zien en gaan dus alsnog weer van dat oude dossier uit. Het gaat nu echt alleen om dat a4tje met ja/nee vragen wat ze al 2x gehad hebben en dat ik 25 euro moet betalen om dat weer op te mogen sturen.. :12:

(er werd ook twee keer na zeven minuten wachten opgenomen en gelijk weer opgehangen, leuk bij 0900-nummers)
<<

Anoniem130

Bericht 17 Apr 2014 15:34

Jeeejjj, het kostte ze een eeuwigheid om over na te denken (of eigenlijk niet, want toen ik na 6 weken boos belde zou ze heb aan arts doorgeven - vergeten dus - en toen had ik binnen drie dagen een besluit), maar ze hebben geluisterd naarmijn neuroloog zijn advies en boze uitroeptekens. Eindelijk een goedkeuring zonder beperkingen, jeeeejjj!

Nu snel rijbewijs weer aanvragen want zit al ruim een maand zonder.

Terug naar Algemeen