Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Het nieuwe nederlands.

<<

caribbeanlover

Bericht 10 Apr 2014 11:46

Het nieuwe nederlands.

Ik erger mij soms aan hoe er tegenwoordig wordt gesproken en vraag mij af of het wel goed nederlands is. Zo vraag ik mij of het volgende wel correct is en wat echt iets is van de laatste tijd.

* Hoe leuk is dat?
Ik zou zeggen en wat vroeger ook zo werd gezegd '' Leuk is dat he?''.

* Zo lees en hoor ik ook wel eens dit '' Dit kocht ik in Antwerpen''.
Ik zou dan zeggen '' Dit heb ik gekocht in Antwerpen''.

Het zal vast wel kunnen, maar ik vind het niet klinken vooral ''hoe leuk is.......'''wat ik erg vaak hoor. Waarom moet het ineens anders, kan het niet gewoon normaal en zoals het altijd was?
<<

Anoniem313

Bericht 10 Apr 2014 13:26

Re: Het nieuwe nederlands.

Taal verandert altijd. Vroeger zeiden mensen 'jottem' als ze iets leuk vonden, dat is ook verdwenen. Over 20 jaar praten mensen weer heel anders dan wij nu doen. Ik vind dat juist leuk. je kunt het ook niet tegenhouden - maar je hoeft zelf natuurlijk geen woorden of zinnen te gebruiken die je niet mooi vindt.
<<

Anoniem119

Bericht 10 Apr 2014 13:33

Daar kun je niets aan doen CBL. Taal is niet statisch, taal verandert. Wat nu nog vreemd klinkt, is over tien jaar normaal. Wat nu nog normaal klinkt, is over vijftig jaar hopeloos ouderwets.
<<

caribbeanlover

Bericht 10 Apr 2014 14:26

Ik weet ook wel dat ik er niks aan kan veranderen, maar vroeg het me gewoon af.
<<

Anoniem260

Bericht 10 Apr 2014 17:35

de eerste is volgens mij gewoon een kloppende zin, de tweede vind ik een beetje vreemd grammaticaal gezien
<<

sonly

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 10 Apr 2014 17:43

Ik vind het ook niet mooi klinken. Ik lees het wel is op die manier in blog's ed. en dan denk ik vaak "Vind je jezelf nu echt zo interessant?"
Diegene bedoeld het misschien helemaal niet op die manier, maar zo komt het op mij over. Lelijk taalgebruik.

(nu weet ik dat mijn eigen taalgebruik vaak niet altijd even grammaticaal correct is en er hier en daar een spelfout te lezen is, maar dat komt meer omdat ik het lastig vind)
<<

caribbeanlover

Bericht 10 Apr 2014 20:57

sonly schreef:Ik vind het ook niet mooi klinken. Ik lees het wel is op die manier in blog's ed. en dan denk ik vaak "Vind je jezelf nu echt zo interessant?"
Diegene bedoeld het misschien helemaal niet op die manier, maar zo komt het op mij over. Lelijk taalgebruik.

(nu weet ik dat mijn eigen taalgebruik vaak niet altijd even grammaticaal correct is en er hier en daar een spelfout te lezen is, maar dat komt meer omdat ik het lastig vind)

Het is ''ik lees het wel EENS op die manier''. Maakt niet uit hoor, ik begrijp je wel alleen lees ik met name hier vaak ''is'' ipv ''eens''. Ben zelf niet goed met leestekens op de goede plek dus die handicap heb ik weer. Qua spellen en zoals een verkeerd woord in jouw geval ben ik dan wel weer goed in.
<<

Anoniem85

Bericht 10 Apr 2014 21:07

Nederlands
<<

caribbeanlover

Bericht 10 Apr 2014 22:43

Sun schreef:Nederlands

Ja en? Dat zeg ik toch.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 10 Apr 2014 23:02

Het is met een hoofdletter
2021🩷
2024 💙
<<

caribbeanlover

Bericht 11 Apr 2014 09:36

Het gaat hier nu niet om wel of geen hoofdletters, maar zinnen anders formulieren dan vroeger.
<<

Anoniem85

Bericht 11 Apr 2014 09:43

Oh oké
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Apr 2014 09:54

En dus omdat hij wel iemand in dit topic terecht wijst op een taalkundige fout, maar iemand anders dat bij jou niet doen.
Bijzonder.

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 11 Apr 2014 10:00

Silly-One schreef:En dus omdat hij wel iemand in dit topic terecht wijst op een taalkundige fout, maar iemand anders dat bij jou niet doen.
Bijzonder.

Is dit geheimtaal? :)

♥♥
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Apr 2014 10:02

Elliot schreef:
Silly-One schreef:En dus omdat hij wel iemand in dit topic terecht wijst op een taalkundige fout, maar iemand anders dat bij jou niet doen.
Bijzonder.

Is dit geheimtaal? :)

Of is dit nieuw Nederlands? ;)

Taal verandert inderdaad wel veel, maar ik stoor mij daar dan niet aan. Dat is juist taal, het gaat mee met de tijd en is zeer trend gevoelig en toch begrijpen we het wel (bijna) altijd. Fantastisch fenomeen :)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 11 Apr 2014 11:50

caribbeanlover schreef: Qua spellen en zoals een verkeerd woord in jouw geval ben ik dan wel weer goed in.

:palm:
2015 💙
<<

Anoniem51

Bericht 11 Apr 2014 12:09

caribbeanlover schreef:Het gaat hier nu niet om wel of geen hoofdletters, maar zinnen anders formulieren dan vroeger.

Oh, ik dacht al dat ik een nieuwe spellingregels gemist had, dat 'Nederlands' ineens niet meer met hoofdletter was ofzo.
En verder... Let it go. Uitdrukkingen zijn er altijd, die komen en gaan. Vroeger was alles 'vet gaaf' en nu heb je daar ook al hele andere bewoordingen voor. En volgend jaar noem je dat weer anders. Ik vind het juist wel interessant.
<<

Foxes

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 11 Apr 2014 12:20

Ik heb dat weleens als ik rapportages van een aantal jaren geleden lees. Gaat dan niet zozeer om uitdrukkingen, meer om spelling. Zo heb ik collega's die nog steeds woorden met een k schrijven i.p.v. c.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Bericht 11 Apr 2014 12:37

Of andersom, mijn vader schrijft bv altijd nog vacantie. Ipv vakantie.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

President

Bericht 11 Apr 2014 16:24

caribbeanlover schreef:Het gaat hier nu niet om wel of geen hoofdletters, maar zinnen anders formulieren dan vroeger.

:nerd:
❤️ 7 juni 2018
<<

Anoniem 49

Bericht 11 Apr 2014 16:24

Bliss schreef:

:nerd:

:good:
<<

caribbeanlover

Bericht 11 Apr 2014 16:42

Natural schreef:Ik heb dat weleens als ik rapportages van een aantal jaren geleden lees. Gaat dan niet zozeer om uitdrukkingen, meer om spelling. Zo heb ik collega's die nog steeds woorden met een k schrijven i.p.v. c.

Dat is toch niet raar? Beide kan dacht ik.
<<

caribbeanlover

Bericht 11 Apr 2014 16:43

Dundas schreef:

Oh, ik dacht al dat ik een nieuwe spellingregels gemist had, dat 'Nederlands' ineens niet meer met hoofdletter was ofzo.
En verder... Let it go. Uitdrukkingen zijn er altijd, die komen en gaan. Vroeger was alles 'vet gaaf' en nu heb je daar ook al hele andere bewoordingen voor. En volgend jaar noem je dat weer anders. Ik vind het juist wel interessant.

Ik zeg toch niet dat het mij stoort! Ik vroeg mij af hoe het zit. Hoezo vroeger mbt vet gaaf? Zolang is dat niet geleden en bovendien wordt het nog volop gezegd hoor ook alleen vet.
<<

caribbeanlover

Bericht 11 Apr 2014 16:44

Bijzonder.

Zeg ik ergens dat zij dat niet mag?! Nee!
<<

Anoniem51

Bericht 11 Apr 2014 16:46

caribbeanlover schreef:
Dundas schreef:

Ik zeg toch niet dat het mij stoort! Ik vroeg mij af hoe het zit. Hoezo vroeger mbt vet gaaf? Zolang is dat niet geleden en bovendien wordt het nog volop gezegd hoor ook alleen vet.

Dat klopt, je zegt inderdaad niet dat het je stoort. Je zegt dat je je eraan ergert.
Volgende

Terug naar Algemeen