Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Voel jij je ('s avonds) veilig op straat?

<<

Geel

Bericht 13 Mrt 2021 22:08

Voel jij je ('s avonds) veilig op straat?

N.a.v. de moord op Sarah Everard ben ik daar benieuwd naar. https://nos.nl/artikel/2372493-honderde ... erard.html

Voel jij je veilig op straat? En is er een verschil tussen overdag of 's avonds? Wandel je bijvoorbeeld 's avonds naar huis of ga je sporten? (Even pre-avondklok ;-))

En alles wat je er nog meer over te zeggen hebt - welkom. :heart:
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 13 Mrt 2021 22:14

Re: Voel jij je ('s avonds) veilig op straat?

Ik durf in de avond niet alleen over straat. Als ik wel op straat ben loop of fiets ik sneller dan normaal. En als ik in de auto stap doe ik meteen de deur op slot.
Ik hou niet van donker door iets van lang geleden
Afbeelding
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Mrt 2021 22:15

Nee. Overdag wel op redelijk drukke of bekende plekken. In de avond niet, ben ik altijd op mijn hoede als ik alleen ben. Vroeg in de ochtend ook, gewoon omdat er dan niet veel mensen op straat zijn. Ik was laatst overdag op de hei en wilde met mijn zoontje in de wandelwagen een mooi pad in slaan maar het voelde toch niet fijn omdat ik daar zo alleen zou lopen. Dat vond ik toen best gek van mezelf. Ik ben er toen een stukje ingelopen maar hoe verder ik kwam (en nog niemand zag) hoe onprettiger het voelde en toen ben ik maar omgedraaid.
<<

Linvi

Bericht 13 Mrt 2021 22:18

Ja, ik voel me absoluut wel veilig. Ben sowieso niet zo snel bang. Ben ooit heel lang geleden op klaarlichte dag aangerand dus dan zou ik me nooit meer veilig kunnen voelen!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Mrt 2021 22:21

Ik las laatst ergens de vraag wat zou jij anders doen in een wereld zonder mannen? Toen besefte ik me pas dat ik in een wereld met alleen maar vrouwen toch wel dingen anders zou doen. Dat besef vond ik shocking en naïef tegelijk.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 13 Mrt 2021 22:30

Nee ik vind dat altijd wel spannend.
Ik kom nu niet veel meer alleen thuis 's avonds maar vroeger in m'n studententijd en ook toen ik avonddiensten en nachtdiensten draaide heb ik ook veel van dat soort trucjes gedaan die in het gesprek hierover veelal werden aangehaald. Laten weten als je veilig thuis bent, echte of nep telefoontjes, in het midden van de straat fietsen ipv langs de rand, rustige wegen vermijden.
Inderdaad erg dat dit als normaal gedrag wordt gezien.
Let's discover the world together.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 13 Mrt 2021 22:35

Ik voel me over het algemeen altijd wel veilig, ook ‘s avonds. Ik fiets ook gerust rond middernacht nog alleen naar huis na een avonddienst. Ik zal echter nooit ergens buitenuit gaan lopen of fietsen in het donker. Mijn oud-klasgenootje is toen ze ‘s nachts alleen naar huis fietste verkracht en vermoord en dat heeft wel veel veranderd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Mrt 2021 22:39

Nee. Mijn man en moeder willen ook liever niet dat ik dat doe als het niet nodig is. Het gebeurd weleens en dan voel ik me niet echt niet fijn. Vroeger deed ik het weleens vaker een klein stukje midden in de nacht door de stad te voet naar huis. Dan werd ik weleens aangesproken dat ik dat niet moest doen als vrouw alleen.
<<

Anoniem326

Bericht 13 Mrt 2021 22:39

Nee. Ik heb ook altijd proberen te voorkomen dat ik ‘s avonds/ ‘s nachts alleen op straat was.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Mrt 2021 22:40

Jeetje Lady, wat afschuwelijk!!
<<

Anoniem313

Bericht 13 Mrt 2021 22:40

Ik voel me doorgaans heel veilig, fiets gerust ‘s nachts in m’n eentje door de stad. Maar ik ben (daardoor) soms ook wel wat naïef en doe dan dingen die achteraf niet superhandig zijn. Voor zonsopgang gaan hardlopen in onbekend buitengebied en dan verdwalen, dat soort dingen.
Ik had vorig jaar een keer een situatie waarin ik me echt niet op m’n gemak voelde en toen heb ik m’n zus gebeld en de lijn open gehouden.
<<

Anoniem326

Bericht 13 Mrt 2021 22:41

Mijn ouders hebben vroeger ook altijd gezegd dat ik ze wakker moest bellen als de vriendin met wie ik naar huis zou fietsen niet meer mee terug ging. Dat zal ik mijn kinderen ook zeggen. Bel altijd op als je alleen naar huis moet. Dan kom ik je halen.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Mrt 2021 22:43

Ja, ik voel me ‘s avonds en ‘s nachts veilig op straat. Ben niet angstig of bang in het donker en ga ook prima alleen naar huis.

Misschien maakt het uit waar je woont, dorp of stad? In ons dorp gebeurd eigenlijk weinig gekkigheid. Maar ik kan me voorstellen dat dat anders is wanneer je in plaats woont waar vaker wat voorgevallen is.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 13 Mrt 2021 22:46

Ik ging niet veel uit vroeger toen ik nog thuis woonde maar tegen m'n zus zei m'n moeder ook: Liever pas om 4 uur thuis en met een groepje fietsen dan op tijd naar huis in je eentje.

Jeetje Lady wat afschuwelijk.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem326

Bericht 13 Mrt 2021 22:46

Wij fietsen na het uitgaan terug van stad naar dorp en dan fietste je op een slecht verlicht fietspad langs het bos. Daar zijn meerdere meisjes en jonge vrouwen verkracht. Ik denk dat ik in een stad minder bang zou zijn. Meer verlichting en grote kans dat iemand je hoort als je gilt.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Mrt 2021 22:48

Als puber had ik ook wel wat angst maar liet ik er geen dingen voor. Mijn moeder was ook altijd bezorgd en wilde me graag ophalen etc. Maar dat wilde ik niet. Fietste dan wel samen met iemand en als ik in mijn eentje was trapte ik flink door en was ik alert op mijn omgeving (na het uitgaan of avonddienst). Ik fietste dan vanuit de stad naar een dorp. Nu ben ik nog angstiger en heb ik natuurlijk ook een auto dus ga dan liever met de auto of regel iets anders.

Ik zou dat ook tegen mijn kinderen zeggen. Maar ik was zelf dus ook eigenwijs.
Laatst gewijzigd door Lot op 13 Mrt 2021 22:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem313

Bericht 13 Mrt 2021 22:48

HollyGolightly schreef:Wij fietsen na het uitgaan terug van stad naar dorp en dan fietste je op een slecht verlicht fietspad langs het bos. Daar zijn meerdere meisjes en jonge vrouwen verkracht. Ik denk dat ik in een stad minder bang zou zijn. Meer verlichting en grote kans dat iemand je hoort als je gilt.

Dit inderdaad. Door hartje Rotterdam fietsen ‘s nachts vind ik niet eng, door het buitengebied eerder.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 13 Mrt 2021 22:49

SoGood schreef:Jeetje Lady, wat afschuwelijk!!

Ja, dat is heel heftig geweest. Ik was zestien, zij ook.

<<

Jada

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 13 Mrt 2021 22:49

Ik voel mij wel veilig en ga ook wel in het donker alleen over straat zonder dat ik mij angstig voel.
Toch moet ik bekennen dat ik veel dingen wel gedaan heb en kwam ik nav de huidige berichtgeving tot de realisatie dat ik in het donker niet met mijn koptelefoon over straat ga. Normaal als ik fiets of loop heb ik bijna altijd een koptelefoon met een podcast of muziek op. Maar dit doe ik dus bewust niet als het donker is omdat ik dan toch alerter wil zijn.
Maar ik ben echt wel eens overgestoken terwijl dat niet hoefde omdat er een man of meerdere mannen achter mij aan liepen en ik daar toch geen fijn gevoel bij had, of een andere route en daardoor omweg nemen naar huis, en ik app altijd met vriendinnen als we samen de stad in zijn geweest dat we weer veilig thuis zijn en ik heb ook echt wel eens gedaan alsof ik aan het bellen was.
En een paar jaar geleden was hier in de wijk een aanrander actief en toen heb ik wel een klein busje haarlak in mijn jaszak gehad ter verdediging.

Dus ik ben wel tegenstrijdig maar ik ga in het donker niet met angst over straat maar ik ben wel veel alerter en bewust van mogelijke situaties en daar anticipeer ik dan wel op als mijn gevoel zegt dat ik beter even een andere route kan nemen oid.

Wat Thunder zegt klopt denk ik ook wel, in het dorp waar ik vandaan kom is zoiets nooit aan de orde geweest. Alle voorbeelden van dingen die ik heb gedaan waren hier in de stad.
Ik mocht overigens ook nooit alleen naar huis van mijn ouders, maar denk dat dat ook meer te maken had met een meisje uit ons dorp die op klaarlichte dag vermoord is toen ze naar huis fietste. Maar daar waren ook de jongens/mannen in ons dorp wel alert op dat je als meisje/vrouw niet alleen naar huis moest.
<<

Anoniem326

Bericht 13 Mrt 2021 22:50

Ik bedenk me nu dat ik in mijn studententijd in Amsterdam veel minder bang was om ‘s nachts over straat gegaan. Maar daar was licht, reden taxi’s en kan je schreeuwen om hulp. Daar ben ik echt wel alleen naar huis gefietst. Maar ik zou nu nog steeds het stuk van stad naar dorp waar ik nu woon niet alleen fietsen.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 13 Mrt 2021 22:52

Ik voel me over het algemeen wel veilig. Ik ben hooguit wat meer op mijn hoede, maar niet perse mbt mannen (meer bijv verslaafden of algemeen ongure types). Dat komt Meer omdat je in het donker minder overzicht hebt en er dus meer onverwachte dingen/mensen kunnen opduiken. Ik fiets ook in het donker alleen naar huis, anders zou ik nooit meer ergens komen (woon alleen en heb geen auto). In het donker kiest ik wel bij voorkeur voor wat drukkere routes, maar dat kan met waar ik woon prima.
Mijn moeder was toen ik tiener was vrij “hard” hierin, in die zin dat ze zei: ik kan je toch nog overal tegen beschermen. Waar sommige vriendinnen áltijd gebracht en gehaald werden mocht ik veel sneller zelf overal naartoe, wel samen met anderen. Ik geloof dat ik die nuchter houding redelijk heb overgenomen. Ik snap trouwens wel dat dit een stuk lastiger ligt als jou daadwerkelijk weleens zoiets is overkomen.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 13 Mrt 2021 22:53

Nee, dat snap ik goed Holly. Dat zou ik dus ook nooit doen en ik snap ook niet goed dat er vrouwen zijn die het wel doen/durven. Maar hier in en aan de rand van de stad weiger ik om bang te zijn.

<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 13 Mrt 2021 22:53

Ik moest vroeger midden in de nacht best een eind fietsen door verlaten buitenwijken. Ik voelde me nooit onveilig. Er reed veel beveiliging rond in die (villa)wijken en soms reed zo’n beveiligingsauto dan een stukje met me op 🥰

Toen vriend nog veel weg was voor z’n werk was ik weleens angstig in het donker maar dat was meer gewoon een beetje irreeel. Ik vind het niet eng en voel me niet onveilig hier in de stad. In buitengebieden hier zou ik niet alleen fietsen of wandelen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 13 Mrt 2021 22:55

Ik voelde me in de binnenstad ook altijd veiliger. Zoals ik er nu over denk breng en haal ik mijn dochter later wel gewoon als ze op stap gaat.

Lady, is de dader gevonden?
<<

Anoniem326

Bericht 13 Mrt 2021 22:56

Lady schreef:Nee, dat snap ik goed Holly. Dat zou ik dus ook nooit doen en ik snap ook niet goed dat er vrouwen zijn die het wel doen/durven. Maar hier in en aan de rand van de stad weiger ik om bang te zijn.

Nee ik ook niet. Ik had iets teveel de situatie hier in mijn hoofd. Dan fiets je langs sportvelden, bos, en lege parkeerplaatsen (horen bij sportvelden), slecht/nauwelijks verlicht en dan een verharde weg langs het fietspad.
Volgende

Terug naar Algemeen