Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Fraude?

<<

Anoniem304

Bericht 16 Feb 2021 16:05

Fraude?

Wat zouden jullie doen als een vriendin, goede bekende, buurvrouw waar je goed mee kan of familielid liegt tegen de belastingdienst, UWV, gemeente en werkgever om op die manier zoveel mogelijk geld/voordelen binnen te harken en daar 'niks' voor te doen? En zou je een vriendschap/contact er op stuk laten lopen als iemand verder echt lief en leuk is, maar je weet dat dit bewust gebeurd?

Denk dan aan toeslagen/uitkeringen voor 1 persoon terwijl er nog iemand woont, maar niet ingeschreven staat etc.

Ik wil er niet te diep op in gaan, misschien later en dan verwijder ik het weer, maar ik merk dat het begint te knagen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Feb 2021 16:07

Re: Fraude?

Ik zou diegene waarschijnlijk wel 'verlinken'. Ik vind dit soort mensen echt het uitschot van de maatschappij..
Oh en de vriendschap/relatie wat dan ook zou bij mij ook heel snel voorbij zijn.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Feb 2021 16:09

Scandic schreef:Ik zou diegene waarschijnlijk wel 'verlinken'. Ik vind dit soort mensen echt het uitschot van de maatschappij..
Oh en de vriendschap/relatie wat dan ook zou bij mij ook heel snel voorbij zijn.

Eens. Met zulke mensen wil ik geen vrienden zijn.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Feb 2021 16:09

Ja eens met Scandic. Of ik echt een vriendin zou verlinken weet il niet, maar haar er wel op aanspreken.
<<

Anoniem316

Bericht 16 Feb 2021 16:10

Tja, vanuit mijn werk moet ik wel. Maar zal het niet altijd doen. Als in zelf melden. Ik zou, in mijn geval, wel het gesprek met diegene aan gaan van 'joh, je weet wat voor werk ik doe en ik moet hier eigenlijk wat mee'.
Doet diegenen er niks mee, dan meld ik het wel.
Je zou in jouw geval een anonieme melding kunnen doen, dan wordt het gecontroleerd. Maar dan is het niet terug te leiden naar jou.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Feb 2021 16:17

Ik zou me er niet prettig bij voelen, voor mij zou het een vriendschap wel bekoelen.

Een beetje afhankelijk van de omstandigheden en redenatie van diegene zou ik er misschien wel (tijdelijk) mee kunnen dealen. Denk aan: hele jaar toeslagen terug betalen omdat je in december gaat samenwonen, want dat is financieel echt wel een flinke hap!
08/2018
05/2021
<<

Anoniem304

Bericht 16 Feb 2021 16:25

ME, zo'n situatie was het eind vorig jaar ongeveer inderdaad, al speelde er toen ook al iets meer. Maar ze hebben het dit jaar niet aangepast naar de werkelijke situatie en nu is er nog meer bij gekomen waardoor ik de neiging krijg om te gaan klikken. Ik mag diegene graag, maar het gaat steeds meer knagen. En ik weet niet hoeveel mensen van de situatie weten, dus er is wel een kans dat ze dan weten dat het van mij komt en dat wil ik niet.
Ik kan er gewoon echt niet tegen dat het iemand zo voor de wind gaat door te liegen en 'wij' maar hard werken.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Feb 2021 16:26

Met een goede vriendin zou ik het bespreken als me niet prettig bij de situatie zou voelen. Bij iedereen die iets verder van me af staat zou ik vinden niet genoeg te weten over de situatie om echt te kunnen oordelen en dus ook niks aangeven. Heb teveel slachtoffers van de kostendelersnorm gezien waardoor ik dat systeem omzeilen in veel gevallen wel begrijp.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Feb 2021 16:29

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het niet om zo'n situatie gaat, ME 😉 Dat is natuurlijk ook eigenlijk een discrepantie in het systeem van de Belastingdienst..

Oh zie nu jouw reactie Savi. In bovengenoemd geval zou ik het laten, maar als iemand willens en wetens in het nieuwe jaar allerlei toeslagen gaat opstrijken en niet aangeeft dat er nu een toeslagpartner is, dan zou ik dat echt heel, heel erg kwalijk vinden.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Feb 2021 16:31

Ik denk dat ik het ook zou laten verwateren. Dit voelt niet echt goed.

Of ik zou klikken weet ik niet. Als ik bang zou zijn dat die persoon erachter komt, dan voelt dat ook niet helemaal goed. Niet helemaal eerlijk richting mezelf, als ik het zo op zou lossen, in plaats van die persoon aanspreken.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Feb 2021 16:32

Ik zal je niet quoten :)
Voorbeeld wat ik gaf ik wat ik ook wel vaker in mijn omgeving heb gezien als mensen gingen samenwonen. Vaak ging het dan ook om 1 student (met huurtoeslag) waarbij net gestarte partner er halverwege het jaar in kwam wonen. Dat had dan direct de consequentie dat toeslagen van het hele jaar terug moesten vanwege samenwonen, terwijl een groot gedeelte van het jaar de partner helemaal geen inkomen leverde aan het huishouden (heb je het al snel over 2000-3000 euro). Waar mogelijk werd dat per 1 januari dan wel gewoon volgens de regels gedaan (of eerder als het moest met een dure rekening als gevolg...)

Het was wel netjes geweest als ze per 1 januari gewoon alles 'recht' hadden gezet en het niet stilzwijgend door laten lopen dan! Mij zou het inderdaad ook wel gaan knagen qua situatie! Het voelt dan vooral als geld vangen en waarschijnlijk gaat dat geld er net zo hard uit aan onnodige dingen...
08/2018
05/2021
<<

Elisabeth

Lady-post-a-lot

Bericht 16 Feb 2021 16:35

Lastig he.. Ik zit ook in zo'n soort situatie. Het vreet ook aan me dat wij overal hard voor moeten werken en dat bij de ander het makkelijk komt aanwaaien. In deze situatie zie ik beetje bij beetje wel verandering dat ze proberen om het wel goed te doen en weer zelf geld te verdienen. Maar lastig wel, want zelf werken levert minder op dan sjoemelen. Verlinken doe ik niet want er zijn ook kinderen in het spel.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Feb 2021 16:40

Elisabeth schreef:Lastig he.. Ik zit ook in zo'n soort situatie. Het vreet ook aan me dat wij overal hard voor moeten werken en dat bij de ander het makkelijk komt aanwaaien. In deze situatie zie ik beetje bij beetje wel verandering dat ze proberen om het wel goed te doen en weer zelf geld te verdienen. Maar lastig wel, want zelf werken levert minder op dan sjoemelen. Verlinken doe ik niet want er zijn ook kinderen in het spel.

Denk dat die mensen eerder jaloers zullen zijn op jullie dat jullie er hard voor werken. Dat je je best doet om te werken maar dat dat minder oplevert dan sjoemelen klinkt voor mij niet als komen aanwaaien!
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Feb 2021 16:42

Joey schreef:
Elisabeth schreef:Lastig he.. Ik zit ook in zo'n soort situatie. Het vreet ook aan me dat wij overal hard voor moeten werken en dat bij de ander het makkelijk komt aanwaaien. In deze situatie zie ik beetje bij beetje wel verandering dat ze proberen om het wel goed te doen en weer zelf geld te verdienen. Maar lastig wel, want zelf werken levert minder op dan sjoemelen. Verlinken doe ik niet want er zijn ook kinderen in het spel.

Denk dat die mensen eerder jaloers zullen zijn op jullie dat jullie er hard voor werken. Dat je je best doet om te werken maar dat dat minder oplevert dan sjoemelen klinkt voor mij niet als komen aanwaaien!

Geloof me, er zijn ook mensen die heel trots zijn dat ze zo gebruik maken van de regels van de overheid dat ze met zo min mogelijk doen voldoende geld binnen halen...
08/2018
05/2021
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Feb 2021 16:45

MissEnergy schreef:
Joey schreef:Denk dat die mensen eerder jaloers zullen zijn op jullie dat jullie er hard voor werken. Dat je je best doet om te werken maar dat dat minder oplevert dan sjoemelen klinkt voor mij niet als komen aanwaaien!

Geloof me, er zijn ook mensen die heel trots zijn dat ze zo gebruik maken van de regels van de overheid dat ze met zo min mogelijk doen voldoende geld binnen halen...

I know
<<

Anoniem304

Bericht 16 Feb 2021 16:48

Ja precies ME en dat kan ik ook nog wel begrijpen. In dit geval was dat dan ook maar een paar weken en dus 2 maanden toeslag en dan denk ik; ach.

Maar, graag niet quoten want ik ga dit gauw weer weghalen.

*

Blabla

Ik haal dit zo weer weg, maar ik vind het zo zuur!
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 17 Feb 2021 21:50, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem301

Bericht 16 Feb 2021 16:52

De vriendschap zou ik op een laag pitje zetten omdat het niet is hoe mijn moreel is en dat niet meer zou matchen.

Maar ik zou het absoluut niet gaan melden of verklikken, puur omdat ‘wij hard werken en zij niet’ vind dat heel naar. Plus je weet niet altijd precies hoe het zit. Kijk naar die arme vrouw die boodschappen van haar moeder ontving en een boete kreeg en alle boodschappen terug moet betalen.

Mensen hebben de nare eigenschap dat als ze ook maar dénken dat de ander het in hun ogen onterecht beter heeft hier heel snel een stokje voor te willen steken.
<<

Anoniem304

Bericht 16 Feb 2021 16:53

In dit geval weet ik wel 100% zeker hoe het exact zit. En dat is ook waarom het zo knaagt.

Oh Carrie, heb je de andere berichten daarvan gelezen. Zo arm was die mevrouw niet, met haar motor en vakanties, bleek later.
Als je wel een motor hebt en op vakantie gaat, maar nooit boodschappen doet val je op een gegeven moment door de mand natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 16 Feb 2021 16:55, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Feb 2021 16:55

Helemaal eens met Carrie. Ik denk niet dat de vriendschap het zou redden maar ik ga niemand melden bij UWV of andere instanties.
<<

Anoniem301

Bericht 16 Feb 2021 17:00

Savi schreef:In dit geval weet ik wel 100% zeker hoe het exact zit. En dat is ook waarom het zo knaagt.

Oh Carrie, heb je de andere berichten daarvan gelezen. Zo arm was die mevrouw niet, met haar motor en vakanties, bleek later.
Als je wel een motor hebt en op vakantie gaat, maar nooit boodschappen doet val je op een gegeven moment door de mand natuurlijk.

Ook absoluut niet mee eens. Waarom worden mensen in de bijstand gedegradeerd tot ja wat eigenlijk? Mensen die geen plezier meer mogen hebben in hun leven? Ze mag niet op vakantie en geen motor rijden? De bijstand 1021 per maand hè, netto. Ben blij voor haar dat het haar lukte op vakantie te gaan en motor kon rijden.

Dit soort reacties maakt me echt verdrietig. Vind het echt walgelijk hoe er met mensen in de bijstand wordt om gegaan.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 16 Feb 2021 17:01

Ik zou een melding maken. Wel anoniem, zo laf ben ik dan ook wel weer.
Mijn broer en vriendin hebben ook heel lang toeslagen en bijstand opgestreken, met een soortgelijke constructie. Zij stond alleen ingeschreven met 4 kinderen en "kon" niet werken. Toen de banden goed waren, ben ik regelmatig de discussie aangegaan. Toen later bleek dat mijn broer mij en mijn man voor heel veel geld had opgelicht heb ik een melding gemaakt. Uit rancune, ja. Maar zeker niet onterecht. Dat was de druppel.
<<

Anoniem304

Bericht 16 Feb 2021 17:05

Carrie schreef:
Savi schreef:In dit geval weet ik wel 100% zeker hoe het exact zit. En dat is ook waarom het zo knaagt.

Ook absoluut niet mee eens. Waarom worden mensen in de bijstand gedegradeerd tot ja wat eigenlijk? Mensen die geen plezier meer mogen hebben in hun leven? Ze mag niet op vakantie en geen motor rijden? De bijstand 1021 per maand hè, netto. Ben blij voor haar dat het haar lukte op vakantie te gaan en motor kon rijden.

Dit soort reacties maakt me echt verdrietig. Vind het echt walgelijk hoe er met mensen in de bijstand wordt om gegaan.

Je mag wel een motor hebben en op vakantie gaan. Maar je mag niet op vakantie gaan zonder het te melden en een motor moet je ook opgeven bij je 'vermogen'. Mijn moeder zit in de bijstand, dus ik weet er alles van.
En als je dan dus een motor (plus bijbehorende kosten) hebt en op vakantie gaat, maar er nooit afschrijvingen voor boodschappen zijn dan klopt er dus iets niet.
Mijn moeder heeft ook een autootje en dat mag gewoon hoor, maar er zijn gewoon regels waar je je aan moet houden.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Feb 2021 17:07

Nee, dat doe ik niet. Ik ken iemand die is afgekeurd en hiervoor een uitkering krijgt maar die wel bijna fulltime in het zwart werkt. Ik vind daar wat van ja, maar het is niet aan mij om daar wat mee te doen.
<<

Anoniem337

Bericht 16 Feb 2021 17:10

Wij hadden ook zo'n vriend en mede daardoor is de vriendschap wel verwaterd. Hij zat in de schuldsanering en kreeg ww maar werkte er wel zwart bij want 'hij kon echt niet rondkomen van € 50,- per week'.
Iedereen kan buiten zijn schuld om in de ellende komen maar hij had het echt aan zichzelf te danken en ik kon daar dus ook echt niet tegen.

Melding heb ik er niet van gemaakt maar ik zou het wel begrijpen als jij het wel zou doen, ik kan ook niet zo goed tegen dat soort situaties. Als je echt iets mankeert, prima. Alleen maar fijn dat daar een vangnet voor is. Maar niet op zo'n manier.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 16 Feb 2021 17:10

Ik zou dat niet doen denk ik.
Volgende

Terug naar Algemeen