Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Hoe kan ik helpen?

<<

Anoniem282

Bericht 20 Nov 2019 00:55

Hoe kan ik helpen?

Hoi,

Allereerst wil ik jullie vragen mijn post niet te quoten.

Zoals een aantal van jullie heeft gelezen in een ander topic heeft een heel goede vriend van mij net de liefde van zijn leven verloren. Zij woonde in een land waar euthanasie bij wet verboden was en hij heeft haar tot bijna haar dood verzorgd en onderhouden. Het gevolg is nu dat hij bijna 3 jaar niet heeft gewerkt (in haar land waren er geen mogelijkheden voor hem) en hij nu een bijstandsuitkering heeft moeten aanvragen. Alles is opgegaan aan haar behandelingen en verzorging.

Achteraf zegt hij ook dat hij eerder terug had moeten gaan naar NL, maar dat is achteraf. Zojuist heb ik 500 euro overgemaakt. I don't care; een lening of een gift. Ik geef om hem en hij moet kunnen eten en in zijn basisbehoeften kunnen voorzien.

Als we in dezelfde stad woonden, mocht hij dagelijks me bij eten. Dat is alleen niet het geval. Het is zo schrijnend om te zien: gebroken door het verlies van de liefde van zijn leven, niet in staat om fysiek werk aan te pakken vanwege een auto-immuunziekte (hij loopt heel slecht/met krukken), al maanden in afwachting op een 'go' voor een opdracht als zzp'er bij zijn oude opdrachtgever, maar ondertussen geen rooie rotcent hebben om rond te komen, omdat alles naar haar ging. Was het slim? Nee. Liefde is wat liefde doet. En in dat opzicht vind ik het zo mooi wat hij voor haar heeft gedaan. De artsen dachten echt dat ze het zou overleven met heel vooruitstrevende behandelingen.

Lang verhaal kort: hebben jullie enig idee hoe ik hem de komende tijd verder kan ondersteunen? Het gaat om primaire levensbehoeften: eten en drinken, zodat hij wel gewoon zijn huur kan betalen en andere verplichte vaste lasten. Of zal ik wekelijks een tas met boodschappen laten bezorgen? Ik weet het gewoon niet goed, omdat het mezelf ook raakt om hem zo te zien. Alle ideeën/hulp/tips zijn welkom. Dank voor het lezen. :)

P.S.: ik ben over een maand jarig en zat erover te denken om mijn vrienden te vragen iets af te staan aan etenswaren/drinken. Ik heb niets nodig, maar dat duurt nog een maand. En het geld dat ik nu heb overgemaakt gaat op aan de huur en deels zorgverzekering. Ik zoek voor de tussentijd een oplossing en weet het even niet.
<<

Anoniem277

Bericht 20 Nov 2019 03:31

Re: Hoe kan ik helpen?

Wat ontzettend lief dat je dit voor hem doet!
Ik weet niet of het mogelijk is om bv hello fresh of iets te laten bezorgen bij hem? Of hij überhaupt kookt voor zichzelf. Maar dan heeft hij de keuze in verschillende gezonde maaltijden en is hij niet afhankelijk van datgene wat jij hem bezorgd.
Of je moet bv een cadeaukaart kunnen hebben van de supermarkt zodat hij zelf kan beslissen wat hij wil eten maar volgens mij is dat er niet?
Kan hij niet aankloppen bij de voedselbank?

Hopelijk krijgt hij snel werk.
<<

Anoniem279

Bericht 20 Nov 2019 03:52

Hello Fresh is geen slecht idee, maar best prijzig. Dan zou ik dat geld liever steken in maandelijks wat langer houdbare boodschappen, denk ik. En andere dingen, wasmiddel etc.
Verder zijn er op Facebook in veel regio’s speciale facebookgroepen, opgericht door mensen die belangeloos koken en andere etenswaren aanbieden voor mensen die in financiële nood verkeren. Misschien kunnen jullie samen eens kijken of zoiets ook in zijn regio is. En misschien zijn er wel andere weggeefhoeken op Facebook waar hij bijvoorbeeld gratis spullen (anders dan eten) kan vinden. En de voedselbank inderdaad.

Wat ik niet snap: hij kan niet werken door omstandigheden (zal ze niet noemen vanwege je verzoek niet te quoten), maar hij hoopt wel als zzp’er aan de slag te kunnen, heeft daar ook iets gerichts voor lopen, alleen schiet dat nog niet op. Er zijn dus wel bepaalde werkzaamheden die hij wél kan doen. Is het niet mogelijk om datzelfde werk via een werkgever te doen? Ik denk dat het in zijn situatie het belangrijkst is om zekerheid op te bouwen. Zekerheid op doorbetaling bij ziekte, kans op ww bij ontslag etc. Als zzp’er zitten daar zoveel haken en ogen aan.

Verder: echt superlief en goed dat je dit doet!
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Nov 2019 07:21

Wat zorgzaam van jou en wat een verdrietige situatie. Is Crowdfunding geen oplossing?
L2014 & H2017
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 20 Nov 2019 07:23

Wat lief! Je kan idd een cadeaukaart doen van een supermarkt, of iedere week iets laten bezorgen. Hij kan zich aanmelden bij de voedselbank.
In welke regio woont hij? Miss kan en wil iemand van hier ook nog wat voor hem doen?
Heeft hij wel een ingericht huis? Anders via een wrggeefhoek oid.
Wat wil hij zelf?
30-04-2017
<<

Anoniem282

Bericht 20 Nov 2019 08:54

Flo: fysiek werk is nu geen optie, maar wat hij jarenlang deed als zzp’er was een kantoorbaan waar hij destijds met mazzel is ingerold. En omdat hij deze opdracht heel goed heeft gedaan, willen ze hem graag terug voor een nieuwe opdracht. Om dat officieel rond te krijgen duurt alleen veel langer dan gehoopt en nu was er een spoedklus, maar door miscommunicatie bleek op het allerlaatste moment dat deze opdracht gegeven is aan een bedrijf i.p.v. aan mijn vriend. Heel zuur, want dan was er geen enkel probleem geweest. De aanvraag voor bijstand loopt nu; de beslissing mag nog maximaal een paar weken duren. Hij heeft al wel een klein voorschot gehad, maar dat bedrag is inmiddels voor 2/3 opgegaan aan boodschappen en vandaar dat ik dus wat heb overgemaakt, zodat hij geen achterstand krijgt qua huur/zorgverzekering. Dat is op een WWB niet makkelijk in te lopen en geeft nog meer stress.
Hij heeft inmiddels professionele hulp voor de rouwverwerking en heeft een overspannen gevoel. De huisarts en psycholoog bevestigen dit; het was en is nog steeds heel veel wat er op hem afkomt qua emoties en haar hele dagen ondersteunen/verzorgen loonde uiteindelijk helaas niet: ze heeft het niet gehaald, terwijl die hoop er zo was.
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 20 Nov 2019 08:57, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem282

Bericht 20 Nov 2019 08:54

Zal straks even verder reageren; vind het vanaf m’n laptop handiger dan via m’n telefoon.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Nov 2019 09:05

Crowdfunding is niet echt een optie als hij de bijstand in gaat. Je moet dan maandelijks al je inkomsten opgeven en dit wordt ook als inkomen gezien. Bij mij werd toentertijd zelfs de 10 euro die mijn moeder automatisch spaarde voor mijn zoon als inkomen gezien.

Ik denk dat je vooral kan ondersteunen in spullen. Dat is veel moeilijker traceerbaar. Wel een lastige situatie.
2015 💙
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Nov 2019 09:58

Sorry, ik heb nog niet je hele post gelezen ( ga ik zo doen), ben blijven steken op dat hij bijstand heeft aangevraagd en jij hem €500,- hebt overgemaakt. Niet doen!! Dit kan namelijk problemen opleveren bij beoordeling van zijn aanvraag. Als je wel geld wilt geven doe dit dan heel nadrukkelijk als lening, met duidelijk ondertekende overeenkomst waarin ook staat dat hij moet terugbetalen!

Het is wel echt afhankelijk van de gemeente van aanvraag, maar als jij hem nu helpt met allerlei giften kan dit serieus vragen op roepen en in ergste geval tot gevolg hebben dat hij geen uitkering krijgt. Hem mee laten eten kan wel. Als zijn situatie echt precair is kan hij een voorschot op bijstand vragen ( afhankelijk van hoe lang hij al op een besluit wacht) en anders dus duidelijke leenovereenkomsten.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Nov 2019 10:08

Nog even een aanvulling, allerlei producten of geld onderhands geven is dus geen goed idee. Waar het om gaat is dat hij kan aantonen hoe hij voorafgaand aan zijn aanvraag in levensonderhoud heeft voorzien. Nou zit hij al in procedure dus zal in principe niet echt meer gekeken worden naar hoe hij nu rondkomt, maar ik zou daar wel echt mee oppassen. Af en toe boodschappen oid is prima, structureel niet.
En maak van die €500 echt een leenovk, zet daar ook op waar geld voor bedoeld is (eten of huur bijvoorbeeld).
<<

Anoniem282

Bericht 20 Nov 2019 12:52

Dank jullie wel voor alle reacties. Ik zit nu achter mijn laptop en kan zo makkelijker reageren.

Gelukkig woont hij relatief goedkoop, zodat hij zichzelf wel kan bedruipen als straks de bijstandsuitkering er is. Dan is het natuurlijk alsnog goed opletten, maar wel te doen. En ik heb aangegeven dat hij meteen zorgtoeslag moet aanvragen en ook een deel met terugwerkende kracht krijgt, ook al zal dat nog wel even duren. Vanaf een bepaald bedrag op je rekening mag je bijstand aanvragen, maar door zijn verslagenheid heeft hij veel langer gewacht en heeft hij zijn situatie uitgelegd aan de gemeente. Op basis daarvan heeft hij een klein voorschot gekregen.

Ik heb daar nooit over nagedacht dat ze moeilijk kunnen doen over die 500 euro. Heb het de naam gegeven 'terugbetaling ticket India', omdat hij deze heeft betaald toen we daar naartoe gingen. Dat kreeg ik cadeau, maar op deze manier kon ik hem wel geld overmaken. Hij kan ook bewijzen dat hij destijds die tickets heeft betaald voor ons beiden. Dus ik denk niet dat dit problemen zal opleveren, maar dat kan nu alleen maar afgewacht worden.

Om de tijd door te komen tot hij bijstand krijgt, bedacht ik me dat ik nog wel van die volle spaarkaarten van de Appie heb liggen. Die kan hij gebruiken. Met 3 kaarten zal hij de tijd wel kunnen overbruggen tot de aanvraag is goedgekeurd. Ik spaar zelf die zegels voor tripjes, maar die maak ik de komende tijd toch niet en heb nog genoeg van die kaarten liggen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 20 Nov 2019 12:57

Hoe lullig ook, dit wordt wel gezien als inkomen. Zelfs als het een terugbetaling is. Het gaat om letterlijk al het geld wat binnenkomt. Als mensen een schuld bij jou hebben heb jij dus niet de beschikking over dat geld dus als je dat terug krijgt wordt het gezien als inkomen. Het is echt heel zwart wit, al het geld dat binnen komt is inkomen. Ik moest toen ook alle inkomsten die ik nog zou verwachten aangeven. Alimentatie die ik kreeg voor J werd ook gekort.
2015 💙
<<

Anoniem282

Bericht 20 Nov 2019 13:50

Minx schreef:Hoe lullig ook, dit wordt wel gezien als inkomen. Zelfs als het een terugbetaling is. Het gaat om letterlijk al het geld wat binnenkomt. Als mensen een schuld bij jou hebben heb jij dus niet de beschikking over dat geld dus als je dat terug krijgt wordt het gezien als inkomen. Het is echt heel zwart wit, al het geld dat binnen komt is inkomen. Ik moest toen ook alle inkomsten die ik nog zou verwachten aangeven. Alimentatie die ik kreeg voor J werd ook gekort.

Dat wist ik niet. Dan zou hij het terug moeten storten. Thanks!
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Nov 2019 14:00

Terug storten hoeft niet denk ik. Hij zit nog in de aanvraagfase, dan gaat het niet over inkomen, maar over de vraag of hij bijstands behoeftig is. Natuurlijk is dan ook van belang of je (structureel) bedragen ontvangt, maar de nuance is anders. Hij moet kunnen verklaren waar dit geld vandaan komt en ook waar hij tot aan zijn aanvraag van rondkwam. Als ik jouw verhaal zo lees, zit dat wel goed. Stel nou hij kan niet aantonen dat ticket voor jou betaald te hebben, kan dat problemen opleveren. Gemeente kan zich dan afvragen of hij die bijstand wel nodig heeft. Nou zal dat in algemeen bij 1 overschrijving wel meevallen, maar ik weet natuurlijk niet of hij ook doir anderen wordt gesteund. Vandaar mijn eerdere post.

Dat wat Minx zegt ziet op de fase als je al bijstand hebt. Let daar dus wel op mocht het zover komen.
<<

Anoniem282

Bericht 20 Nov 2019 14:53

Het is gewoon een intriest verhaal. Als zzp'er een buffer voor 2 jaar, maar na een halfjaar werd zij ziek en viel haar inkomen weg. Dus hij heeft haar onderhouden en pas het laatste halfjaar kon zij meebetalen aan het levensonderhoud, omdat ze zolang heeft moeten wachten op een uitkering - het is waar zij woonde heel anders geregeld dan in NL.
Hij is haar blijven verzorgen tot een paar maanden geleden, omdat toen duidelijk was dat ze helaas toch niet zou blijven leven. Toen heeft zij de relatie verbroken om hem het laatste leed te besparen en zodat hij zijn eigen leven in NL weer kon oppakken. Verzorging vanaf toen is gedaan in het ziekenhuis, omdat ze de hele rit heeft moeten uitzitten en niets meer kon en er ook niet meer bij was.

In augustus zou hij weer starten als zzp'er, maar door budget binnen de organisatie is dat doorgeschoven naar 2020. Toen zou hij een andere spoedklus doen voor dezelfde organisatie, maar door miscommunicatie tussen de mensen die hierover gingen, is de opdracht aan een ander toegekend. Het is gewoon heel sneu dat het zo is gelopen, omdat zij dag en nacht verzorging nodig had en haar familie al is weggevallen door dezelfde ziekte. Verder wordt hij financieel niet gesteund door anderen en als hij eenmaal bijstand heeft kan hij met sober leven wel rondkomen. Ondertussen solliciteert hij natuurlijk wel en zou het geweldig zijn als hij begin 2020 alsnog verder kan als zzp'er bij de organisatie waar hij al jaren voor heeft gewerkt.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Nov 2019 16:26

Trieste situatie, en dan met name dat van zijn vriendin. Ik hoop dat hij alles kan verwerken en daar ook de tijd voor neemt en zich niet te druk maakt om een baan. Het lijkt er in ieder geval op dat hij in jou een goede vriend heeft, dat scheelt ook ongetwijfeld. Dat financiële komt vast wel goed. Die bijstand zal hij wel krijgen en die baan volgt vanzelf. Soms kom je ook gewoon zonder jou schuld in een dergelijke situatie terecht.
<<

Anoniem282

Bericht 20 Nov 2019 16:56

Dank je wel, Luisa. :) Ik heb het even nagevraagd bij een klantmanager, waarmee ik veel heb samengewerkt en zij voorziet geen problemen. Hij zit namelijk nog in de aanvraag en de bankafschriften zijn al aangeleverd. Als hij eenmaal wel maandelijks een WWB krijgt uitbetaald, dan kan ik niet meer geld overmaken (maar dan is het ook niet meer nodig).

Ja, ik hoop dat ik een goede vriendin voor hem ben. Ik doe m'n best, want het is heel naar om te zien dat iemand zoveel verdriet heeft waar je om geeft en weet uit eigen ervaring hoe pijnlijk het is je grote liefde te verliezen. Daar had ik jaren nadat het uit was zelfs nog veel verdriet van, omdat het zo oneerlijk voelt als iemand op veel te jonge leeftijd overlijdt.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Nov 2019 17:24

Ik vind dit echt zo onwijs lief van je. ❤️
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Nov 2019 19:31

Maatschappelijk werk inschakelen, is als het goed is gratis. Zij kijken heel breed en kunnen met hem een plan maken mbt hoe nu verder. Vaak heeft maatschappelijk werk ook een sociaal juridisch raadsvrouw of man in dienst die alle financiele wegen in zijn gemeente goed kent.

Is hij al aangemeld bij de voedselbank?
<<

Anoniem282

Bericht 20 Nov 2019 20:52

Thunder: dank je wel. Als ik hem kan helpen, doe ik dat met liefde.

Fantine: hij zit al bij een professional en als de WWB eenmaal is goedgekeurd is hij uit de problemen. Verder hoeft hij geen sociaal juridisch advies in te winnen, omdat mijn zus meekijkt (advocaat en zij kent de wegen in zijn gemeente) en een vriendin van mijn zus (SJD).

Nee, hij is niet aangemeld bij de voedselbank. Hij moet nu nog een periode overbruggen van een paar weken. Die neem ik voor mijn rekening. Een beetje waardigheid wil ik hem graag laten behouden - en hoe goed de voedselbank ook is bedoeld voor mensen in zijn situatie - dat zou voor hem heel verdrietig zijn. Ik kan het missen en hij is voor mij een heel bijzondere vriend. Mocht het omgekeerd zijn, had hij dit ook voor mij gedaan. Op de dag dat hij weer werkt, is het binnen no time terugbetaald/verrekend en zelfs als dat niet gebeurt, vind ik het nog prima. Daar ben je vrienden voor.

M'n zus was hier overigens even en ik had het erover dat ik misschien wel wat voor mijn verjaardag voor hem wil vragen. Maar daar ben ik op teruggekomen. Daarmee loop ik de kans dat ik hem ongemakkelijk laat voelen. Ga een Kerstpakket voor hem samenstellen over een paar weken. M'n zus en ouders helpen mee, omdat we hem allemaal heel graag mogen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 20 Nov 2019 21:01

Wat ben je toch een mooi persoon Guattari.

Ik weet niet of dit mag, maar je zou wekelijks of tweewekelijks boodschappen kunnen laten bezorgen bij hem. Gewoon van je eigen rekening zodat niemand dat ziet in z'n afschriften. Bij de AH is dit vanaf 70 euro maar bij de Jumbo volgens mij vanaf 50. Dat zou wel makkelijker haalbaar zijn misschien.

Edit: en ik wil je ook wel wat toesturen als je een kerstpakket gaat maken, iets houdbaars dan natuurlijk.
Let's discover the world together.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Nov 2019 21:06

Guattari schreef:Thunder: dank je wel. Als ik hem kan helpen, doe ik dat met liefde.

Fantine: hij zit al bij een professional en als de WWB eenmaal is goedgekeurd is hij uit de problemen. Verder hoeft hij geen sociaal juridisch advies in te winnen, omdat mijn zus meekijkt (advocaat en zij kent de wegen in zijn gemeente) en een vriendin van mijn zus (SJD). ]

Nee, hij is niet aangemeld bij de voedselbank. Hij moet nu nog een periode overbruggen van een paar weken. Die neem ik voor mijn rekening. Een beetje waardigheid wil ik hem graag laten behouden - en hoe goed de voedselbank ook is bedoeld voor mensen in zijn situatie - dat zou voor hem heel verdrietig zijn. Ik kan het missen en hij is voor mij een heel bijzondere vriend. Mocht het omgekeerd zijn, had hij dit ook voor mij gedaan. Op de dag dat hij weer werkt, is het binnen no time terugbetaald/verrekend en zelfs als dat niet gebeurt, vind ik het nog prima. Daar ben je vrienden voor.

M'n zus was hier overigens even en ik had het erover dat ik misschien wel wat voor mijn verjaardag voor hem wil vragen. Maar daar ben ik op teruggekomen. Daarmee loop ik de kans dat ik hem ongemakkelijk laat voelen. Ga een Kerstpakket voor hem samenstellen over een paar weken. M'n zus en ouders helpen mee, omdat we hem allemaal heel graag mogen.

Dan snap ik je topic eigenlijk niet zo goed? Dan steun je hem toch totdat de uitkering start met boodschappen voor hem doen? En omdat je niet in de buurt woont, laat je ze bezorgen.
<<

Anoniem282

Bericht 20 Nov 2019 21:11

Marin schreef:Wat ben je toch een mooi persoon Guattari.

Ik weet niet of dit mag, maar je zou wekelijks of tweewekelijks boodschappen kunnen laten bezorgen bij hem. Gewoon van je eigen rekening zodat niemand dat ziet in z'n afschriften. Bij de AH is dit vanaf 70 euro maar bij de Jumbo volgens mij vanaf 50. Dat zou wel makkelijker haalbaar zijn misschien.

Edit: en ik wil je ook wel wat toesturen als je een kerstpakket gaat maken, iets houdbaars dan natuurlijk.

Wat een superlieve reactie. Dank je wel, lieve Marin. Ik zit nu te denken over een pakket met idd houdbare spullen en ik vind het zo ontzettend lief dat je je hulp aanbiedt. :heart:

Suggesties zijn welkom op wat ik al had bedacht:
- Shampoo
- Douchegel
- Wijn
- Droge worst (is hij dol op)
- Een groente die niet meteen zou beschimmelen
- Deo
- Wasmiddel
- Pistachenootjes (dat is ons ding)
- Verse gember
- Verse knoflook
- Uien
- Koekjes
- Tandpasta
- Iets van koffie (moet even bij een medebewoner achterhalen wat zij gebruiken)
- Kruiden (gedroogd; dat gebruikt hij veel in zijn eten)
- Sambal
- Soep (als ik een wat luxere soep uit een zak neem, is het toch wel te eten?)

Dit waren mijn ideeën. Mocht er iemand van jullie van nog meer weten, hoor/lees ik het graag. :)
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 20 Nov 2019 21:13

Sorry hoor misschien ben ik heel flauw maar dit kun je toch prima zelf bedenken? Jij kent hem beter dan wij, professionals zijn blijkbaar al betrokken, voedselbank is niet nodig, uitkering is in aanvraag..
<<

Anoniem282

Bericht 20 Nov 2019 21:14

Fantine: het gaat mij om het emotionele gedeelte waarin hij nu zit. Niet om het praktische. En als je eenmaal in de bijstand zit is dat geen vetpot (en terecht). Daarin wil ik hem graag een hart onder de riem steken. Hij heeft 5500 euro per maand uitgegeven om haar in leven te houden en nu is zij dood en zit hij er zo bij. Dus je hoeft mijn topic niet te begrijpen, maar ik wil hem alleen maar wat warmte geven.
Volgende

Terug naar Algemeen