Hoe kan ik helpen?
Allereerst wil ik jullie vragen mijn post niet te quoten.
Zoals een aantal van jullie heeft gelezen in een ander topic heeft een heel goede vriend van mij net de liefde van zijn leven verloren. Zij woonde in een land waar euthanasie bij wet verboden was en hij heeft haar tot bijna haar dood verzorgd en onderhouden. Het gevolg is nu dat hij bijna 3 jaar niet heeft gewerkt (in haar land waren er geen mogelijkheden voor hem) en hij nu een bijstandsuitkering heeft moeten aanvragen. Alles is opgegaan aan haar behandelingen en verzorging.
Achteraf zegt hij ook dat hij eerder terug had moeten gaan naar NL, maar dat is achteraf. Zojuist heb ik 500 euro overgemaakt. I don't care; een lening of een gift. Ik geef om hem en hij moet kunnen eten en in zijn basisbehoeften kunnen voorzien.
Als we in dezelfde stad woonden, mocht hij dagelijks me bij eten. Dat is alleen niet het geval. Het is zo schrijnend om te zien: gebroken door het verlies van de liefde van zijn leven, niet in staat om fysiek werk aan te pakken vanwege een auto-immuunziekte (hij loopt heel slecht/met krukken), al maanden in afwachting op een 'go' voor een opdracht als zzp'er bij zijn oude opdrachtgever, maar ondertussen geen rooie rotcent hebben om rond te komen, omdat alles naar haar ging. Was het slim? Nee. Liefde is wat liefde doet. En in dat opzicht vind ik het zo mooi wat hij voor haar heeft gedaan. De artsen dachten echt dat ze het zou overleven met heel vooruitstrevende behandelingen.
Lang verhaal kort: hebben jullie enig idee hoe ik hem de komende tijd verder kan ondersteunen? Het gaat om primaire levensbehoeften: eten en drinken, zodat hij wel gewoon zijn huur kan betalen en andere verplichte vaste lasten. Of zal ik wekelijks een tas met boodschappen laten bezorgen? Ik weet het gewoon niet goed, omdat het mezelf ook raakt om hem zo te zien. Alle ideeën/hulp/tips zijn welkom. Dank voor het lezen.

P.S.: ik ben over een maand jarig en zat erover te denken om mijn vrienden te vragen iets af te staan aan etenswaren/drinken. Ik heb niets nodig, maar dat duurt nog een maand. En het geld dat ik nu heb overgemaakt gaat op aan de huur en deels zorgverzekering. Ik zoek voor de tussentijd een oplossing en weet het even niet.