Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Dialect

<<

Anoniem277

Bericht 08 Nov 2019 20:57

Dialect

Praat je veel in het dialect?

Zelf heb ik het helemaal niet door maar doe het dus wel degelijk. Een vriendin komt niet uit deze regio dus moet er soms wel mee lachen.
En mijn zoon begint ook al met ooit ipv soms, langs ipv naast, alles moeten, een zin starten met doe, maar ook typische woorden zoals tes ipv zak, box ipv broek, perd ipv paard.

Dus nu let ik weer heel erg op mijn uitspraak maar vaak heb ik het niet eens door.

Dus hoe gaat dat bij jullie? Wat doen jullie ermee?
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 08 Nov 2019 20:59

Re: Dialect

Nee ik spreek geen dialect. Ik kan het dialect van m’n ouders wel nadoen maar een echte veluwnaar zal me direct ontmaskeren.
#teammaple🍁
<<

Anoniem279

Bericht 08 Nov 2019 21:03

Wij hebben niet echt een dialect. Sommige mensen in mijn woonplaats praten echt heel erg plat, mijn vader ook redelijk, mijn opa deed dat helemaal. Maar zelfs dat kan ik niet. Ja, kan het wel maar dan moet ik er veel teveel bij nadenken.
Het schijnt trouwens wel duidelijk hoorbaar te zijn dat ik uit de omgeving van Leiden kom ?
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Nov 2019 21:04

Nee. Toen ik als kind naar Vlaanderen verhuisde, sprak ik wel in een mum van tijd Vlaams, maar kon dat ook altijd gelijk weer uitschakelen als ik thuiskwam van school.

Mijn zoons hebben de neiging om de hier in de omgeving veelgehoorde ‘smeuïge’ ui- en ei-klanken (‘kuil’ klinkt dan bijna als ‘kaail’ en ‘ijs’ als ‘aais’) over te nemen, dat corrigeren mijn man en ik consequent bij ze.
Laatst gewijzigd door Lonely Goatherd op 08 Nov 2019 21:06, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Nov 2019 21:04

Ik ben opgegroeid met dialect. We praten thuis plat net als eigenlijk alle mensen in mijn omgeving.Ik had wel een vriendinnetje waar ze thuis gewoon Nederlands spraken (import) en dat gaf me voorsprong op school. Ik praat nu nog steeds dialect met mijn ouders, verdere familie en vrienden. Op mijn werk switch ik af en toe binnen een gesprek: over werkgerelateerde zaken praat ik in het Nederlands, en over privedingen plat.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Nov 2019 21:06

Ik woon in Twente en dat is wel te horen.
Nu werk ik in een plaats waar ze behoorlijk plat praten. Bij ons thuis doen we dat niet. Het is meer oooo aaaa ieeee ?
2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 08 Nov 2019 21:06

Ik spreek geen dialect. Ik spreek Standaardnederlands (ABN mag geloof ik niet meer). Wel met een kak-r.
Ik doe er niks mee want ik vind 't prima, hoewel als ik mezelf terug hoor vind ik 't wel erg.
Let's discover the world together.
<<

Nan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Nov 2019 21:07

Nee, ik was vroeger één van de weinigen uit de klas die nagenoeg geen dialect sprak. Komt waarschijnlijk doordat ik vroeger veel las, want mijn ouders praten wel met een flink dialect. Nu zijn we importbrabanders en ik vind het toch wel een dingetje dat J nu met een zachte G praat.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 08 Nov 2019 21:11

Geen dialect, maar ik spreek net zoveel Fries als Nederlands.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Tante Toos

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 08 Nov 2019 21:21

Ik ben thuis opgegroeid in het limburgs dialect. Overal sprak ik dan ook in het dialect (school, op straat, bijbaantjes etc).
Mijn vriend is wel limburgs maar spreekt nederlands, met een zacht g, wij spreken onderling dus ook nederlands. Nu ik wat ouder ben, heb ik ook aangeleerd om overal in het nederlands te starten met praten. Dat vind ik toch wel netter of professioneler overkomen ofzo.
Onze dochter wil ik graag het dialect meegeven, dus ik spreek tegen haar in het dialect en mijn vriend in het nederlands. Zij zal dus wel alles door elkaar gaan gebruiken ?
09-07-2018
11-07-2021
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 08 Nov 2019 21:28

Ik ben ook opgegroeid met Limburgs dialect. De meeste mensen om mij heen spreken ook dialect (alle familie en de meeste vrienden). Ik begin wel net als tante Toos op de meeste plekken met praten in het Nederlands, omdat ik dat netter vind. Ik werk 25 km verderop waar minder mensen dialect praten dus op mijn werk ligt het er echt aan tegen wie ik praat.
Tegen de kinderen spreken wij ook dialect. De oudste hoort op het kdv veel Nederlands en gebruikt nu nog alles door elkaar. De laatste tijd meer Nederlands dan dialect.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 08 Nov 2019 21:34

Waar ik vandaan kom heb je niet echt een dialect, wel mensen die wat platter praten maar geen echt dialect. Ik spreek dus ook geen dialect, en heb (vind ik zelf) ook niet een uitspraak die heel makkelijk tot een plaats of regio te herleiden is.
Wij wonen nu in Limburg en hier wordt heel veel dialect gesproken. Ik kan het wel verstaan, en heb wel wat woorden overgenomen, maar spreek het uiteraard niet. Ik ben benieuwd hoe dat straks bij zoontje zal zijn. Wij spreken thuis natuurlijk Nederlands maar op school, opvang en bij vriendjes zal hij uiteraard in aanraking komen met dialect.
<<

Anoniem326

Bericht 08 Nov 2019 21:48

Geen dialect, wel accent.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 08 Nov 2019 21:55

Ik spreek Nederlands zonder dialect. Ik kom uit Friesland maar als het goed is kun je dat niet horen.

We hebben het hier jaaren geleden eens over gehad en toen had Carrie zo'n leuk fragment opgenomen ?
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Anoniem304

Bericht 08 Nov 2019 21:58

Geen dialect, wel de Friese taal. Maar thuis gewoon Nederlands en op m'n werk Nederlands en Engels, dus het grootste deel van de week spreek ik geen Fries.

Ik heb wel een accent, maar dat is gelukkig niet extreem. Zoals sommige Friese mensen op TV soms, dan schaam ik me gewoon haha. :smile:
Nou kom ik ook niet uit een streek waar ze Geef-Frysk (super duper origineel Fries) praten, dat scheelt vast ook.
<<

Anoniem331

Bericht 08 Nov 2019 22:14

Mijn vriend praat bildts, en dat hebben mijn kinderen en ik onbewust wel erg overgenomen ?
Ik hoor het zelf vaak niet eens meer. Voor de rest Fries en Nederlands. En ik kan gewoon Nederlands praten zonder dat je hoort dat mijn moedertaal Fries is.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 08 Nov 2019 22:29

Ik vind dat ik niet erg met een accent spreek. Ik ben tweetalig opgevoed maar spreek eigenlijk alleen Nederlands. Soms geven mensen aan wel te horen dat ik uit het noorden kom, maar dan niet per se Friesland. Ik ken ook veel mensen wiens moedertaal fries is waarbij je het niet duidelijk hoort. Waar ze die Friese mensen op tv altijd vandaan halen?. Maar ik vind inmiddels ook dat je er niet voor hoeft te schamen als men hoort waar je vandaan komt. Het is zo onzinnig en stom dat je (ik) aan een dialect of accent direct een lager IQ koppelt, als je dat bijvoorbeeld op tv ziet. Daar probeer ik wat vanaf te komen ?.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 08 Nov 2019 23:05

Ik ben geboren en getogen in de Achterhoek, maar heb nooit dialect gepraat en ook geen accent gehad. Mijn familie praat onderling weleens plat. Ik kan het prima verstaan en zelf ook wel spreken, maar ik zou niet weten met wie.

Niemand raadt ooit dat ik uit de Achterhoek kom. Ik heb eerder een licht Haagse tongval overgehouden aan mijn jaren in DH.
❤️ 7 juni 2018
<<

Anoniem307

Bericht 08 Nov 2019 23:45

Nee, ik spreek het Gronings niet en het is ook niet te horen dat ik uit Groningen kom. Wel heb ik van die woordjes overgenomen. Zo vertelde ik een vriendin uit Utrecht dat ik narig was. We hebben er een hele wandeling over gedaan om erachter te komen dat ik narrig bedoelde. Ook moeten we veel in Groningen. "Moet je drinken?" "We moeten nodig weer eens afspreken". etc. Een vriendin zei eens dat we echt weer eens moeten koffie drinken, waarop een ander uit Brabant reageerde met:"Isles moet helemaal niets!" :laughcry:

Ik versta het overigens wel goed. En wat ik niet versta, daar vraag ik vertaling voor aan bij mijn moeder. Een echte Fries. :laughcry:
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 08 Nov 2019 23:50

Ik kan zeker wel dialect spreken, doe ik vooral op mijn werk tegen de bewoners.
En verder heb ik wel een accent, denk ik haha.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Bericht 09 Nov 2019 00:08

Dit vraagt om een stemfilmpjestopic, lijkt me hilarisch!
❤️ 7 juni 2018
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 09 Nov 2019 00:18

Nee, het is ook redelijk onherkenbaar uit welke regio ik kom, omdat de polders van midden Nederland niet echt een eigen accent hebben. Mijn ouders zijn wel opgegroeid met een accent en ik hoor het direct als zij een ouder of broer/zus aan de telefoon hebben. Dan spreken ze ineens heel anders. Tegen elkaar doen ze het ook, maar meestal niet als wij erbij zijn. Dat is een heel bewuste keuze geweest van mijn ouders.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 09 Nov 2019 00:20

Bliss schreef:Dit vraagt om een stemfilmpjestopic, lijkt me hilarisch!

Haha mij Ook! Volgensmij heb ik nog een oud YouTube filmpje.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

ekiaam87

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 09 Nov 2019 07:48

Tante Toos schreef:Ik ben thuis opgegroeid in het limburgs dialect. Overal sprak ik dan ook in het dialect (school, op straat, bijbaantjes etc).
Mijn vriend is wel limburgs maar spreekt nederlands, met een zacht g, wij spreken onderling dus ook nederlands. Nu ik wat ouder ben, heb ik ook aangeleerd om overal in het nederlands te starten met praten. Dat vind ik toch wel netter of professioneler overkomen ofzo.
Onze dochter wil ik graag het dialect meegeven, dus ik spreek tegen haar in het dialect en mijn vriend in het nederlands. Zij zal dus wel alles door elkaar gaan gebruiken ?

En Rayna, ik vind het super leuk te lezen dat jullie de kinderen (nog) dialect leren. Mijn vriend kom uit Zuid-Limburg en zodra hij daar is (of zijn familie is hier) gaat hij over op dialect ❤️. Zijn zus woont daar ook nog, maar zijn nichtjes spreken geen dialect, vind ik jammer!
Ik zou het zo jammer vinden als dialecten (over het algemeen) ‘uitsterven’ omdat de nieuwe generatie er niet mee opgroeit qua spreken.
Ik versta het zelf prima, maar spreek het niet.
Zelf heb ik af en toe ‘last’ van de Leidse of Wassenaarse R, maar over het algemeen praat ik volgens mij gewoon Nederlands ;)
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 09 Nov 2019 08:44

Nee geen dialect. Welke Friese taal. Al spreek ik dat niet veel meer alleen met mijn ouders en broers. Thuis praten we Nederlands en op mijn werk ook. Bij mij hoor je ook niet dat ik uit Friesland kom. Bij sommige mensen hoor je dat altijd heel erg
Afbeelding
Volgende

Terug naar Algemeen