Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Ergeren aan verkeerde spelling

<<

Jennings

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 02 Nov 2019 23:51

Ergeren aan verkeerde spelling

Ik lees naar mijn idee steeds meer spelfouten. Niet alleen op dit forum, maar ook op officiële websites, in verslagen en e-mails van collega's op mijn werk, op Whatsapp en ga zo maar door.
Vooral de woorden betekent/betekend en gebeurt/gebeurd worden veel door elkaar gebruikt. Ik kom dit denk ik dagelijks tegen. Ik merk dat ik tegenwoordig hierdoor zelf soms ga twijfelen omdat ik het zo vaak verkeerd lees dat ik er bijna aan gewend raak.
Ik vraag me daardoor steeds meer af of we het met z'n allen gewoon niet weten, hoe het precies zit met de spelling. En het irriteert me vaak ook (vooral als ik het op werk tegenkom), wat ik dan ook weer suf van mezelf vind, want waar maak ik me eigenlijk druk om.
Ik bedoel dit topic ook niet vervelend (maak zelf vast ook regelmatig fouten, hopelijk niet in deze post ?) maar vraag me gewoon af of anderen dit ook opvalt en of het echt zo is dat 'we' de spelling met z'n allen gewoon niet zo goed meer beheersen. Of misschien is dit altijd zo geweest maar valt het nu steeds meer op omdat we veel meer digitaal communiceren (en is autocorrectie één van de oorzaken?). Of misschien stel ik me gewoon enorm aan.
Dus: herkenbaar? Of ben ik gewoon zo'n irritante taalnazi die zich beter ergens anders druk om kan maken op haar vrije zaterdagavond??
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Nov 2019 00:34

Re: Ergeren aan verkeerde spelling

Voltooid deelwoorden zie ik echt niet als dat niet klopt. Ik ben verschrikkelijk slecht in spelling. Ik zie het niet en snap het ook niet. Het heeft mij jaren gekost om dt goed te gebruiken en zelfs dat gaat regelmatig fout. Ik scoorde altijd net voldoende om niet in de bijlesklasjes te belanden. Inmiddels weet ik dat ik ontzettend veel compensatietrucjes ken en mezelf aangeleerd heb. Op taal scoorde ik op de basisschool 6,5 terwijl ik op de overige vakken 9/10 scoorde. En op de rapporten gaven ze voor bepaalde vakken niet hoger dan een 8??‍♀️ waardoor het nog minder opviel.

Waar ik me wel aan erger is het verkeerd gebruik van me/mijn, na/naar en meer van dat soort dingen.
2015 💙
<<

Anoniem277

Bericht 03 Nov 2019 03:10

Ik twijfel bij sommige woorden ook echt. Maar als ik dat bij een ander lees, heb ik daar geen moeite mee. Autocorrect verpest het vaak voor mij ook. Net vind goed getypt en staat er nog vindt. En iedereen heeft z'n eigen tekortkomingen.

Wat ik wel verschrikkelijk vind is na/naar, is/eens.
Die zie ik de laatste paar (2/3) jaar echt steeds meer fout gaan.
Dan krijg je gewoon een hele andere zin.
<<

Anoniem307

Bericht 03 Nov 2019 05:29

Met een man die sowieso de verkeerde spelling hanteert (voorbeeld; hellaas), is mij niets te gek qua spelling om mij daar actief aan te ergeren. Ik merk wel dat het begint te kriebelen als iemand meent meer dan mij te zijn en dan begint over jou fiets. Prima, maar dan zijn we snel uitgepraat. Het is toch een basisspelling die je op de basisschool leert en zelfs hoort als je het uitspreekt. Al snap ik nog steeds niet dat mijn man hellaas niet hoort als hij het typt. :eyes:
<<

Anoniem321

Bericht 03 Nov 2019 06:47

Ik herken het wel. Mij valt het meteen op. Ik vind ook dat er veel mis gaat om mij heen. Op mijn werk bijvoorbeeld gebruiken we een systeem waar we ook aantekeningen kunnen maken. Bijna alle collega's, inclusief mijn werkgever, schrijven met fouten. Ik ben dan zo iemand die de notities gaat verbeteren. Niet dat dit iemand opvalt, maar goed.

Ook in officiële correspondentie van instanties zie ik het voorbij komen. En dat vind ik heel onprofessioneel overkomen. Iemand anders vraagt zich misschien af waar ik me druk over maak, maar ik vind dat een taalfout afleidt van de boodschap.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Nov 2019 07:10

Mij valt verkeerde spelling ook vaak op. Soms doe ik er wat mee, soms niet. Net hoeveel effect het heeft hij n of het gewaardeerd wordt.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Nov 2019 07:59

Ik mis vaak een n bij mv in vt. Dat er staat wij meldde het bij de politie, oid. Dat snap ik dus gewoon niet omdat je bij uitspraak toch ook een verschil hoort.

Op forum gaat er ook genoeg mis, maar daar stoor ik me niet echt aan. Wel moet het leesbaar zijn. In mijn eigen posts zie ik ook wel eens fouten, vaak door snelheid of autocorrect idd. Meestal ben ik dan te lui om mijn post aan te passen.
<<

Anoniem332

Bericht 03 Nov 2019 08:17

Blaaa
Laatst gewijzigd door Anoniem332 op 16 Aug 2021 21:51, in totaal 3 keer gewijzigd.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 03 Nov 2019 08:27

Housebird, de TO heeft dit niet verkeerd gedaan in haar openingspost hoor.
#teammaple🍁
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 03 Nov 2019 08:28

Het valt mij de laatste tijd vooral op bij mensen van wie ik écht zou verwachten dat die de Nederlandse taal perfect beheersen, een manager of een hoogopgeleide arts ofzo. Ik kom het op mijn werk zoveel tegen. Het valt mij ook altijd op, en ik herken het niet wat je zegt jennings, dat je daardoor zelf gaat twijfelen. Ik ben altijd vrij zeker van mijn spelling haha

Ik vind het jammer om te zien maar denk wel dat we het steeds meer gaan accepteren. Eerst zag je het vaker op social media bijvoorbeeld maar ik heb nu echt het idee dat het in alle mediums en alle lagen meer normaal wordt. Hopelijk ga ik het zelf ook eens meer accepteren haha want stiekem daalt mijn achting voor een leidinggevende met zo’n foutje in een officieel stuk ofzo wel ietsje...
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem332

Bericht 03 Nov 2019 08:32

Urban Naked schreef:Housebird, de TO heeft dit niet verkeerd gedaan in haar openingspost hoor.

In de openingspost staan ‘ik irriteer mij aan’ daar gaat het over. Dacht je dat ik die opsomming eronder bedoelde? Ik pas het zo.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 03 Nov 2019 08:33

Nee dat staat er niet. Er staat

‘En het irriteert me vaak ook (vooral als ik het op werk tegenkom), wat ik dan ook weer suf van mezelf vind, want waar maak ik me eigenlijk druk om.’

Prima Nederlands.
#teammaple🍁
<<

Anoniem279

Bericht 03 Nov 2019 10:15

Mij vallen spelfouten wel op maar ik kan me er eigenlijk nooit aan ergeren. Ik zal ook best fouten maken, al durf ik best te zeggen dat mijn spelling best redelijk is. Tikfouten en autocorrect daarentegen ?‍♀️
Ik heb een familielid die heel slecht kan lezen en schrijven. Ze probeert het, maar al haar berichten staan vol met fouten en ik denk dat zij iemand is die in het vertiept-topic met de grond gelijk gemaakt zou worden. Terwijl ze het echt probeert en niets liever zou willen dat ze het lezen en schrijven ook maar een béétje zou kunnen beheersen. Dat is ook de reden waarom ik persoonlijk de laatste tijd een beetje moeite heb met dat topic, omdat er forumsters zijn die stelselmatig daar fouten in posten en die dus in mijn ogen al een behoorlijk oordeel klaar hebben over de mensen die die fouten maken. En daar word ik eigenlijk wel een beetje verdrietig van. Je weet niet of het gewoon laksheid is, of het onvermogen om het jezelf eigen te maken. Vroeger was er nou eenmaal niet zoveel aandacht en al helemaal geen extra begeleiding voor leerlingen die nu de stempel dyslexie zouden krijgen. Ga maar werken, zeiden ze uiteindelijk.

Edit: ik denk dus ook niet zozeer dat onze spelling tegenwoordig over het algemeen zoveel slechter is. Ik denk juist dat het wel steeds beter wordt maar omdat we zoveel communiceren in geschreven woord, de spelfouten díé we maken wel steeds meer opvallen.
<<

Anoniem315

Bericht 03 Nov 2019 11:52

Ook ik vind foute spelling vreselijk. Spellingfouten springen er voor mij echt uit naar voren. Wanneer ik een artikel globaal scan, kan ik ze zo één voor één aanwijzen. Echter ben ik zelf ook niet vrij van een foutje, heel zo nu en dan. Dat komt vaak door haast en autocorrectie. Ik denk dat computers, telefoons en andere elektronica de grootste oorzaken van de verloedering zijn. Plus de straattaal.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Nov 2019 12:33

Ik erger me aan verkeerde spelling als deze van officiële instanties komt, of wat Zora zegt, van mensen van wie je gewoon beter verwacht. Ik vind dat wel onprofessioneel overkomen en zo iemand daalt ook in m'n achting.
Op het forum erger ik me er dan weer geen tel aan. Daar maak ik zelf ook vast wel eens fouten als ik te snel wil en het niet check.
Voorheen maakte ik me ook druk om taalfouten die voor geen meter klinken, maar wel normaler lijken te worden. Waar ik vroeger mensen te pas en te onpas wilde corrigeren, heb ik dat nu los kunnen laten en me erbij neergelegd dat taal verandert. En al kan ik daar zelf misschien niet in mee, taal verandert altijd en hoe erg is dat eigenlijk?
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 03 Nov 2019 21:15

Iedereen maakt natuurlijk wel eens fouten (vooral ergeren/irriteren aan kan ik zelf bijvoorbeeld gewoon niet onthouden, welke van de twee het nou moet zijn).
Wel erger ik me inderdaad aan fouten bij officiële zaken en bij na/naar, me/mijn, jou/jouw. Dat is echt basisschoolniveau zover ik weet.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem307

Bericht 03 Nov 2019 21:29

Het schijnt dat de noordelingen nogal moeite hebben met naar/na. Vooral omdat het in het dialect nooit naar kan zijn. Ik moet ook echt nadenken wil ik het goed doen. Daarentegen is iets van een ander in het Groningens ook gewoon joen. Wat moet zeggen dat er naar de jou een extra letter komt. Spelling, lastig.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Nov 2019 21:50

Ik maak doorgaans geen als/dan, na/naar, me/mijn fouten maar ik weet nooit wanneer het D of T is. Wel wanneer het dt is. Dus als iemand dat nog eens uit wil leggen.. ??
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Anoniem316

Bericht 03 Nov 2019 21:55

Isles schreef:Het schijnt dat de noordelingen nogal moeite hebben met naar/na. Vooral omdat het in het dialect nooit naar kan zijn. Ik moet ook echt nadenken wil ik het goed doen. Daarentegen is iets van een ander in het Groningens ook gewoon joen. Wat moet zeggen dat er naar de jou een extra letter komt. Spelling, lastig.

Sorry hoor, maar dit is toch gewoon onzin? In het Gronings heb je ook gewoon 'noa' en 'noar'.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 03 Nov 2019 22:07

Spencer schreef:Ik maak doorgaans geen als/dan, na/naar, me/mijn fouten maar ik weet nooit wanneer het D of T is. Wel wanneer het dt is. Dus als iemand dat nog eens uit wil leggen.. ??

Welke constructies vind je moeilijk? Verleden tijd en dan /d/ of /t/ of voltooid deelwoorden?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Nov 2019 22:09

Zora schreef:
Spencer schreef:Ik maak doorgaans geen als/dan, na/naar, me/mijn fouten maar ik weet nooit wanneer het D of T is. Wel wanneer het dt is. Dus als iemand dat nog eens uit wil leggen.. ??

Welke constructies vind je moeilijk? Verleden tijd en dan /d/ of /t/ of voltooid deelwoorden?

Beide. Ik kan ook niet heel goed beoordelen wanneer iets een voltooid deelwoord is. Ik kreeg dit op de middelbare school wel, dan moest je dat ontleden. Ik snapte dat niet, niemand legde dat uit en ik ging een niveau naar beneden ? Echt zonde want inmiddels weet ik wel dat ik niet zo dom ben als ik toen dacht.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 03 Nov 2019 22:12

Spencer, je moet werkwoorden in een zin gaan tellen. Als er maar 1 werkwoord te bekennen is dan is het sowieso een persoonsvorm.
#teammaple🍁
<<

Anoniem315

Bericht 03 Nov 2019 22:13

Dee schreef:
Isles schreef:Het schijnt dat de noordelingen nogal moeite hebben met naar/na. Vooral omdat het in het dialect nooit naar kan zijn. Ik moet ook echt nadenken wil ik het goed doen. Daarentegen is iets van een ander in het Groningens ook gewoon joen. Wat moet zeggen dat er naar de jou een extra letter komt. Spelling, lastig.

Sorry hoor, maar dit is toch gewoon onzin? In het Gronings heb je ook gewoon 'noa' en 'noar'.

In het Fries is het wel nei (na) en nei (naar), dus daar zou het vandaan kunnen komen. Maar ik ben een Fries en ik ken niet veel Friezen die deze fout maken. Ik zie het wel veel bij mensen uit Overijssel, for some reason.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 03 Nov 2019 22:16

Ohh wat vervelend joh! Een voltooid deelwoord is eigenlijk altijd in een zin met (even simpel uitgelegd :) ) nog een ander werkwoord erin.

Ik heb gelopen
Wij waren verdwaald
Zij hebben gefietst

Een werkwoord staat in de verleden tijd als het (weer even simpel :) ) het enige ww is in de zin, en in het verleden ligt hehe

Ik fietste
Hij liep
Wij gingen

Ik denk dat een heel groot deel van je twijfel wel opgelost kan worden door het woord proberen te verlengen. Dan hoor je vaak of het een d of een t moet worden.

Heb je een voorbeeld van wat je moeilijk vindt?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 03 Nov 2019 22:45

'ik vind het heel vervelend wat er is gebeurd'
'dit om te zorgen dat het niet weer gebeurd'

Beide keren heb ik geen idee of het wel gebeurd is. En dit zijn zinnen uit mails die ik moet sturen naar klanten ? Ik probeer altijd op Google te zoeken of ik geen fouten maak maar ik heb het eigenlijk daar te druk voor en ik vind dat zo vervelend. Ik hoop altijd maar dat niemand me uitlacht.
R. 2013💙
D. 2016💜
Volgende

Terug naar Algemeen