Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Achterhaald liedje dansles dochter

<<

Anoniem301

Bericht 27 Mei 2019 13:16

Achterhaald liedje dansles dochter

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie mening over onderstaande:

Bo zit op dansles, en ik hoorde haar thuis een liedje zingen `alle Chinezen, hoe, ha!’ dus ik werd daardoor getriggerd en ging eens opletten. Ik hoorde haar ook zingen ‘die gekke Chinezen’ en dat had ze op dansles geleerd zei ze. Dus ik afgelopen zaterdag bij dansles goed opgelet, er hangen tv-schermen en dan kun je je kind zien dansen (je zit niet in de zaal) en toen zag ik ze zo buigen tijdens een liedje maar de muziek hoorde ik niet. Dus na afloop vroeg ik aan de dansjuffen wat voor liedje dat was, en het is dus Alle Chinezen van K3. Een heel oud liedje van K3 zei ze er ook bij. (ja lijkt me nogal achterhaald inderdaad dat zulke liedjes gemaakt worden).

Dit is de tekst:

Alle Chinezen
Ja alle Chinezen
Ze mogen er wezen
Die gekke Chinezen

We horen bij elkaar
de wereld is van iedereen
samen sta je sterk
samen ben je niet alleen
weet je wat we doen
we maken er een feestje van
een leuk en gekke boel
voor Jan en alleman

en alle Chinezen
Ja alle Chinezen
Ze mogen er wezen
Die gekke Chinezen

We horen bij elkaar
de wereld is van iedereen
kijk eens even naar
die mooie mensen om je heen
een Schot een Braziliaan
een Eskimo een Indiaan
een Belg een Gambajaan
en een Amerikaan

Nou en zo verder. Ik vind het belachelijk echt, hoezo gekke Chinezen. Ik wil hier wat over zeggen, hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Misschien een mail sturen naar de dansschool? Het liefste heb ik dat ze die hele lied uit hun repertoire schrappen. Ik had het erover met een andere moeder en zij vond het ook hoogst bijzonder. Een andere moeder zei het is toch juist leuk dat ze over andere culturen leren hihi! Dus zo'n reactie kan ik ook krijgen.
Laatst gewijzigd door Anoniem301 op 27 Mei 2019 19:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 27 Mei 2019 13:22

Re: Stom achterhaald liedje dansles dochter

Ik vind het eigenlijk ook juist een liedje over culturen op een positieve manier. Het woord gekke wordt volgens mij niet negatief bedoeld. Ze zingen zelfs dat ze er mogen wezen/de wereld is van iedereen. Wat raakt jou er precies aan? Ik snap wel wat je bedoeld met dat het achterhaald is dat zulke liedjes geschreven worden, maar hierin wordt toch niet gediscrimineerd?
Geen kritiek hoor, maar gewoon benieuwd.
Ik zag eerst ook niks slechts in bijv zwarte piet, maar begrijp inmiddels dat het voor sommigen wel degelijk heel vervelend is. Ik probeer me dus in te leven in waarom jij het vervelend vind.
Laatst gewijzigd door Pure* op 27 Mei 2019 13:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem301

Bericht 27 Mei 2019 13:22

Waarom zijn Chinezen gek? En ze mogen er dus wezen - ondanks - dat ze gek zijn?
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 27 Mei 2019 13:23

Carrie schreef:Waarom zijn Chinezen gek? En ze mogen er dus wezen - ondanks - dat ze gek zijn?

Volgens mij bedoelen ze helemaal niet letterlijk gek. Maar gewoon dat ze bijv grappig zijn.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Skyler

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 27 Mei 2019 13:25

Over dit thema was toch laatst ook al een discussie?

racistisch-of-overdrijf-ik-t32055.html

Je kunt altijd een opmerking plaatsen bij de docenten. Zij hebben vermoedelijk helemaal niet door dat ze met de keuze voor dit liedje mogelijk mensen kwetsen. K3 heeft wel meer vage teksten, waarvan je je kunt afvragen of ze geschikt zijn voor peuters of kleuters.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Bericht 27 Mei 2019 13:28

Zoals ik 'm lees is het een goed bedoeld liedje. Véél te goed bedoeld, beetje misselijkmakend zoetsappig goed bedoeld, maar goed, het is K3. Alleen dat ene zinnetje is wel een beetje gek. Ik zou er zelf niet zo'n issue van maken maar als jij dat wel vervelend vindt is dat je goed recht natuurlijk. Je kunt het altijd even tegen de leiding zeggen, dat je dat een lastig zinnetje vindt. Ik denk dat ze dan gaan zeggen oh maar het nummer gaat over hoe iedereen lief tegen elkaar is hoor, ongeacht je afkomst. En dan kan jij weer zeggen dat dat klopt maar dat gekke Chinezen nou toch niet echt bepaald aardig klinkt. Of ze er dan wat mee doen, weet ik natuurlijk ook niet, maar je kunt het altijd aangeven.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem301

Bericht 27 Mei 2019 13:28

Pure* schreef:
Carrie schreef:Waarom zijn Chinezen gek? En ze mogen er dus wezen - ondanks - dat ze gek zijn?

Volgens mij bedoelen ze helemaal niet letterlijk gek. Maar gewoon dat ze bijv grappig zijn.

Maar waarom zijn Chinezen grappig dan?
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 27 Mei 2019 13:35

Carrie schreef:
Pure* schreef:

Ik zie het liedje niet zo letterlijk en negatief. Maar goed, wat hier in het topic gezegd wordt. Als het voor jou vervelend is dan zou ik daar gewoon iets van zeggen.
Juli 2015
Maart 2017
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Mei 2019 13:45

Ik snap juist wel wat je bedoelt, Carrie. Er wordt een bepaald stereotiep beeld neergezet van de grappige/gekke Chinezen en waarom zou je dat doen? Daar leren kinderen stereotypes van en niet echt over andere culturen. Volgens mij kun jij dit supergoed face to face bespreken en om die reden zou ik dat doen. Een mail kan ook, maar daarmee mis je denk ik al gauw de juiste toon.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

mevrouw Stemband

Kletskop

Bericht 27 Mei 2019 13:45

Ik vind wel dat jij snel iets discriminerend vind.. Dit liedje gaat er toch over dat iedereen er mag zijn. Alleen dat zinnetje gekke Chinezen (wat volgens mij ook niet zo stom bedoeld word). Ik vind het een beetje overdreven om daar over te vallen.
<<

Geel

Bericht 27 Mei 2019 13:46

Jammer wel van die tekst ja, ik 'val' zelf eigenlijk meer over het 'ze mogen er wezen', wat impliceert dat je dat dus niet automatisch zou verwachten ofzo? De coupletjes vind ik vervolgens wel prima, maar met hun refreinteksten halen ze hun hele principe weer onderuit. Gekke K3.
<<

Anoniem313

Bericht 27 Mei 2019 13:48

Ik val eigenlijk nog meer over dat ‘ze mogen er zijn’ dan over het woordje gek. Hoezo mogen ze er zijn, van wie? Van ‘ons’? Wie zijn wij en waarom bepalen wij er mogen zijn en wie niet? Heel raar koloniaal wereldbeeld wat mij betreft.
<<

Geel

Bericht 27 Mei 2019 13:49

Haha, twee zielen Caulfield.
<<

Anoniem313

Oh ja, Geel zegt hetzelfde.
<<

Anoniem301

mevrouw Stemband schreef:Ik vind wel dat jij snel iets discriminerend vind.. Dit liedje gaat er toch over dat iedereen er mag zijn. Alleen dat zinnetje gekke Chinezen (wat volgens mij ook niet zo stom bedoeld word). Ik vind het een beetje overdreven om daar over te vallen.

Ik ben me er van bewust dat een aantal mensen op dit forum zo over mij denkt ja. Ik ben er zelf eerder verbaasd over dat we met zijn allen in 2019 niet zien dat dit soort teksten niet normaal zijn en dat je zo al heel jong een verkeerd zaadje plant bij die kinderen.

Overdreven om hierover te vallen vind ik het zeker niet. Je dochter of zoon van 3 die Chinees is zal er maar staan tijdens dansles en dit zo horen over zichzelf :snik: Ik krijg er letterlijk tranen van in mijn ogen.
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 27 Mei 2019 13:50

Ja, ook mee eens. Doet me denken aan “ook al ben ik zwart als roet; meen het wel goed”.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem301

Bericht 27 Mei 2019 13:50

Geel schreef:Haha, twee zielen Caulfield.

Ja, ook precies wat jij en Caulfield zeggen is ook waar ik over val.
<<

Reva

Yipyapper

Bericht 27 Mei 2019 13:51

Zeker aankaarten! Dat mensen nog vragen waarom deze tekst ongepast is geeft wel weer aan dat er nog heel veel moet veranderen. Wauw.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Anoniem301

Bericht 27 Mei 2019 13:52

Pure* schreef:
Carrie schreef:
Pure* schreef:Volgens mij bedoelen ze helemaal niet letterlijk gek. Maar gewoon dat ze bijv grappig zijn.

Ik zie het liedje niet zo letterlijk en negatief. Maar goed, wat hier in het topic gezegd wordt. Als het voor jou vervelend is dan zou ik daar gewoon iets van zeggen.

Maar echt antwoord op mijn vragen heb je ook niet. Op waarom Chinezen gek of grappig zijn. En dat bedoel ik niet aanvallend hoor meer om aan te tonen dat het dus een rare tekst is en jij ook niet snapt (denk ik) waarom het zo grappig is, ik heb er ook geen antwoord op en dat maakt het dus raar en onnodig om zoiets te zingen.
<<

Anoniem301

Bericht 27 Mei 2019 13:52

June schreef:Ja, ook mee eens. Doet me denken aan “ook al ben ik zwart als roet; meen het wel goed”.

Precies.
<<

mevrouw Stemband

Kletskop

Bericht 27 Mei 2019 13:53

Carrie schreef:
mevrouw Stemband schreef:Ik vind wel dat jij snel iets discriminerend vind.. Dit liedje gaat er toch over dat iedereen er mag zijn. Alleen dat zinnetje gekke Chinezen (wat volgens mij ook niet zo stom bedoeld word). Ik vind het een beetje overdreven om daar over te vallen.

Ik ben me er van bewust dat een aantal mensen op dit forum zo over mij denkt ja. Ik ben er zelf eerder verbaasd over dat we met zijn allen in 2019 niet zien dat dit soort teksten niet normaal zijn en dat je zo al heel jong een verkeerd zaadje plant bij die kinderen.

Overdreven om hierover te vallen vind ik het zeker niet. Je dochter of zoon van 3 die Chinees is zal er maar staan tijdens dansles en dit zo horen over zichzelf :snik: Ik krijg er letterlijk tranen van in mijn ogen.

Het is niet dat ik niks snap van dit hele verhaal hoor. Ik vind alleen dat het wel erg snel discriminerend gemaakt word.
Over dat zaadje planten bij jonge kinderen vind ik (mits het natuurlijk geen echt racistische teksten bevat); wij zijn allemaal groot geworden met zwarte piet en liedjes als moriaantje zo zwart als roet, en wij zijn toch ook niet allemaal racistisch? Dat sommige teksten aangepast worden snap ik en vind ik prima, maar dit voorbeeld vind ik overdreven.
<<

Anoniem301

Bericht 27 Mei 2019 13:54

June schreef:Ik snap juist wel wat je bedoelt, Carrie. Er wordt een bepaald stereotiep beeld neergezet van de grappige/gekke Chinezen en waarom zou je dat doen? Daar leren kinderen stereotypes van en niet echt over andere culturen. Volgens mij kun jij dit supergoed face to face bespreken en om die reden zou ik dat doen. Een mail kan ook, maar daarmee mis je denk ik al gauw de juiste toon.

He fijn, dank je. Ik hoop dat ik het face too face goed kan want het raakt me echt. Er is op zo'n moment ook geen tijd eigenlijk want de volgende dansgroep staat al klaar om naar binnen te komen en er zitten allemaal ouders en kinderen omheen zeg maar.
<<

Anoniem304

Bericht 27 Mei 2019 13:54

Pure* schreef:

Dat is toch alsnog raar?
<<

Anoniem313

Bericht 27 Mei 2019 13:56

Ik herken trouwens je twijfel van hoe dit bespreekbaar te maken. Ik had dat ook toen mijn oudste op de bso Judeska bleek te kijken. Dat is in mijn ogen racistische bagger (en ook nog eens niet grappig). Maar ik wist gewoon dat ik met die leidsters een raar gesprek zou gaan hebben waarin zij het totaal anders zouden zien. En wat dan vaker gebeurt in dit type gesprekken, dat iemand zich beschuldigt voelt van racistische motieven terwijl ze die niet hebben, dat is zo ellendig.
<<

Anoniem313

Bericht 27 Mei 2019 13:59

mevrouw Stemband schreef:
Carrie schreef:

Het is niet dat ik niks snap van dit hele verhaal hoor. Ik vind alleen dat het wel erg snel discriminerend gemaakt word.
Over dat zaadje planten bij jonge kinderen vind ik (mits het natuurlijk geen echt racistische teksten bevat); wij zijn allemaal groot geworden met zwarte piet en liedjes als moriaantje zo zwart als roet, en wij zijn toch ook niet allemaal racistisch? Dat sommige teksten aangepast worden snap ik en vind ik prima, maar dit voorbeeld vind ik overdreven.

Wij zijn misschien niet allemaal racistisch maar onze maatschappij is daar wel van doordrenkt, en als we daar iets aan willen doen is kritisch kijken naar dit soort teksten een goeie stap.
Volgende

Terug naar Algemeen