Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Afschaffen zomertijd en wintertijd

Zomertijd of Wintertijd?

Zomertijd
14
39%
Wintertijd
22
61%
 
Aantal stemmen : 36
<<

Anoniem304

Bericht 13 Sep 2018 11:17

Afschaffen zomertijd en wintertijd

Over enkele weken beslist het kabinet of we de wintertijd (net als vroeger) gaan aanhouden als vaste tijd of dat de zomertijd onze vaste tijd wordt.
2019 zal dan ook het laatste jaar worden waarin we de klok gaan verzetten. Als het kabinet kiest voor zomertijd zal in maart 2019 voor het laatst de klok verzet worden. Als zij kiezen voor wintertijd, zal de laatste keer in oktober 2019 zijn.

Welke tijd heeft jouw voorkeur?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Sep 2018 11:24

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Gewoon zo houden als 't is. Maar dat is geen optie.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Sep 2018 11:28

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Dat is inderdaad geen optie. Als het voorstel van de Europese Commissie doorgaat moet er gekozen worden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... ijd-dringt

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/10/br ... n-a1615994
<<

Anoniem248

Bericht 13 Sep 2018 11:32

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Laat dan de zomertijd maar blijven en schaf de wintertijd maar af. Anders is het (met wintertijd in de zomer) alsnog ‘vroeg’ donker en héél vroeg al licht. Nadeel is wel dat het met zomertijd in de winter ‘s morgens lang donker is.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Sep 2018 11:35

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Maple schreef:Laat dan de zomertijd maar blijven en schaf de wintertijd maar af. Anders is het (met wintertijd in de zomer) alsnog ‘vroeg’ donker en héél vroeg al licht. Nadeel is wel dat het met zomertijd in de winter ‘s morgens lang donker is.

Schijnt dat het voor mensen met winterdepressies wel heel fijn is om dan 's middags met 'licht' weer naar huis te gaan i.p.v. in het donker naar het werk en in het donker naar huis.
<<

Anoniem248

Bericht 13 Sep 2018 11:36

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Ja dat idee had ik ook wel een beetje. En ik vind in de ochtend lang donker zelf ook altijd wat hebben.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 13 Sep 2018 11:37

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Liever wintertijd, ik heb liever dat het in de avond wat vroeger donker is. Inslapen is hier thuis al lastig genoeg.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem304

Bericht 13 Sep 2018 11:39

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Maar de vroegste zonsondergang in de winter nu is 16:27. Dan zou 17:27 toch alsnog vroeg zijn Susan? Of gaan de kinderen zo vroeg naar bed?

Oh je bedoeld natuurlijk in de zomer. Haha/ :palm:
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 13 Sep 2018 11:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1960

Geregistreerd: 18 Nov 2013 20:57

Bericht 13 Sep 2018 11:40

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

.
Laatst gewijzigd door Reva op 18 Sep 2018 10:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 13 Sep 2018 11:47

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Cotton schreef:Maar de vroegste zonsondergang in de winter nu is 16:27. Dan zou 17:27 toch alsnog vroeg zijn Susan? Of gaan de kinderen zo vroeg naar bed?

Oh je bedoeld natuurlijk in de zomer. Haha/ :palm:


Ze gaan bepaald niet vroeg slapen, nee. Ik bedoel inderdaad in de zomer.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 13 Sep 2018 12:24

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Ik weet nog niet goed wat ervan vind. Maar met zomertijd 's winters pas om 10u licht zoals in dat NRC-artikel staat vind ik wel heel erg extreem...
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem315

Bericht 13 Sep 2018 12:25

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

De oude tijd. Dus de wintertijd.
<<

Anoniem313

Bericht 13 Sep 2018 12:52

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Als we moeten kiezen, dan wintertijd. Los van alle persoonlijke voorkeuren die kunt hebben: studies tonen aan dat aan de slag gaan voor zonsopgang negatieve effecten hebben op welbevinden, prestatie en veiligheid. Dus objectief gezien is een continue zomertijd een slecht idee.
<<

Anoniem248

Bericht 13 Sep 2018 13:20

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Mwah, ik slaap echt beroerd en word vroeg wakker van vroeg licht, dat zou betekenen dat in de zomers mijn nachten hooguit tot 3:30 duren. Verduisterende gordijnen helpen weinig, de vogels doen ook hun werk wel. Dat uurtje extra vind ik echt fijn. Ik ben denk ik de uitzondering die voor zonsopgang wel prima presteert, dus schaf wat mij betreft daarom die wintertijd maar af :)
Laatst gewijzigd door Anoniem248 op 13 Sep 2018 14:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 13 Sep 2018 14:25

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Ik ben voor wintertijd. Het heeft allebei voor- en nadelen maar ik zie bij de wintertijd net wat meer voordelen.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 13 Sep 2018 15:47

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Ik wist niet dat er een keuze was. Interessant. Ga me eens inlezen over wat mijn eventuele mening zou zijn.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 13 Sep 2018 15:49

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Van wat ik tot nu toe lees, levert wintertijd minder nadelen op, dus ik stem voor wintertijd.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Anoniem249

Bericht 13 Sep 2018 19:25

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Ik snap niet zo goed waarom het afgeschaft moet worden. De andere continenten hebben ook winter/zomertijd. Als wij het afschaffen verschillen we dus de helft van het jaar ineens met andere uren van elkaar. Lijkt me alleen maar verwarrend met werk.
<<

Anoniem248

Bericht 13 Sep 2018 20:12

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Verwarrend is het nu ook al, in Canada gaat de wintertijd bijvoorbeeld een week later in dan bij ons, sommige provincies aldaar doen helemaal niet meer mee.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6805

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:33

Bericht 13 Sep 2018 20:32

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Ik las dat landen allemaal een keuze mogen maken. Wordt dat niet erg lastig?
Uur tijdsverschil met buurlanden bijvoorbeeld. Lijkt me erg vreemd,
2016
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 13 Sep 2018 20:42

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Ik ben voor de zomertijd. Ik ben geen avondmens en ligt bijna altijd om 22.30 in bed. Met opstaan hetzelfde. Ik sta om kwart voor 7 op en dat blijft toch klote. Het grootste deel van het jaar is het schemer of gewoon donker. Of het dan om half 9 of half 10 helemaal licht is, maakt mij dan niet uit. Ik ben toch aan het werk.

Veel fijner vind ik het dat je dan vaker in het licht naar huis kunt gaan.

Ik persoonlijk zie echt geen voordelen in de wintertijd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Sep 2018 21:07

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Claire**** schreef:Ik snap niet zo goed waarom het afgeschaft moet worden. De andere continenten hebben ook winter/zomertijd. Als wij het afschaffen verschillen we dus de helft van het jaar ineens met andere uren van elkaar. Lijkt me alleen maar verwarrend met werk.


Ja hier ben ik het mee eens. Lijkt me erg verwarrend, zeker ook binnen Europa.

En ik ben een beetje zo'n oude zeurkous wat dit onderwerp betreft. Ik wil helemaal niet dat 't verandert en dat 't gewoon zo blijft, muhh stom.
Let's discover the world together.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 13 Sep 2018 22:00

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Wintertijd, ik merk nu al dat ik lastiger wakker word ‘s ochtends dat wordt dus helemaal een crime als het om half 10 pas een keer licht is.
2015 💙
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 13 Sep 2018 22:20

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Ik zou ook het liefst niets veranderen maar als ik moet kiezen wintertijd.

1) donkere ochtenden zijn echt verschrikkelijk
2) donkere avonden niet
(en ik krijg beide vaak minimaal me vanwege lange dagen, maar dan in weekend alsnog en mínder donker iig s ochtends)
3) het is gewoon de echte tijd
<<

Anoniem248

Bericht 14 Sep 2018 04:57

Re: Afschaffen zomertijd en wintertijd

Claire**** schreef:Ik snap niet zo goed waarom het afgeschaft moet worden. De andere continenten hebben ook winter/zomertijd. Als wij het afschaffen verschillen we dus de helft van het jaar ineens met andere uren van elkaar. Lijkt me alleen maar verwarrend met werk.

Nog even hierop inhakend, ik Kwam dit zojuist tegen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... _zomertijd

Het blijkt dus dat er juist nog maar heel weinig continenten zijn die nog met zomertijd/wintertijd werken. Dus in dat opzicht is afschaffen sowieso een goed idee, vind ik. Mijn voorkeur gaat trouwens heel sterk uit naar het afschaffen van de wintertijd, maar ik denk wel dat het vooral handiger is dat darin één lijn gevolgd wordt met de landen om ons heen, als die de zomertijd afschaffen dan lijkt me dan voor ons ook het meest logische. Jammer dat de zomeravonden dan zo kort zijn en de ochtenden juist zo lang, maar wellicht vind ik daar m’n weg ook wel in.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers