Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


nav sint maarten; drie koningen

<<

Truttebol

Noob

Berichten: 2

Geregistreerd: 11 Nov 2013 23:15

Bericht 11 Nov 2013 23:18

nav sint maarten; drie koningen

Een aantal jaar geleden ben ik van het noorden naar Brabant verhuisd. In het noorden werd altijd sint maarten gevierd, hier niet is me opgevallen.
Nu weet ik dat in januari weer drie koningen is, maar daar ben ik dus helemaal niet bekend mee.
Ik heb al wat google-werk gedaan over de oorsprong en dergelijke en weet dat er dan ook kinderen langs de deur komen.
Maar moet ik hierbij net als sint maarten ook snoep in huis halen? en zo ja is hier een etiquette voor? (bepaald soort?).
Wordt dit bij jullie (in Brabant) ook echt gevierd of niet?
<<

Anoniem185

Bericht 11 Nov 2013 23:20

Re: nav sint maarten; drie koningen

Bij ons is drie koningen gewoon een lampionnenoptocht. Het is bij ons georganiseerd in de stad, zodat er één grote groep een tocht aflegt. Achteraf krijgt iedereen van de organisatie warme chocolademelk en een koekje. Er wordt nooit langs de deuren gegaan hier. Wist helemaal ook niet dat dat er bij zou kunnen horen.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 12 Nov 2013 06:22

Re: nav sint maarten; drie koningen

Ik kom zelf uit Brabant en wij gingen met Driekoningen langs de deuren en zongen een liedje. Daar kregen we dan snoep of een mandarijntje voor. Het is eigenlijk de bedoeling dat de kinderen in groepjes van drie langs de deuren gaan, want het zijn de drie koningen op weg naar de stal om het kindje Jezus te bewonderen. Wij hadden altijd een mandje bij een een lampion en mijn ouders gaven ons iets van een kleed om, om ons zo meer in het verhaal te laten passen.
Meestal was het liedje zingen, dan werd je bedankt en dan ging je door naar het volgende huis.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem75

Bericht 12 Nov 2013 09:34

Re: nav sint maarten; drie koningen

Silly-One schreef:Ik kom zelf uit Brabant en wij gingen met Driekoningen langs de deuren en zongen een liedje. Daar kregen we dan snoep of een mandarijntje voor. Het is eigenlijk de bedoeling dat de kinderen in groepjes van drie langs de deuren gaan, want het zijn de drie koningen op weg naar de stal om het kindje Jezus te bewonderen. Wij hadden altijd een mandje bij een een lampion en mijn ouders gaven ons iets van een kleed om, om ons zo meer in het verhaal te laten passen.
Meestal was het liedje zingen, dan werd je bedankt en dan ging je door naar het volgende huis.


Hier deden wij dat ook zo maar dan met je klas. Ik geloof in groep 7. Je kreeg dat een paar straten aangewezen en als je die allemaal had gehad moest je doorlopen naar de kerk. Daar werd al het snoepgoed en fruit op 1 hoop gegooid dat werd verdeeld onder alle kinderen uit je klas.
<<

Truttebol

Noob

Berichten: 2

Geregistreerd: 11 Nov 2013 23:15

Bericht 12 Nov 2013 12:29

Re: nav sint maarten; drie koningen

Bedankt voor de antwoorden!
Ik zal mijn schoonmoeder ook nog maar eens vragen wat daar in het dorp gebruikelijk is.
Grappig hoe tradities in hetzelfde land zo verschillen, dat het in het noorden niet wordt gevierd en hier wel :)
<<

Anoniem162

Bericht 12 Nov 2013 13:10

Re: nav sint maarten; drie koningen

Ik kom uit brabant maar heb drie koningen nog nooit op die manier gevierd (lampion/langs deuren gaan). Dus daar ben ik niet bekend mee.
<<

Anoniem 53

Bericht 12 Nov 2013 16:32

Re: nav sint maarten; drie koningen

Silly-One schreef:Ik kom zelf uit Brabant en wij gingen met Driekoningen langs de deuren en zongen een liedje. Daar kregen we dan snoep of een mandarijntje voor. Het is eigenlijk de bedoeling dat de kinderen in groepjes van drie langs de deuren gaan, want het zijn de drie koningen op weg naar de stal om het kindje Jezus te bewonderen. Wij hadden altijd een mandje bij een een lampion en mijn ouders gaven ons iets van een kleed om, om ons zo meer in het verhaal te laten passen.
Meestal was het liedje zingen, dan werd je bedankt en dan ging je door naar het volgende huis.

Hier hetzelfde. Keek ik vroeger echt altijd naar uit.
<<

Anoniem16

Bericht 12 Nov 2013 20:29

Re: nav sint maarten; drie koningen

Nee volgens mij vieren wij dat in Brabant ook niet. Hier vieren we alleen dingen waarbij je kunt zuipen ;)

Carnaval enzo dus. Al vind ik dat het vreselijkste feest dat ze ooit bedacht hebben.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 13 Nov 2013 14:59

Re: nav sint maarten; drie koningen

Ik ben vroeger ook langs de deuren gegaan met mijn lampionnetje. (noordelijk Noord-Brabant)
Bij ons was er geloof ik niet echt een bepaald soort snoep of traktatie. Ik heb zelfs ooit een heel pak koekjes gehad van iemand.

In mijn huidige woonplaats vieren de kinderen Sint Maarten en dan gaat al het snoep of een groot deel (dat weet ik even niet) naar de voedselbank. Dat vind ik wel een hele mooie gedachte!
<<

Anoniem75

Bericht 13 Nov 2013 20:50

Re: nav sint maarten; drie koningen

Printje schreef:Nee volgens mij vieren wij dat in Brabant ook niet. Hier vieren we alleen dingen waarbij je kunt zuipen ;)

Carnaval enzo dus. Al vind ik dat het vreselijkste feest dat ze ooit bedacht hebben.


Jawel joh! Ik woon niet zo ver bij je vandaan en hier komen ze meestal (niet ieder jaar) aan deur op 6 Januari

Drie Koningen, 3 Koningen, geef mij een nieuwe hoed.
Mijn oude is versleten, mijn moeder mag 't niet weten, mijn vader heeft geen geld... ♫
<<

Anoniem16

Bericht 13 Nov 2013 21:15

Re: nav sint maarten; drie koningen

Serieus? Razz ik heb er echt nog nooit van gehoord.

Misschien wonen hier minder gelovige mensen ofzo maar ik heb er hier in E nog nooit over gehoord dat dat bestaat zeg maar.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers