Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Stelling #12: Restaurants zouden doggybags aan moeten bieden

<<

Burgemeester Esmee

Bericht 06 Sep 2015 10:51

Stelling #12: Restaurants zouden doggybags aan moeten bieden

Afbeelding

We kwamen bij deze stelling door het volgende artikel op de website (en Facebook pagina) van Radar: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... -doggybag/

---

Bekijk hier de andere stellingen:

Stelling #1 - De herkomst van kleding
Stelling #2 - Stiekem alcohol drinken kun je voorkomen
Stelling #3 - Grexit is een dieptepunt voor Europa
Stelling #4 - Waarom dierproeven als het ook op mensen kan
Stelling #5 - Uitdagende foto's op Facebook is vragen om problemen
Stelling #6 - Gaatjes schieten bij baby's
Stelling #7 - IVF zelf betalen
Stelling #8 - Basisinkomen voor iedereen?
Stelling #9 - Soms wil je gewoon geen kinderen om je heen
Stelling #10 - Ouders schenden de privacy van hun kids
Stelling #11 - Meer aandacht voor sportende vrouwen
<<

Anoniem281

Bericht 06 Sep 2015 10:54

Re: Stelling #12: Restaurants zouden doggybags aan moeten bi

Helemaal mee eens. Ik word er gek van mijn brownie die ik al dessert neem in te moeten pakken in m'n servet.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2015 11:00

Ja natuurlijk! Gisteren nog gegeten in een taartjesrestaurant: we kregen netjes een doosje mee voor de overgebleven hapjes.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 06 Sep 2015 11:02

Ik vind het een heel goed idee! Het is zonde om weg te gooien, en je hebt er tenslotte voor betaald dus waarom zou je het niet mee kunnen nemen?
Ik heb er zelf ook wel eens om gevraagd, toen had ik de volgende dag nog een heerlijk restje lasagne. Maar meestal heb ik weinig restjes en anders kan ik vaak nog wel wat kwijt bij mijn man.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 06 Sep 2015 11:03

Ik heb trouwens wel meerdere keren gehad bij een high tea dat ze aanboden de restjes in te pakken. Dus er zijn inderdaad wel restaurants die het doen.
<<

Anoniem170

Bericht 06 Sep 2015 11:34

Goed idee. In andere landen is dit trouwens heel normaal. Ik zie het als een win win situatie, restaurant hoeft minder weg te gooien en ook minder afval. Klant kan het daarna nog opwarmen
<<

Anoniem185

Bericht 06 Sep 2015 11:35

Ik heb eigenlijk nooit iets over als ik naar een restaurant ga. Dus voor mij persoonlijk zou het niet uitmaken. Vind het wel een goed idee. Kan me niet voorstellen dat iemand 'tegen' deze stelling zou zijn.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 06 Sep 2015 12:00

Een doggybag hoeft van mij niet. Restaurants zouden wel verschillende maten menu's aan kunnen bieden.
Als je bijvoorbeeld weer dat je een kleine eter bent dat je dan een small kan bestellen en grote eters een large. Dat ze in de keuken rekening kunnen houden met de portie grote. Voor het keukenpersoneel op zich wel weer extra werk dat snap ik, maar het is niet dat ze een hele nieuwe kaart o.i.d. ernaast hebben.

Anoniem216

Bericht 06 Sep 2015 12:14

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 17 Okt 2017 06:59, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem137

Bericht 06 Sep 2015 12:25

Ik vind het wel een goed idee. Ik denk dat je schrikt hoeveel gerechten half opgegeten in de afvalbak verdwijnen.
Soms zit ik op een gegeven moment ook wel vrij snel vol, maar probeer ik toch nog even iets meer te eten omdat ik het anders gewoon zonde van m'n geld vind. Ook niet goed natuurlijk.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 06 Sep 2015 12:35

Dimmel schreef:Dat zou best een goed idee zijn. Mijn schoonzus had een keer 2 stukken vis. 1 opgegeten en de ander in folie laten verpakken, want die kreeg ze niet meer op. Win Win dus, vis niet verspild en zij had nog een lekker stukje vis om op te warmen. Maar misschien zou het ook schelen als restaurants de porties kleiner zouden maken. Soms krijg je zoveel op je bord.

Porties kleiner maken lijkt me niet zo'n goed idee. Genoeg mensen die het wel allemaal opeten is mijn ervaring. Ik ben niet eens een grote eter, maar toch heb ik bijna nooit veel over (pizza uitgezonderd). Ook ligt de grote van de portie natuurlijk er volledig aan waar je gaat eten. Dan kun je beter gasten laten kiezen voor een grote of kleine portie, zoals Silly One zei.
<<

Anoniem125

Bericht 06 Sep 2015 12:39

Silly-One schreef:Een doggybag hoeft van mij niet. Restaurants zouden wel verschillende maten menu's aan kunnen bieden.
Als je bijvoorbeeld weer dat je een kleine eter bent dat je dan een small kan bestellen en grote eters een large. Dat ze in de keuken rekening kunnen houden met de portie grote. Voor het keukenpersoneel op zich wel weer extra werk dat snap ik, maar het is niet dat ze een hele nieuwe kaart o.i.d. ernaast hebben.

Dit zou inderdaad ideaal zijn. Gewoon dezelfde gerechten in twee of drie verschillende groottes aanbieden. Dan kunnen de stoere mannen die zo nodig willen laten zien hoeveel ze wel niet naar binnen kunnen stouwen, voor de grote portie gaan en kunnen de kleine eters voor een kleinere hoeveelheid (en prijs) eten. Op die manier kunnen kinderen ook uit het hele menu kiezen ipv een saai kindermenu met alleen een knakworst en wat patat.

En verder, voor mij is het heel normaal om een doggybag te vragen, al hou ik niet van dat woord. Ik vraag vaak of ik het restant kan meenemen en ik heb nog nooit gehad dat een ober dit weigerde of hier vreemd van opkeek. Voor mij is het eigenlijk al zo normaal dat mij deze discussie wat vreemd aandoet. Is dat niet gewoon in Nederland?
<<

Anoniem178

Bericht 06 Sep 2015 12:45

Veel restaurants passen de portiegrootte al aan door bijvoorbeeld een grote schaal frietjes of salade voor de hele tafel neer te zetten. Meestal eet ik dan vooral mijn bord leeg en als ik nog plek heb wat van de bijgerechten.

Thuis weeg ik mijn eten altijd af om een portiegrootte aan te meten, heb een hekel aan voedsel weggooien. Zou zo'n doggy bag een fijne oplossing vinden, vooral vanwege de verspilling.
<<

Anoniem137

Bericht 06 Sep 2015 12:49

Is dat zo Nougat? Mijn ervaring is eigenlijk dat niet elk restaurant zomaar even verpakkingsmateriaal heeft om leftovers mee te kunnengeven. Restaurants waar je ook kunt afhalen en laten bezorgen vaak wel uiteraard, maar verder...
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2015 13:02

Mee-eens, zou heel veel verspilling tegen gaan. Ik vraag het meestal maar heb wel bij een retaurant ee reactie gehad dat ze het niet wilde doen omdat ze geen smaak garantie konden geven daardoor. En ze waren bang dat we het te lang zouden laten liggen of niet goed koelen en dan ziek van werden. Ik vond dat wel behoorlijk vergezocht en vond het echt een afknapper.

Edit, het ging ook niet eens om een gerecht wat kwetsbaar is zoals (rauwe) vis of zo.
Laatst gewijzigd door Siep op 06 Sep 2015 16:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem125

Bericht 06 Sep 2015 14:21

Keet: ik heb dat nog nooit gehad, dat ze het niet voor me wilden doen nee. Ik moet wel zeggen dat het heel erg ligt aan de plek en het type eten of ik het überhaupt vraag. Ik ga geen kwart stukje biefstuk laten inpakken en ook geen mousse van aardpeer op een bedje van rode biet. Maar weer wel een halve pizza, of een volledige sandwich (soms krijg je er twee) om maar iets te noemen.
<<

Anoniem286

Bericht 06 Sep 2015 15:22

Ik ben helemaal voor, zie ook niet in waarom iemand tegen zou zijn?
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2015 15:58

Bij high tea is het altijd teveel.
We eten dan de dingen op die je niet kunt bewaren en voor de rest vragen we altijd een doosje zodat we het mee kunnen nemen.
Ze zeggen altijd geen probleem. En pakken het netjes in. Je hebt er immers al voor betaald.

Anders heb ik eigenlijk zelden over en als er wat over is, is het niet de moeite om mee te nemen.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem127

Bericht 06 Sep 2015 20:02

Goed plan inderdaad van die verschillende porties. Toevallig ga ik binnenkort uit eten in een restaurant waar ze dat hebben, heb het nog nooit eerder gezien. Behalve dan bijvoorbeeld bij de New York Pizza en dat soort ketens.

En inderdaad ook goed voor de portemonnee, ik zag dat een halve portie soep als voorgerecht dan maar iets van vier euro kostte.
<<

Anoniem315

Bericht 06 Sep 2015 20:25

Ik vind het heel goed, maar heb zelf nog nooit om een doggy bag durven vragen. Toch een soort klein taboe dus.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 06 Sep 2015 20:43

Ik vind het een goed plan al zou ik zelf zoiets nooit vragen. Ik vind het toch een beetje raar voor mezelf om te doen.

We hadden laatste wel bij een pannenkoekrestaurant dat ze het stuk dat we niet op hadden in een bakje stopten en meegaven. Ze deden dat gewoon uit zichzelf.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Saga

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2015 20:53

Siep schreef:Mee-eens, zou heel veel verspilling tegen gaan. Ik vraag het meestal maar heb wel bij een retaurant ee reactie gehad dat ze het niet wilde doen omdat ze geen smaak garantie konden geven daardoor. En ze waren bang dat we het te lang zouden laten liggen of niet goed koelen en dan ziek van werden. Ik vond dat wel behoorlijk vergezocht en vond het echt een afknapper

Edit, het ging ook niet eens om een gerecht wat kwetsbaar is zoals (rauwe) vis of zo.

Maar stel dat jij een stukje vis meeneemt naar huis en dit niet onder de juiste condities bewaart, en er dan ziek van wordt, kan het restaurant wel een probleem krijgen mocht jij er een officiële melding van maken.
Heel flauw hoor, en het zal vast niet snel gebeuren, maar toch.

Ik ben kok in een hotel en heb wel eens wat plakken kaas en vleeswaren weg staan gooien die over waren van het ontbijtbuffet, toen er een dame van de housekeeping de keuken in kwam en dat zag. Ze vertelde mij toen dat ze van de voedselbank leefde en het echt heel erg vond om te zien dat wij voedsel weggooien waar in principe niets mis mee is. Ik heb toen aan onze bedrijfsleider gevraagd of ik het in het vervolg mocht bewaren om haar er een plezier mee te doen en dit mocht niet om bovenstaande reden. Maar hij gaf me een knipoog en zei dat hij natuurlijk niet altijd alles kon zien. Wij gaven dus altijd veel voedsel aan deze vrouw mee ;)

Zelf ben ik echt voor doggy bags, ten eerste omdat ik dus tegen voedselverspilling ben en ik vind het ook fijn als mensen hun overgebleven portie blijkbaar zo lekker vinden dat ze het de volgende dag nog willen eten.
10.04.17
<<

Anoniem168

Bericht 06 Sep 2015 21:02

Ik ben voor! Zelf heb ik ook geregeld gevraagd om restjes te mogen meenemen en tot nu toe vond elk restaurant dat prima inderdaad. Ook heb ik in wel eens gevraagd om een kleinere portie (ging dan om saté ofzo). Dat kon ook. Al ging er van de prijs niks af geloof ik, maar goed. In ieder geval geen verspilling zo.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 06 Sep 2015 21:06

Maar hebben jullie dan zoveel over dan? Ik heb nooit echt alles op maar wat er over is is meestal wat groente en friet oid en dat hoef ik niet mee te hebben.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 06 Sep 2015 21:17

Als je niet voor kleine of grote portie kunt kiezen zouden ze dit wel moeten doen.

Die enkele keer dat we bij de Chinees eten doen we het wel.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
Volgende

Terug naar Algemeen