Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 07 Aug 2015 18:07

Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Nav de stelling van de week.
Waar vind jij dat op bezuinigd kan worden in de zorg?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 07 Aug 2015 18:09

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Uiteindelijk zal de zorg geld gaan besparen, maar ik vind dat ze nu wel heel makkelijk uitgeboerd worden: maagverkleiningen. Hoor zelfs verhalen van mensen die even bij moeten eten om aan t 'gewenste' bmi voor de operatie te komen.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem147

Bericht 07 Aug 2015 18:14

Ik snap waarom ze erin zitten en dat het uiteindelijk de maatschappij ten goede zal komen maar toch knaagt het bij mij.

- Stoppen met roken trainingen etc. of gratis fitnesstrainers voor mensen met overgewicht
- Maagverkleiningen vind ik ook wel wat voor te zeggen (helemaal na laats een programma op TV). In dat programma spraken ze over makkelijke Kcal nemen. Een Snickers in de blender. Serieus?! Ik had er nog nooit van gehoord. Ik denk dat je dan beter psychologische hulp in kunt schakelen i.p.v. die maagverkleining en dan alsnog de vloeibare kcal eten.

Wat er van mij wel in mag (dus even puur uit eigen belang) is ogen laseren. Hoeveel geld er nu gedeclareerd kan worden aan brillen en lenzen. Laat dan het oog laseren in het pakket komen en bespaar op de lange termijn op al die lenzen kosten. Ik draag nu bijna 17 jaar lenzen a 130 euro per jaar en eens per 2 jaar komt er ook wel een nieuwe bril. Daarnaast is het een probleem waar ik zelf niets aan kan doen (niet dat ik slechte ogen heb en niets om het zelf te verbeteren).
<<

Anoniem137

Bericht 07 Aug 2015 18:17

Als je bij moet eten om aan het noodzakelijke BMI voor een maagverkleining te komen, dan vind ik je eigenlijk wel een enorme lapzwans. Ik bedoel, wel je eetpatroon willen aanpassen om aan te komen, maar niet je eetpatroon aan kunnen passen om af te vallen. Op die gevallen mag van mij inderdaad wel bezuinigd.
<<

Anoniem193

Bericht 07 Aug 2015 18:26

Als jullie het zo bekijken, vinden jullie het dan ook andersom? Dat er maar geen gezondheidszorg meer moet zijn voor anorexiapatiënten?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Aug 2015 18:33

Daar heb je wel een punt Alibi, want anorexiapatienten kosten ook heel veel qua therapie, ziekenhuisopnames, opnames in klinieken etc.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Aug 2015 18:35

Wat mij betreft mag er bezuinigd worden op de zogenaamde mantelzorg, want dat is zo fraudegevoelig. Ken meerdere voorbeelden van een 'mantelzorger' die daar voor betaald krijgt maar gewoon de moeder/buurvrouw is die er met het geld vandoor gaat. Daar moet echt een ander systeem voor worden bedacht!
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Aug 2015 18:36

Voor anorexiapatiënten is psychische begeleiding beschikbaar. Voor mensen met obesitas ook. Ik denk dat het meer waarde heeft om erachter te komen waarom iemand overgewicht heeft gekregen, dan een maagband of andere medische ingreep. Ik denk dat in veel gevallen één ding overeenkomt en dat is een laag zelfbeeld.
L2014 & H2017
<<

Chocolate

Noob

Bericht 07 Aug 2015 18:36

Alibi schreef:Als jullie het zo bekijken, vinden jullie het dan ook andersom? Dat er maar geen gezondheidszorg meer moet zijn voor anorexiapatiënten?

Misschien moet alleen de psychische kant van een eetprobleem aangepakt worden? Zowel bij anorexiapatienten als bij mensen met extreem overgewicht, wat misschien ook vaak voortkomt uit een psychisch probleem. Weet het niet helemaal hoor, omdat ik daar niet genoeg op heb ingelezen.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Aug 2015 18:37

Bezuinigen op salarissen van hogere functies, op management functies/die verminderen, minder bureaucratie en regels. Als er op maagverkleining bezuinigd moet worden dan ook op anorexia zorg en ook eigen bijdragen voor sportblessures. En ook op cosmetische chirurgie. Laseren van ogen mag net als brillen, lenzen er uit, zouden mensen voor kunnen sparen, net als een rollator er, een fiets koop je ook zelf.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Aug 2015 18:41

Oh wat vinden jullie trouwens van abortus.. Daar zou van mij wel op zijn minst een eigen bijdrage voor mogen komen!
En behandeling van SOA's, HIV medicatie is echt zo ontzettend duur en die homo's het maar zonder condoom doen (niet allemaal natuurlijk maar een hoop wel).
<<

Anoniem147

Bericht 07 Aug 2015 18:53

Ohnee! Abortus mag van mij echt gratis blijven. Ik zou het zo erg vinden als er allemaal ongewenste kinderen op de wereld komen, het aantal tienerzwangerschappen omhoog knalt en mensen die verkracht zijn moeten betalen om hun 'trauma' mede te kunnen verwerken.

Wat ik trouwens lastig vind aan de anorexia/maagverkleining discussie is dat er veel meer mensen met obesitas zijn dan met anorexia. Ik denk echt dat er veel meer geld 'te halen valt' bij mensen met ernstig overgewicht.
<<

Anoniem304

Bericht 07 Aug 2015 18:53

Scandic schreef:Wat mij betreft mag er bezuinigd worden op de zogenaamde mantelzorg, want dat is zo fraudegevoelig. Ken meerdere voorbeelden van een 'mantelzorger' die daar voor betaald krijgt maar gewoon de moeder/buurvrouw is die er met het geld vandoor gaat. Daar moet echt een ander systeem voor worden bedacht!

Volgens mij zijn ze daar al mee bezig. M'n moeder (mantelzorger) had het daar laatst over. Volgens mij kan zij dit jaar voor het laatst een bijdrage krijgen ofzoiets.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Aug 2015 18:56

Mensen met overgewicht overlijden vaak weer eerder zodat zorgkosten op latere leeftijd weer wegvallen. Idem rokers. Gezonde mensen worden ouder en krijgen op latere leeftijd ziektes en gaan extra geld kosten omdat ze langer leven.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem205

Bericht 07 Aug 2015 19:47

rapa nui schreef:Bezuinigen op salarissen van hogere functies, op management functies/die verminderen, minder bureaucratie en regels. Als er op maagverkleining bezuinigd moet worden dan ook op anorexia zorg en ook eigen bijdragen voor sportblessures. En ook op cosmetische chirurgie. Laseren van ogen mag net als brillen, lenzen er uit, zouden mensen voor kunnen sparen, net als een rollator er, een fiets koop je ook zelf.

Vooral met de vetgedrukte dingen ben ik het NIET mee eens.
Sporten voorkomt onder andere overgewicht, sporten is gezond. Alsof een sportblessure een vrijwillige keuze is? Alsof dat altijd komt door onoplettendheid/door een ander/door jezelf? Dan kan je net zo goed zeggen dat er een eigen bijdrage moet komen wanneer je een blessure oploopt doordat je actief bezig bent geweest (fietsen, wandelen, you name it). Wanneer het de zoveelste blessure is en waarbij het overduidelijk roekeloos/onvoorzichtigheid is, dan vind ik het een ander verhaal. maar, hoe stel je dat vast objectief gezien?

Brillen en lenzen, ja zal je ongetwijfeld voor kunnen sparen. Maar NIET wanneer je elke maand lenzen nodig hebt en een pakket a 150 per half jaar (of nog meer/minder) nodig hebt. Sommige mensen hebben pats-boem een bril/lenzen nodig. Moeten die dan al vanaf het begin gaan sparen?

Ja, er mag best op enige zaken bezuinigd gaan worden (hoge salarissen van topfunctionarissen) maar niet op brillen/blessures/abortussen/oid.

Overigens ben ik ook bang dat verzekeraars gaan zeggen dat diabetici type 1 ook geen vergoedingen meer zullen krijgen voor hun teststrips.... alsof dat iets is waar je wat aan kunt doen...
<<

Anoniem137

Bericht 07 Aug 2015 20:49

Alibi schreef:Als jullie het zo bekijken, vinden jullie het dan ook andersom? Dat er maar geen gezondheidszorg meer moet zijn voor anorexiapatiënten?

Dat vind ik een beetje appels met peren vergelijken, want ik vind psychische begeleiding en begeleiding van een diëtiste bij obesitas juist een must. En dat is precies ook wat mensen met anorexia ook nodig hebben. Geen operatie aan de maag :)
<<

Anoniem137

Bericht 07 Aug 2015 20:52

Yadira schreef:
Scandic schreef:Wat mij betreft mag er bezuinigd worden op de zogenaamde mantelzorg, want dat is zo fraudegevoelig. Ken meerdere voorbeelden van een 'mantelzorger' die daar voor betaald krijgt maar gewoon de moeder/buurvrouw is die er met het geld vandoor gaat. Daar moet echt een ander systeem voor worden bedacht!

Volgens mij zijn ze daar al mee bezig. M'n moeder (mantelzorger) had het daar laatst over. Volgens mij kan zij dit jaar voor het laatst een bijdrage krijgen ofzoiets.

Hierin vind ik het wel moeilijk, dan lijden de goeden echt onder de kwaden. Een kennis van ons heeft twee ernstig zieke kinderen en zij is mantelzorger, maar loopt nu helaas overal tegenaan. Nog los van veel geregel, loopt de financiele kant ook totaal niet. Ze is nu op het punt dat ze inmiddels bijna in een burn out zit.
<<

Anoniem236

Bericht 07 Aug 2015 20:57

Het mantelzorgcompliment, maar gelukkig wordt daar nu op bezuinigd en is het niet meer. Heel mooi voor mensen die echt een mantelzorger hebben, iemand die de verzorging grotendeels overneemt. Maar het was tot vorig jaar zo dat iedereen die een eigen bijdrage CAK betaalde voor zorg een brief kreeg van de svb dat ze iemand konden opgeven voor het mantelzorgcompliment van 200 euro. Er was geen controle of er sprake was van een mantelzorger. Cliënten gaven elkaar bij ons op en deelde het geld, ontzettende geldverspilling.

Tot verkort dacht ik dat mensen die een maag verkleining willen zelf al een bepaald percentage moesten afvallen, maar nu ik iemand ken die dat ondergaat blijkt dus dat dat niet zo is. Ik vind dat dat wel als eis gesteld mag worden.
<<

Anoniem193

Bericht 07 Aug 2015 21:10

Keet. schreef:

Dat vind ik een beetje appels met peren vergelijken, want ik vind psychische begeleiding en begeleiding van een diëtiste bij obesitas juist een must. En dat is precies ook wat mensen met anorexia ook nodig hebben. Geen operatie aan de maag :)

Nee geen operaties, maar wel opnames etc wat bij obesitas weer minder vaak voorkomt.
Allebei zijn het zorgkosten die te maken hebben met eetziekten.
<<

Anoniem173

Bericht 07 Aug 2015 21:53

De behandeling van mensen die chronisch weigeren hun leefstijl te wijzigen en therapie-ontrouw zijn. Toch vaak eenzelfde groep patiënten voor mijn gevoel.
<<

Anoniem131

Bericht 07 Aug 2015 22:06

Nee. Aankomen is moeilijker dan afvallen en helemaal als er dan ook nog anorexia bij komt kijken.
En ik ken beide kanten van de medaille.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 07 Aug 2015 22:19

Het ziekenhuis waar ik werk heeft een van de grootste obesitasklinieken van het land en er worden dus veel maagverkleiningen gedaan. Hier wordt wel degelijk psychische begeleiding bij gegeven hoor. En een complete screening voor dat je goedkeuring krijgt voor een operatie. Mensen onderschatten deze ingrepen, met name de gastric bypass, enorm. Het geeft regelmatig complicaties en je moet echt je complete leefstijl veranderen.
• @found_my_key2sport •

28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 07 Aug 2015 22:49

Toen ik ivm met mijn zwangerschap 4 dagen in het ziekenhuis lag heb ik nergens voor hoeven betalen, ook niet mijn eigen risico. Heel fijn, maar het verbaaste me eigenlijk wel dat er bijvoorbeeld geen kleine bijdrage gevraagd wordt voor het eten, als ik gewoon thuis geweest was had ik dat ook moeten betalen, zo ook met de luiers en billendoekjes ed.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 07 Aug 2015 23:05

Het eten hoort erbij, inderdaad luiers ed vind ik ergens ook wel bijzonder. Hier in het ziekenhuis is alles ook van Zwitsal. Daar verbaas ik me ook over. Overigens moet de partner wel betalen voor eten. Zal morgen wss ff wat uitgebreider reageren ook. Heb hier zelf namelijk ook nog een mening over haha.
2015 💙
<<

Anoniem193

Bericht 07 Aug 2015 23:39

Francaise schreef:

Nee. Aankomen is moeilijker dan afvallen en helemaal als er dan ook nog anorexia bij komt kijken.
En ik ken beide kanten van de medaille.

Is dat een graadmeter voor wel of geen gezondheidszorg? Of het ene moeilijker is dan het ander?
Volgende

Terug naar Algemeen