Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

'Nazitrein' vol goud.

<<

Anoniem281

Bericht 29 Aug 2015 09:50

'Nazitrein' vol goud.

Misschien!

http://nos.nl/artikel/2054626-polen-geh ... -echt.html

Als zo'n trein echt gevonden wordt, vol goud, juwelen en kunst. Naar wie zou dat dan moeten gaan, vinden jullie?
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 29 Aug 2015 09:54

Re: 'Nazitrein' vol goud.

Naar de kansarme kindjes, waar dan ook ter wereld. Sticht er vrede mee hoeverre dat kan, zorg voor een dak boven hun hoofd, eten en drinken en educatie.
<<

Anoniem315

Bericht 29 Aug 2015 09:57

Is dat goud van gedeporteerde Joden? Dan zou ik dat naar nabestaanden brengen. Materieel gezien zal dat vast niet lukken, dus dan een soort waarde-uitkering?
<<

Anoniem281

Bericht 29 Aug 2015 09:59

Tja, er is niet met zekerheid te zeggen dat het van Joden is. De Nazi's namen natuurlijk sowieso mee wat ze wilden hebben, uit bezette landen.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 29 Aug 2015 10:13

Er kunnen natuurlijk ook nog documenten aanwezig zijn waar het goud en de kunst is weg gehaald. Du nazi's hielden alles wel goed bij.
Dan kun je het aan de nabestaanden of de rechtmatige eigenaar terug geven.

Anders een goed overleg tussen de landen waar het vandaan is gekomen wat ze ermee willen doen en waar het naar toe gaat.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem137

Bericht 29 Aug 2015 10:22

Wat toen met de Joden gebeurde, gebeurt nu nog steeds. Voor mij zou het een symbolische betekenis hebben als de waarde van dat goud in de opvang en doorstroom van vluchtelingen gestoken zou worden. Zodat al die mensen in WOII niet voor niets gestorven zijn of hun bezittingen kwijtgeraakt zijn, zij oo die manier na hun dood nog de mensen die nu, in deze tijd, nog altijd opgejaagd worden hoop op een veilig leven geven, en wij laten zien dat we geleerd hebben.

Maargoed, dat is nogal een discussie, de laatste tijd.
<<

Anoniem281

Bericht 29 Aug 2015 10:54

Ehm ik zou persoonlijk deporteerde Joden niet helemaal willen vergelijken met bootvluchtelingen, eigenlijk.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 29 Aug 2015 11:29

Hopelijk zitten er nog verloren kunstwerken in. Er is nog steeds zoveel kunst zoek. Ik vind het bizar/ergens fijn om te weten dat we nog steeds dingen terug kunnen vinden.

Ik denk op zich niet dat je het nu kan geven aan totaal een ander doel. Er zal zoveel mogelijk maarde herkomst moeten worden gekeken, en dat proces an sich is al tijdrovend genoeg. Ik denk dat uiteindelijk veel terecht gaat komen in musea.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 29 Aug 2015 12:51

Carl schreef:Ehm ik zou persoonlijk deporteerde Joden niet helemaal willen vergelijken met bootvluchtelingen, eigenlijk.

Nee ik dus ook niet. Heel wat anders ..
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem137

Bericht 29 Aug 2015 14:09

Sam schreef:
Carl schreef:Ehm ik zou persoonlijk deporteerde Joden niet helemaal willen vergelijken met bootvluchtelingen, eigenlijk.

Nee ik dus ook niet. Heel wat anders ..

Is dat zo? De gemiddelde bootvluchteling is op de vlucht omdat in eigen land je hoofd eraf ligt als je leefwijze 3 niet aanstaat. Is dat anders? Maar dat is wat ik bedoelde, dat is nogal een discussie.
<<

Anoniem281

Bericht 29 Aug 2015 15:35

De gemiddelde bootvluchteling wordt niet met familie en al in een kamp gestopt om zich dood te werken, vanwege een ster op zijn of haar kleding.

De 'gemiddelde bootvluchteling' is op de vlucht voor onderdrukking, burgeroorlog of honger. Afhankelijk van waar je vandaan komt. De gemiddelde Jood had niet eens kans om te vluchten. Een gedeporteerde Jood, waar jij dus een bootvluchteling mee vergelijkt, was al een gevangene op 't moment dat ze zich moesten registreren.

Ik vind het één niet met het ander te vergelijken. Een bootvluchteling neemt, hetzij uit pure, pure wanhoop, zelf de beslissing om te vluchten. Een gedeporteerde Jood koos er niet voor om een trein te stappen naar z'n einde.
<<

Anoniem301

Bericht 29 Aug 2015 19:46

Mooi verwoord Carl. Een bootvluchteling heeft ook niet jaren compleet uitgehongerd in een concentratiekamp gezeten.
<<

Anoniem127

Bericht 29 Aug 2015 21:24

Ja wat een verhaal zeg. Ben zo benieuwd wat er uit gaat komen. Vind het echt apart dat het zo'n geheim is gebleven waar die trein begraven is. Zo'n ding is toch niet zo 1,2,3 weg? Maar blijkbaar heeft het ongezien kunnen gebeuren.
<<

Pitty

Bericht 29 Aug 2015 21:54

Oh, die dingen kunnen wel verdwijnen hoor. Net als er nu nog bommen uit WOII gevonden worden en er zijn ook vliegtuigen uit WOII gevonden die zijn neergestort en waar de inzittenden nog inzitten.
<<

Anoniem154

Bericht 30 Aug 2015 10:24

Keet. Je zegt nu twee keer " dat is nogal een discussie". Doel je dan op de vergelijking, of op de vluchtelingenkwestie an sich?
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Aug 2015 11:13

Ik denk dat ze bedoeld dat er in deze tijd ook nog werk/strafkampen bestaan waar mensen niet bepaald netjes behandeld worden.
Er zitten criminelen, maar ook mensen die een andere mening hebben dan de regering.

Het zijn geen vernietigingskampen, maar vaak zijn de omstandigheden te vergelijken met die van een concentratie kamp.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem137

Bericht 30 Aug 2015 12:12

Nouja, nee, het is eigenlijk ook nooit mijn bedoeling geweest om een enorme vergelijking te maken of het nou hetzelfde was of niet, daar kwam Carl mee. Ik wilde verder ook geen discussie ontketenen, en hoe ik de opmerking 'maar dat is nogal een discussie' bedoelde, doet er qin mijn ogen ook niet toe.
Wat ik wél bedoelde: het leek me een soort 'symbolische' bestemming als het goud en kostbaarheden uit die trein gebruikt werd voor bootvluchtelingen, omdat er in deze tijd nog altijd oorlogen zijn waar mensen onderdrukt en vermoord worden, puur om wie ze zijn.

Terug naar Algemeen