Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Serious Request - oproep fb

<<

Anoniem282

Bericht 17 Aug 2015 22:27

Serious Request - oproep fb

Hebben jullie 'm al voorbij zien komen op Facebook/internet?

Een afbeelding waarop staat: waarom steun jij SR terwijl hier in NL 1,5 miljoen mensen in armoede leven. Het zou 3FM sieren om eens een actie te houden voor de armoede in NL. Ook dichterbij zijn er mensen/gezinnen die niets te eten hebben, of geen dak boven hun hoofd hebben. Help eerst uw naasten, voordat u de rest van de wereld gaat helpen.

Even zelf de tekst getypt, want ik ben niet zo handig met een afbeelding hier kunnen posten (los van de fouten in de oproep zelf).

Wat vinden jullie hiervan? Het verbaast mij nogal... Dit is appels met peren vergelijken lijkt me, ook al wordt niet verder benoemd welke landen op wordt gedoeld. Maar gezien de vorige edities van SR, zijn het qua leefomstandigheden geen landen die ik ook maar in de buurt komen van het leven in NL. Hoe zien jullie dit? :)

Ik krijg er zelf de nare bijsmaak 'eigen volk eerst' van. Ben benieuwd naar hoe jullie visie!
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 17 Aug 2015 22:34

Re: Serious Request - oproep fb

Jup, vorig jaar al eens voorbij zien komen. En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik degene die het heeft gepost sindsdien een beetje met andere ogen bekijk. Ik vind er dezelfde nare bijsmaak aan zitten als jij. Natuurlijk is geld inzamelen voor de voedselbank ook prima, maar dat kan toch ook NAAST serious request?
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 17 Aug 2015 22:42

Ik heb die tekst vorig jaar inderdaad ook voorbij zien komen. Ik vind het vallen in de categorie :palm:
Het liefst zou ik een heel verhaal eronder zetten over het verschil van armoede in Nederland en armoede in Afrika, maar ik houd me altijd in. Ik heb geen zin in zo'n discussie op Fb
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 17 Aug 2015 22:47

Ik vind het onzin. Alsof 3fm verantwoordelijk is daarvoor. Laat degenen die commetaar hebben zelf iets verzinnen. 3fm heeft nou eenmaal een samenwerking met het Rode Kruis, en daar wordt het doel mee bepaald. Zou juist raar zijn daar opeens van af te wijken.
Overigens zijn er genoeg initiatieven in die Nederlandse doelen steunen. Ook denk ik dat als serious Request aankondigt dat de opbrengst naar de voedselbank gaat ze geen 17 miljoen gaan ophalen...
<<

Anoniem282

Bericht 17 Aug 2015 23:14

Teun schreef:Jup, vorig jaar al eens voorbij zien komen. En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik degene die het heeft gepost sindsdien een beetje met andere ogen bekijk. Ik vind er dezelfde nare bijsmaak aan zitten als jij. Natuurlijk is geld inzamelen voor de voedselbank ook prima, maar dat kan toch ook NAAST serious request?

Precies. Het een sluit het ander niet uit, toch? Opvallend vond ik aan de mensen die het bij mij deelden, dat ze ook fanatieke Wilders-aanhangers zijn. Dat wist ik ook niet voordat ik ze op fb kreeg en bekijk ze dus sowieso al met andere ogen. En meestal vind ik het heel vermakelijk: van die schreeuwend, lelijke teksten aan Rutte gericht (afbeeldingen); altijd met de boodschap dat de 'echte' Nederlanders het slecht hebben in hun nota bene hun eigen land. ;-)

Oh, ik wist niet dat deze tekst vorig jaar ook al bestond. :)
<<

Leipe Loetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 17 Aug 2015 23:42

Guattari schreef:
Teun schreef:Jup, vorig jaar al eens voorbij zien komen. En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik degene die het heeft gepost sindsdien een beetje met andere ogen bekijk. Ik vind er dezelfde nare bijsmaak aan zitten als jij. Natuurlijk is geld inzamelen voor de voedselbank ook prima, maar dat kan toch ook NAAST serious request?

Precies. Het een sluit het ander niet uit, toch? Opvallend vond ik aan de mensen die het bij mij deelden, dat ze ook fanatieke Wilders-aanhangers zijn. Dat wist ik ook niet voordat ik ze op fb kreeg en bekijk ze dus sowieso al met andere ogen. En meestal vind ik het heel vermakelijk: van die schreeuwend, lelijke teksten aan Rutte gericht (afbeeldingen); altijd met de boodschap dat de 'echte' Nederlanders het slecht hebben in hun nota bene hun eigen land. ;-)

Nou, dit. Helemaal! Ik heb me aan iemand in m'n lijst zo geërgerd, dat ik haar verwijderd heb. Ze plaatste op een gegeven moment alleen nog maar zulke dingen. Erg naar!
2010 & 2012

Afbeelding
<<

Anoniem282

Bericht 17 Aug 2015 23:52

Ik vond het de eerste posts ook heel naar overkomen, maar inmiddels hilarisch. Het komt namelijk niet bijster intelligent over om in het luchtledige zulke boze kreten te uiten en de ene tekst is niet slechter dan de andere. Ik neem het dus vooral niet serieus, dan is het puur vermaak. ;-)
<<

Leipe Loetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 18 Aug 2015 00:03

Een neefje van me plaatste ooit ook zo'n bericht en dat leverde uiteindelijk best nog wel een leuke discussie op! Hij plaatste wel vaker zoiets en dan scroll ik maar verder. Die andere persoon was alleen zo beledigend bezig, dat ik gewoon niet anders kon ;)
2010 & 2012

Afbeelding
<<

Zero

Bericht 18 Aug 2015 00:17

Dat bericht komt elk jaar, en ik vind dat de mensen die dit hebben gemaakt zich kapot moeten schamen.
Dat je het misschien niet eens bent met een doel dat wordt gekozen is je recht, maar iets willen boycotten dat zich inzet voor mensen die het minder hebben vind ik zo dieptriest dat ik iedereen die dat deelt per direct uit mijn lijst gooi.
Ga je tijd steken in zelf een actie opzetten in plaats van een ander dwars te zitten. Praten over dat het 'siert als' en vervolgens een goed doel boycotten... hou toch op zeg.
Ik kan me hier echt boos om maken.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 18 Aug 2015 08:27

Dit valt voor mij in dezelfde categorie als mensen die maar door en door blijven posten hoe slecht ze het hebben hier in Nederland en dat het allemaal de schuld van Mark Rutte is. Domheid, een ander woord heb ik er niet voor.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 18 Aug 2015 09:46

Elliot schreef:Dit valt voor mij in dezelfde categorie als mensen die maar door en door blijven posten hoe slecht ze het hebben hier in Nederland en dat het allemaal de schuld van Mark Rutte is. Domheid, een ander woord heb ik er niet voor.

Of zo`n FB pagina die ik gisteren voorbij zag komen 'Ik ga geen aangifte doen tegen Wilders' ofzo. :palm:
<<

Anoniem282

Bericht 18 Aug 2015 10:33

Zero: wat zonde dat je er boos van wordt. Ik zie namelijk niet dat die mensen iets ermee bereiken, op een paar likes na van anderen. Ik snap wel dat je het sneu vindt als er zo'n verbitterd persoon echt vindt dat SR zich op NL ipv het buitenland moet richten, maar de invloed die deze mensen hebben is te verwaarlozen. Ze bereiken er niets mee, zelfs niet een actie waarmee mensen in NL wél geholpen zouden zijn. Verloren energie dan, toch?
<<

Anoniem301

Bericht 18 Aug 2015 10:38

Zero schreef:Dat bericht komt elk jaar, en ik vind dat de mensen die dit hebben gemaakt zich kapot moeten schamen.
Dat je het misschien niet eens bent met een doel dat wordt gekozen is je recht, maar iets willen boycotten dat zich inzet voor mensen die het minder hebben vind ik zo dieptriest dat ik iedereen die dat deelt per direct uit mijn lijst gooi.
Ga je tijd steken in zelf een actie opzetten in plaats van een ander dwars te zitten. Praten over dat het 'siert als' en vervolgens een goed doel boycotten... hou toch op zeg.
Ik kan me hier echt boos om maken.

Helemaal mee eens, ik word er zo boos van he. En dat is zonde van mijn energie, maar wat een domheid. Valt voor mij inderdaad in dezelfde categorie als de mensen die voor Zwarte Piet zijn maar dit onderbouwen met domme argumenten. Dat je voor Zwarte Piet bent prima, maar ga dan niet van die domme dingen roepen. Iemand uit mijn FB (partner van een vriendin) groep plaatste 'Pieten zijn zwart, Smurfen zijn blauw, ben je het daar niet mee eens dan is dit land niet voor jou' :palm: Ik heb eronder gereageerd 'meen je dat echt? Daar schrik ik wel van, zal ik dan maar gaan emigreren?' nooit een reactie gekregen.

Laatst zei hij ook 'Ja *** is al jaren een goede vriend van me, maar het blijft een neger' ik snáp dat niet. Als ik vraag wat hij daarmee bedoelt dan zegt hij dat hij het niet naar bedoelt. Verder komt er niks zinnigs uit. Als ik zijn vriend was, wat de vrienschap gauw over als hij zo over me praatte. Maar goed, ik dwaal af van het onderwerp maar kan er wel van janken hoe dom en kortzichtig mensen kunnen zijn. Of de vele vele reacties op de vluchtelingen die verdronken zijn 'goed zo' 'laat er nog maar meer verdrinken' HOE KAN DAT?!!!
<<

Anoniem321

Bericht 18 Aug 2015 10:41

Ja inderdaad, van die pro zwarte piet spreuken op facebook, die vind ik ook onder de zelfde noemer vallen.
Mijn broer en schoonzus zijn fervente zwarte piet aanhangers en dat is op facebook al goed te merken :palm:
Ik negeer het maar, maar krijg er wel de kriebels van.
<<

Anoniem282

Bericht 18 Aug 2015 10:53

O,ja... zulke nare opmerkingen over wie wel/niet in NL mag wonen/zijn rondom de hele Zwarte Pieten discussie, vind ik ook echt niet prettig om te lezen. Maar ik zie ook dat het jaar in jaar uit dezelfde mensen zijn die hier zo fanatiek over posten en na een aantal posts (allemaal met dezelfde strekking) vind ik deze mensen toch ook wel een karikatuur van zichzelf worden. Niet dat ik er dan om ga lachen, maar meer dat ik me afvraag: "Snap je wel dat je dit op internet zet en dus door iedereen gelezen kan worden? En snap je dan ook dat je hiermee niet echt een fijn beeld over jezelf afgeeft, wat ook tegen je kan werken?" Maar misschien boeit dat deze mensen niet, of denken ze er niet over na.
<<

Anoniem328

Bericht 18 Aug 2015 10:58

Ik vind sowieso facebook echt een eye opener wat betreft sommige mensen in mijn lijst.
Inderdaad de Zwarte Pieten discussie. Ik zie nu alweer dagelijks berichten langskomen over mensen die voor Zwarte Piet zijn, maar dit totaal niet onderbouwen en alleen maar domme/racistische plaatjes en beledigingen plaatsen en delen. Mensen uit mijn eigen familie. Ik word er niet goed van! Terwijl ik niet eens overtuigend voor of tegen Zwarte Piet ben, maar de manier waarop ze hun standpunt uiten maakt mij misselijk.

En zo ook SR. Alsof de ene actie de andere in de weg staat.
SR heeft als uitgangspunt stille rampen in derde wereld landen.
Dat er in Nederland ook armoede heerst zal niemand ontkennen en ook daar zijn acties/goede doelen voor. Laat iedereen lekker zelf bepalen waar hij/zij z'n/haar geld aan doneert en acties voor opzet.

Wat een domme domme mensen lopen er toch rond zeg.
<<

Anoniem193

Bericht 18 Aug 2015 11:02

Allemaal in de categorie: Oprutten etc.
Veel al Wilders aanhangers, die niet verder kijken dan hun neus lang is.
<<

Anoniem236

Bericht 18 Aug 2015 11:26

Ik heb hem gezien, gedeeld door tante en nichtje, beide het iq van een goudvis en zelf financieel niets te klagen.
Ik vind de doelen die SR steunt niet te vergelijken met de 'armoede' hier. Dat is echt appels met peren vergelijken.

Zelfde had ze laatst gedeeld over de 6 euro uitleg kosten bij de apotheek, dat we genaaid worden en bij de aanschaf van een wasmachine ook geen 6 euro betalen voor uitleg. Hier heb ik wel op gereageerd dat wasmachine verkopers ook niet voor piet snot werken en dat die apotheek kosten al sinds 2009 zo zijn. Hier geen antwoord op gehad.
<<

Anoniem282

Bericht 18 Aug 2015 11:32

Lotus schreef:Ik heb hem gezien, gedeeld door tante en nichtje, beide het iq van een goudvis en zelf financieel niets te klagen.
Ik vind de doelen die SR steunt niet te vergelijken met de 'armoede' hier. Dat is echt appels met peren vergelijken.

Zelfde had ze laatst gedeeld over de 6 euro uitleg kosten bij de apotheek, dat we genaaid worden en bij de aanschaf van een wasmachine ook geen 6 euro betalen voor uitleg. Hier heb ik wel op gereageerd dat wasmachine verkopers ook niet voor piet snot werken en dat die apotheek kosten al sinds 2009 zo zijn. Hier geen antwoord op gehad.

Typerend hè, veel praten en weinig zeggen.;-) Inhoudelijk reageren heeft totaal geen zin, want reactie blijft uit. In mijn lijst zijn het ook de mensen die ik niet beschouw als bijster intelligent. En dat is prima, maar wat wil je ermee bereiken? En ik vind het ook interessant dat FB je beeldvorming over mensen die je soms al jaren kent, nogal kan veranderen.
<<

Anoniem304

Bericht 18 Aug 2015 12:13

Guattari schreef:En ik vind het ook interessant dat FB je beeldvorming over mensen die je soms al jaren kent, nogal kan veranderen.

Haha schokkend soms, dit.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 18 Aug 2015 14:25

Yadira schreef:
Guattari schreef:En ik vind het ook interessant dat FB je beeldvorming over mensen die je soms al jaren kent, nogal kan veranderen.

Haha schokkend soms, dit.

Ja, ik kijk ook met andere ogen naar sommige mensen in mijn lijst. Gelukkig heb ik er maar weinig.
Ik denk bij die berichten zoals over sr vaak dat ze dan geld op moeten gaan halen of vrijwilligers werk moeten gaan doen, ipv hun tijd verspillen met dat soort onzin berichten op Facebook plaatsen.
<<

Anoniem313

Bericht 18 Aug 2015 16:46

Voor mij was dit een van de redenen om mijn FB account te verwijderen vorig jaar. Ik kon er niet meer om lachen en werd er echt boos en verdrietig van.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 18 Aug 2015 17:23

Pure domheid idd, vreselijk. Maar goed dat kun je die mensen ook niet echt kwalijk nemen. Ze snappen het gewoon niet, ook sneu.
Smile, it's free!
<<

Corretto

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 18 Aug 2015 17:55

Ik zit misschien niet goed genoeg in de materie om hier een zinnig stuk over te typen hoor, maar ik heb altijd het idee dat je het hier in Nederland niet slecht hoéft te hebben. Tuurlijk zal het niet altijd makkelijk zijn om de eindjes aan elkaar te knopen, maar er zijn naar mijn idee door iedereen allerlei uitkeringen en toeslagen aan te vragen en je kunt bovendien nog hulp krijgen om dit vervolgens zo verstandig mogelijk te besteden? Ik hoop dat ik hier niemand mee tegen de schenen schop, en zoals ik zei weet ik er misschien niet voldoende van, maar ik heb zelf het idee dat de mensen in andere delen van de wereld ons geld beter kunnen gebruiken en mijn haren gaan dan inderdaad weleens rechtovereind staan van de berichten die je soms voorbij ziet komen. Vreselijk.
<<

Chocolate

Noob

Bericht 18 Aug 2015 18:26

Voor mij is de lol op fb er ook wel een beetje af. Ik heb iemand die nu al 4 keer een afbeelding heeft geplaatst over dat zwarte piet moet blijven. Desbetreffende persoon is een volwassen vrouw met twee volwassen kinderen, ik snap dan echt niet dat je je daar in augustus zo ontzettend druk om maakt (en de rest van het jaar ook) Voor mij apart verf je ze pimpelpaars, het interesseert me echt niets. Helaas is deze persoon ook tegen alle asielzoekers die hier komen, snapt ze niet dat we met zijn allen massaal geven aan een actie als serious request, en hebben Nederlanders het echt het slechtste van allemaal.

Ik doe zelf vrijwilligerswerk bij amnesty international en heb wel eens de opmerking gekregen waarom ik in vredesnaam me inzet voor mensen in de rest van de wereld als er hier zoveel ellende is. Serieus? Volgens mij kan je dan prima zelf je handen uit de mouwen steken als je dat zo belangrijk vindt (was een gevalletje van lekker meepraten met de rest. Zelf gewoon in het bezit van een baan, en nee ik kan in niemands portemonnee kijken hoor, maar zolang je lekker uit eten en op vakantie kan behoor je niet tot de groep Nederlanders die het ontzettend slecht heeft) En natuurlijk is het goed dat er ook geld naar voedselbanken gaat, en dat er mensen zijn die liever mensen in eigen omgeving helpen. Maar het een sluit het ander niet uit lijkt mij.

Voor mij is Facebook behoorlijk verpest, mensen kun je natuurlijk uit je lijst halen, maar in sommige gevallen, zoals collega's en familie ligt dat toch gevoelig. Of er wordt zoveel gereageerd dat ik het toch op een of andere manier in mijn tijdlijn krijg. Misselijk word ik ervan als er gedaan wordt alsof Nederlanders belangrijker zijn dan mensen uit andere landen, omdat het een ver van je bed show is. We hebben maar 1 wereld waar we het samen mee moeten doen en als iedereen een beetje meer naar z'n medemens zou omkijken zou dat geloof ik al heel wat schelen.

Gelukkig laat Nederland zich bij acties van o.a. het Rode kruis (serious request, maar ook grote rampen zoals Nepal in april) goed horen en zijn er ondanks al die tegengeluiden ook heel veel mensen die wel geven.
Volgende

Terug naar Algemeen