Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Dubbele nationaliteit

<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 11 Aug 2015 00:17

Dubbele nationaliteit

Heeft er iemand hier verstand van het hebben van een dubbele nationaliteit en welke regels hier aan verbonden zijn?

Ik kan het op internet niet zo goed vinden.
<<

Anoniem313

Bericht 11 Aug 2015 04:17

Re: Dubbele nationaliteit

Daar is in algemene zin weinig over te zeggen; het is afhankelijk van welke nationaliteiten je hebt.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Aug 2015 09:32

Kijk dit wel goed na als jezelf Nederlander bent en je kiest voor een andere nationaliteit bv ivm kopen van een huis in een bepaald land. Is nu vrij actueel in het nieuws ivm gewijzigde regelgeving sinds dit jaar waardoor veel mensen hun Nederlandse nationaliteit zijn kwijtgeraakt zonder dat ze zich dit realiseerden / ze dit weten.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem131

Bericht 11 Aug 2015 10:37

Mijn oma en vader hebben een dubbele nationaliteit maar volgens mij kan dat icm de Nederlandse nationaliteit bijna niet meer tenzij het van het wettelijk van het andere land niet mag bv: Marokko (als eerste nationaliteit).
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 11 Aug 2015 13:14

Ik krijg over een jaar dubbele nationaliteit. Ik woon in een ander land en ben (dan) getrouwd met een persoon uit dat land, dus dan mag dat.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 11 Aug 2015 23:05

Het hangt van het soort naturalisatie af en de nationaliteiten waar het om gaat. Iemand met de Nederlandse nationaliteit zal die in principe niet van rechtswege verliezen bij het aannemen van een tweede nationaliteit. Wel kan dat andere land opgave van Nederlandse nationaliteit als voorwaarde stellen, dan moet je dus kiezen. Zal ook weer afhankelijk zijn van je situatie.
Van Iemand die de Nederlandse nationaliteit bijvoorbeeld aanvraagt wegens langdurig verblijf hier wordt ook verlangt die andere nationaliteit op te geven, tenzij dat (zoals Francaise zegt) niet mogelijk is. Van iemand die Nederlander wil worden vanwege huwelijk wordt dit overigens niet vereist. Het is dus nogal land en situatie afhankelijk.
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 11 Aug 2015 23:39

Jullie hebben gelijk. Ik had wat meer info moeten geven.

Ik wil mijn Nederlands paspoort verlengen maar ik heb ook nog een Australisch paspoort (wat tot 2022) geldig is.

Denken jullie dat ik mijn Australische moet opgeven als ik mijn Nederlandse wil verlengen?
<<

Anoniem313

Bericht 12 Aug 2015 05:35

Dit zegt de overheid:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -verliezen

Overigens zou ik voor dergelijke zaken contact opnemen met het ministerie, en niet afgaan op reacties op een forum.
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 12 Aug 2015 08:43

Dat laatste begrijp ik maar misschien dat er iemand is die het me wat kan uitleggen.

Ik wil nu niet dom overkomen maar bij het lezen van de eerste alinea van je link (die had ik zelf overigens ook al gevonden) heb ik meteen al een vraag.
Je verliest de Nederlandse nationaliteit als je een andere aanneemt. Maar ik heb jaaaren terug beide nationaliteiten aangenomen. Gelden dan de regels eronder ook voor mij?
<<

Anoniem313

Bericht 12 Aug 2015 09:09

Nina schreef:Dat laatste begrijp ik maar misschien dat er iemand is die het me wat kan uitleggen.

Ik wil nu niet dom overkomen maar bij het lezen van de eerste alinea van je link (die had ik zelf overigens ook al gevonden) heb ik meteen al een vraag.
Je verliest de Nederlandse nationaliteit als je een andere aanneemt. Maar ik heb jaaaren terug beide nationaliteiten aangenomen. Gelden dan de regels eronder ook voor mij?

Ik weet het niet, ik heb niet die specifieke expertise. Maar met zo'n vraag zou ik dus echt contact opnemen met het ministerie. Stel dat iemand hier zegt dat die regels niet gelden voor jou. Wat voor waarde heeft die informatie dan?
In de tijd die je nu aan dit topic hebt gespendeerd had je waarschijnlijk al je antwoord kunnen hebben bij de desbetreffende instantie.
Overigens ben ik zeer benieuwd, dus als je wilt, deel je ervaring gerust!
<<

Anoniem304

Bericht 12 Aug 2015 09:14

Caulfield schreef:
Nina schreef:Dat laatste begrijp ik maar misschien dat er iemand is die het me wat kan uitleggen.

Ik weet het niet, ik heb niet die specifieke expertise. Maar met zo'n vraag zou ik dus echt contact opnemen met het ministerie. Stel dat iemand hier zegt dat die regels niet gelden voor jou. Wat voor waarde heeft die informatie dan?
In de tijd die je nu aan dit topic hebt gespendeerd had je waarschijnlijk al je antwoord kunnen hebben bij de desbetreffende instantie.
Overigens ben ik zeer benieuwd, dus als je wilt, deel je ervaring gerust!

Mee eens. Niet dat je je vraag niet mag stellen, maar het antwoord erop zou ik toch graag horen van iets waarvan ik 100% zeker weet dat zij er verstand van hebben. Dat is op een forum altijd maar de vraag natuurlijk. :smile:
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 12 Aug 2015 10:46

Ok.
<<

Anoniem205

Bericht 12 Aug 2015 19:46

Toen ik nog voor een buitenlandse ambassade in nederland werkte (2008-2009) was het zo dat wanneer de buitenlanders de nederlandse nationaliteit wilden aannemen, zij de buitenlandse nationaliteit kwijt zouden raken.

Wanneer je bij het ministerie niet een bevredigend antwoord zou krijgen, kan je altijd nog proberen contact te zoeken met de nederlandse ambassade in Australie. Klinkt misschien gek, maar zij zijn vaak net iets beter op de hoogte van de wet- en regelgevingen hieromtrent omdat ze er vaker mee te maken krijgen. En anders zou de australische ambassade in nederland het misschien ook nog wel eens kunnen weten.
<<

ellibre

Kletskop

Bericht 13 Aug 2015 08:42

Als jij de Australische nationaliteit vrijwillig hebt aangenomen ben je je Nederlandse nationaliteit kwijt, tenzij je destijds voldeed aan een van de volgende drie uitzonderingen:

- u bent in het land van die andere nationaliteit geboren en woonde daar ook toen u die andere nationaliteit verkreeg;
- u woonde voordat u meerderjarig werd minimaal 5 jaar aaneengesloten in het land van die andere nationaliteit;
- u bent getrouwd met iemand die die andere nationaliteit heeft. Dit geldt ook bij een geregistreerd partnerschap.

Een aantal weken terug is hier ook nog een artikel over in de media verschenen: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... meer.dhtml
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 13 Aug 2015 17:29

Ik meende altijd dat ik geboren ben met twee nationaliteiten, kan dat ook?
Ik ben namelijk in Australië geboren maar ik heb Nederlandse ouders.

Ik ben trouwens bij de gemeentehuis geweest. En die man zei dat ik zonder problemen mijn Nederlands paspoort kon verlengen. Bijzonder maar heel fijn. Problem solved.
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 13 Aug 2015 17:32

In het artikel trouwens en ook op de site van de Rijksoverheid staat dat je je Nederlandse kwijtraakt als je die van een ander land aanneemt. Maar ik heb er al 2, dan neem ik toch niet meer 1 aan? Of bekijk ik dat verkeerd?
<<

Anoniem304

Bericht 13 Aug 2015 18:45

Nina schreef:In het artikel trouwens en ook op de site van de Rijksoverheid staat dat je je Nederlandse kwijtraakt als je die van een ander land aanneemt. Maar ik heb er al 2, dan neem ik toch niet meer 1 aan? Of bekijk ik dat verkeerd?

Ik denk dat je dat goed ziet. Je hebt er inderdaad al 2.

Fijn dat je zonder problemen een nieuw Nederlands paspoort kan krijgen!
<<

Anoniem313

Bericht 13 Aug 2015 18:52

Dat is inderdaad al weer een compleet andere uitgangssituatie. Fijn dat het gewoon kan!
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 15 Aug 2015 13:10

Ja super fijn inderdaad.

Ik zou het heel vervelend om te moeten kiezen want ik moet dan wel voor mijn Nederlandse kiezen. Anders moet ik hier asiel aanvragen (+ inburgeringscursus & werkvergunning aanvragen) en dat kan natuurlijk niet. Maar mijn nationaliteit opgeven van het land waar ik geboren ben, zou natuurlijk ook niet tof zijn.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Aug 2015 14:47

Nina schreef:Ja super fijn inderdaad.

Ik zou het heel vervelend om te moeten kiezen want ik moet dan wel voor mijn Nederlandse kiezen. Anders moet ik hier asiel aanvragen (+ inburgeringscursus & werkvergunning aanvragen) en dat kan natuurlijk niet. Maar mijn nationaliteit opgeven van het land waar ik geboren ben, zou natuurlijk ook niet tof zijn.

Jij hebt toch hier je middelbare school etc. gedaan? Dan zou je in een hele vreemde situatie komen, vooral nu je ook gewoon werkt etc. hier.

Volgens mij zou zoiets dan gelden:
https://kdw.ind.nl/Dialog.aspx?knowledg ... nderWorden
08/2018
05/2021
<<

Anoniem131

Bericht 15 Aug 2015 14:55

MissEnergy schreef:
Nina schreef:Ja super fijn inderdaad.

Jij hebt toch hier je middelbare school etc. gedaan? Dan zou je in een hele vreemde situatie komen, vooral nu je ook gewoon werkt etc. hier.

Ze hoeft dan ook helemaal niet in te burgeren.

Terug naar Algemeen