Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

<<

Burgemeester Esmee

Bericht 30 Jul 2015 07:13

Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

<<

Anoniem119

Bericht 30 Jul 2015 07:28

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Ik vind het met name heel lelijk, maar daarnaast ook nog eens oneerlijk tegenover het kind omdat zij totaal geen eigen invloed en inspraak heeft op wat er met haar lichaam gebeurt.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Jul 2015 07:34

Eens met Marin, mijn keuze is het niet. Maar het mishandeling noemen vind ik veel te ver gaan en ik zal andere ouders er ook niet voor veroordelen.
L2014 & H2017
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 30 Jul 2015 07:41

Ik vind een baby met gaatjes in onze cultuur ordinair staan. En ik ben het inderdaad met Marin eens dat een kind daar zelf over zou moeten beslissen als het bijv 8 jaar of ouder is.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem137

Bericht 30 Jul 2015 08:12

Mishandeling vind ik het niet, zonde van de puurheid van een baby wel. Dat is dan ineens compleet weg.

Ik vind het eigenlijk dan weer geen argument dat een meisje op latere leeftijd zelf die keuze zou moeten maken, als ze ze niet zou willen en ze laat de oorbellen uit, zie je die gaatjes ook niet meer. Ik kan me niet voorstellen dat je dat je ouders later kwalijk zult nemen.
<<

Anoniem236

Bericht 30 Jul 2015 08:18

Nee, ik vind dat geen mishandeling. Mijn keuze zou het niet zijn, ik vind het ietwat ordinair staan. Maar als ik een 3/4 jarige dochter zou hebben die zegt; mama mag ik oorbellen? dan zou dat wel mogen. Dan hoeft ze van mij niet te wachten tot een leeftijd waarbij ze gaat inzien dat het een keuze voor het leven is. Oorbellen uit en je ziet er niets meer van. (Ooit had ik 3 gaatjes in ieder oor, alleen de eerste waar ik dagelijks oorbellen in draag is zichtbaar, de rest niet meer)
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 30 Jul 2015 08:21

Keet. schreef:Ik vind het eigenlijk dan weer geen argument dat een meisje op latere leeftijd zelf die keuze zou moeten maken, als ze ze niet zou willen en ze laat de oorbellen uit, zie je die gaatjes ook niet meer. Ik kan me niet voorstellen dat je dat je ouders later kwalijk zult nemen.

Nou, dat is volgens mij niet helemaal waar. Ik heb een periode van ongeveer 5 maanden ofzo helemaal geen oorbellen gedragen, maar na die tijd kon ik zonder enige moeite weer gewoon oorbellen indoen. Die gaatjes blijf je gewoon zien. Volgens mij groeit het echt niet zomaar meer dicht als de gaatjes eenmaal mooi hersteld zijn.

Ik vind het niet persé mishandeling, maar wel ordinair staan. Mijn keuze is het niet.

♥♥
<<

Anoniem137

Bericht 30 Jul 2015 08:23

In mijn optiek kan een meisje van 8 zich ook nog niet goed realiseren wat 'voor het leven' inhoudt, eigenlijk. Ik sluit me dus aan bij Lotus, vanaf de peuterleeftijd zou ik het zelf ook nog wel goed vinden.

Elliot: ik zei ook niet dat ze dicht waren :) Vanaf normale gespreksafstand zijn die gaatjes in elk geval geen doorn in het oog en zul je echt moeten zoeken om ze te vinden. In mijn geval wel, ik heb er drie in elk oor maar zien doe je ze amper.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 30 Jul 2015 08:27

Oh sorry dan begreep ik je verkeerd. :)
Ik vind die gaatjes altijd best wel zichtbaar persoonlijk. Maar goed, ik denk aan de andere kant ook niet echt dat een kind van een jaar of 8 daar rekening mee gaat houden. Die wil op dat moment gewoon graag oorbelletjes dragen, die gaat er echt niet over nadenken of die gaatjes zichtbaar blijven als ze op (ik noem maar wat) 30 jarige leeftijd ineens geen oorbellen meer wil dragen. Dus als je er zo over nadenkt ben ik het wel weer met je eens dat het niet echt een sterk argument is.

♥♥
<<

Anoniem301

Bericht 30 Jul 2015 08:31

Nee ik vind het geen mishandeling. In mijn cultuur (Surinaamse) is het normaal dat een meisje met 0 jaar al oorbelletjes krijgt, zo is het ook bij mij gebeurd. Volgens mij is dit bij Marokkanen ook vaak zo en vast ook in andere culturen.

Ik wilde het 'later als ik een dochter kreeg' ook op zo'n jonge leeftijd doen, maar doe het toch maar niet. De kans is groot dat ik een blonde dochter krijg met blauwe ogen, daar vind ik het al snel ordinair worden. Kan me overigens niet voorstellen dat het me later kwalijk zou worden genomen omdat het niet haar eigen keuze was. 8 jaar vind ik trouwens ook nog te jong om te weten wat het inhoudt, dan kan je beter wachten tot 16 jaar.
<<

Anoniem281

Bericht 30 Jul 2015 08:35

Ik was ook slechts een paar maanden oud toen ik gaatjes kreeg. M'n moeder vond 't vreselijk, dus m'n vader nam me stiekem mee om het te laten doen. Ik denk dat 't bij mij overcompensatie was; m'n vader was dolblij met z'n dochter, maar k had een heel bolle kop en héél weinig haar. Met oorbellen zou mijn geslacht duidelijker moeten zijn denk ik.

Ik vind 't geen kindermishandeling, ik vind 't zielig, omdat een kindje er niks aan heeft en ik het nutteloze accessoires vind, maar ik zou er niet iemand op oordelen. Sommige ouders geven hun baby allemaal frutsels op 't hoofd, strikjes en bandjes enz. Dat vind ik ook onnodig, maar denk dat 't vooral een kwestie van smaak is.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 30 Jul 2015 08:38

Ik zit nu ook nog te denken, ik doe zelf altijd mijn oorbellen uit 's avonds. Ik draag hele simpele zilveren oorknopjes, een beetje vergelijkbaar met die zweerknopjes (heet dat zo?), maar ik vind het echt vervelend om ermee te slapen, het prikt achter m'n oren in m'n vel. Daar moet een baby'tje toch ook last van hebben? Of krijgen die oorbelletjes in met plattere achterkantjes ofzo? Of ben ik gewoon overgevoelig? Dat kan natuurlijk ook nog, haha!

♥♥
<<

Anoniem147

Bericht 30 Jul 2015 09:03

Dat vind ik ook Elliot! Ik kan daar niet tegen. Daarom zou ik ook nooit oorbellen laten schieten bij een kind die je niet kan uitleggen wat de concequenties zijn.

Toen wij voor trouwringen gingen kijken bij een juwelier was er een meisje van een jaar of 2,5 die gaatjes kreeg. Haar moeder zei de hele tijd 'Oh, nu wordt jij zo mooi!' En ik vond het zo zielig want dat meisje zei elke keer 'Nee, wil niet.. Nee'. Ze moesten dat kind met meide handen vastpakken en ze moest zo huilen! Daarna zei haar moeder 'Nu krijg je een lolly, stoere meid'. Ze was nog in tranen en riep (nog) nee, nee! Die moeder propte de lolly erin en liep met de buggy naar buiten.

Takkenwijf haha.
<<

Anoniem186

Bericht 30 Jul 2015 09:10

Oh vreselijk, Marni!
Het is in sommige culturen heel normaal. Maar ik begrijp het niet. Ik vind ook dat een kind daar zelf voor moet kunnen kiezen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 30 Jul 2015 09:11

In mijn man's cultuur is het normaal dat baby's het al snel krijgen. Ik vind het lelijk en ordinair staan.

Mijn nichtje was geloof ik vier maanden. Wij 'moeten' bij een dochter ook gaatjes laten schieten en er moet ook nog goud in. Staat vind ik vreselijk, goud bij blond, dus dan gaat echt niet gebeuren. Daar heb ik wel wat ruzie voor over.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Anoniem301

Bericht 30 Jul 2015 09:15

Zo inderdaad Spencer, dat zou ik ook niet doen. Jullie kind, bepalen jullie lekker zelf.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Jul 2015 09:19

Ik zie geen inleidende tekst bij dit topic, klopt dat?

Ik vind het in ieder geval zielig, lelijk en super ordinair. Ik snap ook eigenlijk niet zo goed waarom aangehaald wordt dat het in sommige culturen heel normaal is... nou en? Betekent dat dan dat het daarom minder pijnlijk is bij een kindje, of dat het daardoor ineens een heel ander verhaal is? Ik vind het echt heeeeeeeel raar namelijk om gaatjes te laten schieten bij baby's. Ik vond het zelf een heel brandend en naar gevoel toen ik ze liet schieten en zou niet weten waarom je je kind bewust pijn zou doen.

Maar goed... ik zie ze ook alleen bij van die tokkies waarbij ik vaak niet het gevoel krijg dat die nou heel erg lang en bewust nadenken bij de keuzes die ze maken
<<

Anoniem301

Bericht 30 Jul 2015 09:41

Zenna schreef:Ik zie geen inleidende tekst bij dit topic, klopt dat?

Ik vind het in ieder geval zielig, lelijk en super ordinair. Ik snap ook eigenlijk niet zo goed waarom aangehaald wordt dat het in sommige culturen heel normaal is... nou en? Betekent dat dan dat het daarom minder pijnlijk is bij een kindje, of dat het daardoor ineens een heel ander verhaal is? Ik vind het echt heeeeeeeel raar namelijk om gaatjes te laten schieten bij baby's.

Nee hoor, dat bedoel ik niet. Ik bedoel alleen uit te leggen dat sommige mensen het misschien raar vinden, maar er ook honderdduizenden mensen zijn die het normaal vinden. Kun jij het wel heeeeeeeeeel raar vinden, heel veel mensen vinden dat niet. Omdat het leuk is om van gedachten te wisselen (waar deze topics voor zijn bedoeld) en omdat de wereld zo divers is met zoveel verschillende mensen, gedachten en culturen wilde ik ook vertellen dat het in veel culturen dus wel gebeurt.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Jul 2015 09:45

Carrie schreef:

Ik vind het in ieder geval zielig, lelijk en super ordinair. Ik snap ook eigenlijk niet zo goed waarom aangehaald wordt dat het in sommige culturen heel normaal is... nou en? Betekent dat dan dat het daarom minder pijnlijk is bij een kindje, of dat het daardoor ineens een heel ander verhaal is? Ik vind het echt heeeeeeeel raar namelijk om gaatjes te laten schieten bij baby's.

Nee hoor, dat bedoel ik niet. Ik bedoel alleen uit te leggen dat sommige mensen het misschien raar vinden, maar er ook honderdduizenden mensen zijn die het normaal vinden. Kun jij het wel heeeeeeeeeel raar vinden, heel veel mensen vinden dat niet. Omdat het leuk is om van gedachten te wisselen (waar deze topics voor zijn bedoeld) en omdat de wereld zo divers is met zoveel verschillende mensen, gedachten en culturen wilde ik ook vertellen dat het in veel culturen dus wel gebeurt.

Ooh ja maar ik doelde niet specifiek op jouw stukje hoor! Spencer schrijft bijv. dat er wel echt verwacht wordt dat zij hun eventuele dochter gaatjes geven omdat dat in hun cultuur normaal is.
Daardoor ga ik dan nadenken of mensen nog wel nadenken als iets in hun cultuur normaal is of dat ze dan maar gewoon 'doen'.
<<

Anoniem301

Bericht 30 Jul 2015 09:52

Ah zo! Ja dat vind ik ook te ver gaan, zeker omdat het niet hun kind is, hebben ze niks over te zeggen. Maar nou krijg ik sowieso de kriebels van mensen die tegen mij zeggen wat ik met mijn (toekomstige) kind moet doen :smile:
<<

Burgemeester Saar

Bericht 30 Jul 2015 10:00

Wat bedoel je met inleidende tekst? Bedoel je uitleg over de stelling? Dat plaatsen wij nooit bij deze stellingen namelijk. :)
<<

Anoniem281

Bericht 30 Jul 2015 10:05

Ja maar mensen die dat vinden of misschien zelfs 'eisen', hangen andere waarden aan de norm. Die mensen denken dan heus wel na, maar hun norm verschilt van dat van jou. (En mij, hoor, wat dat betreft!)
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 30 Jul 2015 10:06

Burgemeester Saar schreef:

Wat bedoel je met inleidende tekst? Bedoel je uitleg over de stelling? Dat plaatsen wij nooit bij deze stellingen namelijk. :)

oh haha! Doordat sommige forummers schreven 'ik vind het geen mishandelijk maar wel zielig' dacht ik hee, ik zie helemaal nergens een bewering over mishandeling! Vandaar de verwarring. Maar nu is het duidelijk! :thumbup:
<<

Anoniem281

Bericht 30 Jul 2015 10:08

Euh maar dat staat er toch? Dat is toch de stelling... 'Gaatjes schieten bij baby's is mishandeling'
<<

Burgemeester Saar

Bericht 30 Jul 2015 10:09

Fijn dat het duidelijk is! Je kunt het plaatje met de stelling wel gewoon zien toch, in de OP? Daar wordt namelijk mishandeling in genoemd, de stelling is 'Gaatjes schieten bij baby's is mishandeling'.
Volgende

Terug naar Algemeen