19 Mei 2015 19:14 door Luisa
Ik ben op zoek naar tips en misschien lesmateriaal om Nederlands te leren schrijven. Het is voor buitenlanders die wel redelijk Nederlands kunnen spreken (en dus wel een redelijke woordenschat hebben opgebouwd), maar moeite hebben met schrijven. Iemand enig idee hoe dit te leren en waar te beginnen? Ik merk bij de personen om wie het gaat dat zij voornamelijk problemen hebben met het verschil in dubbele en enkele klinkers/medeklinkers, voorzetsels en ook in het vervoegen van werkwoorden. Ik begrijp dat een groot deel ook gewoon simpelweg leren en stampen is, met name dan de werkwoorden, maar dit blijkt helaas lastiger dan gedacht. Deze personen leren minder makkelijk dan ik vanuit mijzelf gewend, wat ik weer lastig vind om op in te spelen. Heeft er iemand tips voor materiaal/oefenstof? Of voor leerkrachten, hoe leren jonge kinderen grammatica en foutloos schrijven? Het gaat echt om beginnersniveau, de bedoeling is dat er zinnen gemaakt kunnen worden en misschien een korte verhaaltje, en dan met name is de tegenwoordige tijd.