Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Nederlands leren schrijven

<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Mei 2015 19:14

Nederlands leren schrijven

Ik ben op zoek naar tips en misschien lesmateriaal om Nederlands te leren schrijven. Het is voor buitenlanders die wel redelijk Nederlands kunnen spreken (en dus wel een redelijke woordenschat hebben opgebouwd), maar moeite hebben met schrijven. Iemand enig idee hoe dit te leren en waar te beginnen? Ik merk bij de personen om wie het gaat dat zij voornamelijk problemen hebben met het verschil in dubbele en enkele klinkers/medeklinkers, voorzetsels en ook in het vervoegen van werkwoorden. Ik begrijp dat een groot deel ook gewoon simpelweg leren en stampen is, met name dan de werkwoorden, maar dit blijkt helaas lastiger dan gedacht. Deze personen leren minder makkelijk dan ik vanuit mijzelf gewend, wat ik weer lastig vind om op in te spelen. Heeft er iemand tips voor materiaal/oefenstof? Of voor leerkrachten, hoe leren jonge kinderen grammatica en foutloos schrijven? Het gaat echt om beginnersniveau, de bedoeling is dat er zinnen gemaakt kunnen worden en misschien een korte verhaaltje, en dan met name is de tegenwoordige tijd.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Mei 2015 19:24

Re: Nederlands leren schrijven

Duolingo heeft ook een optie Engels -> Nederlands

Misschien kun je starten met het lezen van kinderboeken, om zo de schrijfwijze van de woorden te herkennen? Eventueel in combinatie met een luister-CD?
08/2018
05/2021
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Mei 2015 19:37

Het moet wel echt vanuit het Nederlands, Engels spreken ze niet :( . Ik heb inderdaad ook aangegeven dat ze veel moeten lezen zodat ze de woorden zien en eventueel herkennen, helaas blijft dat toch niet echt hangen ofzo. Lezen lukt overigens wel prima hoor, ook gewoon nu.nl of wat teksten, maar zodra ze zelf de moeten schrijven stikt het van de spelfouten.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Mei 2015 19:44

Misschien kun je hier wat uit putten:

http://www.gratisnederlandsleren.nl/Alle%20sites.html
08/2018
05/2021
<<

Anoniem131

Bericht 19 Mei 2015 20:00

Ik geef er les in. Je mag ze zo doorsturen :smile:
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Mei 2015 20:09

Ik dacht al dat jij zoiets deed Francaise. Jij woont zeker niet in omgeving Rotterdam?
Overigens kunnen ze hier natuurlijk ook wel op les. Helaas kost dat al snel zo'n 1000€ en komen ze niet in aanmerking voor een bijdrage of les van de gemeente omdat het niet om verplichte inburgeraars gaat. En het geld voor dure lessen ontbreekt. Blijft over zelfstudie en beetje hulp van mij.

Missenergy bedankt voor die link. Ik had ook al het een en ander via Google gevonden, ga van weekend is rustig bekijken wat bruikbaar is. Vind het gewoon lastig om ergens te beginnen.
<<

Anoniem131

Bericht 20 Mei 2015 12:46

Ik zou even naar de Delfste methodeboeken kijken. Ik vond dat zelf een prettige en makkelijke manier van opbouwen toen ik nog weinig ervaring had in lesgeven en het begint op heel laag niveau en die boeken zijn niet zo duur als andere methoden.

Terug naar Algemeen