Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Who do you think you are?

<<

Anoniem114

Bericht 15 Apr 2015 09:26

Who do you think you are?

Nee, niet de Spice Girls.

Naar aanleiding van het programma 'Who do you think you are?' waarin celebs hun stamboom uitzoeken en tot verrassende informatie over hun voorouders uitkomen;

In hoeverre ben jij op de hoogte van je voorouders? Ken jij je stamboom? Heb je hem ooit (laten) uitzoeken? En heb je een opvallend persoon of verhaal in je stamboom?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 15 Apr 2015 09:27

Re: Who do you think you are?

Thanks, nu heb ik dat liedje in mijn hoofd! Haha!

Mijn zus heeft een keer onze stamboom uitgezocht maar ik kan me eigenlijk niet meer herinneren of daar een interessant persoon tussen zat. Ik ga haar meteen even appen, ik kom erop terug!

♥♥
<<

Anoniem114

Bericht 15 Apr 2015 09:29

Haha ik kijk het programma regelmatig op TLC (En Popcorn time) en dan hoor ik T. ook gelijk naast me dat liedje zingen :D (In een gay hoog toontje, voor beeldvorming :) )
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 15 Apr 2015 09:30

Haha ik hoor het hem ook echt doen! :D

♥♥
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 15 Apr 2015 09:31

Ik vind het echt een geweldig programma. Soms wel een beetje in 'scene' gezet, want soms gaan ze ervanuit dat bepaalde mensen die ze niet kunnen vinden dan maar die en die zijn. En toevallig zijn die mensen dan belangrijk geweest maar dat vergeet ik omdat ik lekker naief wil zijn. Ik krijg er altijd de neiging van het óók te willen, maar geen idee hoe ik moet beginnen.
<<

Anoniem114

Bericht 15 Apr 2015 09:35

Dat heb ik ook, Caro! Dan denk ik 'Anndd... Insert gasp.' En ja hoor, dan wordt er overdreven naar adem gehapt, want 'Oh-em-gee', hij is gewoon jong overleden!

Maar ik vind 't wel razendinteressant. Zelf ben ik wel begonnen, 'gewoon' in Haarlem, bij het archief. Ik kwam wel een heel eind! Blijkbaar heb ik van moederskant, heel ver weg Frans bloed.
<<

Patsy

Bericht 15 Apr 2015 09:52

Leuk programma is dat!

De stamboom van mijn moeder is uitgezocht. Mijn moeder had een Franse achternaam, we waren er dus heel nieuwsgierig naar waar dat vandaan komt. Het blijkt uit de tijd van de Hugenoten te komen. Een gedeelte van de familie is gevlucht naar Drenthe en heeft daar in de kolonies gewoond (Wilhelminaoord, Frederiksoord).

Geen rijke afkomst dus, eerder een hele arme.

Van mijn vaders kant is helaas weinig bekend, ik ben er wel heel nieuwsgierig naar.
<<

Emmeve

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 15 Apr 2015 10:04

Elliot schreef:Thanks, nu heb ik dat liedje in mijn hoofd! Haha!

Haha, ik ook! Kon de topic titel al niet normaal lezen haha.

Mijn vaders kant is wel eens uitgezocht. Komen uit Frankrijk en via België naar NL gekomen, niet eens echt lang geleden. Niet heel boeiend verder, maar toch ook leuk om te weten.
If only wishes could be dreams and all my dreams could come true..
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Apr 2015 10:57

Mijn man heeft dat laatst een heel eind uitgezocht. We zijn ergens rond 1600 uitgekomen.

Via mijn moeders kant begint de tak ergens in Duitsland. Mijn vaders kant stamt uit het oosten van Nederland, die zit nog steeds in dezelfde regio.
Mijn man zijn familie komt van oorsprong uit de Betuwe, daar zitten ze nog steeds.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Apr 2015 10:59

Mijn man heeft dat laatst een heel eind uitgezocht. We zijn ergens rond 1600 uitgekomen.

Via mijn moeders kant begint de tak ergens in Duitsland. Wel een bijzonder detail, aangezien mijn oma verre van positief praatte over Duitsers. Nu woonde ze in de grensstreek en heeft natuurlijk de oorlog meegemaakt, dat zal allicht meespelen. Mijn vaders kant stamt uit het oosten van Nederland, die zit nog steeds in dezelfde regio.
Mijn man zijn familie komt van oorsprong uit de Betuwe, daar zitten ze nog steeds.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 15 Apr 2015 12:02

Van mijn familie is er van alles opgeschreven op internet te vinden. Van mijn opa's kant van vaderszijde zijn gegevens terug te vinden tot aan 1723 een kapitein ter zee. Van de kant van mijn opa van moeders zijde gaat het volgens mij nog verder terug. Het is een oud patriciaatsgeslacht, dubbele achternaam, blauwe boekje etc.
Ik zat net even te googlen, wel grappig want er is dus een wikipedia over mijn oudoom. Er zijn een hoop 'geleerden' in mijn familie die veel gepubliceerd hebben. Ik meende overigens ook dat de stamboom van die kant van de familie online staat en dat ik daar ook in sta, maar dat heb ik nog niet kunnen terugvinden.
<<

Anoniem107

Bericht 15 Apr 2015 19:44

De stamboom aan mijn moeders kant is uitgezocht. Ik ben nog altijd wel benieuwd naar die van m'n vaders kant, met name hoe, waarom en wanneer mijn voorouders eigenlijk naar Nederland zijn gekomen (mijn achternaam is Frans, dus ik vermoed dat daar ergens heel in de verte, uit een grijs, grijs verleden wel wat roots liggen :P ). Ook uit welke streek ze komen enzo.
<<

Femme

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 15 Apr 2015 20:01

Ik heb werkelijk geen flauw idee.. Ik denk dat ik daar niet zo veel mee heb.
2019
2022
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Apr 2015 21:54

Van mijn moederskant bestaat er een heel boek over de familie. Van mijn vaderskant weet ik niet zoveel, wil wel binnenkort beginnen dit uit te zoeken.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 15 Apr 2015 22:00

Caro schreef:Ik vind het echt een geweldig programma. Soms wel een beetje in 'scene' gezet, want soms gaan ze ervanuit dat bepaalde mensen die ze niet kunnen vinden dan maar die en die zijn. En toevallig zijn die mensen dan belangrijk geweest maar dat vergeet ik omdat ik lekker naief wil zijn. Ik krijg er altijd de neiging van het óók te willen, maar geen idee hoe ik moet beginnen.

Als eerste is het handig om te weten waar je grootouders (liefst overgrootouders) zijn geboren. Veel archieven hebben een website, dus dan zoek je die van de betreffende plaats op. Daar kan je kijken of er een geboorteakte is of een familiekaart. Daar staan dan weer gegevens van ouders op en zo ga je steeds een stap verder. Zoek maar eens op stamboomonderzoek of genealogie. Dan vind je een hoop info. De NGV geeft ook wel cursussen en spreekuren om je op weg te helpen.
Mocht je geen gegevens van grootouders hebben moet je naar het cbg, daar kan je recentere informatie vinden (in verband met privacy is dat niet openbaar en moet je toestemming hebben).
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 15 Apr 2015 22:18

Ik kom echt overal en nergens vandaan. Mijn ene oma heeft haar roots op Terschelling, de bijbehorende opa komt uit Nederlands Indië of Australië. Hij was iig wel dichte familie van deze schrijver
Afbeelding. Hij lijkt ook heel veel op hem. Dus dan zal er ook wel wat uit Engeland komen?

Mijn pake en beppe gok ik van dat ze Fries waren maar die zijn overleden voordat ik kon praten, evenals mijn vader. Dus ik heb het nooit kunnen vragen.
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 15 Apr 2015 23:50

Spencer, John Irving is een Amerikaan. :wink:
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 15 Apr 2015 23:56

Haha ja zoveel weet ik er dus van. Is ook niet echt mijn type boeken, ik weet alleen van het bestaan omdat hij die achternaam heeft :)
R. 2013💙
D. 2016💜
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 16 Apr 2015 04:23

Mijn familie heeft het helemaal uitgezocht en ik vond het geweldig. We komen uit Zwitserland uit een klein dorpje, daar is onze naam begonnen. Een aantal mannen vochten in het leger van Napoleon en toen hij viel, hebben ze zich in Nederland gevestigd, 1 letter van de naam was verkeerd gespeld en daarom heten wij net iets anders dan onze voorouders. Alle mensen met onze naam hebben dezelfde helblauwe ogen en we hebben een grote reunie gehouden, heel bizar om te zien. Ik ben de enige spierwitte (blond) in de familie en toen we naar dat dorpje in Zwitserland gingen en gingen aanbellen bij 'familie', was iedereen blond! Zo gaaf om te zien :)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem315

Bericht 17 Apr 2015 20:38

Wat cool Marsy! Dan weet je ook zeker dat het klopt!

Mijn vaders familie komt uit Friesland (mid-west), steeds in een straal van zo'n 20km t.o.v. waar mijn ouders nu wonen. Dit gaat echt tot ver terug. De familie van mijn moeder heeft een echt Nederlandse achternaam. Ik zal mijn moeder eens vragen, want ze heeft dit ooit nageplozen.
<<

Anoniem273

Bericht 17 Apr 2015 21:19

Van mijn moeders kant is het helemaal uitgezocht. Wij stammen af van een van de onwettige kinderen van Frank van Borssele, een of andere edelman/stadhouder die met hertogin Jacoba van Beieren getrouwd was. Ons familiewapen is terug gevonden in een kasteel in Duitsland. Ook zit er Spaans bloed in de familie.
Van m'n vader z'n kant zit er Frans bloed en zijn moeder had 'blauw' bloed. Verder weet ik er helaas weinig vanaf. Mijn achternaam doet wel vermoeden waar het vandaan komt, haha. Grote plaatsnaam :)
Laatst gewijzigd door Anoniem273 op 17 Apr 2015 21:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 17 Apr 2015 21:23

Ik vind dat echt een leuk programma! Wel heel typisch Amerikaans, haha.

Mijn vader wil onze stamboom nog steeds eens uitzoeken volgens mij, maar nog niet een toe gekomen.
Grotendeels Fries zonder heel spannende verhalen voor zover ik nu weet, haha.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem286

Bericht 19 Apr 2015 00:57

Van mijn moeders kant is het niet uitgezocht, een tante van mijn vader heeft het voor mijn vaders kant wel uitgezocht/laten uitzoeken. Ze zijn terugkunnen gaan tot 1800/1830 geloof ik, schijnbaar stammen wij af uit Noorwegen en is destijds het gezin waar wij vanaf stammen van Noorwegen naar Nederland gekomen. In Noorwegen is er niks meer gevonden daarover.
<<

Anoniem185

Bericht 19 Apr 2015 12:31

Ik heb geen interesse om dat te weten. Met beide kanten van de familie hebben wij geen contact en ik ben ook niet trots op dat ik van hen afstam. Ik denk dat het wel leuk is om te weten als je met je familie een goede band hebt, maar aangezien het bij mij al opbreekt bij mijn grootouders, heeft het voor mij totaal geen waarde.
<<

Anoniem260

Bericht 19 Apr 2015 16:51

Nou heb ik het liedje in m'n hoofd... :palm:
Volgende

Terug naar Algemeen