Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

In hoeverre ga jij mee mbt vriendendiensten

<<

Anoniem154

Bericht 18 Apr 2015 22:22

In hoeverre ga jij mee mbt vriendendiensten

Weet even niet hoe anders te formuleren...

Bijna iedereen heeft in zijn of haar kennissenkring, familiekring, weet ik veel wat voor kring... wel een verkoper, winkeleigenaar, handige harry. Zo hebben wij o.a. iemand in de vriendengroep die bij een badkamerzaak werkt. Nu we een ander huis hebben gekocht (waarschijnlijk), en het onderwerp toilet en badkamer tussen man en die vriend aan bod kwam, begon die vriend meteen over aanbiedingen en korting. Nu is dat best een dure zaak, zelfs met korting. Wij gaan de toiletpot en badkamermeubel bij de bouwmarkt kipen, en zelf installeren. Maar dat vond die vriend niet zo leuk om te horen...

In hoeverre verleen jij in dit opzicht vrienden of familie een gunst, om bij die persoon iets af te nemen?
Kijk, als ik een fietsenverkoper zou kennen, en die fiets is bij hem 20'euro duurder dan bij een ander, ben ik best bereid om bij hem iets te kopen. Maar als het om honderen euro's gaat, dan kies ik voor de goedkoopste oplossing.
<<

Anoniem236

Bericht 18 Apr 2015 22:30

Re: In hoeverre ga jij mee mbt vriendendiensten

Wij hebben dat 2 jaar geleden iets dergelijks met de aanschaf van een nieuwe keuken.
Vriend van ons was keukenverkoper en wij zochten een nieuwe keuken. De zaak waar hij werkte zat niet bij ons in de buurt en we hadden zoiets als we daar gaan kijken en een offerte krijgen is het zo stom om niet verder in zee te gaan.
Dus niet aan begonnen. Toen hij onze keuken was was de eerste opmerking, dat had bij mij goedkoper gekund. Maar ja dat is achteraf, volgens mij ook niet eens waar. De zaak waar hij werkte was een wat duurdere klasse dan waar wij hem gekocht hebben.
<<

Anoniem148

Bericht 18 Apr 2015 22:30

Daar doe ik dan echt niet aan mee. Dan ga ik ook bij de bouwmarkt een wc halen. Nee dan kies ik liever voor mijn portemonnee. Je bent gek als je het niet zou doen.
<<

Anoniem114

Bericht 18 Apr 2015 22:40

Onze vrienden willen juist dat we goedkoop uit zijn dus als zij een duurdere dienst verlenen, zouden ze dat altijd zelf al afraden of niet voorstellen.
<<

Patsy

Bericht 19 Apr 2015 08:05

Bazinga schreef:Onze vrienden willen juist dat we goedkoop uit zijn dus als zij een duurdere dienst verlenen, zouden ze dat altijd zelf al afraden of niet voorstellen.

Precies dit.
<<

Anoniem119

Bericht 19 Apr 2015 08:13

Ik heb daar veel mee te maken met mijn fotografie.

Uit principe fotografeer ik geen bruiloften van vrienden. Dit omdat ik het 'eng' vind, wat als er iets gebeurd? Dat wil je sowieso nooit, maar wat als de vriendschap er op stuk loopt? Bovendien vind ik het veel fijner om als gast aanwezig te zijn. En daarbij vind ik vriendenkorting heel moeilijk. Eigenlijk doe ik er niet aan.

Ik vind het wel lastiger wanneer vrienden vragen of ik een kleine shoot wil doen, dan voelt het wel alsof ik korting moet geven..

Ik bied het alleen aan wanneer ik het zelf echt leuk vind.

Andersom accepteer ik het alleen wanneer ik het ook aangeboden krijg. De DJ van onze bruiloft is een vriend van mijn vriend, dus we krijgen daar flinke vriendenkorting. Daar hebben we niet om gevraagd, maar doet hij standaard bij vrienden. Dan vind ik het prima.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 19 Apr 2015 08:35

Mijn man is dus de handige van de familie en heeft bij een oom en tante een badkamer verbouwd. Bij een andere nieuwe kozijnen. Bij zijn ouders complete huis daar is die al tijden elke zaterdag aan het werk. Zijn ouders zeggen oh dat kan jij mooi doen. Bij een vriend van hem helpt die ook af en toe, maar dan komt die vriend hier weer wat doen hij is handig met computers. Bij zijn broer ook een badkamer en daar is toen zoveel gezeik mee gekomen dat hij dat nooit meer doet bij zijn broer.

Mijn man vind het ook lastig om bij familie zijn normale tarief te vragen. Hij zal nooit zelf aanbieden om iets te verbouwen bij familie/vrienden als een anders bij hun gaat verbouwen vind hij prima.
Afbeelding
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 19 Apr 2015 09:11

De voorbeelden an Sarah en marin zijn anders dan wat de TO bedoelt, maar die komen mij ook bekender voor: dat iemand 'gebruik' wil maken van je kennis/kunde.

Maar om terug te komen op de vraag: ik ga daar niet in mee. Ik koop m'n spullen waar ik dat wil en ga dat niet aanpassen vanwege een vriendschap/ familieband.
#teammaple🍁
<<

Anoniem119

Bericht 19 Apr 2015 09:15

Ja de situatie die Wolbol omschreef, herkende ik zelf ook niet.
<<

Anoniem107

Bericht 19 Apr 2015 09:18

Ik verwacht van een 'vriendendienst' wel een 'vriendenprijsje', anders vind ik het geen vriendendienst meer, maar gewoon keihard zaken doen. Nu kan het natuurlijk zijn dat de vriendenprijs alsnog duurder uitvalt, dan zou ik gewoon voor m'n portemonnee kiezen. Gelukkig wordt dat bij ons wel begrepen, lijkt me heel vervelend als ze dan teleurgesteld zouden zijn.
<<

Anoniem131

Bericht 19 Apr 2015 10:13

Hier heeft een bekende de uitbouw gemetseld en daar ben ik zeer ontevreden over maar ik kan er niets van zeggen want dan krijg je verstoorde verhoudingen en het is toch niet meer te veranderen. Ik laat zulke dingen dus nooit meer door bekenden doen.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Apr 2015 10:31

Nav. dit topic heb ik net maar weer een herinneringsmail gestuurd voor een restant betaling dat ik nog via een soort van vriendendienst tegoed heb. Zo lang het goed gaat is het prima maar zodra mensen bv niet betalen is het veel lastiger om hier mee om te gaan dan bij vreemden.

Ik voel me niet verplicht om bij familie of vrienden iets af te nemen omdat zij een bedrijf hebben. Als zij concurrerend zijn of maar ietsje duurder dan zal ik hun wel in overweging nemen. Dat doe ik bv ook bij winkels in het dorp waar ik woon. Ik gun hen wel bepaalde dingen dat ik die bij hun koop ipv via internet of in de stad omdat ik het belangrijk vind voor de leefbaarheid dat die winkels blijven bestaan.

Bij vrienden/familie kom ik aan de andere kant juist ook weer tegen wat in andere reacties al genoemd staat dat ze er soms niet eens om staan te springen om dingen te doen/verkopen om de vriendschap / familieband niet door dit soort dingen in gevaar te brengen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem321

Bericht 19 Apr 2015 17:53

Nee ik zou daar ook niet in mee gaan.
Maar als het een echte vriend is, vindt hij het dan ook helemaal niet erg en heeft hij er begrip voor.
Als ik die vriend zou zijn en in mijn zaak was het duurder dan bij de bouwmarkt, dan had ik ook aangeraden om naar de bouwmarkt te gaan. Daar ben je toch vrienden voor?
Kinderachtig om gepikeerd te zijn als ze dan niet bij jou komen.
<<

Anoniem123

Bericht 19 Apr 2015 19:56

Ik zou daar ook niet speciaal wat kopen voor die vriend.
Zelfde als met mijn zwager, hij is kok. En elke keer als we met familie uit eten gaan moeten we daar heen van schoonouders. Echt zo irritang want zo lekker is het eten daar helemaal niet en de bediening om te huilen.

Sarah, herkenbaar wat je schrijft over je man. Hier is mijn man ook bouwvakker en heel wat mensen zeggen dan: oh dan kan hij/jij mooi ons helpe. En hij wil dat echt niet doen om gezeur te voorkomen. En wij hem anders helemaal niet meer zien.
<<

zonneschijn

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 19 Apr 2015 20:07

Dandelion schreef:Daar doe ik dan echt niet aan mee. Dan ga ik ook bij de bouwmarkt een wc halen. Nee dan kies ik liever voor mijn portemonnee. Je bent gek als je het niet zou doen.

Sluit ik me bij aan, als het een klein bedrag scheelt dan zou ik het wel doen maar bij grotere bedragen niet.
Trots op mijn stoere ventje!
<<

Anoniem304

Bericht 19 Apr 2015 20:14

Francaise schreef:Hier heeft een bekende de uitbouw gemetseld en daar ben ik zeer ontevreden over maar ik kan er niets van zeggen want dan krijg je verstoorde verhoudingen en het is toch niet meer te veranderen. Ik laat zulke dingen dus nooit meer door bekenden doen.

Wij huren ook liever iemand in waarmee we niet bevriend zijn om deze reden.
<<

Anoniem 146

Bericht 19 Apr 2015 22:29

Ik laat het niet meer door bekenden doen. Hier stucwerk waar we niet tevreden over zijn. Als we er wat van zouden zeggen zullen de verhoudingen een flinke barst krijgen. Dat hebben we er dan weer niet voor over.

Edit: haha, precies wat hier boven staat dus.
<<

Anoniem154

Bericht 19 Apr 2015 22:55

Dat inderdaad. Stel we zouden een badmeubel kopen van het bedrijf waar die vriend werkt, dan zal ik niet snel zeggen dat ik er niet blij mee ben oid...stom eigenlijk.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 20 Apr 2015 08:53

Yadira schreef:
Francaise schreef:Hier heeft een bekende de uitbouw gemetseld en daar ben ik zeer ontevreden over maar ik kan er niets van zeggen want dan krijg je verstoorde verhoudingen en het is toch niet meer te veranderen. Ik laat zulke dingen dus nooit meer door bekenden doen.

Wij huren ook liever iemand in waarmee we niet bevriend zijn om deze reden.

Precies dit!

♥♥

Terug naar Algemeen