Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 14 Apr 2015 11:47

Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

ROME - Een Italiaanse arts heeft voor een schok in de medische wereld gezorgd nadat hij bekendmaakte dat hij het hoofd van een Rus met een spierziekte wil transplanteren op een gezond lichaam.

Valery Spiridonov lijdt aan spinale spieratrofie, een aandoening waardoor spieren stukje bij beetje verdwijnen. De 30-jarige IT-consultant, die zich alleen nog in een speciale rolstoel kan voortbewegen, wacht daardoor een vroege dood.

Donorlichaam
Neurochirurg Sergio Canavero, die zich al jaren bezighoudt met hoofdtransplantaties, zegt de ingreep binnen een jaar te willen uitvoeren. Tijdens de operatie zal het hoofd van Spiridonov van zijn eigen lichaam worden gehaald en op een donorlichaam worden geplaatst. Na de ingrijpende operatie zal de Rus een maand lang kunstmatig in coma worden gehouden. Daarna volgt nog een langdurige revalidatie.

Knettergek
Vanuit de medische wereld is er veel kritiek op het omstreden plan. Veel artsen noemen de operatie ‘een stap te ver’, 'onmogelijk' en Canavero wordt 'knettergek' genoemd. De grootste uitdaging is het verbinden van het ruggenmerg van de donor en de ontvanger. Ook liegen de kosten er niet om: voor één hoofdtransplantatie is een miljoen nodig en een team van honderd artsen.

Canevaro is niet de minste neuroloog. Hij werd wereldberoemd toen hij in 2008 een comapatiënt na twee jaar op wist te wekken. Ook houdt hij zich al jarenlang bezig met hoofdtransplantatie.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2392 ... aam__.html

Dit is toch te bizar voor woorden? Ik heb eerst nog eens even goed naar de datum gekeken of het misschien een artikel van 1 april was, maar het is echt van vandaag.

Zouden jullie zo'n operatie willen als het nodig was? En andersom, zouden jullie je lichaam hiervoor beschikbaar stellen als dit een gangbare operatie zou worden?

Ik denk dat ik er zelf niet aan zou willen beginnen. Het lichaam van een ander krijgen lijkt me echt heel raar en onwennig. Maar ik moet er ook niet aan denken dat iemand anders mijn lichaam zou gebruiken nadat ik er niet meer ben.

Serieus, ik kan hier met mijn hoofd niet bij.

♥♥
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Apr 2015 11:52

Re: Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam

Op zich zou ik het wel mooi vinden als mensen met ALS en andere spierziektes toch nog een kans zouden krijgen op deze manier. Nu is het natuurlijk heel erg nieuw, maar toen het eerste donorhart of de eerste donornier werd geplaatst, werd er misschien ook wel zo gereageerd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Joan

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 14 Apr 2015 12:00

Hahaha, je kunt er met je hoofd niet bij.

Ok, om in te gaan op je verhaal. Ik snap dat je het bizar vindt en dat is het natuurlijk ook wel. Maar een hand of been of weet ik veel wat voor donorlichaamsdeel is toch net zo bizar als je erover nadenkt? Omdat het nog nooit is uitgevoerd klinkt het misschien een beetje Frankensteinachtig, maar als het mogelijk is vind ik dat ze het mogen proberen.

Ik weet niet precies hoe het zit met afstoting er dergelijke wanneer er alleen een hoofd wordt getransplanteerd maar ik weet wel dat het met donororganen vaak heel lastig is om te zorgen dat het lichaam het niet afstoot. Ik vraag me af hoe zo'n transplantatie zich op langere termijn ontwikkelt.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 14 Apr 2015 12:01

Ja daar hebben jullie gelijk in hoor Susan en Joan. Maar hier moet ik echt even aan wennen geloof ik. Het zou inderdaad wel heel fantastisch zijn als het werkt. Het is heel mooi dat ze het proberen, dat absoluut!

♥♥
<<

anoniem203

Bericht 14 Apr 2015 12:03

Dit kan toch gewoon niet? Ik neem aan dat het 'gezonde lichaam' van een overleden iemand is want anders kunnen ze er niet even een hoofd er vanaf halen. Hoe krijgen ze dat hart dat weer aan de gang? Als ze dat zouden kunnen zouden er veel doden weer opnieuw gaan leven. Of idd ook een harttransplantatie erbij van nog een ander iemand. Het eigen hart van de Rus zal het waarschijnlijk niet worden door de spierziekte.. Weird!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 14 Apr 2015 12:05

Ik denk dat ze een hersendood lichaam gebruiken Ava, dus de persoon wiens lichaam gedoneerd wordt, leeft feitelijk nog. Tenminste, zijn hart klopt nog.

♥♥
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Apr 2015 12:06

Volgens mij is het bij donortransplantatie sowieso zo dat het alleen maar kan als de donor in kwestie in het ziekenhuis is overleden en het lichaam nog aan de gang wordt gehouden door medische apparatuur, dus als de persoon in feite hersendood is. En natuurlijk kunnen ze geen overledenen op die manier tot leven wekken. Als de hersenen niet meer werken, houdt alles op.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 14 Apr 2015 12:06

Je of stel je voor dat je alzheimer hebt dat je dan gewoon een nieuw hoofd of hersenen kunt krijgen...
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 14 Apr 2015 12:08

Ja klopt Susan, zodra het lichaam gestopt is met 'leven' is orgaantransplantatie al niet meer mogelijk. Tenminste, zo heb ik het altijd begrepen.

♥♥
<<

anoniem203

Bericht 14 Apr 2015 12:08

Ah zo
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Apr 2015 12:09

Ik lees net dat sommige organen na hartdood ook nog getransplanteerd kunnen worden, maar dat dat wel direct na de hartstilstand moet gebeuren, het moet dan dus ook in het ziekenhuis zijn gebeurd.

In dit geval zullen ze inderdaad iemand kiezen die hersendood is.
<<

anoniem213

Bericht 14 Apr 2015 12:11

Ik vind het nogal duur en vooral ethisch een interessant vraagstuk. Maakt je hoofd je tot wie je bent? Ook als je daar een ander lichaam aan koppelt? Of word je dan een ander persoon? En kan dit dan wel zomaar?
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 14 Apr 2015 12:13

He? Maar hoe dan? Op een gegeven moment moeten die hoofden er toch af? En dan? Moeten het donorlichaam en het hoofd eerst mega snel aan allemaal slangetjes ofzo? Ik snap er geen snars van haha!
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Anoniem304

Bericht 14 Apr 2015 12:16

June schreef:Ik vind het nogal duur en vooral ethisch een interessant vraagstuk. Maakt je hoofd je tot wie je bent? Ook als je daar een ander lichaam aan koppelt? Of word je dan een ander persoon? En kan dit dan wel zomaar?

Ja, je hoofd maakt je tot wie je bent. Dat merk je wel aan mensen die een hersenbloeding o.i.d. gehad hebben en daarna 'een ander mens' worden door de beschadigingen daarvan.

Dus als je als hoofd een nieuw lichaam krijgt, blijf je hetzelfde mens lijkt mij.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Apr 2015 12:16

Misschien gaat eerst het donorhoofd eraf en kunnen ze het hoofd van de ontvanger dan al met externe slangen aan het nieuwe lichaam verbinden of zoiets.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Apr 2015 12:29

Denk dat het finaal gaat mislukken. Hoe wil hij dit goed op gaan lossen. Waarom niet met een andere stap beginnen en proberen of hij mensen met een dwarslaesie kan helpen. Dat lijkt me namelijk de stap die hier voor zit.
2015 💙
<<

Anoniem315

Bericht 14 Apr 2015 12:38

Eens moet de eerste keer zijn. Ik sta er niet eens zo heel erg van te kijken dat dit gaat gebeuren.
<<

Femme

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 14 Apr 2015 12:47

Maar hoe gaat die arts dat doen met alle verbindingen in het ruggenmerg en dergelijke? Het zenuwstelsel van een mens is hoogst ingewikkeld.. Hoe zorg je dat prikkelingen enz doorgevoerd worden? Ik vind het nogal wat! Al is er 1 mini onderdeeltje niet is aangesloten kan dat al cruciaal zijn om niet te overleven.. Dat is toch onbegonnen werk?
2019
2022
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Apr 2015 12:50

Het is ook natuurlijk niet voor niks dat er een team van honderd artsen voor nodig is.
<<

Anoniem149

Bericht 14 Apr 2015 12:57

Ik vind het een heel bizar idee maar ook wel weer iets heel bijzonders als het echt zou lukken.m
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 14 Apr 2015 13:12

Oei, wat een dubbele. Ik weet niet hoe ik hierin sta eigenlijk. Ene kant natuurlijk geweldig, voor mij is een dood lichaam gewoon dood en als het recycled kan worden, dan is dat mooie gedachte natuurlijk. Maar (en ik ben niet gelovig) ergens vind ik het ook wel weer eng dat er soort van God gespeeld kan worden..
Afbeelding
Afbeelding
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Apr 2015 13:16

Maar dat is bij andere transplantaties toch niet heel anders, behalve dat dit een veel omvangrijkere transplantatie is?
Er wordt natuurlijk al enorm lang ingegrepen bij dodelijke ziektes, alleen wordt er gewoon steeds meer mogelijk.

Ik geloof er ook niet zo in dat er een God is die voor alle mensen persoonlijk uitstippelt of en wanneer ze ziek worden en hoe dat dan afloopt.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Orakel

Bericht 14 Apr 2015 13:26

Terwijl ik het typte had ik dezelfde gedachte en ik kan eigenlijk niet goed verwoorden waarom deze transplantatie me toch beetje tegenstaat. Gek eigenlijk.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 14 Apr 2015 13:29

Van mij hoeft dit niet. Ergens vind ik dat de medische wereld hier een stap te ver in gaat. Het is vooral een ethisch principe. Ik heb er geen goed gevoel bij en krijg inderdaad een Frankenstein gevoel. De medische wereld kan heel veel en dat is geen probleem, maar bij een hoofdtransplantatie gaan ze voor mij een grens over.
Daarnaast vraag ik mij af hoe een hoofd gaat reageren op een onbekend lichaam. Want het is nu al bij donororganen iedere keer de vraag of er wel of geen sprake is van afstoten.

Catnip

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 14 Apr 2015 13:35

Ik vind dit toch wel heel anders dan een harttransplantatie. je krijgt het lichaam en DNA van een ander, dat kan toch helemaal niet? Je hersenen sturen alles aan, maar zo'n vreemd lichaam begrijpt daar toch helemaal niets van? Als het al lukt om de ruggenmerg door te snijden zonder dat het lichaam of het hoofd dood gaat en dan moeten ook nog al die zenuwen zich herstellen zodat die man weer kan lopen?

Nee, ik geloof er helemaal niets van. Volgens mij is het een bizar experiment met nul procent kans van slagen.
Volgende

Terug naar Algemeen