Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Wat betekent Pasen voor jou?

<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Apr 2015 12:12

Wat betekent Pasen voor jou?

Wat is er voor jou speciaal aan Pasen? Ken je de oorspronkelijke achtergrond van Pasen en Goede Vrijdag/weet je wat er gevierd wordt? Zijn er speciale familietradities of sociale verplichtingen? Ga je nog naar de kerk? wat ga je doen?
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 04 Apr 2015 12:16

Re: Wat betekent Pasen voor jou?

Voor mij betekent Pasen een lekker lang weekend. Wij hebben geen familiebezoeken gepland staan, het ene jaar vieren we het wel met thuis, het andere jaar niet.
Ik ben niet gelovig, dus ik ga niet naar de kerk. Ik weet wel dat Jezus opgestaan is uit de dood. Maar daar hecht ik geen waarde aan.
<<

Anoniem315

Bericht 04 Apr 2015 12:17

Ik ken de betekenis en vier het met de kinderen in m'n klas. Ik ga niet naar de kerk. We hebben altijd een Paasbrunch bij m'n schoonouders. Als onze dochter wat ouder is, wil ik er thuis ook aandacht aan besteden.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Apr 2015 12:18

Ik weet het verhaal achter Pasen, maar ik ben niet gelovig. Voor mij staat Pasen dan ook voor een lekker lang weekend vrij.
<<

Anoniem304

Bericht 04 Apr 2015 12:27

Zelfde als Scandic.
<<

Anoniem149

Bericht 04 Apr 2015 12:32

Ik weet het verhaal, maar doe er verder niks mee. Ook geen paasbrunch en zo. Gewoon lekker normaal net als alle andere dagen,
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 04 Apr 2015 12:39

Midlentefeest. Ik verwelkom het lente seizoen. Ik eer de seizoenen. En dit is een vruchtbare tijd waarin alles uitkomt en geboren word. Pasen op de religieuze manier heeft geen enkele maar dan ook geen enkele betekenis voor mij. Ik denk er ook het mijne van, van al die Christelijke feesten.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 04 Apr 2015 12:49

Ik ken de achtergrond, maar ben niet gelovig, dus voor mij betekent het eigenlijk niets. Dit jaar gaan we we een paasbrunch doen bij m'n ouders en gaat de oudste eitjes zoeken, dat vindt hij vast wel leuk en daardoor ik ook.
<<

Anoniem94

Bericht 04 Apr 2015 12:49

Voor mij betekent Pasen een lang weekend vrij waarin ik samen ben met mijn vriend en familie. Ik weet wat Pasen betekent, maar ben niet gelovig.
<<

Anoniem273

Bericht 04 Apr 2015 14:34

Ik ken de achtergrond maar voor mij betekent Pasen een lekker lang weekend :) Oh, en dat de lente begint! Dat vind ik echt superfijn :)
Laatst gewijzigd door Anoniem273 op 04 Apr 2015 14:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem253

Bericht 04 Apr 2015 14:37

Aziraphale schreef:Ik ken de achtergrond maar voor mij betekent Pasen een lekker lang weekend :)

Voor mij ook.
<<

Anoniem313

Bericht 04 Apr 2015 14:44

rapa nui schreef:Wat is er voor jou speciaal aan Pasen? Ken je de oorspronkelijke achtergrond van Pasen en Goede Vrijdag/weet je wat er gevierd wordt? Zijn er speciale familietradities of sociale verplichtingen? Ga je nog naar de kerk? wat ga je doen?

Ik ken de oorspronkelijke achtergrond: het feest van de lente, de natuur die ontwaakt na de koude winter. Wij hebben geen tradities op dat vlak en geen bijzondere dingen die we doen. Genieten van een lang weekend, en vaak zien we de familie wel even.
<<

Anoniem114

Bericht 04 Apr 2015 14:44

Eh om heel eerlijk te zijn zou ik even moeten google'n voor de precieze betekenis achter Pasen, maar aangezien wij niet gelovig zijn, is 't ongeveertje voldoende om te gaan gourmetten en paaseitjes te eten.
<<

Anoniem216

Bericht 04 Apr 2015 14:45

Ik weet waar Pasen voor staat, maar ik ben verder niet echt gelovig, dus in die zin doe ik er niets mee. Dit jaar is het voor mij een normaal weekend, aangezien ik maandag moet werken, net als elke maandag. Gelukkig wel wat korter als het werk meezit.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

President

Bericht 04 Apr 2015 15:14

Ik weet wat er gevierd wordt en kijk elk jaar in dit weekend Jesus Christ Superstar, dat is gewoon mijn jaarlijkse guilty pleasure. Maar verder doe ik er niks aan en is het gewoon een lekker lang vrij weekend.
❤️ 7 juni 2018
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Bericht 04 Apr 2015 15:16

Ik weet wat het inhoud vroeger ging ik dan naar de kerk. Nu is het een lekker lang weekend vrij . Gaan ook niks bijzonders doen
Afbeelding
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Bericht 04 Apr 2015 15:22

Ik weet het verhaal maar het betekent niets voor mij verder. Ik vind het meer en meer op een soort veredelde kerstdagen gaan lijken.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem166

Bericht 04 Apr 2015 15:24

Caulfield schreef:
rapa nui schreef:Wat is er voor jou speciaal aan Pasen? Ken je de oorspronkelijke achtergrond van Pasen en Goede Vrijdag/weet je wat er gevierd wordt? Zijn er speciale familietradities of sociale verplichtingen? Ga je nog naar de kerk? wat ga je doen?

Ik ken de oorspronkelijke achtergrond: het feest van de lente, de natuur die ontwaakt na de koude winter. Wij hebben geen tradities op dat vlak en geen bijzondere dingen die we doen. Genieten van een lang weekend, en vaak zien we de familie wel even.

De oorspronkelijke achtergrond heeft toch niets met de lente te maken? Waarom koppelen jullie (ik zie het in andere reacties ook) Pasen aan het begin van de lente? Pasen valt ieder jaar op een andere datum, soms al in maart en soms pas eind april. Als het pas eind april valt, dan is de lente voor je gevoel toch allang begonnen?
<<

Anoniem313

Bericht 04 Apr 2015 15:38

Al voor de christelijke uitvinding van Pasen werden er in veel verschillende culturen lentefeesten gevierd. Dat kan in maart zijn of april; maakt weinig uit want onze kalender bestond toen nog niet. Elementen daarvan (eieren bijvoorbeeld) zijn overgenomen in de christelijke versie. In die zin zijn de lentefeesten de oorspronkelijke achtergrond. Dan heb je nog Pesach uit de joodse traditie, waarin de Exodus wordt gevierd. Dat bestond uiteraard al veel eerder dan het christelijke Pasen. Je zou dus kunnen zeggen dat lentefeesten de oorsprong zijn van het seculiere Pasen, en Pesach van het religieuze Pasen. Christenen zien vaak de kruisiging en opstand van Jezus als het oorspronkelijke Paasverhaal, maar feitelijk is het dat dus niet.
<<

Anoniem166

Bericht 04 Apr 2015 15:41

Ah, dank je voor de uitleg. Dat wist ik niet. Ik kende alleen het Christelijke Paasfeest en heb Pasen dan ook altijd daarmee geassocieerd. Nu zie ik Pasen gewoon als een paar dagen vrij, meer niet. En mijn moeder verstopt sinds vorig jaar eieren voor de kleinkinderen, dat is wel een feestje vind ik.
<<

Anoniem313

Bericht 04 Apr 2015 15:45

Haha, dat is een feest op zich :)
<<

Anoniem181

Bericht 04 Apr 2015 15:56

Pasen is voor mij het sterven en de opstanding van Jezus Christus. Ik ga dan ook naar de kerk morgenochtend. Verder gaan we lekker brunchen bij mijn schoonouders en maandag bij mijn ouders. Dat dan weer wel.
<<

Anoniem103

Bericht 04 Apr 2015 16:03

Pasen is gewoon een extra lang weekend als ik niet hoef te werken. We verstoppen een paar eitjes en verder doen we niks bijzonders.
<<

Mil

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Bericht 04 Apr 2015 16:06

Voor mij is Pasen, een lekker lang weekend vrij. Lekker uitslapen, lekker ontbijtje en gewoon genieten.
Morgen avond gaan we bij de moeder van mijn vriend eten.
Afbeelding
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Bericht 04 Apr 2015 16:29

Voor mij is Pasen de lijdensweg van Jezus, het sterven en de opstanding uit de dood. En dus ook een mooi verhaal. Morgen ga ik naar de kerk en maandag is gewoon een lekkere dag vrij.
Volgende

Terug naar Algemeen