02 Apr 2015 13:43 door Anoniem119
Ik ben heel vaak verhuisd en mede daarom heb ik me dit ook vaak afgevraagd. Identificeer ik me met een plek en zo ja, waarom en hoe. Voor mij was en is het altijd belangrijk geweest dat ik plezier uit een woonplaats haalde. Ik moet er rond kunnen lopen, om me heen kijken en denken Ja dit vind ik leuk. In Den Haag genoot ik van de architectuur. In Amstelveen miste ik dat heel erg. Ik miste inderdaad de identiteit van de stad. Het had wel een oud dorpscentrum maar daar had ik weinig mee, en het nieuwe centrum was praktisch en fijn qua winkelen maar ik miste de prettige band die ik met een woonplaats blijkbaar wel hebben. Misschien komt het ook omdat ik nooit bewust heb gekozen om daar te gaan wonen maar het kwam omdat m'n vriend daar al woonde. Het heeft ook heel lang geduurd voordat ik alle wegen daar een beetje snapte, terwijl ik daar normaliter veel beter in ben.
Toevallig moest ik gisteren nog denken dat ik feilloos ben over gegaan naar m'n huidige woonplaats. Ik ken het nu al beter dan m'n vorige woonplaats, qua straten al beter dan m'n vriend op sommige plekken, terwijl hij hier praktisch opgegroeid is. Ik haal veel plezier uit het feit dat het een dorp is, net zo'n dorp als waar ik ben opgegroeid. Met veel winkels en voorzieningen, dichtbij een stad, maar wel een dorps gevoel. Ik word blij als ik de buurtsuffertjes lees, als ik door de winkelstraat loop en nu al een favoriete bakker, slager en wijnwinkel heb, als ik langs de bibliotheek loop en bedenk dat ik daar hopelijk later met kindjes ga komen. Dan denk ik Ja, dit precies wat ik wilde, zo'n dorp. Daar pas ik bij, dat klopt gewoon bij hoe ik ben. Toch dichtbij een stad met veel leuke winkels, de stad die ik nu al goed ken en toch dat dorpse gevoel. Ik identificeer me nog niet in de zin van dat ik echt een rasechte H'er ben, immers woon ik er pas drie maanden maar het klopt wel gewoon en voel me al heel erg thuis, eigenlijk heeft het me amper moeite gekost. Dat vind ik heel erg fijn.