Rus met spierziekte krijgt nieuw lichaam
Valery Spiridonov lijdt aan spinale spieratrofie, een aandoening waardoor spieren stukje bij beetje verdwijnen. De 30-jarige IT-consultant, die zich alleen nog in een speciale rolstoel kan voortbewegen, wacht daardoor een vroege dood.
Donorlichaam
Neurochirurg Sergio Canavero, die zich al jaren bezighoudt met hoofdtransplantaties, zegt de ingreep binnen een jaar te willen uitvoeren. Tijdens de operatie zal het hoofd van Spiridonov van zijn eigen lichaam worden gehaald en op een donorlichaam worden geplaatst. Na de ingrijpende operatie zal de Rus een maand lang kunstmatig in coma worden gehouden. Daarna volgt nog een langdurige revalidatie.
Knettergek
Vanuit de medische wereld is er veel kritiek op het omstreden plan. Veel artsen noemen de operatie ‘een stap te ver’, 'onmogelijk' en Canavero wordt 'knettergek' genoemd. De grootste uitdaging is het verbinden van het ruggenmerg van de donor en de ontvanger. Ook liegen de kosten er niet om: voor één hoofdtransplantatie is een miljoen nodig en een team van honderd artsen.
Canevaro is niet de minste neuroloog. Hij werd wereldberoemd toen hij in 2008 een comapatiënt na twee jaar op wist te wekken. Ook houdt hij zich al jarenlang bezig met hoofdtransplantatie.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2392 ... aam__.html
Dit is toch te bizar voor woorden? Ik heb eerst nog eens even goed naar de datum gekeken of het misschien een artikel van 1 april was, maar het is echt van vandaag.
Zouden jullie zo'n operatie willen als het nodig was? En andersom, zouden jullie je lichaam hiervoor beschikbaar stellen als dit een gangbare operatie zou worden?
Ik denk dat ik er zelf niet aan zou willen beginnen. Het lichaam van een ander krijgen lijkt me echt heel raar en onwennig. Maar ik moet er ook niet aan denken dat iemand anders mijn lichaam zou gebruiken nadat ik er niet meer ben.
Serieus, ik kan hier met mijn hoofd niet bij.
♥♥