ChiQ schreef:O, Elliot, het is zo fijn dat je werkt naast moeder zijn. Je wil niet weten hoe de muren op je afkomen. Je kan niet elke dag leuke dingen doen, meeste tijd ben je thuis, weer sap van de grond aan het vegen, op sommige dagen heb je alleen virtueel contact en je praat tegen je kind, dan heb je bijna geen interactie met volwassen mensen en je verveeld je dood na een paar maanden, écht. En als je dan ook nog je vent om geld voor panty moet vragen ja.. Dan kan ik me best voorstellen dat er wat tegenover moet staan. Huisvrouwen is het meest ondankbare maar 24/7 doorgaand werk.
Hier kan ik mezelf echt niet in vinden, ik vind thuis zijn en voor J zorgen echt heerlijk. Ik heb genoeg interactie met volwassenen, zowel virtueel als in het echt, dat is ook maar net hoe je er zelf in staat. Ik verveel me bijna nooit, zelfs niet nu J op school zit. En het meest ondankbare werk? Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik uit de kraamzorg kom en daar regelmatig een hoop gezeik over me heen kreeg maar ik vind mijn 'werk' nu veel dankbaarder dan toen ik nog 'echt' werkte. J roept minimaal 1 keer per week hoe blij ze is dat ik er elke dag voor haar ben en hoe zielig ze het vind dat andere kindjes naar de BSO moeten. En mijn man is ook heel blij dat hij na een dag werken thuis komt in een schoon huis, met een vrolijk kind en een maaltijd op tafel ipv dat hij buiten zijn werk om nog mee moet helpen in het huishouden.
Ik zie hoe veel beter mijn gezin nu draait t.o.v. toen ik nog werkte en daar kan geen salaris tegenop. Natuurlijk is het niet altijd leuk maar dat vond ik werken ook zeker niet.
Ik ben het trouwens ook niet helemaal eens met de stelling uit de OP.
Ik ben thuisblijfmoeder omdat ik dat graag wil en het voor J gewoon veel beter is. Ik hoef daar echt niet voor betaald te krijgen en het geld dat mijn man verdiend is 'ons' geld en niet 'zijn' geld dus ik hoef hem echt niet te vragen of ik ajb iets mag kopen voor mezelf. Omdat mijn taken binnen ons gezin niet direct geld op leveren wil niet zeggen dat ze minder waard zijn dan zijn werk, we leveren beide op onze eigen manier een belangrijk aandeel aan ons gezin.
Grotere uitgaves overleggen we natuurlijk wel, maar dat vind ik niet meer dan logisch dat staat los van wel of niet thuisblijfmoeder zijn.
Aan de andere kant zou het wel leuk zijn als het wat meer gewaardeerd zou worden dat wij bijvoorbeeld nog geen dag gebruik gemaakt hebben van kinderopvangtoeslag wat de overheid jaarlijks ook klauwen met geld kost.
Nu kunnen wij het financieel redelijk trekken dat ik thuis blijf, maar er zijn ook genoeg gevallen waarbij ouders gewoonweg de keuze niet hebben om thuis te blijven. Ik zou het daarom op zich wel mooi vinden als er iets tegenover zou staan op het moment dat je totaal geen gebruik maakt van bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag. Hoeft geen minimum loon te zijn, maar een leuke subsidie... Het hoeft echt niet zo te zijn dat het financieel niet meer loont om te gaan werken, maar zo dat je op 1 salaris net je kop boven water kunt houden als gezin en thuisblijfouder zijn dus voor iedereen een mogelijkheid is...
*ik weet dat ik hier geen vrienden mee ga maken*