Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  

Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Mrt 2015 10:33

Afbeelding

http://www.telegraaf.nl/vrouw/mama/mama ... rs___.html

Rosalie van Breemen komt er rond voor uit: "Huisvrouwen hoeven geen medaille, maar ik ben er wel voor dat die vrouwen een soort minimumloon zouden moeten krijgen."
Rosalie hing haar baan als model aan de wilgen toen ze een relatie kreeg met de Franse acteur Alain Delon. Hij schijnt nogal van de oude stempel te zijn en liet het opvoeden van de kinderen over aan Rosalie, zodat hij zich op zijn carrière kon storten.
"Het is toch vernederend als je jouw man om geld voor panty’s moet vragen? Voor een man is het huwelijk geweldig: hij heeft seks, het huis is schoon en de kinderen worden verzorgd. En dat allemaal voor niks."

Eens of niet?
<<

Anoniem193

Bericht 03 Mrt 2015 10:36

Re: Waarom geen minimumloon voor thuisblijfmoeders?

Oneens.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 03 Mrt 2015 10:37

Ik ben het hier niet mee eens en vind vooral dit zinnetje raar:
Voor een man is het huwelijk geweldig: hij heeft seks, het huis is schoon en de kinderen worden verzorgd. En dat allemaal voor niks.

Hoezo voor niets? De man is de enige die geld binnenhaalt en draait dus, als je het zo bekijkt, alleen op voor alle vaste lasten, de boodschappen, etc.

♥♥
<<

Anoniem131

Bericht 03 Mrt 2015 10:40

Oneens. Het idee alleen al. En dan serieus begrijpen vrouwen niet waarom ze op de arbeidsmarkt niet net zo worden behandeld als mannen? Moet je vooral zulke onzin spuien.
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Mrt 2015 10:43

Ik ben het er ook niet mee eens, je hebt immers vaak zelf de keuze om (fulltime) thuis te blijven. Bovendien neem ik aan dat je er onderling goede afspraken over maakt als de een stopt met werken. Daar hoeft wat mij betreft echt geen vergoeding tegenover te staan. En dat je grote uitgaves moet overleggen is logisch maar bedelen om een paar panty's haha...

Ja Elliot, dat voor niets vind ik ook een beetje raar.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Bericht 03 Mrt 2015 10:54

Als ik 'zakgeld' moet vragen voor een paar panty's betekend het voor mij dat we geen evenredige relatie hebben. Oneens dus. Daarnaast vind ik thuisblijfmoeder geen baan waarvoor je betaald hoeft te worden, ik kies er dan toch zelf voor om kinderen te krijgen én thuis te blijven.
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Bericht 03 Mrt 2015 10:56

Ilovethe90s schreef:

Ja echt een gekke opmerking. Je kunt het ook anders bekijken. De vrouw is de hele dag thuis, hoeft alleen maar het huis schoon te houden en de kinderen te verzorgen en kan gaan en staan waar ze wil. En ze hoeft ook nooit vaste lasten te betalen.

Ik zou liever de thuisblijfmoeder dan de werkende vader zijn dan hoor, haha.

♥♥
<<

Patsy

Bericht 03 Mrt 2015 11:01

Ik kies er zelf voor om thuisblijfmoeder te zijn, hoe wel Ik na de bevalling wel weer op zoek wil naar een baan. Ik vind er voor betaald worden grote onzin. En idd, als je toestemming moet vragen om een paar panty's te kopen lijkt me er iets niet rechtzitten in je relatie.

Nou moet ik wel zeggen dat ik Rosalie van Breemen nog nooit op enige herseninhoud betrapt heb, dus dat zij het huwelijk en het samen hebben van een gezin zo ziet verbaasd me niks.
<<

ChiQ

Bericht 03 Mrt 2015 11:04

Elliot schreef:
Ilovethe90s schreef:

Ja echt een gekke opmerking. Je kunt het ook anders bekijken. De vrouw is de hele dag thuis, hoeft alleen maar het huis schoon te houden en de kinderen te verzorgen en kan gaan en staan waar ze wil. En ze hoeft ook nooit vaste lasten te betalen.

Ik zou liever de thuisblijfmoeder dan de werkende vader zijn dan hoor, haha.

O, Elliot, het is zo fijn dat je werkt naast moeder zijn. Je wil niet weten hoe de muren op je afkomen. Je kan niet elke dag leuke dingen doen, meeste tijd ben je thuis, weer sap van de grond aan het vegen, op sommige dagen heb je alleen virtueel contact en je praat tegen je kind, dan heb je bijna geen interactie met volwassen mensen en je verveeld je dood na een paar maanden, écht. En als je dan ook nog je vent om geld voor panty moet vragen ja.. Dan kan ik me best voorstellen dat er wat tegenover moet staan. Huisvrouwen is het meest ondankbare maar 24/7 doorgaand werk.
<<

Anoniem124

Bericht 03 Mrt 2015 11:07

Oneens, ik vind het niet nodig.

Maar ik vind wel dat kinderopvang goedkoper moet worden én voor iedereen (werkend,ziek of niet werkend). Want als je geen baan hebt/in de ziektewet zit krijg je geen KOT en dat is best een lastig iets om uit te komen zonder eigen inkomsten omdat dan voor de meeste mensen kinderopvang onbetaalbaar wordt (zeker met een tweeling). Op die manier kom je heel moeizaam terug in de arbeidsmarkt.
<<

*foef*

Gebruikers-avatar

Noob

Bericht 03 Mrt 2015 11:12

Oneens.Je kiest zelf voor kinderen en je kiest er ook zelf voor om thuis te blijven.(in de meeste gevallen) er bestaat ( of bestond toch ook zoiets als aanrechtgeld?
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Bericht 03 Mrt 2015 11:17

Eens met ChiQ! Ik ben nu zes dagen achter elkaar vrij maar ik ben blij dat ik morgen weer ga werken. Even geen jengelende dreumes aan mijn been hebben hangen en alleen maar huishouden/boodschappen doen. Heerlijk!
<<

Anoniem125

Bericht 03 Mrt 2015 11:55

Voor een man is het huwelijk geweldig: hij heeft seks, het huis is schoon en de kinderen worden verzorgd. En dat allemaal voor niks.

Wat een onzin zeg. Ervan uitgaande dat de man fulltime werkt en de vrouw thuis is. Hij werkt dan dus 40 uur in de week. Nou, zoveel uren kost het echt niet om je huis een beetje aan kant te houden, daarover wordt altijd zo overdreven gedaan. Alsof dat een dagtaak is. En een kind gaat op z'n 4e ook gewoon naar school, voor die tijd ben je er wat meer tijd aan kwijt, maar ach, daar heb je ook zelf voor gekozen. Ik neem ook aan dat die vader ook 24/7 vader is en hij nog een deel van de zorg op zich neem zodra hij thuis is. Al is het maar door aandacht te hebben voor zijn kinderen.

En dan de seks. Hij heeft seks. Ja en de vrouw dan? Die toch ook? Ik vind dat altijd zo'n bizarre gedachte. Alsof seks alleen leuk is voor de man. Alsof de vrouw de man daarmee een gunst doet. Alsof zij zich tijdens de seks alleen gedienstig maakt aan zijn lusten. Ik hoop toch dat seks in de meeste huwelijken er anders uitziet!
<<

Anoniem193

Bericht 03 Mrt 2015 12:01

Er zullen ook mannen zijn die geen seks hebben. Moeten zij daar dan ook maar een vergoeding voor krijgen?
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Mrt 2015 12:15

ChiQ schreef:O, Elliot, het is zo fijn dat je werkt naast moeder zijn. Je wil niet weten hoe de muren op je afkomen. Je kan niet elke dag leuke dingen doen, meeste tijd ben je thuis, weer sap van de grond aan het vegen, op sommige dagen heb je alleen virtueel contact en je praat tegen je kind, dan heb je bijna geen interactie met volwassen mensen en je verveeld je dood na een paar maanden, écht. En als je dan ook nog je vent om geld voor panty moet vragen ja.. Dan kan ik me best voorstellen dat er wat tegenover moet staan. Huisvrouwen is het meest ondankbare maar 24/7 doorgaand werk.

Hier kan ik mezelf echt niet in vinden, ik vind thuis zijn en voor J zorgen echt heerlijk. Ik heb genoeg interactie met volwassenen, zowel virtueel als in het echt, dat is ook maar net hoe je er zelf in staat. Ik verveel me bijna nooit, zelfs niet nu J op school zit. En het meest ondankbare werk? Misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik uit de kraamzorg kom en daar regelmatig een hoop gezeik over me heen kreeg maar ik vind mijn 'werk' nu veel dankbaarder dan toen ik nog 'echt' werkte. J roept minimaal 1 keer per week hoe blij ze is dat ik er elke dag voor haar ben en hoe zielig ze het vind dat andere kindjes naar de BSO moeten. En mijn man is ook heel blij dat hij na een dag werken thuis komt in een schoon huis, met een vrolijk kind en een maaltijd op tafel ipv dat hij buiten zijn werk om nog mee moet helpen in het huishouden.
Ik zie hoe veel beter mijn gezin nu draait t.o.v. toen ik nog werkte en daar kan geen salaris tegenop. Natuurlijk is het niet altijd leuk maar dat vond ik werken ook zeker niet.

Ik ben het trouwens ook niet helemaal eens met de stelling uit de OP.
Ik ben thuisblijfmoeder omdat ik dat graag wil en het voor J gewoon veel beter is. Ik hoef daar echt niet voor betaald te krijgen en het geld dat mijn man verdiend is 'ons' geld en niet 'zijn' geld dus ik hoef hem echt niet te vragen of ik ajb iets mag kopen voor mezelf. Omdat mijn taken binnen ons gezin niet direct geld op leveren wil niet zeggen dat ze minder waard zijn dan zijn werk, we leveren beide op onze eigen manier een belangrijk aandeel aan ons gezin.
Grotere uitgaves overleggen we natuurlijk wel, maar dat vind ik niet meer dan logisch dat staat los van wel of niet thuisblijfmoeder zijn.

Aan de andere kant zou het wel leuk zijn als het wat meer gewaardeerd zou worden dat wij bijvoorbeeld nog geen dag gebruik gemaakt hebben van kinderopvangtoeslag wat de overheid jaarlijks ook klauwen met geld kost.
Nu kunnen wij het financieel redelijk trekken dat ik thuis blijf, maar er zijn ook genoeg gevallen waarbij ouders gewoonweg de keuze niet hebben om thuis te blijven. Ik zou het daarom op zich wel mooi vinden als er iets tegenover zou staan op het moment dat je totaal geen gebruik maakt van bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag. Hoeft geen minimum loon te zijn, maar een leuke subsidie... Het hoeft echt niet zo te zijn dat het financieel niet meer loont om te gaan werken, maar zo dat je op 1 salaris net je kop boven water kunt houden als gezin en thuisblijfouder zijn dus voor iedereen een mogelijkheid is...

*ik weet dat ik hier geen vrienden mee ga maken*
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

ChiQ

Bericht 03 Mrt 2015 12:21

Met ondankbaar bedoel ik niet dat mijn gezin mij niet dankbaar is, fiwen. Met ondankbaar bedoelde ik eigenlijk dat het zo ondankbaar is dat het elke dag weer opnieuw moet, misschien slecht geformuleerd. Over het algemeen denk ik trouwens dat jij en ik een totaal andere vrouw zijn. Bij jou past huismoederen wellicht, bij mij niet. Ik haal daar dus géén voldoening uit. Ik vind het ook niet zielig voor kindjes op de opvang ofzo.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Mrt 2015 12:26

Ik vind het ook niet zielig hoor (mits het niet 5 dagen in de week is), het waren de woorden van J omdat een meisje uit haar klas altijd heel erg moet huilen als ze naar de BSO moet.
En ja wij zijn inderdaad heel anders waarschijnlijk, en ik snap dat niet iedereen zich er prettig bij voelt om thuis te blijven, net als dat ik me er niet goed bij voelde om zo veel van huis te zijn. Maar het stond zo ontzettend stellig in jouw post alsof het voor iedereen zo zou zijn dat ik daar toch even mijn 'kant' tegenover wilde zetten :wink:

<<

Anoniem119

Bericht 03 Mrt 2015 12:30

Werk jij nou eigenlijk wel of niet op het moment Chiq? Want ik dacht dat je gestopt was met werken, of geen baan kon vinden op t moment, of heb ik het verkeerd? Is het geen mogelijkheid om weer te werken als de muren zo op je af komen? Al is het een paar dagen per week. Of ben je druk aan t solliciteren? Volgens mij ben jij echt iemand die idd gewoon af en toe lekker de deur uit moet om even op adem te komen. Niks mis mee lijkt me.

On topic, lijkt me nogal eenzijdig artikel en hoop geblaat zonder inhoud. Ook thuisblijfmoeders krijgen kinderbijslag toch? Nou zal dat niet zo veel zijn misschien, maar dat is iig iets van een subsidie. Lijkt me dat je alleen die opvang toeslag krijgt als je er daadwerkelijk gebruik van maakt. Dat lijkt me verder los staan van discussie of je nou liever werkt of thuis blijft.
<<

ChiQ

Bericht 03 Mrt 2015 12:40

Ik had een mega gave baan Marin, maar toen werd mijn moeder ziek (die dus die dagen Julian opving) en toen moest ik stoppen omdat we anders nog €560,- én mijn hele salaris naar kdv konden brengen haha! Dat vond ik de moeite helemaal niet meer, aangezien ik nooit fulltime zou kunnen gaan werken in die baan als Julian naar school zou gaan dus was een beetje erop en er onder en toen heb ik gezegd ik stop ermee aangezien ik ook niet precies wist hoe het met mijn moeder zou lopen en of ze misschien wel veel meer zorg nodig had.

Ik werk dus nu voor een van de bedrijven van mijn man, Julian is dan gewoon thuis dus ik combineer alles met elkaar. Krijg geen salaris, geef gewoon uit wat ik wil. Maar soms word ik wel tuureluurs.
<<

Anoniem313

Bericht 03 Mrt 2015 12:44

Fiwen schreef: Ik zou het daarom op zich wel mooi vinden als er iets tegenover zou staan op het moment dat je totaal geen gebruik maakt van bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag. Hoeft geen minimum loon te zijn, maar een leuke subsidie...

Voor de overheid is subsidie een instrument dat wordt gebruikt om bepaald gedrag te stimuleren. KOT is een vorm van subsidie die werken voor ouders aantrekkelijker maakt en daarmee probeert de overheid te stimuleren dat ouders deelnemen aan het arbeidsproces. Wat jij voorstelt is het tegenovergestelde; de overheid zou dan stimuleren dat een van beide ouders stopt met werken. Dat is alleen niet wenselijk; de overheid wil juist zoveel mogelijk mensen aan het werk hebben. Dus vanuit die optiek is het geen haalbare kaart. Daarnaast, subsidie krijgen omdat je geen gebruik maakt van een subsidie-regeling? Dat is toch de omgekeerde wereld.
<<

Anoniem313

Bericht 03 Mrt 2015 12:47

Verder ben ik het trouwens ook eens met Katrien en Marin. Ik kende deze mevrouw niet maar ik begrijp dat zij een 'celebrity' is. Bepaald niet iemand met expertise op het gebied van arbeidsprocessen, economie, genderverschillen te cetera, en dat wordt ook wel duidelijk uit het interview.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Bericht 03 Mrt 2015 13:12

Ik weet waarom er KOT is en wat de gedachte daarachter is maar ik mag het er toch niet 100% mee eens zijn. Ouders die werken worden van meerdere kanten daarin geholpen (KOT maar ook inkomsten-afhankelijke-combinatie-korting) en op het moment dat je thuis blijft moet je het maar zelf uitzoeken. Ik vind dat de waarde van thuisblijfouders onderschat wordt. Niet alleen op gezinsniveau maar ook binnen de maatschappij. Ik vind het gewoon jammer dat er bij de meeste mensen alleen waarde wordt gehecht aan de hoogte van je salaris terwijl vrijwilligerswerk in welke vorm dan ook van onschatbare waarde kan zijn.
Denk bijvoorbeeld aan school, leesmoeders/vaders, overblijfouders, hulpouders bij uitstapjes etc. Vanmorgen nog kon het spelletjes spelen voor de verjaardag van de juf bijna niet door gaan omdat er in eerste instantie te weinig ouders waren. Toen was ik heel blij dat ik de ruimte had om alsnog te blijven. Nu is dit een simpel iets maar er wordt op school zo vaak gevraagd om extra hulp en het zijn bijna altijd dezelfde ouders die komen helpen. En dan hoor je wel opmerkingen als "ja maar zij heeft alle tijd want ze is 'gewoon maar' thuisblijfmoeder" maar als er kindjes zijn die problemen met lezen en/of rekenen hebben ben ik wel die thuisblijfmoeder die het verschil kan maken, ook voor de kinderen waarvan beide ouders werken.

Sorry, moest blijkbaar even mijn frustratie kwijt. Afgelopen weekend een paar vervelende opmerkingen gekregen over het feit dat ik niet werk en niks bijdraag voor mijn gezin en de maatschappij dus het zit me een beetje hoog.
En nogmaals, ik weet dat dit er echt niet zal komen en het maakt voor mijn keuze om thuis te blijven ook geen verschil.

<<

Patsy

Bericht 03 Mrt 2015 13:15

Fiwen schreef:
ChiQ schreef:O, Elliot, het is zo fijn dat je werkt naast moeder zijn. Je wil niet weten hoe de muren op je afkomen. Je kan niet elke dag leuke dingen doen, meeste tijd ben je thuis, weer sap van de grond aan het vegen, op sommige dagen heb je alleen virtueel contact en je praat tegen je kind, dan heb je bijna geen interactie met volwassen mensen en je verveeld je dood na een paar maanden, écht. En als je dan ook nog je vent om geld voor panty moet vragen ja.. Dan kan ik me best voorstellen dat er wat tegenover moet staan. Huisvrouwen is het meest ondankbare maar 24/7 doorgaand werk.

Hier kan ik mezelf echt niet in vinden, ik vind thuis zijn en voor J zorgen echt heerlijk. Ik heb genoeg interactie met volwassenen, zowel virtueel als in het echt, dat is ook maar net hoe je er zelf in staat. Ik verveel me bijna nooit, .....

En mijn man is ook heel blij dat hij na een dag werken thuis komt in een schoon huis, met een vrolijk kind en een maaltijd op tafel ipv dat hij buiten zijn werk om nog mee moet helpen in het huishouden.

Hier sluit ik mij, als thuisblijfmoeder, volledig bij aan.
<<

Anoniem125

Bericht 03 Mrt 2015 13:22

Als je allebei werkt kun je toch prima een huishoudster betalen? Hier werkt dat echt top! Zo komen we allebei thuis in een schoon huis. Ook zorgen voor een lekkere en gezonde maaltijd is prima te combineren met werken. Zelf hou ik er juist van om uitgebreid te koken en er echt iets speciaals van te maken.

Ik snap niet zo goed wat een vrolijk kind, een schoon huis en een maaltijd op tafel te maken hebben met niet werken als vrouw. Je kan al die dingen ook prima verwezenlijken terwijl je allebei werkt namelijk.
<<

Anoniem287

Bericht 03 Mrt 2015 13:27

@ Fiwen: Een subsidie omdat je bewust niet werkt en daarom ook geen gebruik maakt van kinderopvang? Je vergeet dat jijzelf ook geen belastinggeld uit inkomsten in de la brengt, waar die kinderopvangtoeslagen van betaald worden. Dit land moet bezuinigen, dan gaan ze echt geen beloning uitdelen aan gezinnen waarvan de moeders er zelf voor kiezen om niet te werken en op 1 salaris verder goed rond kunnen komen. Het geld kan wel beter besteed worden.
Volgende

Terug naar Algemeen